Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ti Kesä 02, 2020 1:39 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Su Joulu 29, 2019 7:22 pm 

Liittynyt: Ma Kesä 20, 2016 10:33 am
Viestit: 11
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: BMW R1200GS LC
Uusin 2013 vuosimallin R1200GS LC:n sähköisesti säädettävät ESA iskarit viime keväänä etuiskarin vuodettua loputkin nesteet pihalle. Stefa alkoi tihkumaan n. 45tkm kohdalla ja iskari oli vaihdettaessa aivan loppu 58tkm kohdalla.

Koska alkuperäisiä ESA iskareita ei voi BMW huollossa huoltaa täytyy ne oletusarvoisesti vaihtaa jolloin helpoimmalla pääsee kun marssii valtuutettuun huoltoon ja tilaa vastaavat uudet. Halusin kuitenkin kartoittaa myös muitakin vaihtoehtoja koska minusta tuntui typerälle uusia koko iskaripakettia vain vuotavan stefan vuoksi. Tässä muillekin asiaa pohtiville hieman yhteenvetoa vaihtoehdoista sekä ratkaisusta johon itse päädyin.

Alkuperäiset BMW ESA iskarit:
+hyvät ja laadukkaat uudet iskarit
+voi tilata joko korotetulla tai madalletulla maavaralla
-ei valtuutettua / alkuperäishuoltoa
-tulee vakio jousilla
-€€€€€

Touratech DDA iskarit:
+Tractiven hyvät ja laadukkaat uudet iskarit
+voi korjata ja vaihtaa osia
+jouset voi valita painon ja ajotyylin mukaan
+voi tilata joko korotetulla tai madalletulla maavaralla
+on kuulemma järeämpää tekoa eli säilyttävät ominaisuutensa rankemmassakin off road luukutuksessa
-€€€€€

Wilbers iskarit (634 & 644 WESA):
+Wilbersin hyvät ja laadukkaat uudet iskarit
+voi korjata ja vaihtaa osia
+jouset voi valita painon ja ajotyylin mukaan (ainakin tilattaessa Wunderlichin kautta)
+voi tilata joko korotetulla tai madalletulla maavaralla
+etu- ja takaiskarin ESA osat eli sähköinen vaimennuksen säätöventtiili sekä takaiskarin esivaimennuksen sähköinen säätö siirretään BMWn alkuperäisistä ESA iskareista uusiin Wilbers iskareihin
-alkuperäiset BMW ESA iskarit joutuu lähettämään Wilbersille/Wunderlichille iskareiden ja ESA osien vaihtoon
-kun alkuperäiset BMW ESA osat hajoavat niitä ei saa erikseen tilattua ja uusittua
-takaiskari on kuulemma hieman heppoinen off road ajeluun
+€€€

ESA repair huolto:
+kaksi vaihtoehtoista huoltopalvelua (overhaul & replacement)
-iskarit joutuu lähettämään Hollantiin huoltoon
-vanhat iskarit jotka joutuu jatkossakin huollattamaan Hollannissa
+€/€€

Tractive ESA Replacement:
+Tractiven hyvät ja laadukkaat uudet iskarit (Tractive tekee myös Touratechin iskarit)
+iskareissa on mukana omat sähköisen vaimennuksen ESA säätöventtiilit -> näitä saa tarvittaessa myös varaosina
+takaiskari on kuulemma järeämpää tekoa ja säilyttää ominaisuutensa myös off road ajelussa
+voi korjata ja vaihtaa osia
+jouset voi valita painon ja ajotyylin mukaan
+voi tilata joko korotetulla tai madalletulla maavaralla
+iskaripaketin voi tilata suoraan kotiovelle ja takaiskarin ESA esivaimennuksen säädön voi vaihdattaa missä tahansa iskaripajalla paikalleen
+iskarien huolto pitäisi onnistua missä tahansa iskaripajalla
+jos alkuperäinen takaiskarin ESA esivaimennuksen säätö hajoaa niin tilalle saattaa löytyä Touratechille tehty versio?
-tilaaminen suoraan Suomeen toimitettuna oikeilla jousilla ja pre-load säädöillä vaati verkkokaupan lisäksi sposti viestittelyä Hollantiin
+€€€

Kuten arvata saattaa niin päädyin Tractiven ESA replacementtiin. Olin ensin yhteydessä info@esarepair.com sopivista jousista / ajotyylistä ja tilasin sitten iskarit verkkosivujen kautta kotiovelle. Ajoin paketin kanssa Valkeakoskelle Koitto MotoServiceen joka asensi takaiskariin alkuperäisen ESA esivaimennuksen säädön ohjeiden mukaan ja pisti molemmat iskarit paikoilleen. Ajo-ominaisuudet hyppäsivät valovuoden eteenpäin uusilla iskareilla, ja sekä kuski että matkustaja ovat olleet erittäin tyytyväisiä päivitykseen! Aika näyttää miten on kestävyyden ja huollettavuuden kanssa.

p.s. ESA ominaisuuden voi myös heivata pois, lisää tästäkin aiheesta tästä ja tästä ;).

_________________
- mennään niin pitkälle kuin päästään, ja tullaan sitten takaisin -


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Joulu 29, 2019 8:23 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 28, 2008 12:08 pm
Viestit: 474
Paikkakunta: Sydän-Häme
Pyörä: BMW, Ducati, Cube e-MTB
Vaikka mulla ei LC:tä olekaan, niin hyvää infoa ja varmasti pätee osittain myös vanhempiinkin.

Omassani oli edellinen omistaja vaihdattanut eteen Wilbersin.
Tutkin itse mitä takaversio maksaisi, jos joskus tulisi vaihto eteen. Jotain 700 eur nurkilla se taisi olla, ja tosiaan se vanha pitää lähettää wilbersille.

_________________
"..kai tässä ny ryyppää ku koneet hajoo ja lunta sataa.."


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Joulu 30, 2019 8:33 am 
Avatar

Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Viestit: 1708
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: BMWR1250GSA,KTM690EnduroR
Mihis Öhlins ESA vaihtoehto jäi?

Nuo siintää itsellä mielessä vanhan pyörän 130tkm kokemuksella. Ajankohtainen vaihto varmaan vuoden kahden päästä kun alkuperäiset on finaalissa. Tuskin kestää edes tuota 45tkm menettämättä ominaisuuksiaan kuten vanhassakin kävi...

_________________
https://www.juvander.fi/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Joulu 30, 2019 1:50 pm 

Liittynyt: Pe Maalis 09, 2012 11:39 pm
Viestit: 6
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: R1200GSA
Kestääkös tiedustella mitä kyseinen operaatio kustansi.

Itsellä suunnitelmissa jotain vastaavaa, tosin pari vuotta vanhempaan gessuun.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Joulu 30, 2019 2:14 pm 

Liittynyt: Ma Kesä 20, 2016 10:33 am
Viestit: 11
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: BMW R1200GS LC
juvander kirjoitti:
Mihis Öhlins ESA vaihtoehto jäi?


Sitä itsekin ihmettelin. Öhlins ESAa ei saa vesigessuun https://www.ohlins.eu/en/products/motor ... 670--3987/.


Sent from my iPhone using Tapatalk

_________________
- mennään niin pitkälle kuin päästään, ja tullaan sitten takaisin -


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Joulu 30, 2019 2:21 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Viestit: 1708
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: BMWR1250GSA,KTM690EnduroR
temes kirjoitti:
juvander kirjoitti:
Mihis Öhlins ESA vaihtoehto jäi?


Sitä itsekin ihmettelin. Öhlins ESAa ei saa vesigessuun https://www.ohlins.eu/en/products/motor ... 670--3987/.


Kyllä se sieltä löytyy.

Toki Öhlins ei ole budjettiin tuijottajalle se sopiva vaihtoehto 8) Taitaa olla sen 3k€ setti.

_________________
https://www.juvander.fi/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ


Viimeksi muokannut juvander päivämäärä Ma Joulu 30, 2019 2:48 pm, muokattu yhteensä 11 kertaa

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Joulu 30, 2019 2:25 pm 

Liittynyt: Ma Kesä 20, 2016 10:33 am
Viestit: 11
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: BMW R1200GS LC
ktlesk kirjoitti:
Kestääkös tiedustella mitä kyseinen operaatio kustansi.



https://tractiveonline.com/collections/r1200gs eli iskarit about 1500€ ja asennus siihen päälle jos ei itse laita. Koitolla asennus tais olla 250€.


Sent from my iPhone using Tapatalk

_________________
- mennään niin pitkälle kuin päästään, ja tullaan sitten takaisin -


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Joulu 30, 2019 5:15 pm 

Liittynyt: Ke Huhti 30, 2014 3:17 pm
Viestit: 117
Paikkakunta: oulu
Pyörä: R1200GSA lc
olipa hyvä juttu, tietää kun tulee iskariremppa eteen itse varmaan lähetän hollantiin huoltoon jos ei ihan älyttömiä maksa, jotenki tullu mukavuudenhaluiseksi kun ei tarvi ku nappia painaa ja iskarit säätyy,


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Joulu 31, 2019 5:12 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Kesä 15, 2007 10:12 pm
Viestit: 1165
Paikkakunta: Nummela
Pyörä: R1200GSA LC, Husqvarna Rödmyra 118cc -51
juvander kirjoitti:
temes kirjoitti:
juvander kirjoitti:
Mihis Öhlins ESA vaihtoehto jäi?


Sitä itsekin ihmettelin. Öhlins ESAa ei saa vesigessuun https://www.ohlins.eu/en/products/motor ... 670--3987/.


Kyllä se sieltä löytyy.

Toki Öhlins ei ole budjettiin tuijottajalle se sopiva vaihtoehto 8) Taitaa olla sen 3k€ setti.


Hmmm.....metka juttu.
Kävin tiedustelemassa asiaa muutama viikko sitten MP-Racingistä (Öhlins edustaja suomessa) ja asiaa tutkittuaan ilmoitti ettei ESA - versiota ole saatavilla R1200 GSA LC - malliin. Manuaalisäätöinen löytyisi kyllä.

SS


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com