Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ti Kesä 02, 2020 2:18 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 26 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: suzuki dl resonoi
ViestiLähetetty: Pe Syys 13, 2013 2:50 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Viestit: 558
Paikkakunta: Raasepori
Pyörä: Suzuki DL1000 Hva TXC310 TE310 TE250
saku kirjoitti:
Hektisen googlettamisen jälkeen löytyi edullinen kytkikori greikasta MOTOSP.GR osa numero 21200-06811-000 on sama kuin muillakin, mutta hinta 264,- ja muualla 450,-. Onko kokemuksia kyseisestä firmasta?Pitää vielä varmistaa, että kytkinkori on syyllinen värinään ja tärinään, mutta kohtahan se selviää, kun otan kopan pois :mrgreen:


Taitaa tuo 264 olla veroton hinta (excluding VAT 23%) eli verollisena noin 325€. No edullinen silti ellei lähetyskulut ole kovat.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: suzuki dl resonoi
ViestiLähetetty: Pe Syys 13, 2013 8:41 pm 

Liittynyt: La Elo 13, 2005 6:58 am
Viestit: 146
Paikkakunta: Itä-uusimaa/Kantele
Pyörä: Suzuki DL 1000
PantseK kirjoitti:
Sullahan on "uusi" pyörä, jossa on myyjän takuu? Eikös silloin mopon myyjäliike tule vastaan?


Täytyy vielä varmistaa, että kytkinkori on todella rikki, ennen valituksia. Ennen kaupantekoa myyjä kyllä vakuutteli, että mopo on kunnossa ja myös edellinen omistaja vakuutteli samaa. Koneen ravistelu ja kolina on kyllä sitä luokkaa, että ei taida olla ihan normaalia. Vielä kun huomenna saisin sen pirun kytkinkorin mutterin auki niin asia olisi selvä, vaikka nytkin koria liikuttelemalla kuuluu selvä ääni.

Akkukäyttöisellä pulttipyssyllä korin mutteri aukesi kuin tyhjää. Ja korin pohjassa olevat jouset liikkuvat pitkittäis suunnassa noin millin. Eikö niiden pitäisi puristua kunnolla ja olla liikkumatta? Taisi löytyä syy helvetilliselle resonanssille, onneksi jouset eivät ole ainakaan silmämääräisesti hakanneet koloja koriin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: suzuki dl resonoi
ViestiLähetetty: Ti Loka 08, 2013 6:33 pm 

Liittynyt: La Elo 13, 2005 6:58 am
Viestit: 146
Paikkakunta: Itä-uusimaa/Kantele
Pyörä: Suzuki DL 1000
Nyt on kaikki osat uusittu kytkinpuolelle ja käynti todella muuttui tasaisemmaksi eikä kiihdyttäessä tunnu, että kone hajoaa ja kulutkin jaettiin puoliksi joten :mrgreen:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: suzuki dl resonoi
ViestiLähetetty: Su Loka 13, 2019 7:44 am 

Liittynyt: Su Loka 13, 2019 7:41 am
Viestit: 9
Pyörä: KLV1000
saku kirjoitti:
Nyt on kaikki osat uusittu kytkinpuolelle ja käynti todella muuttui tasaisemmaksi eikä kiihdyttäessä tunnu, että kone hajoaa ja kulutkin jaettiin puoliksi joten :mrgreen:

Mitä osia vaihdoit ja mistä hommasit?
Millainen työnä? Eli työn kesto ja vaativuus?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: suzuki dl resonoi
ViestiLähetetty: Su Loka 13, 2019 9:09 am 
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Viestit: 1253
Paikkakunta: Oulunsalo
Pyörä: Honda XR400R BMW R1200RT
Uudelle fooruminkäyttäjälle vinkkinä, että nimimerkki sakulta voi olla hankala saada kommenttia, kun saku ei kirjautunut profiilin mukaan pariin vuoteen foorumille.

Toivottavasti joku muu voi valaista DL:n kytkinremonttia, itse en tunne asiaa tarkemmin.

T: Raimo

_________________
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: suzuki dl resonoi
ViestiLähetetty: Su Loka 13, 2019 12:05 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Viestit: 558
Paikkakunta: Raasepori
Pyörä: Suzuki DL1000 Hva TXC310 TE310 TE250
HarriP kirjoitti:
saku kirjoitti:
Nyt on kaikki osat uusittu kytkinpuolelle ja käynti todella muuttui tasaisemmaksi eikä kiihdyttäessä tunnu, että kone hajoaa ja kulutkin jaettiin puoliksi joten :mrgreen:

Mitä osia vaihdoit ja mistä hommasit?
Millainen työnä? Eli työn kesto ja vaativuus?


Ei oo paha remppa tehdä itsekkään, omaani tein tuon 2-3v sitten, aikaa tais mennä lauantai aamupvä. Toisaalta ei tuohon nyt asiat osaavassa korjaamossakaan montaa tuntia mene eli ei teettäminenkään maltaita maksane.
Uusi kori maksaa varmaan edelleen sen reilut 400€ orkkis osana. Jossain netin syövereissä on myynnissä myös korjattuja (tai siis palvelua eli vanha osa heille ja parinviikon päästä korjattuna takaisin). Noitten korjattujen hinnasta tai kestosta mulla ei ole kokemusta. Itse laitoin uuden (parannetun) orkkisosan, se kestänee mulla pyörän loppuiän, orkkis alkoi vienosti kalkkattamaan n.30 - 40 tkm kohdalla ja vaihdoin sen n. 60 tkm ajettuna.

Osia tarviit minimissään (jos muuta vikaa ei ole) vain sen kytkinkorin + kopantiivisteen + keskimutun alle peltisen lukituslaatan. Kytkilevyt (sekä massa & väli) kannattaa tietenkin mitata ja tarvittaessa vaihtaa mutta ainakin mulla ne oli 60 tkm kohdalla niin hyvät etten vaihtanut edes niitä. Myöskään vesipumppua en irroittanut kytkinkopasta eli siihen ei tarvitse koskea ellei ongelmia (vuotoa juorureiästä) ole.

Homma alkaa jäähdytysnesteiden tyhjennyksellä ja letkujen irroituksella. Öljyt voi laskea pois mutta muistaakseni saattais myös onnistua ilmankin jos vaan kallistaa mopoa tarpeeksi.
Jalkatappirunko jarrupolkimineen piti muistaakseni irroittaa myös.
Sitten vaan kopan ruuvit auki ja kuminuijaa kopalle että irtoaa. Mulla jäi tiiviste täysin ehjänä jompaan kumpaan (koppaan tai lohkoon) niin en sitten lähtenyt edes raaputtamaan sitä irti vaan kasasin vanhalla tiivisteellä ;-)
Sitten kytkijousten ruuvit irti ja jouset ja painelaatta pihalle (jousien vapaa pituus kannattaa tietenkin myös mitata ja verrata tehtaan vaihtorajaan).
Kytkinlevyjä irroitellessa kannattaa olla tarkkana kaikki ei ole samanlaisia eli pidä niitten järjestys tallessa.
Keskimutteri (taivuta ensin se lukkolaatta "auki") lähtee auki vaikka pulttipyssyllä. Jos pyssyä ei ole niin sitten tarviit "kytkimen kiinnipito työkalun" jolla saat pidettyä navasta kiinni kun hylsyavaimella väännät mutua auki.
Samainen työkalu olis tarpeen myös kasatessa ellei sitten tee kuten minä että ammuin sen mutun kiinni pulttipyssyllä käyttäen ns momenttitankoa.
Mutterin avauksen jälkeen keskinapa ja kori laakereineen lähtee nätisti irti. Saattoi olla nin että se korin laakeri holkkeineen piti kalastella pois ensin jotta kori mahtui tulemaan ulos (tms ei nyt enää oikein muista mutta selkee homma kun naäet sen).
Sitten vaan uusi kori paikoilleen ja kasausta...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: suzuki dl resonoi
ViestiLähetetty: Su Loka 13, 2019 12:26 pm 

Liittynyt: Su Loka 13, 2019 7:41 am
Viestit: 9
Pyörä: KLV1000
Olipa seikkaperäinen selostus. Kiitos!
Vielä pari kysymystä.
Voiko kopan viallisuuden havaita tai mitata vai onko tuo kolkotus ainoa diagnoosi?
Kyseessä -05 Kawa KLV1000 eli ymmärtääkseni sama kuin Suzuki DL1000.
Käykö ķawaan suzukin osat?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: suzuki dl resonoi
ViestiLähetetty: Su Loka 13, 2019 12:44 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Viestit: 558
Paikkakunta: Raasepori
Pyörä: Suzuki DL1000 Hva TXC310 TE310 TE250
Joo, siinä vaiheessa kun se kytkinkori on kädessä / irti niin huomaa että se vetoratas ja kori pääsevät kiertymään toisiinsa nähden ilman että ne jouset vastustavat. Kunnossa oleva on napakka. Moottoria avaamatta kolkotus on ainoa merkki.
Ja joo KLV1000 on tarratuunattu DL1000 eli kaikki osat sopii samanikäisistä keskenään.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: suzuki dl resonoi
ViestiLähetetty: Ma Loka 14, 2019 6:42 am 

Liittynyt: Su Loka 13, 2019 7:41 am
Viestit: 9
Pyörä: KLV1000
Pyörä on mulle vielä niin uusi tuttavuus enkä ole sillä paljoa ajanut joten pitää vielä testailla ja kuulostella noita kolkotuksia ja tärinöitä.
Aiheeseen paremmin nyt tutustuneena näyttää olevan yleinen ongelma ja ratkaisujakin löytyy DIY rintamalla.
Onko joku tehnyt tai teettänyt noita ns. modeja?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: suzuki dl resonoi
ViestiLähetetty: To Marras 21, 2019 7:17 pm 

Liittynyt: Su Loka 13, 2019 7:41 am
Viestit: 9
Pyörä: KLV1000
Hsippe kirjoitti:
Ongelmana on että vääntövärähtelyä vaimentavat kierrejouset väsyvät ja päästävät ensin keskion pohjaamaan josta syntyy kalkattava ääni vedätettäessa, myöhemmin tyhjäkäynnillä kuuluva helinä johtuu siitä että jouset on jo niin lyhyet (tai katki) että helisevät pesissään.
Kun helinä alkaa kannattaa kytkin rempata pikaisesti muuten saattaa jousen palasia irtoilla josta sitten pahemmpia seuraamuksia.


Oman vekottimen kytkin purettu ja diagnoosi kuten yllä kuvattuna. Eräs englantilainen hemmo on näihin perehtynyt ja korjaa kytkinkorit kertomansa mukaan jopa paremmiksi kuin uutena.

Eli pakettia englantiin ja palataan aiheeseen kunhan rojekti etenee.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: suzuki dl resonoi
ViestiLähetetty: To Maalis 19, 2020 8:10 am 

Liittynyt: Su Loka 13, 2019 7:41 am
Viestit: 9
Pyörä: KLV1000
HarriP kirjoitti:

Oman vekottimen kytkin purettu ja diagnoosi kuten yllä kuvattuna. Eräs englantilainen hemmo on näihin perehtynyt ja korjaa kytkinkorit kertomansa mukaan jopa paremmiksi kuin uutena.

Eli pakettia englantiin ja palataan aiheeseen kunhan rojekti etenee.


No niin...pärrä kasassa ja ensivaikutelma erittäin hyvä. Äänet jo tyhjäkäynnillä erilaiset ja pienen testin jälkeen kytkin toimii ja kuulostaa hyvältä.
Enempi kokemuksia kuhan pääsee tien päälle.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 26 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com