Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ma Kesä 01, 2020 12:07 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 3 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ke Loka 09, 2019 1:37 am 

Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
Viestit: 113
Pyörä: TM RACING EN 250 FI, BETA RR 480
Pistin oman Betan linkun paloiksi, nyt on hommattuna oikein isolla rahalla korjaussarja jossa holkit, stefat ja laakerit. Havaintona oli että olivathan laakerit ja stefat tiukassa, nyt kun tekosyy oli keksitty niin kävin sitten tilaamassa autotalliin IKH:lta prässin (299€ tarjouksessa). Laakereita saa halvalla ja prässillä helpot vaihtaakkin, nuo metallikehällä olevat stefat ovat taas ikävän herkkiä rikkoutumaan niin asennuksessa kuin käytössä. Suuressa maailmassa porukka on korvannut stefat o-renkailla + shimmilevyillä jolloin laakereiden putsailu on helpompaa ja tiivisteiden vaihto on halpaa ja helppoa verrattuna stefojen kanssa pelaamiseen.

http://www.betarider.org/forum/viewtopi ... 2&start=10

Kokemuksia kellään moisesta operaatiosta onko parempi ? Rasvanipat olisi kanssa jees mutta aika ohuenlaista aluminia on linkun seinämät...

_________________
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Loka 09, 2019 5:50 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7589
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
O-renkaista stefan korvaajana linkuissa ei ole kokemusta mutta Betan linkkujen kuivuudesta kyllä. Pojan piikkisen Betan linkut otettiin auki alle vuoden ikäisenä ja noin 6000km kohdalla, laakerit ja tapit ruosteisia sekä väljiä. Uudet laakerit-stefat ja täyteen CRC vesivaseliinia, seuraavassa vuosihuollossa linkut auki eikä olleet mennyt miksikään joten uusilla rasvoilla nippuun. Niissä linkuissa stefat lähti nätisti ehjänä irti ruuvarilla mistä olen taivuttanut kärjen stefojen irroitukseen sopivaan kulmaan.

Vaikka oli katulaiska piikki, siitä huolimatta sai kaikenlaista keliä ja ajopaikkaa osakseen, painepesurin käytössä ei myöskään säästelty eikä ole tapana varoa laakereita/linkustoja kun mujuista pitää päästä eroon.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Loka 09, 2019 2:28 pm 

Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
Viestit: 113
Pyörä: TM RACING EN 250 FI, BETA RR 480
Ekalla omistajalla oli jäljistä päätellen lauennut ainakin iskarin alapään laakeri: päätyprikat ovat hakanneet uran linkun runkoon. Pyörä tuli itselle alle 70h ajettuna. Nyt siellä oli vastassa priima neulalaakeri. Korjaussarjan mukana taas tuli samanmoinen silmämallinen tosin eri mitoilla kuin iskarin yläpäässä on ja aikani tuota käänneltyäni totesin että laitan vanhan neulalaakerin takas: ei oikein pinta-ala ja paineet täsmää tuossa tulevaa käyttöä.

Vettä oli vähän joka paikassa, mutta ainoa todella piloille mennyt osa olli linkun kolmiopalan tuplalaakerien läpi menevä holkki, muokkautunut neulojen kuvat kylkeen eli jumissa on ollut. Rasvaa oli edellinen omistaja laittanut huolella edellisen remontin aikaan eli ei kuivuutta.

Kun prässiä ei ollut niin tuon tuplaneulalaakerin pois saanti kolmiopalasta oli hankalahko suoritus. Ei irronnut aluksi stefat eivätkä laakerit. Aikani ihmeteltyäni tein köyhän miehen patentin (eka versio segerillä tehtynä ei ollut menestys). Miljoonalaatikosta löytyi paksu oikeankokoinen prikka mihin smirkelillä viisteet, näin jotta sen saa vinossa menemään neuloista siivotun laakerikehän aukosta sisälle. Kääntää sen sen sitten kehän sisällä, jolloin se jää kantamaan ja sen jälkeen kolmiopalan sisään 3/8:n hylsy ??mm jatkovarrella jatkettuna ja kertopuun palalla laakerille vauhtia, pidin ihan vain kädessä kun naputtelin ekan laakerin irti, sitten vaan jkääntö ja sama homma toiselle puolelle. Laakerikehät tulevat stefan läpi lyömällä jonka jälkeen stefat pääsee lyömään tuurnalla irti (ruuvarilla ei lähtenyt mihinkään). Jos tuurnalla yritti koputella laakerikehästä laakeria irti niin lähti kehä paloina irti (kuvassa mallia). Hakkaamalla muilla tavoin saa alumiinisen laakeripesän pilalle kyllä varmaan helposti. Nythän hakattava holkki kantoi vain neulalakerin kehän sisäreunoihin, ei kolmiopalan alumiiniin. Samaa prikkapatenttia voi käyttää prässillä operoidessa: ei mene alumiinisen laakeripesän kulmat vahingossa ruttuun. Näppärä tekee toki reikäprikasta, kierretangosta, puntista ja muutamasta mutterista itselleen liki ilmaisen liukuvasaran.


Liitteet:
prikka2.jpg
prikka2.jpg [ 225.11 KiB | Katsottu 1392 kertaa ]
prikka.jpg
prikka.jpg [ 163.83 KiB | Katsottu 1392 kertaa ]

_________________
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 3 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com