Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ti Touko 26, 2020 12:14 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 236 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 12, 13, 14, 15, 16
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ma Maalis 25, 2019 8:17 am 

Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
Viestit: 1512
Pyörä: 1190Adv R, 660Rally, 640E+G/S
Monta vuotta tuli mentyä lyijyllä edellisen lithiumin jälkeen (joka kyllä toimi mutta meni pyörän vaihdossa)
mutta nyt 640:in akun alkaessa hyytyä hankin siihen biltsun "isoimman" olikohan 5ah lifepon.
Ostopaikkaan päädyin takuun takia, antavat näille 3 vuotta mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan.

Saapa nähdä kuinka vörkkii ajan kanssa. Lämpösenä tikkaa pirusti ja nolla/-1 yön pidin pyörän ulkona, ei mitään ropleemia startata.

Akkua hyllystä valkatessa huomio kiinittyi siihen että kaikkien lifepo-akkujen laatikoiden päällä oli tasaisen oloinen pölykerros ja pahvilaatikon
printti uv-säteilyn haalistama, eli kovin nopeaan ei taida varasto kiertää. Tämä tietysti vähän herätti epäilyksiä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Maalis 25, 2019 1:50 pm 

Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Viestit: 1000
Pyörä: 1050 S3, GS1200
ostin viimekesänä sen motonetin lithium akun, ei se speed triplessä toiminut tuollaisessa +10 asteen aamussa. Ehkä yöllä oli vähän kylmempi, mutta ei mitään nollaa kuitenkaan. Lopputulema on, että joku helposti käynnistyvä pyörä pärjää sellaisella, mutta ei tuollainen joka on melko tarkka akun kunnosta ja maksimi virrasta. joka aamu piti pitää valoja päällä ja vaikka piti minuutin kaksi, niin silti joutuu starttaamaan useamman kerran, kunnes starttailu lämmittää akun lopulta.

en ostaisi isoihin v2 koneisiin tai esim GS:ään en ostaisi. johonkin 600cc nelipyttyiseen ok, samoin tonninen nelipyttynen starttaa ok sillä. koska se pyörii helposti kun on lyhyt iskuinen.

Se lithium vaatisi jonkun super capasitor boosterin lisäkseen, että saisi energian lithiumista, mutta se paras isku tulisi jostain konkasta, että pääsisi puristuksien yli.

_________________
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Maalis 25, 2019 7:39 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Viestit: 3033
Paikkakunta: ROI
Pyörä: exc
Olisi kyllä nurinkurista sillä lailla. Lithium akkujen koko juoni on juuri siinä että antavat paljon virtaa eikä niinkään se että kapasiteettia olisi paljon. Itsellä ollut alun perin yksi liikkeessä kasattu 12 kennoinen. Oli aivan suoritusarvoiltaan ylivertainen kaikkiin akkuihin nähden mitä sitä ennen tai jälkeen on ollut. No, se ei mekaanisesti kestänyt kovin kauaa.
Pari motonetin versiota on ollut ja ovat melko "kevyitä" ominaisuuksiltaan mutta eipä niille kyllä luvatakaan kauheita suoritusarvoja. Nyt on KTM original akku ja toistaiseksi on yhden talven kokemuksella ollut melko väkevä eli kaikissa keleissä on pelannut moitteetta. -15 asteen pakkasesta kerran joutui yhden lyhyen lämmittely startin ottamaan ja toisella painalluksella 2t TPI jo kävi.

_________________
antti


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Maalis 25, 2019 8:06 pm 

Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Viestit: 1533
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Minun kokemus 250 EXC-F:istä on, että litiumakulla nimenomaan lähtee vielä siitä pakkasesta pyörä käymään, jossa lyilyakku ei jaksa enää pyörittää riittävän kovaa. Litiumakkua saa vaan lämmitellä melko pitkään lyhyillä starttauksilla, mutta sitten kun akku on lämmin, niin pyörittää iloisesti.

_________________
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Maalis 26, 2019 2:38 pm 

Liittynyt: To Elo 17, 2017 11:38 am
Viestit: 4
Paikkakunta: Rio De Riihimäki
Pyörä: 88' Honda NX650 Dominator
No pistetään omaakin kokemusta tänne.

Kyseessä siis tämä Bilteman LiFePo4 akku
LITIUMAKKU 3 AH
Tuotenro. 80-172
Kapasiteetti: 3,0 (8,0) Ah
Mitat: 150 x 87 x 105 mm
Paino: 0,7 kg
Hintaa tälle tuli ostaessa sama 89€.

Otin mukaan samalla oikean laturin, Akkulaturi lyijyhappo- ja LiFePO4-akuille, linkki Biltemaan

Pyöränä toimii 88' Honda NX650, kaikki vakiota.
Hienosti on lähtenyt autotallin +15-20C lämmöistä käyntiin ensimmäisellä pyöräytyksellä.
Kesti myös koko talven yli tallissa sahaamista, kun koitettiin saada CV kaasaria toimimaan ilman ilmaboxia. Starttia tuli sahattua oikein urakalla, kun ei oikein jaksanut kikkiä potkia.
Laitoin akun tuohon laturiin koko talven sekalaisen käynnistelyn ja seosten testailun jälkeen laturiin, ja ihme kummaa, ilmoitti että akku oli täynnä!

Kylmäkäynnistyksiä testattu tuossa +0C paremmalla puolella, kun nyt kävin viikonloppuna ajelemassa, hienosti lähtee käyntiin.

TLDR:
Kapasiteetti hyvä
Kestää jopa vanhan pyörän lataussäädintä, ei ole ihan puhtainta 13.5V...
Ei tarvitse ainakaan +0 paikkeilla lämmittelyä
Kohtalainen hinta
Kevyt, luulin ettei sisällä ollut mitään
Latauksen testausnappula on kätsy

Laturi on hidas, mutta eipä tuo lupaa enempää kuin 4A ulos.

-Sami


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Touko 05, 2019 12:37 pm 

Liittynyt: Su Tammi 06, 2019 11:38 pm
Viestit: 26
Pyörä: Hbg 650cc
Pyöräni on husaberg fs 650 -07 minkäslainen akku siihen olisi hyvä että jaksaapi pyörittää? Ajan talvella ja kesällä joten potkua pitäs löytyä että pyörähtelee kevyesti. Minkälainen laturi soveltuu näihin litium akkuihin. Sellasta kaiketi olisin laittamassa käsittänyt että niissä nykyisin on potkua sekä myös ovat kevyitä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Helmi 18, 2020 12:24 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 31, 2012 2:34 pm
Viestit: 634
Paikkakunta: Kirkkonummi
Pyörä: 950 adv, R100GS
Tämmöisen hankin kokeeksi.

https://m.motonet.fi/fi/varaosat/2775/m ... ryhma=1862

Myöhäisheränneenä tuli mieleen että pitääkö ostaa uusi laturi tätä varten? Sitkeässä on huhu, että näihin olisi nykyään rakennettu itseensä elektroniikkaa , jotta normi älylaturilla voisi ladata, pitääkö paikkaansa?

_________________
Taas lähti mopo käsistä


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Helmi 18, 2020 12:45 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Viestit: 1219
Paikkakunta: Pori
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Käyttöohjeessa vain litiumlaturi.http://cloud.tapatalk.com/s/5e4bb1e1f2e83/Exide_MC_Li-Ion_K%C3%A4ytt%C3%B6ohje_FI_05.2019.pdf

Tuota katsonut seuraavaksi akuksi, mutta 03/2015 asennettu Euroglobe AGM geeliakku pelittää edelleen.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Helmi 18, 2020 3:17 pm 

Liittynyt: To Marras 22, 2012 4:44 pm
Viestit: 629
Paikkakunta: Raisio
Pyörä: KTM 500 EXC-F Sixdays
TomppaV kirjoitti:
Tämmöisen hankin kokeeksi.

https://m.motonet.fi/fi/varaosat/2775/m ... ryhma=1862

Myöhäisheränneenä tuli mieleen että pitääkö ostaa uusi laturi tätä varten? Sitkeässä on huhu, että näihin olisi nykyään rakennettu itseensä elektroniikkaa , jotta normi älylaturilla voisi ladata, pitääkö paikkaansa?

Älylaturia ei voi käyttää, mutta ”tyhmää” vain lataavaa voi varovasti käyttää. Jonkin verran noissa akuissa on pakko olla elektroniikkaa, jotta latautuvat pyörässä. Kauheasti näitä ei tarvi latailla, kun eivät käytännössä purkaudu itsekseen. Jos pyörä syö tyhjäksi seistessä, ni sitte ehkä.
Nämä latautuu nopeasti, joten pitkään ei kannata kerralla ladata.


Sent from Tapatalk


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Helmi 18, 2020 4:17 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Huhti 26, 2013 10:04 am
Viestit: 650
Paikkakunta: Hki
Pyörä: 300EXC
TomppaV kirjoitti:
Tämmöisen hankin kokeeksi.

https://m.motonet.fi/fi/varaosat/2775/m ... ryhma=1862

Myöhäisheränneenä tuli mieleen että pitääkö ostaa uusi laturi tätä varten? Sitkeässä on huhu, että näihin olisi nykyään rakennettu itseensä elektroniikkaa , jotta normi älylaturilla voisi ladata, pitääkö paikkaansa?
Ajoneuvokäyttöön suunnitelluissa litium-akuissa on pakko olla ylilataukselta suojaava BMS joten sen puoleen voi käyttää mitä laturia tahansa.

Perinteisille akuille suunniteltujen älylaturien latauskäyrät ei kuitenkaan sovi oikein yksiin sen kanssa mitä LiFePO4-akku optimaalisesti tarvii. Ajoneuvokäyttöön tehty LiFePO4-akku tarvii 100-prosenttiseen lataukseen loppupäässä päälle 14 volttia joten tavallisella älylaturilla akku jää vajaaksi.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Helmi 18, 2020 7:21 pm 

Liittynyt: To Huhti 05, 2018 12:35 am
Viestit: 17
Pyörä: Vanhat romut
Kasailin A123 Systemsin kennoista Bemariin akun, 4s2p-paketti pyörittää oikein iloisesti 1000cc bokseria. Latausjännitteestä on tarkka ja laturi meni uusiksi kun 12,8 V ei ihan riittäny lataamiseen, kylmänä aamuna virta loppui 100 m lähdöstä :D
14,4 volttia tuntuis riittävän oikein hyvin.

Niin ja ei BMS:ää, kapasiteetti lienee 4,6 Ah. Kiinnittyy trukkiliittimellä pyörän sähköihin ja ison nyrkin kokoinen, voin suositella.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 236 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 12, 13, 14, 15, 16

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com