Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ke Syys 18, 2019 2:50 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 36 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: To Marras 08, 2018 1:04 am 

Liittynyt: Ke Maalis 06, 2013 12:22 pm
Viestit: 11
Pyörä: Suzuki BK
Terve.

Tarkoituksena olisi löytää katupyörän rinnalle jonkin sortin kurapyörä. Faijalta löytyy 600 DR Suzuki ja sillä tulee jonnin verran ajeltua. Siinä vaan tuppaa tehot ja alusta loppumaan pahasti kesken ja toisen kuramopon tarkoitus on myös mahdollistaa ajelu soratiellä faijan kanssa. Budjetti tälle offroad-kelpoiselle laitteelle olisi noin 5000 euroa. Toki halvempikin kelpaa :D

Ajot tulisi olemaan kauden aikana n. 2500-3000km // 60-80h tunneissa. Aikalailla 50% katua, 45% sora/hiekkatietä ja 5% jotain poluntapaista. Huollot pystyn ja haluan tehdä itse. Paitsi jos alkaa olemaan yhtä useampaa sylinteriä, niin sitten alkaa vaativammat moottorityöt putoilla pois.

Mielellään löytyisi enska- ja sm-vanteilla, että voisi niitä sitten vaihdella ajopaikan mukaan. Toki pelkillä enskoillakin menee, mutta ehkä mielummin kuitenkin pelkillä sm-vanteilla ja kunnon kuviorenkailla, kun ei kovin vaativaa maastoa tarvitse ajella.
Ja täytyy olla valkokilpinen.

Monenlaista pyörää tullut katseltua, ihan laidasta laitaan.
Suzuki DR650
Aprilia sxv/rxv 550
Ktm enduro/smc 690
250cc 2T
300cc 2T
450cc 4T
Ylikoon (525 ktm jne.) 4T enskat
Ktm SM 950

Noista nyt ehkä DR650 on lähinnä tota kuussatkua, mutta on se kevyesti halvinkin... Ei vaan siinäkään oikein menohaluja ole tarpeeksi.
950 taas on vähän liian katupainotteinen ja painii ihan eri luokassa, kun nuo oikeat enskat. Kannattaako sitten tuollasta "oikeaa" enskaa ostaa tälläiseen käyttöön? 550 aprilia pudonnee jo pois osien saatavuuden, huollon tarpeen ja kalleuden vuoksi.


Mitä te lähtisitte näillä tiedoilla harkitsemaan?

_________________
Soralle // Ktm Sxc 625, Suzuki Dr 600
Kadulle // Suzuki Gsx1300 B-K


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 08, 2018 7:03 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7233
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Mun valinta tuohon käyttöön olisi 690 Enduro, sillä tekee kaiken ja vielä hauskasti. Jos enemmän katupainoitteista niin 950SM on hauska laitos, soralla ja mettäteillä rengaskoko ja lyhytjoustoinen ja kovahko alusta alkaa sylettää aika nopeasti. Melkein missä tahansa viestiketjussa löytyy perusteluita miksi 690 :wink:

Yamaha XT660R:ää alkaa saamaan melkein DR:än hinnalla ja on nykyaikaisempi moottori joka on tunnettu kestävyydestään. Painavahko, keskinkertainen alusta ja moottorin työkonemainen luonne sopii paremmin rauhalliselle kuskille. Toki silläkin voi pitää hauskaa soralla ja pikitiellä mutta moottorin ja alustan osalta ei ole niin paljoa fun-factoryä kun 690:ssä.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 08, 2018 12:49 pm 

Liittynyt: Ke Huhti 20, 2011 10:16 pm
Viestit: 946
Paikkakunta: Kuopio
Pyörä: SE
Kävin tuossa maanantaina pesemässä (ajelemassa) emännän 690:llä ja kyllähä tuo tuntuu mopolle kun meikäläinen hyppää sarviin. 195cm isäntä sarvissa niin fiilis on kuin ajelis helkama raisulla tms. varsinkin kun se menee niin tasaiseen eikä acran vaimentimesta huolimatta pitele mitään kovaa pärinää jos ajelee taajamassa hiljalleen.
Noh sitten kun kääntelee kaasua ja latoo vaihteita läpi erehtyy vilasee mittaria että hupsheijjaa ei tää ollu raisu, nimittäin kulkupuoli on vähintäänkin todella vakuuttava. (ei ihme että mamma tykkää kääntää kaasua naurun kera). Kyllä ite laittaisin 690 jos on normaalikokoinen kuski, koska kulutusosat on edukkaita ja niitä saa helposti sekä tuo tuntuu ajossa todella kevyelle, jarrut on todella hyvät sekä alusta varmasti riittävä monelle ja hupikerrointa tulee samassa paketissa aika paljon ajelin aika hymyissäsuin tolla pikkukotkalla (ihmettelin ajellessa että ei helvetti tää tällein voi jaksaa kulkea :D) jos taas on keskivertoa raavaampi niin 950 tarjoaa kyllä sitten vähän enemmän kaikkea :D


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 08, 2018 1:10 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Viestit: 2747
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: HVA FE 250 -19, KTM 990 S -07
Miksi 950 SM malli eikä 950/990 Adventure?
Näillä painotuksilla 50% katua, 45% sora/hiekkatietä ja 5% jotain poluntapaista valitsisin itse mopon Adventure luokasta.
690 käy äkkiä pieneksi jos 50% assua, mutta Advella ei mitään ongelmia.

_________________
Kura lentää...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 08, 2018 2:15 pm 

Liittynyt: Ke Huhti 20, 2011 10:16 pm
Viestit: 946
Paikkakunta: Kuopio
Pyörä: SE
tertsu kirjoitti:
Miksi 950 SM malli eikä 950/990 Adventure?
Näillä painotuksilla 50% katua, 45% sora/hiekkatietä ja 5% jotain poluntapaista valitsisin itse mopon Adventure luokasta.
690 käy äkkiä pieneksi jos 50% assua, mutta Advella ei mitään ongelmia.


Ihmettelin toki miksei adve ole vaihtoehtona, koska sehän on juuri tuohon tehty.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 08, 2018 3:11 pm 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1820
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE & Montesa 315
En nyt varsinaisesti ole erimieltä mutta en tuota SM:kään heti hylkäisi. Ne on pirun halpoja kilsoihin nähden ja kyllä niistä soralla huomaa heti että Kotari on ollut asialla, menee penteleen hyvin.
En toki ekaksi sorapyöräksi moista tyrkytä, mutta jos on perushommat hanskassa, kävisin koesladittamassa.
Kuivalla kelillä menee poluntapaistakin pitkälle. Maavara on pienempi ja putket vähän kolisee mutta on se matalampi istuimeltaankin.
Osallistuin -08 URAA!!:lle tuollaisella, taisi Z6 Metzelerit olla alla. Kivaa oli. Siinä tosin oli SE:n pakoröörit ja pohjapanssari.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 08, 2018 8:51 pm 

Liittynyt: Ke Maalis 06, 2013 12:22 pm
Viestit: 11
Pyörä: Suzuki BK
50% katuajo tulee osittain kaupungissa pyörimisestä ja jossain rauhallisella suoralla kikkailusta.

Toki sitten varsinaiselle tallille ja viikonlopun ajomestoille on reilu 70 km matkaa. Oikea matkaenska sopisi tähän paremmin, mutta jos on aikaa, niin tonne pääsee kyllä aika hyvin sorateitäkin. Eikä tuo matka niin pitkä oo, etteikö ajelisi vaikka kivireelläkin sen pari-kolme kertaa kuussa edestakaksin mitä tarvitsee, ajokauden aikana.
Adventurepyörät ylipäätänsä on kyllä olleet tarkastelussa. Kurittaa vaan aika paljon sitten tuota hiekkatiellä ja polulla ajoa, vaikka sielläkin se kyllä menee. Painoa on melkoisesti sinne.

Mahdollisia reissuja silmälläpitäen tosin Adve olis hyvä, mutta ei semmosia oikein kerkeä ainakaan tässä parin vuoden sisään tehdä, kun kesät menee kahta työtä painaen.

690 Enduro R:ää kävin tuossa viime vuonna testaamassakin. 15-vuoden malli akran putkella ja evon kartoilla. Tykkäsin kyllä varsin, oli 150kg märkäpainoonsa nähden yllättävän kevyen oloinen ajossa. Johtuiskohan lie siitä, että tolla Bingillä ajellut ja sillä on massaa sen 250 kg :D
Kaupungissa tuo 690 tuntu aika pirteältä. Selvästi 600 dr:ää enemmän ruutia.
Takapainoisuus sopii mulle aika hyvin, liekö tuo keulimisherkkyys omalta osaltaan auttamassa siihen tehon tunteeseen, mitä tuo omassa luokassaan kyllä tarjosi.

Jonkin verran noissa on ollut ongelmia, mutta ilmeisesti melko varma laitos tuo 690 kaikenkaikkiaan on?

_________________
Soralle // Ktm Sxc 625, Suzuki Dr 600
Kadulle // Suzuki Gsx1300 B-K


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 08, 2018 9:05 pm 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1820
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE & Montesa 315
Juolahti tuossa mieleeni että SM:ssä on muutes yhtä paljon joustoa kuin Adven matalimmassa painoksessa.
Eikä se tosiaan mikään katupyörämäisen kova ole.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Marras 14, 2018 7:43 pm 

Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
Viestit: 236
Paikkakunta: Savonlinna
Pyörä: 690 Enduro R -15
juhap kirjoitti:
Kävin tuossa maanantaina pesemässä (ajelemassa) emännän 690:llä ja kyllähä tuo tuntuu mopolle kun meikäläinen hyppää sarviin. 195cm isäntä sarvissa niin fiilis on kuin ajelis helkama raisulla tms. varsinkin kun se menee niin tasaiseen eikä acran vaimentimesta huolimatta pitele mitään kovaa pärinää jos ajelee taajamassa hiljalleen.
Noh sitten kun kääntelee kaasua ja latoo vaihteita läpi erehtyy vilasee mittaria että hupsheijjaa ei tää ollu raisu, nimittäin kulkupuoli on vähintäänkin todella vakuuttava. (ei ihme että mamma tykkää kääntää kaasua naurun kera). Kyllä ite laittaisin 690 jos on normaalikokoinen kuski, koska kulutusosat on edukkaita ja niitä saa helposti sekä tuo tuntuu ajossa todella kevyelle, jarrut on todella hyvät sekä alusta varmasti riittävä monelle ja hupikerrointa tulee samassa paketissa aika paljon ajelin aika hymyissäsuin tolla pikkukotkalla (ihmettelin ajellessa että ei helvetti tää tällein voi jaksaa kulkea :D) jos taas on keskivertoa raavaampi niin 950 tarjoaa kyllä sitten vähän enemmän kaikkea :D


Aloittajan kanssa on taidettu samaa keskustelua käydä toisella foorumilla jo vuosi sitten kun olin omaa kakkospyörää ostattelemassa. 690 on itselleni mieluinen peli ajaa. Olen jotain 178 tms pitkä ja tuntuu korkealle ja ei mitenkään mopolle. Sorateille saatikka poluille voimaa on yllin kyllin ja tuntuu kevyelle pyöritellä. Voima riittää soralla vauhtisladeihin satasen vauhdista. Umpimaastossa taas raskas ja kömpelö kisapyöriin verrattuna ja välitykset huonot. Kone vääntää hyvin ja tärisee maltillisesti yksipyttyiseksi. Bensaa vie yllättävän vähän. Maantiellä menee varmaan alle 4.5L rauhalisessa ajossa.

Pitkille asfalttisiivuille minusta surkea pyörä. Voihan sitä joku matkapyöränäkin käyttää ja pitää hyvänä, jos ei ole ikinä katupyörällä ajanut. 90 on sopiva vauhti maantiellä. Sen yli alkaa tuuli repiä ja kone huutaa. Itse pidän kotaria toisena pyöränä, jolla ajan ainoastaan soralla plus pakolliset asfalttisiirtymät päälle. 70 kilsaa sivu on ihan ok matka ajaa isompaakin tietä, mutta useita satoja ei ehkä huvittaisi huvin vuoksi. Suolle ei ole mielihaluja mennä rämpimään.

Kehuvat luotettaviksi, mutta on niitä foorumien mukaan maailmalla hajonnut mikä mistäkin syystä. Omastakin kaksi kertaa kone ollut auki vaihdelaatikon takia. Olisi sen saanut ekallakin kerralla kuntoon, mutta vika oli hämärähkö ja vaikea löytää. Pyörä on helppoo huoltaa ja yksinkertaista mekaniikkaa. Konekin helppo purkaa ja koota, eikä montaa erikoistyökaluakaan tarvitse. Pari ulosvetäjää ja akselien kiinnipitorautoja. Jos alakerta porsii, on siinä ja siinä kannattaako vaihtaa sikakallis veivi vai ostaa koko uusi kampiakseli. Hinnassa ei jpaljoakaan eroa.

Kilpailijoita ei valitettavasti ole olemassakaan, jos 701 lasketaan samaksi pyöräksi. Muut ovat puolet tehottomampia ja/tai 50kg painavampia matkalehmiä. Minusta 690 on huono umpimetsässä ja isolla tiellä, mutta maukas kaikkialla muualla.

_________________
KTM 690 Enduro R -15
Ducati Streetfighter 1098 -10


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Marras 14, 2018 7:58 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Kesä 03, 2015 11:21 am
Viestit: 234
Paikkakunta: Mänttä
Pyörä: Ei mitään
Mulla on ollut matkapyöriä ja silti pidän 690 hyvänä reissupyöränä.
Kai mää sitten pystyn elämään asian kanssa helpommin että 90km/h matkavauhti on passeli ja vähän tärinöitä on.

Elokuun alussa ajeltiin kaverin kanssa 690:llä 2945km 6 päivään eikä missään kohtaa ärsyttänyt. Tai ärsytti kun norjassa satoi vettä jokapäivä mutta se on eri tarina se.

Nää on näitä kompromisseja.
Toki isolla matkalehmällä on lahee niellä asfalttia mut meneppä sillä hiekkateille ja poluille.

Ja kun ei ole intoo pitää montaa pyörää niin näillä mennään.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 15, 2018 7:11 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7233
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
690:llä 200-400km päivälenkit oli välillä ihan normaaleja ilman tuntemuksia ettei tällä voi matkaa ajaa. Toki jos vetää suoraa ja leveetä viivaa niin siihen hommaan om muitakin pyöriä olemassa, 3-4 numeroisia sekä sorateitä niin jaksaa hyvin ajella aamusta iltaan-päivästä toiseen. Pleksi, istuin, tangon korotus, jalkatappien madallus on taikasanoja kuskin viihtyvyyteen 690 selässä ja 30-60km motaritkin menee heittämällä ilman irvistelyjä.

En sitä sano etteikö matkapyörät olisi parempia, tottakai on, mutta mielummin ajan 690 kompromissipyörällä sekalaista ajo kun kiroilen +240kg pyörän kanssa yksin siellä metsäautotiellä kun eteenpäin ei uskalla enään ajaa kiinnijäämisen pelossa ja pyörän suunnan kääntäminen on ollut monesti eräänlainen jumppatuokio...

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 15, 2018 8:36 am 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Viestit: 3086
Paikkakunta: ROI
Pyörä: exc
Itsellä hyvin pieni kokemus matkan ajosta mutta jollain reissuulla pääsi kokeilemaan monen tyyppisiä pyöriä. Itsellä oli 1200 Bandit vuokralla ja oli erillaista matkalehmää muilla. Toki joo että sateella esimerkiksi BMW 1200LT oli mukava, ei sade kastellut ja pystyi kuuntelemaan radiota ja oli erittäin mukavaa MUTTA ainakin itselle tuli fiilis että kuitenkin se moottoripyöräilyfiilis alkoi olla etäällä ja kyseisen tyyppisen sohva-ajelun olisi tehnyt vielä mukavammin autolla, bandit oli siinä joukossa ehdottomasti eniten ajajan pyörä ja pikku kärsimyksen, tärinät ym otti nautinnolla vastaan vaikka kilometrejä tulikin tuhansia.

Eli jos ei ole työmatkan taittamisesta tai muusta missä pitää päästä johonkin tietyllä aikataululla ja puvun housujen prässit suorana niin 690 tyyppinen pyörä antaa ainakin minulle aktiivisemman ja elämyksellisemmän ajokokemuksen missä se ajaminen on itsessään se juttu eikä välttämättä se mihin ollaan menossa :)

_________________
antti


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 15, 2018 8:43 am 

Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
Viestit: 236
Paikkakunta: Savonlinna
Pyörä: 690 Enduro R -15
Aloittajalla on meininkinä toinen pyörä katupyörän rinnalle ja siihen 690 sopii kuin nenä päähän. Ei tarvitse liikaa tehdä kompromisseja. Voi olla kaksi tykkänään erilaista pyörää eikä jokapaikanhöylä, jolla tekee jotenkuten kaiken, mutta ei mitään hyvin.

690-malliin 5000€ on vähän nihkeä budjetti. Sillä saa just Nettimoton halvimman kun sattuu sopivasti kohdalle. Huono puoli asiassa on se, että samanlaisia pyöriä ei muilla merkeillä ole olemassa. Muut ovat joko matkaenduroita, kisaenduroita tai pikkumopoja. Enduron näköisiä keveitä ja tehokkaita dual sportteja ei ole muita jolla pääsee oikeassa maastossa ja kadullakin. No on Hondalla uusi 15k€ 450, mutta mikä se sitten oikeasti on, en tiedä. Kuristettu 25 heppaiseksi mopoksi ja jos kuristukset poistaa, alkaa kisapyörän huoltoruljanssi.

_________________
KTM 690 Enduro R -15
Ducati Streetfighter 1098 -10


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 15, 2018 5:05 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:42 am
Viestit: 2703
Paikkakunta: Pori
Pyörä: TR 650, 350EXC-F
https://enduro21.com/index.php/rally/17 ... nture-bike

Tommonen. Lähin myyjä tosin taitaa olla Ruottissa.

Happi

_________________
-------------------------------------------
https://www.youtube.com/user/Happi4965/videos


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 15, 2018 6:30 pm 

Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Viestit: 211
Pyörä: Bemari
Jos 650DR ei riitä menohalujen puolesta, niin eipä tuo AJP kovin paljon enempää tarjoa. Eiköhän se 690 olisi ketjun aloittajalle se fiksuin vaihtoehto, vaikka itse en porkkanapyöriä kovin kummoisesti arvostakaan. Mutta mitä tätä ketjua on tullut silmäiltyä, niin eiköhän tuo ole se paras pyörä jos vaan budjettiin istuu.

Koheltaja kirjoitti:
690:llä 200-400km päivälenkit oli välillä ihan normaaleja ilman tuntemuksia ettei tällä voi matkaa ajaa. Toki jos vetää suoraa ja leveetä viivaa niin siihen hommaan om muitakin pyöriä olemassa, 3-4 numeroisia sekä sorateitä niin jaksaa hyvin ajella aamusta iltaan-päivästä toiseen. Pleksi, istuin, tangon korotus, jalkatappien madallus on taikasanoja kuskin viihtyvyyteen 690 selässä ja 30-60km motaritkin menee heittämällä ilman irvistelyjä.

En sitä sano etteikö matkapyörät olisi parempia, tottakai on, mutta mielummin ajan 690 kompromissipyörällä sekalaista ajo kun kiroilen +240kg pyörän kanssa yksin siellä metsäautotiellä kun eteenpäin ei uskalla enään ajaa kiinnijäämisen pelossa ja pyörän suunnan kääntäminen on ollut monesti eräänlainen jumppatuokio...


Tämä on muuten varsin totta. Soralla ajellessa matkapyörämäisyyden puute ei häiritse samalla tavalla kuin isoa tietä ajellessa, vaikka kilometreja tulisi. Dakarin penkki on aina ollut karmea, mutta sen täydellisen hirveyden tajusin vasta kun päätin tehdä reissun norjaan. Aikaa sääsätääkseni päätin jurnuttaa isoja teitä suoraan Ylitornioon. Oulussa käännyin paikallisen motonetin pihalle mielessä ainoastaan yksi asia: Airhawk. Tuo oli elämäni ensimmäinen yli 8h rutistus assulla yhtä soittoa tuolla pyörällä. Vaikka "rautaperse" on tullut ajeltua sorateitä pitkin useampaan kertaan ennen tuota, niin vaivainen 800km siirtymä veti kropan sellaiseen kuntoon, että jatkamaan ei pystynyt ennen ajoergonomian parannusta.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 36 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com