Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ti Touko 26, 2020 1:40 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 25 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: La Marras 12, 2016 6:39 pm 

Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:30 pm
Viestit: 1520
Paikkakunta: iTikkakoski
Pyörä: R1100GS/XL600V
Mikäs se oli tässä näitä laakson, ja kanjonin pohjia päästellä, vaikka olikin melkoinen tuo tuuli, ja jo kaikenmaailman oksia ja oravia pudottanut puista teille, mutta tonnissa temperaturet laskisi jo 0:aan, ja sen myötä sade muuttuisi lumeksi.....?!!

Le Bourg-d Oisans, ja sitten se "tuttu" liikenneympyrä, kanaalin ylitys, ja sitten se "toinen" liikenneympyrä, josta pitemmälle ei viime kesänä ollutkaan asiaa. Tuosta nuin: "Boroboroboro- BRÄÄ-ÄÄÄÄMMM, PROOOUUUUAAAAAAAAAA!" Kallistelin Gessun suoraan Alpe d´Huez:ia menevälle tielle, joka lähtikin kohta nousemaan ihan reilusti kohti lumivalkeaa huippua. Gessun temperaturemittaria samalla sivusilmällä seuraten, lähdin nousemaan mutkatietä ylemmäs ja ylemmäs, ja tällä hetkellä lukemat olivat: +8´c. Päivällä se oli ennen Grenoblea vielä +14´c, joten kyllä alas oli vajennut.

Kuva

Tuliliivin takia, en tuota alenemista ollut tietenkään muutoin noteerannut, mutta yhä ylemmäs kun Gessullani etenimme, lukemat vaihtuivat jatkuvasti..... +4´c, ja parin km:n päästä enää +2´c. Nyt olin tulossa jo hiihtokeskuksen "keskukseen", jossa oli lähes autioita, ei montaa liikkuvaa autoa, ei oikeastaan mitään, mikä muutenkaan liikkuisi.

Kuva

Kuva

Päätin ajaa niin ylös, kun Gessulla vain arvaisi edetä, ja nyt olin jo ylimmällä hissiasemalla, josta pääsin näkemään ensimmäiset lähettyvillä maahan sataneet lumet...Alpe d´Huez:in kylän korkeus ei muuten ole "kuin" 1450m, ja lunta oli jo tälläkin korkeudella, niin mitenkäs sitten se tuleva passo, Col du Lauteret, jonka korkein kohta sijaitsee 2057m:ssä! Että ei ihme, jos siinä näkemässäni tienvarren kyltissä killitti se * eli lumihiutaleen kuva, ja se informatiivinen tiedotekkin kertoi, turisti-informationin tätin ohella, ettei sinne olisi tänään asiaa!

Kuva

Tulisikos nyt näistä ihan perusteistä meikäläiselle tänään "dangerousroad:eja" Gessun 2000 €:n omavastuu laitteli nyt miettimään tulevia päätöksiäni ihan eri levelillä, kuin jos olisin omalla Gessulla ollut matkassa! Ja mitkä renkaat tässä olikaan! Sileät ei edes Heidenaut saati M+S:t.

Kuva

Kuva

Mutta kaikesta huolimatta, ja ehkäpä juuri sen takia, jatkoin ylös ja eteenpäin nousevaa märkää asfalttitietä ylemmäs ja ylemmäs, ja temperaturemittari vilkutti jo +1´c:n lukemaa....Assu on märkänä liukasta, ja lumi siinä tekee sen luikkaammaksi, että tulispa edes hiekkatietä vastaan....!

Kuva

Kuva

Kuva

jatkuu....

_________________
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
Ei ihminen halua kuulla olevansa syntinen, koska se tuo ahdistuksen, ja siitä nousee raivo...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Marras 13, 2016 10:39 am 

Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:30 pm
Viestit: 1520
Paikkakunta: iTikkakoski
Pyörä: R1100GS/XL600V
Where ever I Ride, there I´am!.......

_________________
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
Ei ihminen halua kuulla olevansa syntinen, koska se tuo ahdistuksen, ja siitä nousee raivo...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Marras 19, 2016 11:32 am 

Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:30 pm
Viestit: 1520
Paikkakunta: iTikkakoski
Pyörä: R1100GS/XL600V
Sumussa ei voinut ajaa, kuin mateluvauhtia, eikä nyt vauhtia kannattaisi pitää muutenkaan, koska temperaturemittari vilkutti vain +1´c:tä. Ketään ei tullut vastaan, mutta eipä tainnut ylöskään kyllä olla menijöitä tällä kelillä! Vielä muutamat kurvit, parit kolmet alamäet ja sitten se lopullinen nousu... Tuolla pilkoitti nähtävästi tien pää ja kas, olihan täällä sentään puolenkymmentä retkeilyautoa, tai mitä lie patikkaporukkaa tuoneet niillä tänne! Opastaulu ilmoitti korkeuslukemiksi tasan 2090m.

Tie siis päätyi tähän, joten eipä muuta kuin sitten alas, kohti Les 2 Alpesia, mutta v a r o e n, ja alas laaksoon, menisin tuota jo ennakkoon suunnittelemaani "valkoista" tietä. Toivottavasti se ei kuitenkaan luonnossa olis valkoinen, tuumasin, kun lähdin ohjastamaan Gessua hiljalleen alemmas ja alemmas... Korvista sen kuulin, kun ilmanpaine lisääntyi, tullessani alaspäin. Ja taas se sumu, joka esti maisemien tarkkailun, kunnes saavuin jälleen itse kylään.

Tihkusade jatkui ja varmaan jatkuisi aivan pimeään asti! Mutta nyt piti löytää se Huez:in lentokentän suuntaan vievä tieura? Se sama tie, kun oli se "valkoinen", jonka jyrkkyys asteet kartalla oli 15%, mutta eihän tuo vielä mikään jyrkkä olisi! Hmm... tämä tie oli vielä asfalttia, ja kyllä, tuolla näkyikin jo lennonjohtotorni ja siellä sen kentänkin täytyy silloin olla. Todellakin, pysäytin Gessun nyt jo kapeaksi hiekkatieksi muuttuneelle tielle, ja sitten otin parit kuvat yhdestä maailman oudoimmasta ja samalla vaarallisemmasta lentokentästä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kenttä kun on tehty vuorenrinteeseen, siihen tullaan luonnollisesti vain yhdestä suunnasta, ja tuulen suunnasta riippumatta! Kentälle ei voi myöskään tehdä harjoituslaskuja, (ns. läpilaskuja), koska se on rinteessä. Kentän jyrkkyydestä johtuen, (kaltevuudesta), häätyy lentäjän osata laskeutua "full-time-throttle" - tyyliin, eli moottoritehot päällä kokoajan, koska muutoin vaarana on koneen pakittaminen alas tulosuuntaan. yms. eli kaikkiaan erikoista joka tapauksessa....:blink: Platta nyt sentään oli onneksi tasamaata....:D

JOS olisi ollut parempi keli, olisin voinut jäädä odottelemaan kentälle saapuvia ilma-aluksia, mutta tällä kelillä ei tänään olisi mitään toimintaa kyllä täällä, olkoonkin että eräs helikopteri koekäytti roottoriaan konehallin edustalla pitkään. Eli nyt olisi aika jatkaa matkaa! Hämärä tulisi näin sadepäivänä nopeaan ja matkaa alas, täysin vierasta tieuraa, olisi vielä runsaasti. Eikä mitään takeita olisi siitäkään, että pääseekö tätä kautta alas asti lainkaan! Kukaan kun ei ollut vielä tullut vastaan, saati että olisi samaan suuntaan ajanut kanssani....

Melkoiset maisemat, tummat vuorenrinteet ja monet lammaslaumat tulivat vuorotellen vastaani. No ei ole varmaan muita ajoneuvoja täällä hiljan liikkunutkaan, koska nuo lampaat olivat vallaneet tämän tieuran kauttaaltaan? Sitten lähdettiin jyrkkään laskuun, pitkään mentiin jokiuoman reunaa, ja sitten taas lähdettiinkin jo uudestaan jyrkkään nousuun.... . Kunnes tulin jonkinlaisen"vuoristomajatalon" portille, jossa luki jälleen niiin monessa kohdin kaikenlaisia varoituksia ja ajokieltoja, mutta portti oli kuitenkin avoinna? Asfalttiin oli maalattu sana: "Danger!" Mutta jos kerran portti on avoinna, niin saahan siitä silloin mennä, tuumasin edelleen, joten matkanikin alemmas alas jatkuisi edelleen... Kuitenkaan, ketään ei edelleenkään tullut vastaani, joten näinköhän alempana olisi lisää portteja, jolloin paluumatkasta takaisin Huez:iin tulisi jo pitkä ja hidas!

Onneksi temperaturet lähtivät jälleen nousemaan, tietenkin, kun laskeuduin alemmas ja taas alemmas, eli "so far so god!". Mutta viisainta olisi tänään jäädä yöksi jonnekkin tälle seudulle, kun että edes lähtisin yrittämään enää Brianconin suuntaan, La Grave:een tms. eli Les 2 Alpes oli nyt seuraava kohteeni. Niin, ja tietenkin vain jos Herra tahtoisi, eli pääsisin nyt ensiksi edes alas asti ja päätielle ensin....

jatkuu...

_________________
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
Ei ihminen halua kuulla olevansa syntinen, koska se tuo ahdistuksen, ja siitä nousee raivo...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Marras 22, 2016 9:22 pm 

Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:30 pm
Viestit: 1520
Paikkakunta: iTikkakoski
Pyörä: R1100GS/XL600V
Part Five, olokeepa hyvät!

_________________
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
Ei ihminen halua kuulla olevansa syntinen, koska se tuo ahdistuksen, ja siitä nousee raivo...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Marras 30, 2016 11:25 am 

Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:30 pm
Viestit: 1520
Paikkakunta: iTikkakoski
Pyörä: R1100GS/XL600V
No niin vain Herra toi meikäläisen myös alas asti, Gessun avustamana, ja niiin monen, ja aiiikas jyrkänkin mutkan, kurvin ja kapean tienkohdan kautta! Mutta pääsin lopulta tien läpi, olkoonkin, että ylhäällä huipulla oli "päättyvän kadun liikennemerkki" ja "FERME", ja vaikka mitä muutakin ajokieltoliikennemerkkiä..... !

Mutta nyt oli sitten tuokin "valkoinen tie" nähty ja koettu! Mutta entäs nyt sitten? Tässä näytti olevan tuo Brianconiin menevän tiekatkoksen syykin selvillä, eli tunnelityömaa, joten joka ikinen Brianconiin osoittava opaste ohjaisi kaiken liikenteen taas takaisin sinne mistä jo aikaisemmin tulin, ja edelleen kohti GAP:in kaupunkia.....:(

Hoppusti jo lähdinkin ensin ajamaan kohti lähintä, eli Le Bourg- d´ Oisansia, mutta vain parin tunnelin verran, kun päätin tehdä U-käänöksen ja käydä kuitenkin, ihan varmuuden vuoksi, vielä kerran toteamassa, etteikö kuitenkin olisi mahdollista päästä suoraan Brianconiin, kuten ensin ja alussa olinkin suunnitellut? Ihmettelin vain, ja edelleen, miksi jokaikinen Brianconiin johdattava suunnistustaulu ja opastekyltti osoitti "väärään suuntaan", eli sinne GAP:iin? Miksi sitten se Informationin nainenkin kertoi, että tie olisi lumisateen vuoksi suljettu, jos ja kun kerran täältä ei olisi muutenkaan mahdollista ajaa La Graveen ja edelleen Col duLautaretin kautta Brianconiin!!!?? Ei nyt ymmärrä enää....?:dunno:

Hämärääkin alkoi jo tulla! Tosin, sateen takia, koko päivä oli ollut "dymää", joten ei tässä hirveän hilpeänä enää ajeltu, ja kyllähän se tuolla ylempänä aikaisemmin ajatukseeni tullut yöpyminen Les 2 Alpesissa, sai nyt ottelu- ja erävoiton 6 -0. Joten suuntasin etupyörän jälleen kohti vuorenhuippua, mutta tällä kertaa vastaikkaiseen suuntaan, kuin missä Alp d´Huez oli. Kaasukäsi kiersi kapulaa kummasti, ja Gessun putki alkoi säveltää: "BROABBATABROABAABBATA- BROOOOOAAAAAAAAAAAA!", kun äänet kaikuivat pitkin vuoren rinnettä...

Olihan se somaa toisaalta tulla "tuttuun" paikkaan uudelleen, joskin ja tosin aikaa kun oli vierähtänyt se abouttiarallaa 25 vuotta siitä kun kaverin kanssa olimme täällä laskettelemassa, niin olihan se koko kylä ja etenkin sen ympäristö muuttunut. Ja moneen kertaan! Ei ollut mitään sellaista kiinnikohtaa, josta olisin saanut mitään varsinaista muistoa, kuin ehkä tuo "Jandre", sellainen sana kuin vilahti jossain täällä, runsaiden katu- ja mainosvalojen joukossa. Tuo Janderahan oli se kabiinihissi, tai oikeammin vuorenhuippu joka oli kaikkein korkein, eli sillä pääsi sinne 3400 metriin asti! Ja kyllähän sen vielä muistan, kuinka monot jalassa ja sukset jalassa yritti vähänkin käsillä auttaa menoa, niin happi tuntui kyllä loppuvan! Oli se sen verran ylhäällä tuolla jossain, mutta nyt huiput peitti sadepilvet ja hiljalleen hiipuva pimeys.

Ja voihan täällä toki muutakin tehdä, kuin lasketella, tai snoukkailla.... Että melkein täytyykin tulla vaikkapa ensi kesänä ihan vaimoni kanssa tänne, "paremmalla säällä"?

Mutta mitäs sitten?Nythän täällä näemmä pääsisi parisataa metriä vieläkin ylemmäs, eli peräti 3600 metriin! Kyläkorkeus oli "vain" vaatimattomasti 1650 m, mutta tuon jäätikön muistan! Eli se oli euroopan suurin hiihtoon soveltuva sellainen!

Mutta palataampas jälleen Gessun satulaan, tai ainakin vielä hetkeksi, ja puristelemaan vesisateeseen kuumia kahvoja. Tuliliivikin se lämmitti somasti, että ei tässä mikään kylmä edelleenkään ollut, mutta hämärä, orastava näläntunne ja tietty jonkinlainen väsymyskin alkoi jo verottaa päivän ajelun jälkeen. Eli kyllä tässä nyt jo katse haki avoinna olevaa hotellia.

Eikä muuten kaikki nuo "sadat" hotellin olleetkaan näin sesongin ulkopuolella avoinna! Eli vain joissain niistä paloi valoja, tai näkyi edes autoja pääoven tai kadulla parkissa. Hmmm.... mutta jatkoin kuitenkin aivan tien loppuun asti, eli tehdäämpä ns. lähestyminen ylhäältä käsin uudelleen, ja niin sitten teinkin! Eli pääkatu aivan ylös asti, siellä vaatimaton kuvaussessio ja sitten valuttaen alas takaisin kylälle, joskin ja tosin pitkää matkaa ei takaisin päin tarvinnut edes tulla, kun jo parkkeerasin yhden hotellin pihalle, jossa oli sekä autoja pari pihalla, sekä ikkunasta pilkotti valoa! "That´s it"- päätin, oli hinta se ja sama. Tai no, ainakin melkein, tuumailin, kun avasin kypäräni hihnaa samalla kun asteli jo kohti pääovea..

Kuva

Kuva

Kuva

jatkuu...

_________________
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
Ei ihminen halua kuulla olevansa syntinen, koska se tuo ahdistuksen, ja siitä nousee raivo...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Joulu 01, 2016 11:15 am 

Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:30 pm
Viestit: 1520
Paikkakunta: iTikkakoski
Pyörä: R1100GS/XL600V
Ja Part Six, sivupleee.....!

_________________
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
Ei ihminen halua kuulla olevansa syntinen, koska se tuo ahdistuksen, ja siitä nousee raivo...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Tammi 08, 2017 10:46 am 

Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:30 pm
Viestit: 1520
Paikkakunta: iTikkakoski
Pyörä: R1100GS/XL600V
Part Seven...

_________________
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
Ei ihminen halua kuulla olevansa syntinen, koska se tuo ahdistuksen, ja siitä nousee raivo...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Helmi 09, 2017 11:20 am 

Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:30 pm
Viestit: 1520
Paikkakunta: iTikkakoski
Pyörä: R1100GS/XL600V
Part Eight ja Nine, olokeepa hyvät!

_________________
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
Ei ihminen halua kuulla olevansa syntinen, koska se tuo ahdistuksen, ja siitä nousee raivo...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Maalis 04, 2017 10:04 pm 

Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:30 pm
Viestit: 1520
Paikkakunta: iTikkakoski
Pyörä: R1100GS/XL600V
Part Ten, olokeepa jälleen niin hyvät, että jääkaapilta pois.... :lol:

_________________
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
Ei ihminen halua kuulla olevansa syntinen, koska se tuo ahdistuksen, ja siitä nousee raivo...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Maalis 12, 2017 7:42 pm 

Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:30 pm
Viestit: 1520
Paikkakunta: iTikkakoski
Pyörä: R1100GS/XL600V
Viimeiset passot, ja sitten taas kohti tukikohtaa....ja uusia seikkailuja!

Part Eleven

_________________
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
Ei ihminen halua kuulla olevansa syntinen, koska se tuo ahdistuksen, ja siitä nousee raivo...


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 25 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com