Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ke Touko 27, 2020 6:19 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 44 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ke Maalis 11, 2015 10:57 am 

Liittynyt: Ma Syys 21, 2009 8:58 pm
Viestit: 413
Paikkakunta: Waasa
Pyörä: Tiger 800 XC & WR250f
Mulla oli joskus tällänen kaasunhirttäjä, kuin linkin sivuston alhaalla: http://www.fotosafari.fi/5

Ei toki yhtä "mukava" asennettava, mutta ajoi asiansa :)

_________________
t. Jyki


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Maalis 14, 2015 5:24 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2356
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: R1250GS, K75 ST
Ja koeajo tehty, toimii.

Edit, vähän enemmän kokemuksista nyt oikealla tietokoneella, Tapatalkilla ei jaksa pitkiä runoja tökötellä.

Asetuksina Advriderilla parhaaksi todetut, muita en kokeillutkaan:
1-2 OFF = Extra low gain, miten paljon servo vetää/löysää vaijeria tarvittaessa
4 ON = 6000 PPM
7, 9 ON = 4 cyl high, miten nopeasti servo vetää/löysää vaijeria
10 ON = square wave input (nopeussignaali muoto pyörältä)

Säädin pelaa muuten ok, mutta päälle kytkennässä pitkä viive, ennenkuin servo kirraa vaijerin oikeaan asentoon. Luulen, että jäi liikaa välystä vaijeriin. Jos vaijerin kuoren kiinnittää muttereilla koteloon molemmin puolin, niin 45 milliä on liikaa kuoren lyhennystä, vaijeri jää liian löysälle. Luulen, että 40 mm on lyhennys on sopiva. Pitäisi osata laittaa niin, että tyhjäkäyntiasennossa cruisen vaijeri melkein kirraa, muttei ihan. Täytyy säätää, kun seuraavan kerran tankki on irti, erikseen ei jaksa tuon takia irrottaa. Jos vaijerin kuoressa ei enää riitä säätövaraa, niin täytyy hankkia 10M x 1/4 puserrusliitin ja laittaa vaijeri pelkästään sillä kiinni ilman sisäpuolen mutteria.

Muuten cruise pelaa erinomaisesti, niinkuin ne ruukaavat. Pitää nopeuden hyvin, +- 1-2 km/h sisällä asetetusta nopeudesta, myös hyvin tuulisella säällä. ACC tai CO -napin painallus lisää/vähentää nopeutta sopivasti, n. 2 km/h. Jomman kumman jarrun tai kytkimen painallus pudottaa cruisen välittömästi pois, AC/RES -napilla asettuu jälleen muistissa olevaan nopeuteen. Kaasua vääntämällä voi kiihdyttää ohi, löysäämällä palautuu ennalleen suoraan asetettuun nopeuteen ilman nykimisiä.

Summa summarum. Homma oli mielestäni hyvinkin vaivan arvoinen. Noin päivän työllä toimiva vakionopeussäädin pyörään, kustannukset n. 330 euroa kaikkine kilkkeineen. Cruise ja ohjauspaneeli 300, n. 30 euroa johtoihin, liittimiin, releisiin ja muihin pikkutarvikkeisiin. Mekaanisesta kaasukahvan lukosta oli yhden kesän kokemus. Ei, näistä ei voi puhua samana päivänäkään. Nyt on oikea cruise, jolla voi todella ajaa, nuo lukitsimet riittivät vain tilapäiseen kaasukäden lepuutukseen. Uskon, että vaijeria säätämällä myös tuo aktivointi nopeutuu, jenkkien mukaan sen pitäisi noilla asetuksilla olla melkein viiveetön. Voi olla, että tuon käyttöpaneelin yritän siirtää vähän lähemmäs kahvaa ja kiinnittää klemmarilla toisestakin päästä tankoon, ettei jousta.

Jos olisi vaihtanut gessun sellaiseen gessuun, jossa on cruise valmiina (-13+), niin olisi mennyt kymppitonni ja joutunut taas saamaan pleksi-/satula-/jalkatapit-/yms. varustelukierteeseen. Tämä vanha tuttu on pelannut niin hyvin, ettei tätä uskalla vaihtaa. 51 tkm mittarissa, ainut huolto-ohjelman ulkopuolinen työ on perän stefan vaihto takuuseen 21 tkm kohdalla. Itse maksaen kustannus olisi ollut 65 euroa.

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Maalis 19, 2015 11:53 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2356
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: R1250GS, K75 ST
Nyt on ajeltu muutama sata kilometriä tuon säätimen kanssa. Toimii niin hyvin kuin vain vakionopeussäädin voi toimia. Pitää nopeuden riittävän tasaisena. Oulun seudulta ei kovin mäkistä maastoa löydykään, mutta tuulisella säällä kumpuilevalla maalaistiellä 85 vauhdissa nopeuden vaihtelu +- 2 km/h, satasen vauhdissa ei ainakaan suurempi. Toimii n. 60 vauhdista alkaen, mutta alimmissa vauhdeissa nopeuden vaihtelu hieman suurempi. Tosin 60 pätkät nyt ovat harvoin niin pitkiä, että (niillä muutenkaan) olisi tarve ajaa Cruisella. Oikein mäkisiä teitä en siis niiden puutteesta johtuen kokeillut, mutta niillä nyt tuskin muutenkaan on kovin järkevää ajaa Cruisella.

Ainoat tähän mennessä havaitut puutteet ovat hidas nopeuteen asettuminen 1. kerralla, mikä voi ainakin osittain johtua vaijerin liian suuresta välyksestä. BMW RT:n manuaali antaa RT:n vakionpeussäätimen vaijerin ohjevälykseksi 2-3 mm, mulle taisi jäädä enemmän, pitää säätää. Gain:in säätäminen Extra Low:lta Low:lle auttaisi tähän, mutta Advriderin kokemusten mukaan aiheuttaa sitten soutamista nopeudessa. Jos saan tuon vaijerin säätöhomman aikaiseksi (tankki pitää irroittaa, että pääsee jakoboksiin käsiksi), niin laitan samalla vaijerin päähän tarvikenippelistä muokatun isomman nippelin. Tuo Rostran vaijerissa kiinni oleva nippeli on niin pieni, että saattaa aikaa myöden syödä muovirullaan koloa.

Toinen pieni puute on ohjauspaneelin nappien pieni koko ja ainakin viileässä (kun nappien kumi jähmettyy) huono tuntuma. Käyttö onnistuu kyllä paksuillakin hanskoilla, mutta tuntuma ei ole yhtä hyvä kuin Bemarin omissa napeissa. Käsistään kätevä voisi värkätä tarvikemallin on-off-on -kytkimistä oman ohjauspaneelin paremmalla nappituntumalla, mutta minulle tuo kyllä riittää. Hyvä peli, suosittelen!

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 20, 2015 9:01 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2356
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: R1250GS, K75 ST
Otin lauantaina tankin pois vielä kerran ja säädin vaijeria sen verran kuin kuoressa oli varaa. Vieläkin välystä jäi pari milliä liikaa, vaikka sisempi mutteri on enää puoliksi kuoressa kiinni. Sanoisin, että vaijerin kuorta on lyhennettävä 40 mm, jos sen kiinnittää setin mukana tulevilla lukkoprikkamuttereilla samaan tapaan kuin minä. Tein myös tarvikenipasta isomman nipan Rostran vaijerin nipan ympärille. Viive säätimen kytkeytymisessä pieneni, mutta on vieläkin muutama sekunti 1. kerralla. Saa olla noin, kyllä tuon kanssa nyt pärjää.

Kuva

Siirsin myös kytkinpaneelia lähemmäksi kahvaa ja laitoin tangon ympäri kumitetun klemmarin tukemaan toista päätä niin on tukevampi käyttää.

Kuva

Olen ajellut säädin päällä nyt ehkä pari sataa kilometriä isompia teitä, hyvin pelaa. En antaisi pois enää. Ehdottomasti oli vaivan arvoinen homma ja R 1200 Gessuun melkeinpä bolt-on -satsi.

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 20, 2015 6:14 pm 

Liittynyt: To Huhti 18, 2013 6:53 pm
Viestit: 244
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: R1200GS Adv.
Ymmärsinkös oikein - nopeustieto saadaan gps-pistokkeen keskipinnistä ZFEltä harmaaseen johtoon eikä siten tarvita erillistä nopeusanturia?

Mielenkiintoista kun eräskin kalliimpi cruisevalmistaja käyttää erillistä nopeusanturia.... :roll:

_________________
Eikä saada koskaan tietää rakastiko Hannu piparia vai Kerttua.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 20, 2015 8:02 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2356
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: R1250GS, K75 ST
Ayrtono kirjoitti:
Ymmärsinkös oikein - nopeustieto saadaan gps-pistokkeen keskipinnistä ZFEltä harmaaseen johtoon eikä siten tarvita erillistä nopeusanturia?

Mielenkiintoista kun eräskin kalliimpi cruisevalmistaja käyttää erillistä nopeusanturia.... :roll:


Ymmärsit täysin oikein. R1200 GS:ssä nopeustiedon saa tuosta GPS-pistokkeelta. Jos servon kiinnittää U-pultilla tuohon nokan keskipalkkiin, niin ainut pyörän osiin tarvittava mekaaninen muutos on yksi 6,5 millin reikä, joka porataan kaasuvaijerin jakoboksiin. Jakoboksin rissa ja kansi korvataan RT:n vastaavilla, ja muistetaan ostaa se rissan jousi myös. Siis bolt-on systeemi.

R1150:ssä ja vanhemmissa on helpoin tie käyttää erillistä anturia, mutta kimppatilauskaveri OH6ZZ yrittää saada eristettyä ABS-anturin signaalista (liian tiheä taajuus Rostralle) Rostralle kelpaavan nopeustiedon: http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/281885-Vakionopeuss%C3%A4%C3%A4din-j%C3%A4lkiasennuksena

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Huhti 21, 2015 6:11 am 

Liittynyt: To Huhti 18, 2013 6:53 pm
Viestit: 244
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: R1200GS Adv.
Toinen eroavaisuus löytyi - tuo toinen valmistelija näkyy lisänneen erillisen paineventtiilin etujarrulle. Jos siis tuo takavalopiiri ei toimisikaan, cruisen boksi ei välttämättä saisikaan tietoa kytkeytyä pois päältä jarruja painaessa - heillä elektroniikka lukee myös etujarrun painepiirin tietoa.


Liitteet:
Image 004.jpg
Image 004.jpg [ 89.52 KiB | Katsottu 7709 kertaa ]

_________________
Eikä saada koskaan tietää rakastiko Hannu piparia vai Kerttua.
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Huhti 15, 2016 8:55 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2356
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: R1250GS, K75 ST
Säädin on pelannut vuoden, 10 tkm ilman ongelmia. Ja tuonut paljon lisää ajomukavuutta, ei vaivaa rannekanava enää.

Mietiskelin tuota jarruhommaa, mahtaakohan cruise pudota pois päältä, jos takajarruvalon poltin rikkoontuu. Pitäisi kokeilla irroittaa poltin.

Parantelin vähän ergonimiaa ja askartelin lisäksi Trailtech 8500-RS kytkimen, jolla säädintä varsinaisesti käytetään, eli SET/COAST ja RES/ACCL -toiminnot tulivat Tt-kytkimen alimpaan ja ylimpään nappiin. Keskinappiin voisi jarruvalolta cruiselle tulevaan johtoon kytkemällä askarrella vielä Cancel-toiminnon, jota Rostran omassa kytkimessä ei edes ole, mutta se jää ensi talveen koska kytkentöjen teko edellyttää tankin irroittamista. Tuo Rostran kytkinpaneeli on hanskat kädessä huono käyttää uutenakin, nyt vuoden ja 10 tkm jälkeen vielä huonompi. Jätin sen kuitenkin, ON ja OFF kytkimet ovat siinä, niitähän tarvii vain kerran aina käynnistyksen jälkeen ja ennen sammutusta, sekä merkki-ledit myös. Molemmat voisi toki korvata muillakin, ON/OFF kytkimen tavallisella keinukytkimellä ja Ledit millä tahansa Ledeillä, mutta olkoon.

Vähän kauas tuo Trailtechin kytkin jäi, kun tuo Gessun kahva-peilihässäkkä on "yhtä puuta" eli *Trailtechiä ei saa mihinkään väliin ujuettua. Täytyy katsoa, jos talvella askartelisi jonkinlaisen pidemmän kiinnikkeen, joka toisi sen tuuman lähemmäksi, peilin kohdalle heti Gessun kahvan viereen.

Kuvassa on nippuside varmistamassa liimausta silikonin kuivumiseen saakka, mutta joutaa liiman kuivuttua pois.

Kuva

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Huhti 16, 2016 12:03 am 
Avatar

Liittynyt: Pe Kesä 15, 2007 10:12 pm
Viestit: 1165
Paikkakunta: Nummela
Pyörä: R1200GSA LC, Husqvarna Rödmyra 118cc -51
Tollasella peilinsiirtopalikalla saa peilinvarren lähemmäs kahvaa ja pienellä tuunauksella peilinvarteen saa helposti lisättyä kaikkea "tarpeellista"
Kuvassa olevaa kameran kaukosäädintä pystyy käyttämään kahvasta otetta irroittamatta.. Ainakin jos kämmeneen sopivat hanskat on kokoa 14.

SS


Liitteet:
Gessunkahva.JPG
Gessunkahva.JPG [ 108.08 KiB | Katsottu 7377 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 17, 2016 11:04 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2356
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: R1250GS, K75 ST
Siirsin Trailtechin kytkimen peilin kiinnikkeen pultin alle. Toinen vaihtoehto olisi ollut kääntää vaakaan ja laittaa suoraan peilin varteen.

Kuva

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Huhti 19, 2016 2:42 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2356
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: R1250GS, K75 ST
Tuossa vielä kytkentäkaavio.

Kuva

Tuota Cancel-toimintoa (TT:n vihreä johto) en vielä tehnyt, sen teko kun vaatii mulla tankin irroittamista koska piilotin keskusyksikön ja ohjauspaneelin väliset kytkennät ja releet tankin alle ECUn päälle.

Tuohon Cancel-toimintoon liittyen olisi kysymys sähkön päälle ymmärtäville, minulla nämä sähköhommat ovat yritys-erehdys -menetelmällä...

Eli Rostran keskusyksikön täytyy saada maata violetin (jarrun turvajohto) johdon kautta, jotta se suostuu asettamaan nopeuden (engage). Normaalilla takavalon kanssa violetin johdon voi kytkeä suoraan jarruvalolle menevään harmaa-musta-keltaiseen johtoon. Rostra saa jarruvalopolttimon kautta maata ja kun jarrua painetaan, Rostra saa tuon saman johdon kautta 12 V ja pudottaa asetetun nopeuden pois päältä.

Trailtechin kytkimen "ylimääräisellä" keskinapilla olisi mahdollisuus antaa sama 12 volttia tuolle violetille johdolle ja siten tehdä Cancel-toiminto, jota Rostran omassa paneelissa ei ole. Mutta, jos TT:n vihreän vetää suoraan Rostran violettiin johtoon, niin jarruvalo välähtää aina kun cancel-nappia painaa. Jos noiden kahden kytkentäkohdan (vihreä/violetti ja violetti/harmaa-musta-keltainen) väliin laittaa diodin, niin jarruvalo ei välähdä, mutta luulen, että myöskään Rostra ei suostu asettamaan nopeutta koska ei saa maata diodin läpi, vai saako?

Led-takavalon kanssa on käytettävä violetissa johdossa relettä, eli maa tarjoillaan violetille johdolle releen läpi ja jarrun painallus syöttää sitten violetille maan sijaan 12 V. Jos tässä tapauksessa TT:n vihreän kytkisi, yllä olevan kuvan mukaisesti ennen relettä violettiin johtoon, niin silloinhan vihreän 12 V olisi suoraan yhteydessä maahan tuon releen kautta. Pitääkö väliin laittaakin jokin pieni led-lamppu tms?

Eli jos tuon cancel-toiminnon tekee, niin myös tavallisen jarruvalon kanssa pitänee käyttää relettä led-jarruvalon tapaan ja väliin pitää laittaa vielä jokin polttimo, vastus tms. jotta savu ei karkaa laitteista?

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Elo 08, 2016 10:06 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2356
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: R1250GS, K75 ST
Trail techin katkaisimen kanssa on ajeltu nyt reilut 9000 km, suuri parannus käyttömukavuuteen, suosittelen.

Jo viime kesänä säädin teki kerran sen, pyörän seisottua sateessa ulkona yön yli, ettei säädin aktivoitunut lainkaan, virta tuli kyllä päälle ja oranssi led syttyi. Eikä virtaa saanut sammutettua muuten kuin sammuttamalla pyörän. Kun keli poutaantui päivän päälle, alkoi säädin iltapäivällä toimia normaalisti.

Nyt viikko sitten Varangista palatessa satoi useamman tunnin putkeen aika reippaasti. Yhtäkkiä säädin alkoi kiihdyttää koko ajan. Jarrun painaminen tiputti säätimen aivan oikein pois päältä. Kokeilin useita kertoja, säädin alkoi aina kiihdyttää nopeuden asettamisen jälkeen ja kerran jopa aktivoitu itse ilman SET-napin painamista. Pyörän kuivuttua muutaman päivän kotona toimii säädin taas moitteetta. Vahva epäilys kohdistuu tuohon itse tiivistämääni Rostran kytkinpaneeliin. Jos sinne pääsee kosteutta, niin se voi alkaa elää omaa elämäänsä. Taidan talvella poistaa Rostran paneelin kokonaan, pitää lisätä erillinen virtakytkin ja LED. Trail techin kytkimen pitäisi olla vedenpitävä ja muut vikapaikat eivät oikein ole mahdollisia.

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Elo 29, 2016 8:12 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2356
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: R1250GS, K75 ST
Poistin Rostran kytkinpaneelin kokonaan ja korvasin ON/OFF -kytkimen Trailtechin keinukytkimellä. Jos näitä vielä joku laittaa Gessuun, mitä lämpimästi suosittelen, niin kehotan kyllä jättämään Rostran paneelin tilaamatta ja lisäksi heittämään vesilintua Rostran omalla, raskaalla ja monimutkaisella johtosarjalla ja rakentamaan oman, sopivanmittaisen sarjan ilman pikaliittimiä, juotetuin liitoksin. Piirsin alla olevaan kuvaan kuitenkin myös Rostran johtosarjan liittimet, koska joidenkin johtojen väri vaihtuu liittimissä. Jos siis korvaa Rostran kytkimen jo asennettuun sarjaan, niin tuosta näkee tilanteen siinä tapauksessa.

Eli virtakytkin, Trailtech 040-HBS-01 tai 040-HBS-03, saa myös Louisilta 10032918
Säätökytkin, RES/SET ja mahdollisuus laittaa keskinappiin vielä Cancel-toiminto, Trailtech 8500-RS.
Engage Led, eli merkkivalo joka näyttää milloin säädin on päällä nopeus asetettuna, Louisilta Foliatec Led, 10031147

Tuo Louisin Led on sitten melko kirkas, liiankin kirkas merkkivaloksi, mutta onneksi valokeila on niin kapea, että sopivasti taivaalle suunnattuna ei haittaa, ainakaan valoisan aikana. Voi olla, että pimeässä tuohon on laitettava teippi päälle. On/off -kytkimelle en laittanut virta päällä -merkkivaloa, koska sen näkee kytkimen asennosta. Jos sellaisen haluaa, voi käyttää samoja Foliatecin ledejä, tai etsiä merkkivalollisen kytkimen. En ole kovin vakuuttunut tuon Foliatecin ledin vedenpitävyydestä, ehkä täytän tuon Ledin ja kauluksen välisen uran silikonilla. Mustalla silikonilla voisi samalla vähän himmentää turhan kirkasta valoa. Tuolta Brittien Trailtechiltä tulee tavara noin viikossa, kuten Louisiltakin.

Alla kytkentäkaavio siihen, miten homma tapahtuu -07 Gessuun, jossa ei ole Led-takavaloa ja Rostran kytkin korvataan kokonaan Trailtechin tms. kytkimillä. Noita Trailtech 8500-RS-kytkimiä on ainakin kahdella erivärisellä johdotuksella, eli kannattaa ennen juottamista mitata oikeat piuhat.

Kuva

Kuva

Kuva

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Elo 29, 2016 2:30 pm 

Liittynyt: Ma Maalis 23, 2015 12:51 am
Viestit: 21
SS kirjoitti:
Tollasella peilinsiirtopalikalla saa peilinvarren lähemmäs kahvaa ja pienellä tuunauksella peilinvarteen saa helposti lisättyä kaikkea "tarpeellista"
Kuvassa olevaa kameran kaukosäädintä pystyy käyttämään kahvasta otetta irroittamatta.. Ainakin jos kämmeneen sopivat hanskat on kokoa 14.

SS


Tällainenkin on kätevä:
Kuva


Sent from my iPad using Tapatalk


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Marras 27, 2017 8:22 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Touko 04, 2009 5:44 pm
Viestit: 65
Paikkakunta: Parikkala
Pyörä: R1200GSA
Lueskelin jo tätä mielenkiintoista topiccia viime talvena, kuitenkin talvi meni ja säädin jäi omaan pyörään laittamatta. Nyt kuitenkin olisi vakaa aikomus tuollainen säädin v.2010 gsa laittaa. Onkohan tämä nyt se viimeisin update, vai onko vuoden aikana tullut parannuksia mieleen? Katselin että Rostran hinnat on vissiin tulleet hieman alas ja RT boksejakin löytyy edelleen käytettynä edukkaasti. Huhtikuussa olisi sitten tarkoitus taas heittää parin viikon testilenkki euroopassa..


Liitteet:
r1200gsa_finnlines.jpg
r1200gsa_finnlines.jpg [ 259.22 KiB | Katsottu 5067 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 44 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com