Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Pe Syys 20, 2019 7:35 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1904 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 127  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ma Huhti 04, 2011 7:23 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Maalis 16, 2011 7:03 pm
Viestit: 7
Paikkakunta: Saarijärvi
Pyörä: Aprilia Pegaso 650
Kopioimpa tänne tuolta yhdeltä toiselta keskutelupalstalta idean "tyhmien" kysymysten ketju. Ideana on että mikään moottoripyöräilyyn tai pyöriin edes etäisesti liittyvä kysymys ei ole liian tyhmä ketjuun ja toisaalta ei tarvitse jokaisesta pikkuaiheesta aloittaa uutta ketjua.

Ja aloitampa itse tyhmällä kysymyksellä, niitä kun piisaa aloittelevana kurapyöräilijänä. Eli ketjujen huoltotoimet, kuinka usein ketjut tulee putsata ja öljytä varsinkin jos rapaisemmalla kelillä ajaa ? Entä mikä on sopiva ketjujen kireys ?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 04, 2011 7:29 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:53 pm
Viestit: 3104
Paikkakunta: Tornio
Pyörä: KTM690R/SM
vastaan ketjuista:

ketjuja ei kannata sen kummemmin putsailla mutta ne pitää öljytä vaihteistoöljyllä aina kun on ajettu vähänkään reilummasti, ketjut pitää olla aika löysällä

ja kysyn öljyistä:

mitä on kytkinlisäaine ja missä sitä esiintyy?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 04, 2011 7:55 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
Viestit: 988
Paikkakunta: Häme
Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
Ketjujen öljyäminen:
Jos pelkästää Asfaltilla ajaa, niin 400-500km vois olla maksimi. Riippuen käytettävästä rasvasta. Öljymäinen/Vahamainen. Vaha -tyyppiset voiteluaineet sopii asfalttiajeluihin ja öljymäiset sitten soralle/mutaan.

Jos hiekkateitä ajelee niin mielellään heti reissun jälkeen, tai ajon aikana.

Ajon aikana ketjujen rasvaaminen onnistuu:
Kaupasta ostettavalla: http://www.scottoiler.fi/
Tai sitten rakentaa itse esim.: Meikäläisen versio..
Pegasosta varmasti löytää jostain katteiden alta kolon, minne on hyvä jemmata joku 1-4dl purnukka, ja siitä letku ketjuille.

Ketjujen kireys on sopiva, kun pyörä kuormattuna ketjujen vapaaliike on 1-2cm. Eli kannattaa itse istua pyörän päällä, ja pyytää kaveria/vaimoa jne. tarkastamaan että ketjuissa on se 1-2cm löysää.
Tuttu onnistui rikkomaan 400DR-Z:sta vetoakselin laakerin kun oli säätäny ketjut takarengas ilmassa "sopivaksi", sitten kun tuli kuormaa(2-henkilöä) niin ketjut olivat liian kireällä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 04, 2011 7:58 pm 

Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Viestit: 2627
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: KTM 1190 Adv R, HVA FE 450, BMW K100
Lisää tietämättömyyttä...

Miksi vesijäähdytteisissä V-koneissa kuten esim LC8, on taaemman sylinterin kaasuttimessa isompi pääsuutin?

Sen ymmärrän että ilmajäähdytteisissä koneissa varjossa oleva sylinteri tarvitsee bensan jäähdyttävää vaikutusta, mutta onko se tarpeen myös vesijäähdytteisissä?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 04, 2011 10:00 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Viestit: 2616
Paikkakunta: Piikkiö
Pyörä: KTM 640 Adv R
Voisiko olla lämpöeroa silti pytyissä, veden kiertosuunnasta johtuen?

Ketjujen kireys kannattanee tarkistaa ohjekirjasta.

Tai pinnistellä eturattaan, swingin ja takarankaan akselit samalle linjalle ja tarkistaa että ketjuissa on silloin vielä hieman löysää...

_________________
"The concept of a versatile motorcycle equally at home on dirt and pavement is as old as motorcycling itself"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 04, 2011 10:20 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Elo 05, 2007 10:50 am
Viestit: 643
Paikkakunta: Ylikiiminki
Pyörä: XTZ750
Pasi kirjoitti:
ja kysyn öljyistä:

mitä on kytkinlisäaine ja missä sitä esiintyy?

Lainaus tuolta.
"Q: What is the purpose of the oil in a 'WET' clutch?

A: The primary purpose of the oil in a wet clutch is to act as a coolant. The oil flows around the clutch plates and friction plates, cooling them. This results in smoother clutch action and prolongs clutch life. Be sure to use a motorcycle specific oil, such as AMSOIL Motorcycle Oils, which has absolutely no friction modifiers and is fully compatible with all wet clutches and meets/exceeds all JASO motorcycle wet clutch specs. Do not use automotive type oils in a wet clutch because they have friction modifiers, which depending on the specific oil and friction modifiers, can cause clutch plates to slip and run hotter which allows for glazing and heat related issues to occur.
"

Vapaasti ylikiiminkiläisittäin suomentaen: taitaa se "kytkinlisäaine" olla ainetta, jota ei oo mopetiöljyissä toisin ku jotku öljykauppiaat vakuuttelee. Tietoa ei oo, mutta iso mutu.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 04, 2011 10:47 pm 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Viestit: 502
Pyörä: KLE, 250 EXC
juilma kirjoitti:
Kopioimpa tänne tuolta yhdeltä toiselta keskutelupalstalta idean "tyhmien" kysymysten ketju. Ideana on että mikään moottoripyöräilyyn tai pyöriin edes etäisesti liittyvä kysymys ei ole liian tyhmä ketjuun ja toisaalta ei tarvitse jokaisesta pikkuaiheesta aloittaa uutta ketjua.

Ja aloitampa itse tyhmällä kysymyksellä, niitä kun piisaa aloittelevana kurapyöräilijänä. Eli ketjujen huoltotoimet, kuinka usein ketjut tulee putsata ja öljytä varsinkin jos rapaisemmalla kelillä ajaa ? Entä mikä on sopiva ketjujen kireys ?


Hommaa ihmeessä automaattirasvari. Maksaa itsensä takaisin todella nopeasti ketjujen ja rattaiden eliniän kasvuna. Säätönuppia sitten ruuvaa olosuhteiden mukaan. Kurassa ei mikään riitä, assulla pärjää melko pienellä. Itse olen ihan normi moottoriöljyä käyttänyt. Pari eturatasta kun on lopussa, niin sitten on syytä tutkia takaratasta ja ketjuja.

_________________
Ei kai kukaan nähnyt..?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 04, 2011 10:50 pm 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Viestit: 502
Pyörä: KLE, 250 EXC
Jarno kirjoitti:
Voisiko olla lämpöeroa silti pytyissä, veden kiertosuunnasta johtuen?


Juu. Kolmemukisessa rivikoneessa sitten joka pytty on vähän eri seoksella, ja syystä.

_________________
Ei kai kukaan nähnyt..?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 04, 2011 11:04 pm 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Viestit: 502
Pyörä: KLE, 250 EXC
Tuffe kirjoitti:
Pasi kirjoitti:
ja kysyn öljyistä:

mitä on kytkinlisäaine ja missä sitä esiintyy?

Lainaus tuolta.
"Q: What is the purpose of the oil in a 'WET' clutch?

A: The primary purpose of the oil in a wet clutch is to act as a coolant. The oil flows around the clutch plates and friction plates, cooling them. This results in smoother clutch action and prolongs clutch life. Be sure to use a motorcycle specific oil, such as AMSOIL Motorcycle Oils, which has absolutely no friction modifiers and is fully compatible with all wet clutches and meets/exceeds all JASO motorcycle wet clutch specs. Do not use automotive type oils in a wet clutch because they have friction modifiers, which depending on the specific oil and friction modifiers, can cause clutch plates to slip and run hotter which allows for glazing and heat related issues to occur.
"

Vapaasti ylikiiminkiläisittäin suomentaen: taitaa se "kytkinlisäaine" olla ainetta, jota ei oo mopetiöljyissä toisin ku jotku öljykauppiaat vakuuttelee. Tietoa ei oo, mutta iso mutu.


Komppaan. Vähän kuten GL-5 vaihteistoöljyäkään ei kannata laittaa vanhempaan vaihdelaatikkoon. Eipä mene vaihteet päälle ja synkrot rutisee. Liian liukasta. Nuo luokitukset vaan on yksi mysteeri. Maatalouspuolelta samat säännöt pätee kun kyselee kelpaako öljy märkäjarruille. Mistä päästäänkin vaikka delvacciin (54e/20l) jota itse käytän hyvällä menestyksellä. Olen myös käyttänyt 2t-krossissa normi mineraalimoottoriöljyjä laatikossa, jotka siis ovat monasti GL-1. Toki jotkin koneet ovat vähän kranttuja öljyn suhteen. Oman kokemuksen mukaan myös motul 5000 ja 5100 pelaavat ihan samoin.

_________________
Ei kai kukaan nähnyt..?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Huhti 05, 2011 12:56 am 
Avatar

Liittynyt: Pe Helmi 09, 2007 2:11 pm
Viestit: 1886
Paikkakunta: Kanta-Häme
Pyörä: EXC450
THä kirjoitti:
Komppaan. Vähän kuten GL-5 vaihteistoöljyäkään ei kannata laittaa vanhempaan vaihdelaatikkoon. Eipä mene vaihteet päälle ja synkrot rutisee. Liian liukasta.


Niin on, koska GL-5 luokiteltu öljy on ns. hypoidiöljyä ja siksi omaa erittäin hyvät luisto-ominaisuudet.

Tuo hypoidi siis tarkoittaa suomeksi...

Ja niitä luokituksia...

On sekä aiemman työn, että kantapään kautta tullut todetuksi, ettei ole ihan sama mitä öljyä koneeseen laittaa.

Mutta jokainen laittaa sitä mitä parhaaksi näkee :mrgreen: (ei tehdä tästä jälleen yhtä öljy väit... keskustelua)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Huhti 05, 2011 1:43 am 

Liittynyt: Pe Tammi 04, 2008 7:16 pm
Viestit: 8
Paikkakunta: stadi-on
Pyörä: kawalla
pitkän pohdinnan, päättelyn ja tutkailemisen jälkeen olen myös tullut johtopäätökseen, että kytkinlisäainetta ei ole välttämättä olemassakaan muuten kuin markkinamiesten jutuissa.

kyssyäriä: onko nelarienskoissa yleensä useampia öljynsuodattimia? ainakin lc4 kottaraisessa näin lienee? entä venttiilientarkistus/säätöväli yleensä matkaenskoissa? v2 tai r2 koneisissa mieluummin. vai onko joissakin ehkä hydrauliset nostimet.

onko esim. moto guzzin quota tai stelvio mahdollista madaltaa? siis jonnekin 80 cm korkeudelle persaus eli penkki?

_________________
kurainen mies tarvii monesti rapaiset huvit ja paskaiset mettänaurut


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Huhti 05, 2011 8:45 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Viestit: 1902
Pyörä: KTM
KTM:n RFS koneissa on kaksi "paperi" öljynsuodatinta, sekä pari sihtiä(jotka kannattaa pihauttaa ilmalla puhtaaksi joka öljyn vaihdossa). Tuota samaa RFS konetta löytyy myös Betoista.

Enska/matkaenskapyörää ei oikeastaan kannata, eikä tarvi madaltaa. jos madaltaa alustaa, niin maavara pienenee(EI hyvä) ja jousitusmatka lyhenee(ja ajogeometria pielessä?). Jos madaltaa satulaa, niin tapeille nouseminen on raskaampaa. Mulla oli pari senttiä matalampi satula ja sen eron kyllä huomaa. Kannattaa kiinnittää huomiota pyörän kapeuteen pyörää valittaessa. Vaikka satula olisi korkealla, niin jalat yltää silti maaha pyörän kapeuden ansiosta.

-ville

_________________
---x mopolla suohon x---


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Huhti 05, 2011 9:55 am 

Liittynyt: Pe Heinä 18, 2008 6:59 pm
Viestit: 376
Paikkakunta: Haukipudas
Pyörä: Desert Express
kawabata kirjoitti:
pitkän pohdinnan, päättelyn ja tutkailemisen jälkeen olen myös tullut johtopäätökseen, että kytkinlisäainetta ei ole välttämättä olemassakaan muuten kuin markkinamiesten jutuissa.


Nii-in! Mitä öljyjä jengi on käyttänyt pyörissään esim. 70-luvulla?!? Mopossa olen aikoinaan käyttänyt ihan samaa öljyä kuin isäukko uudehkossa finni-datsunissaan.

Itse olen aloittanut varsinaiset pärrähommat 80-luvulla ja silloin ainakin ilmoitin nuorena miehenä ja naama totisena käyttäväni "oikeita moottoripyöräöljyjä, koska niissä on kytkimen lisäaine". :oops:
Nyt ovat neljä viimeisintä pyörää mennyt melkein pelkästään - ah, niin ihanalla - Delvacilla, joka aina herättää foorumeilla kovin voimakkaita tunteita puolesta ja vastaan. :lol:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Huhti 05, 2011 10:03 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Viestit: 1902
Pyörä: KTM
mä en kyllä usko tohon delvakkiin! mä käytän shellin rimulaa. laatikossa toimisi aivan hyvin maansiirtokoneen/traktorin peräöljy, mutta hinta vaan on murto-osa niistä öljyistä joiden purkin kyljessä on motoGP moottoripyörän kuva, joten ei se voi olla hyvää öljyä.

-ville

_________________
---x mopolla suohon x---


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Huhti 05, 2011 10:32 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
Viestit: 2269
Paikkakunta: paimio
Pyörä: Pan European 1991
kawabata kirjoitti:
onko esim. moto guzzin quota tai stelvio mahdollista madaltaa? siis jonnekin 80 cm korkeudelle persaus eli penkki?
Stelvio NTX:n koeajaneena niin tällänen 170senttinen hujoppi olis kaivannu penkin nostoa, näemmä olis mahdollista säätää 82-84cm http://www.motoitalia.fi/motoguzzi/www/ ... .php?id=22 et eiköhän tuosta satulasta saa tiukan paikan tullen höylättyy tavaraa pois.

_________________
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1904 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 127  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com