Pohjolan Kurapyöräilijät
http://matkaendurot.net/phpBB3/

XT660RR rakentelua
http://matkaendurot.net/phpBB3/viewtopic.php?f=8&t=39518
Sivu 5/8

Kirjoittaja:  Koheltaja [ Ke Marras 01, 2017 5:43 pm ]
Viestin otsikko:  Re: XT660RR rakentelua

Vanhemmissa ei ole kattia ollenkaan, sisäämeno reiästä näkyy pelkästään reikäpelti. Tuoreemmissa on katti mutta eipä se siellä haittaa, ei ainakaan haise vaatteet pakokaasulle kun käryt tulee puhtaampana ulos. Noissa on eroja kannun paksuudessa ja pituudessa sekä sisäputkien halkaisijassa, vaikka oma on 1200 vaimennin niin sisäputki on vaatimaton 32mm, 750 GSXR vaimentimessa taisi olla lähempänä 40mm ja 1000 Gixerissä yli 40mm. Hyvin tuntuu hengittävän pienestä sisäputkesta huolimatta.

Tyytyväinen olen ääniin ja vaimentimen toimintaan, ei ole paluuta villavaimentimiin.

Kirjoittaja:  Peltsi [ Ke Marras 01, 2017 6:29 pm ]
Viestin otsikko:  Re: XT660RR rakentelua

Kyllä määki luulen että tuosta virtauksen puolesta mahtuu hepot ulos. Onhan se hyvänä päivänä liki 140 ponia tuosa 750cc kikserisä. Mitat on tosiaan kysymysmerkki. Aika muhkea on tuoki pönttö.

Kirjoittaja:  SaPeKa [ To Marras 02, 2017 1:48 pm ]
Viestin otsikko:  Re: XT660RR rakentelua

Minulla on superissa juurikin tuollainen tonnisen kikserin 01-02 titaanivaimennin. On se kyllä kevyt ja siro varsinkin kammiovaimentimeksi. Äänet on vähän kovahkot, mutta matalammat verrattuna absorptio-vaimentimeen mikä oli tuota ennen.

Kirjoittaja:  Peltsi [ To Marras 02, 2017 3:32 pm ]
Viestin otsikko:  Re: XT660RR rakentelua

Mitat tuosa suurimman haasteen tekee. Tuo on 63 senttiä pitkä ja niin ollen 12 senttiä pidempi kun nyt paikallaan oleva reikäputkitötsä. Pitää tutustua vielä mahdollisuuteen lyhentää. Hiljanen sen pitää olla. Vakio ei kelpaa kun ei vihti varatankkia poistaa.

Sori APeelle ketkun sotkemisesta.

Kirjoittaja:  Koheltaja [ To Marras 02, 2017 6:21 pm ]
Viestin otsikko:  Re: XT660RR rakentelua

Ketjut pitääkin olla sotkussa kurapyörissä ja foorumilla vaikka en APee(?) olekkaan paitsi joskus aamuisin kun on hapan maku suussa :D

Lyhentäminen voi olla haasteellista koska kuori on alumiinia ja sisäkuori terästä ja sen sisällä villa/verkko. Jotkut on lyhentäneet ja lyhennys alkupäästä mutta paljoa ei ole varaa lyhentää ettei ensimmäinen kammio mene liian pieneksi. Nimimerkki Timoteuksella on sama vaimennin kun SaPeKa:lla, kannun pituus 45cm ja halkaisija 12cm, kannattaa kysyä yyveellä Timoteukselta onko vielä tallella. Omaan sitä meinasin mutta on pari kolhua väärässä paikassa ja jätin ostamatta, ääniin ja toimivuuteen kolhut ei haittaa mutta turhamaisena haluan sileän vaimentimen joten etsintä jatkuu 8)

Kirjoittaja:  Koheltaja [ La Marras 11, 2017 1:36 pm ]
Viestin otsikko:  Re: XT660RR rakentelua

Tämä kausi taputeltu kun ei kiinnosta ajaa suolakurassa eikä pimeässä, mopon pesu ja talliin seisomaan talveksi ellei tule hyvät pakkas/lumikelit.

Nyt kiinni oleva 1200 Banditin vaimennin on 475mm pitkä ja 130mm paksu. Tilalle tulee GSXR 750 vaimennin joka on mitoiltaan sama kun tonnisen (450/120) mutta ei ole titaaninen, saa vähän siromman vaimentimen ja sisäputken vähän isommaksi. Nykyinen vaimennin on myynnissä ja sopii suoraan Creptuksen 2-1 putkelle, sopii ehkä muihinkin missä on 45mm alkuputki.

Saatan ottaa pyörän pois myynnistä jos saan talvella pilttuun käyttöön missä voi jatkaa rakentelua alumiini osien osalta, lisätankki, kilventeline ja pohjapanssari. Rallikate on vielä optiona, riippuu löydänkö katteen jonka saa sopimaan siististi pienellä sovittamisella. Dottorin 690 Givi kate himottaisi mutta kun en ole varma saako sellaista sovitettua. Jos joku on kyseistä katetta tilaamassa niin otatko yhteyttä mahdollisen kääpistelyn/sovituksen merkeissä, saa myös ottaa yhteyttä jos jollain on hyllyssä vastaavan tyyppinen kate jota voisi sovittaa. Tai sitten laitan sokkona tilaukseen ja yritän myydä täällä jollekkin 690 kuskille jos ei saa sovitettua paikalleen, siinä vaan tulee mennään helposti tappiolle. Varmaa on se että jotain pitää tehdä että saa paremman tuulensuojan ja vähemmän ajoviimasta kypärään/niskaan kohdistuvaa rasitusta mutta en halua maskiin mitään pappatunturin tuulilasia, tässä yksi syy miksi olen himoinnut 660 Tenereä.

USD keula on myös harkinnassa mutta se voi tulla kalliiksi koska USD:n jälkeen joutuu tilaamaan 800€ takakepin enkä haluaisi sijoittaa (1000-1600€) tähän pyörään kovinkaan paljoa ylimääräistä, mielummin säästöön seuraavaa pyörää varten. Jos ei tule USD:tä niin etujouset vaihtuu ja ehkä teen keulaan jonkinlaiset emulaattorit jos löytyy malli tai tarkat kuvat mitoituksista.

Kirjoittaja:  Seppo Honkanen [ La Marras 11, 2017 9:10 pm ]
Viestin otsikko:  Re: XT660RR rakentelua

Mulla olis tallissa jouten Topin shimmaama ja jäykemmillä jousilla oleva WP:n nelikammiokeula, joka jäi 2013 Husabergista yli. Laita viestiä, jos kiinnostaa virheetön keula. Sitä en tiedä sopiiko se Yamahaan :?

T. Sepi

Kirjoittaja:  Koheltaja [ Su Joulu 31, 2017 8:55 am ]
Viestin otsikko:  Re: XT660RR rakentelua

Sepon viesti jäänyt huomaamatta, kyllä WP:n saa sopimaan mutta katsotaan nyt mitä sille tehdään ja millä aikataululla.

Mökillä olin muutaman päivän ja sovittelin paikalleen GSXR 750 vaimenninta, äänet kasvoi hieman Banditin vaimentimeen verrattuna mutta taajuus meni matalammalle. Kun saan 750 vaimentimen paikalleen keväämmällä niin Banditin vaimennin joutaa myyntiin, vinkiksi jollekkin kellä on 2-1 putkisto ja haluaa hiljaisemman ja huoltovapaan vaimentimen.

Pyörää tuhratessa tallista ulos otti pleksi osumaa ja siitä lohkesi pala. Nyt arvuutellaan ostanko uuden satasen pleksin vai aletaanko sovittamaan rallikatetta, jos jollain on esim 450/690 kate irrallaan niin voi tarjota. Helmi-maaliskuussa vien pyörän töihin nosturille ja sitten alkaa alumiini osien teko, sitä ennen pitää ottaa Tig alumiinihitsaus haltuun.

Kirjoittaja:  ceevu [ Su Joulu 31, 2017 6:50 pm ]
Viestin otsikko:  Re: XT660RR rakentelua

Ja näin se sitten lähti lapasesta tuonkin mopon rakentelu... :mrgreen: No sellasta sattuu millon kenellekkin... :roll:

Kirjoittaja:  Koheltaja [ Su Joulu 31, 2017 9:25 pm ]
Viestin otsikko:  Re: XT660RR rakentelua

Nykyään on parempi että rakentelu lähtee lapasesta eikä mopo ajossa, molemmat tulee yhtä kalliiksi mutta kuski pysyy ehjänä :mrgreen:

Kirjoittaja:  ceevu [ Ma Tammi 01, 2018 2:45 am ]
Viestin otsikko:  Re: XT660RR rakentelua

Harvinaisen totta.Tosin Mopon lähtö maksaa kyllä reilusti enempi,ainakin vakuutusyhtiölle...Ja harrastuksellehan ei lasketa hintaa,sen enempää työtunneille kuin osillekkaan...(Muuten saatta pahottaa vaikka mielensä...)

Kirjoittaja:  Koheltaja [ Ma Tammi 01, 2018 7:20 am ]
Viestin otsikko:  Re: XT660RR rakentelua

Eihän tuon rakentamisessa mitään järkeä ole mutta missäpä sitä olisi, kuten pallon lyömisessä koloon tai lyijymurikoiden suoltamisessa taustavalliin. Sitä kun ei vaan mahda luonteelleen mitään, pari päivää sitten vaihdoin kotilon sporttisempaan ja siihenkin on jo palikkaa tilattu... joku puhunut jostain viidenkympin villityksestä mutta olen jyrkästi eri mieltä :lol: :mrgreen:

Vuosi vaihtui rauhallisesti nukkumalla ja kohta aattelin lähteä reenaamaan alumiinin hitsaamista :)

Kirjoittaja:  Koheltaja [ La Maalis 10, 2018 3:37 pm ]
Viestin otsikko:  Re: XT660RR rakentelua

Toisessa paikassa marisin rakentelumotivaation puuttumista. No, pikkuhiljaa projekti taas tulille ja viikolla käytiin läpi koko alusta, laakeroinnit/rasvaukset/vaihdot, uudet jarrupalat, 5.1 jarrunesteet, keulaöljyt jne. Samalla jalkatapit vaihtui Bosley -20mm tapeiksi.

Teneren muovinen pohjapanssari löytyi foorumilta ja siihen pitää vielä tehdä kiinnitysraudat. Alumiinipanssari piti alunperin laittaa mutta pyörä ei juuri metsäautoteitä pahempaan paikkaan mene joten suojan tarve on aika minimaalista. Myös alumiinipanssari toimii kaikupohjana moottorin äänille ja se oli toinen syy miksi en sitä halunut. Tästä kuvia kun saadaan rautoja tehtyä.

En ole koskaan pitänyt Yamahan sinisistä (lilan värisistä) muovikatteista, valkoisia katteita etsittiin mutta +400€ rauhoitti hiiren klikkausta. Tässä ollaan päätymässä katteiden maalaamiseen valkoisiksi ja teippisarja lähtee myös tilaukseen, jos saisi vaalealla värillä vähän leikattua möhkömäisyyttä ulkonäöstä pois.

Maalaukseen ehdotuksia? Ruisku on mutta puhdistaminen ja lutraaminen ei kiinnosta, saako kilokolilla kelvollista jälkeä? Siis ei perus Mastonia vaan maalikaupasta purkitettua 2K maalia missä on vähän elastomeeriä mukana ettei halkeile. Pohjalle toki muovipohjuste/pohjamaali.

Alumiininen lisätankki ja rallikatteet siirtyy tulevaisuuteen, ehkä ensi talvena ellei sitten keskitytä alustan päivitykseen. Ja kyllä, pyörä ei ole menossa myyntiin/vaihtoon ellei tuloissa tapahdu merkittävää parannusta joten rakennellaan tätä pala kerrallaan :)

Motonetistä Koso takavalo ja B-kaupasta led vilkut ja kilpitelineen kimppuun. Vähän aikaan leikeltiin 3-4mm alumiinia, tigillä nippuun ja sovittelua. Takavalo pitää pudottaa alaspäin kun jää ikävästi syvälle takalipan alle piiloon ja vilkkuja pitää nostaa ylöspäin ettei pakokaasut lämmitä oikean puolen vilkkua. Nyt kun sai valmiiksi niin taas huomasi että telineen olisi voinut tehdä ihan eri tavalla ja 3mm alumiinista, nykyinen saa kelvata toistaiseksi. Kun saa valmiiksi niin hiekkapuhallus ja 121 pintaan.

Kuva

Kuva

Kirjoittaja:  x-mean [ La Maalis 10, 2018 4:03 pm ]
Viestin otsikko:  Re: XT660RR rakentelua

Tuli edellisestä mieleen tämä: https://www.youtube.com/watch?v=AlRiGFrk8Ps
Eli ei tuossa videossa oikeen tarviketankki istunut ihan 100% :wink:

Kirjoittaja:  Koheltaja [ La Maalis 10, 2018 5:54 pm ]
Viestin otsikko:  Re: XT660RR rakentelua

Tuota harkitsin yhdessä vaiheessa mutta hinta on tolkuton, tonnin tankki eikä sovi edes paikalleen :shock:

Sivu 5/8 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/