Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ke Heinä 15, 2020 11:28 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 34 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Beta 390 RR -18
ViestiLähetetty: Ma Kesä 08, 2020 10:44 am 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Viestit: 563
Pyörä: Beta 390 RR
Oli eilen aika aktiivipäivä. Lauantai meni kolme pyörää huoltaessa ja kasvimaalla. Sunnuntaina sitten suunnattiin radalle kolmen juniorin kanssa. Crossiradalla oli melkoisen lämmin eikä siten oikein kuskeissa vetoa. Suht pian siirryttiin metsän puolelle. Tuo osoittautui vallan hyväksi vedoksi. Yhteensä meni seitsemisen tuntia reissussa. Toki välillä evästä grillaillen. Tuli joku aika sitten pakua varusteltua sellaisella vähän A4:sta isommalla retkigrillillä. Hieno keksintö kenttäruokailuun!

Nuorempi väki keskittyi lähinnä keskinäiseen kilvanajoon ja mopojen ristiin vaihteluun. Nopein kuski tuntui olevan nopein millä vaan mopolla vaikka ero ei ole suuri ja kalustoakin 65 cc 2-tahdista 150 cc nelariin. Koitin vähän ohjeistaa junnuja ja itse aika pitkään hakkuutin yhtä pattisuoraa koittaen sitä rytmittää, lopulta alkoi olla luottamusta tuplata isompiakin patteja. En kellotellut, mutta kyllä se aika paljon kovempaa ja ennen kaikkea varmemmin ja rennommin alkoi jo illalla mennä. Samaa touhua pitkässä pehmeässä liki 180 mutkassa. Sellaista puolicrossia toki, mutta vauhdit paljon matalampia mitä oikealla radalla. Vahvisti taas omaa käsitystä ettei ihan puhdas crossi ole ihan se oma juttu. Fiilistelin myös tuota Betan alustaa, se toimii kyllä omasta mielestä kehvelin hienosti nyt. Kääntyy hienosti ja vaikka ajaa etusen kiveen keskellä mutkaa pyörä kallellaan niin se ei loikkaa mihinkään, ainoastaan imaisee iskun pois ja jatkaa samaa linjaa. Tuon puoleen ei ehkä tee mieli koskea keulaan kuitenkaan :roll: Ainoa missä ei oikein toimi, niin pitkässä pehmeässä hiekkapatissa on aika karmean vetelä soutaja, tiedä sitten jeesaisiko tuohon jos kirraisi vaan perää vaan meneekö balanssi huonoksi. Täytynee testata jossain vaiheessa. Vanha kotari meni tuollaista paljon paremmin, kaikkialla muualla oli kyllä huonompi.

Hieno oli myös seurata nuorempaa väkeä iltapäivä. Kehityksen näki todella nopeasti. Kun on melko saman vauhtisia kuskeja, niin ajossa on kokoajan yritystä eikä se mene vaan kikkailuksi. Kuitenkin sellaista 3..4 kierrosta saivat yleensä hakea ohituspaikkaa jos ei virheitä tullut. Samalla ymmärsivät hyvin mitä käy jos yrittää väkisin liikaa ja tötöilee. En hirmu spesialisti tietty ole, mutta perus painonsiirtoja jne koitin neuvoa ja äkkiä keksivätkin, että kaasua voi käyttää aika paljon rajummin kun etunen menee oikeaa linjaa itsestään. Perässä kun ajeli, niin illansuussa alkoi jo saada jatkuvalla syötöllä kuraa päälle :lol:

Kummempia kaatumisia ei tullut eikä suurempia ulosajojakaan 8) Illansuussa alkoi kyllä olla aika väsynyttä väkeä ja oli kyllä omakin olo jo aika rento.

Tämä oli nyt vähän sellainen prologi ensi viikonloppua varten.

Beta on näemmä ravistanut takavalonsa johonkin ja se kilpeä pitävä muoviosakin on murtunut. Kilpi on kuitenkin kevyt muovimalli, niin sen ei pitäisi rasittaa. Rajusti tällainen ajo vaan tahtoo näemmä ravistaa.

On tämä vaan kehvelin mukavaa touhua 8)

_________________
Ei kai kukaan nähnyt..?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Beta 390 RR -18
ViestiLähetetty: Ma Kesä 15, 2020 1:36 pm 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Viestit: 563
Pyörä: Beta 390 RR
Oli lauantaina tiukka päivä Vehviläisen crossikoulun muodossa. Ensin olin ekan vedon juniorin huoltajana/lippumiehenä ja siihen perään sitten oma koulupätkä. Reilut 11 h meni radalla, aurinko paistoi ja pölyä riitti. Kympin pöntön varasin vettä mukaan ja aika tyhjä oli kannu illalla.

Perusjutuillahan sitä oltiin liikkeellä ihan ajoasennosta lähtien. Ilmeisesti vähän olen perillä kun poika sai kiitosta ajoasennosta, itse en tuota vaan onnistu toteuttamaan :lol: Ulkopuolisen on kyllä helpompi nähdä mikä on pielessä, niin siltä pohjalta sitten omaa horjumista korjaamaan. Ei kai se kunnossa ole vieläkään, mutta vähän parempi. Vaikutuksen kyllä huomasi heti.. Liian korkeana on oma taipumus pyörää viedä kun vähän kankea olen. Hyppyjä vähän vedeltiin ja tuli ohjetta miten lentorataa saa painettua alas. Äkkiä nuokin vaikuttaa kun aiemmin yhteen hyppyyn piti kruisailla ettei mene yli ja pienillä muutoksilla meinasikin jäädä lyhyeksi täydellä kiihdytyksellä. Enkä todellakaan mitään linkuttamista ala edes yrittää. Äkkiä ja hyvin mukavasti menee 5 h tuossa opissa, voin suositella varauksetta. Todella mukava kaveri tuo Jussi ja lie sanomattakin selvää että on asiastaan perillä. Osaa ja jaksaa tällaisille liikkuville shikaaneillekin vääntää perusasiat yksinkertaisesti :lol:

Kun oli vähän pohjaa uudelle mielessä, niin kävin eilen sitten ominpäin kiertämässä rataa. Nakkasin GPS:n päälle ja tuloksena 5 s viime kesän parasta nopeampi kierrosaika. Toki rata muuttuu aina, mutta huiput jäi kuitenkin 10 km/h alemmas mitä viime kesän vedossa oli. Röykkyä radalla oli riittävästi niin se tuota suoravauhtia söi. Tuosta arvioiden mutkat oli pakko mennä nopeammin. Vielä jos huomioi edellisen päivän aiheuttaman suht vetelän olon ja 25-asteen lämmön, niin yllätyin kyllä todella positiivisesti tulosparannuksesta. Jos ei joka paikkaan koskisi ja olisi viileämpää, niin varmasti aika paranee. Puhumattakaan jos ajaa vaan kierroksia ja hakee parempaa tuntumaa mutkiin, nyt oli vähän sellaista roiskimista missä joku välillä onnistui ja usein moni kohta ei.

Betan keulan taidan laittaa kuitenkin Silvanille. Alkoi vasen putki tihkua öljyä ulos. Samalla sitä voisi sitten vähän piukata. Nyt nostin vielä öljypintoja entisestään ja kaikki ruuvithan on olleet kiinni jo aiemmin. Perääkin tiukkasin ja oli se varmaan taas parempi. Vaikuttaa muuten tuo ajoasentokin iskareihin, puhumattakaan kaasun käytöstä.. Että ihan aina ei se vika ole kepeissä jos ei joku toimi.

Tuli siinä ajellessa Betan konettakin fiilisteltyä. Tykkään tuosta kyllä kovasti. Alhaalla on voimaa hyvin ja karttakytkimella voi valita haluaako terävämpää vastetta vai vähän lepsumpaa. Jos ei tahdo keritä aina vaihtaa, niin antaa sitten pannun vaan laulaa kun kierroksia riittää. Jos on vähän liian iso vaihde, niin ei silläkään ole niin väliä, vetoa kyllä piisaa. Sopii oikein mainiosti itselle.

_________________
Ei kai kukaan nähnyt..?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Beta 390 RR -18
ViestiLähetetty: Ke Kesä 17, 2020 11:35 am 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Viestit: 563
Pyörä: Beta 390 RR
Yksi fiilistelykuva lauantailta:

Kuva

_________________
Ei kai kukaan nähnyt..?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Beta 390 RR -18
ViestiLähetetty: Ke Heinä 01, 2020 11:56 am 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Viestit: 563
Pyörä: Beta 390 RR
Tuli investoitua uudet saappaat ja hyvin tuulettuvat housut. Vanhat saappaat alkoi olla jo useaan kertaan liimattu ja ruuvattu. Jääkööt nyt varasaappaiksi. Sideissä pysyin, mutta Crossfiren sijaan otin X-tremet. Ilmeisesti inan tinkii suojaavuudesta, mutta ovat puolisen kiloa kappaleelta kevyemmätkin. Arvelen kyllä että uudet saapaat suojaa paremmin mitä nuo monta vuotta ajetut. Housuissa päädyin Moosen Sahara-sarjaan. On kyllä sen verta lämmintä ollut, että on jäänyt ajamatta. Nyt kun on vähän sadellut ja lämmöt tippuneet, niin ajattelin tänään lähteä testailemaan.

Muksujen serkun kiinamopo keväällä laski takaiskarista öljyt ulos. Tuli siihen ostettua uusi keppi, joka oli ihan susi. Ostin toisen vähän käytetyn jonka piti olla hyvä. Oli se parempi, vaan ei likikään hyvää. Noissa on perusongelma, että puristusvaimennusta ei ole juurikaan, mutta paluu on hidas. Pari pattia peräkkäin ja on pohjassa, tai sitten pitäisi käyttää hemmetin jäykkää jousta apuna. Tuohonhan askartelin jonkun kelkan jousen, millä sagit on aika hyvät noin 40..45 kg kuskille. Noiden iskarien mukanahan tulee yleensä joku 1000 lbs/in (~180kg/cm) jousi ja tuo kelka jousen jäykkyys on lie noin kolmasosa tuosta. Ei varmasti puolta kuitenkaan. Joku 20 cm kun on joustoa, niin tähtäilin jotain 2..3 cm free sagia ja 6..7 cm kuski päällä.

Ajattelin, että ei noita iskareita pilatakaan voi, eli palasiksi pöydälle. Shimmeistä en mitään oikein ymmärrä, mutta toisessa ei ollut puristuspuolella shimmejä lainkaan. Kumma kun ei ollut puristusvaimennusta :roll: Molemmissa oli onneksi mitat samat ja toisessa sentään oli shimmejä vähän reilummin. Kasasin jonkinlaiset pakat ja mopoon kiinni. Ihan 5W keulaölyä laitoin sisään ja käsipumpulla (ilmakeulan pumppu) paineistin. Käänsin myös männän ympäri kun vakiona oli paluulle pienet reiät ja puristuksella ainakin tuplakokoiset. Joku 5..6 testiä ja uudelleen shimmausta ja alkoi olla jo suht hyvä. Tein oikein sellaisen crossover-shimmauksen :lol: Yksinkertaisuuden vuoksi pelasin pumpun kanssa mikä oli ilman lisäsäiliötä. Öljymäärästä on aika tarkka että progressio pysyy kuosissa. Liialla täytöllä menee jumiin kesken iskun ja liian vähällä öljyllä kurlailee.

Kun shimmipakka oli sielläpäin, niin nakkasin sisähilut lisäsäiliölliseen runkoon. Sehän ei toimi yhtään vaan on ihan kumipallo. Tutkin tuota ja totesin, ettei ole oikein hyvä kun iskarista menee iso reikä lisäsäiliön puolelle. Eli mäntä työntää öljyn edellään lisäsäiliöön eikä suinkaan virtauta shimmien läpi. Ei oikein voi rajattomasti kompensoida rakon painettakaan nostamalla. Kokeilin tuotakin johonkin 10 bar asti. Aina vaan on pinnasta kumipallo.

Nyt ollaan siinä pisteessä, että kierteytin tuon välikanavan ja tein sinne suuttimen. Arviolta tein sinne nyt 2 mm reiällä olevan suuttimen. Optimi tietty olisi jos sinne saisi ohituksen takaiskun kanssa, mutta ei ole ihan helppo toteuttaa. Ehkä jonkun laakerikuulan voisi sinne saada askarreltua :roll: Samoin kasaamista helpottamaan porasin tuohon välikanavaan ylhäältäpäin ilmausruuvin. Jos tuosta saa hyvän, niin laittaa sitten vaikka oikeat öljyt ja käy suhaututtamassa typet sisään. Ei tuo lisäsäiliötönkään enää huono ole ainakaan lyhyessä testissä, joten senkin kanssa pärjää jos tuosta toisesta ei saa parempaa.

Eihän näin mitään kisaiskaria varmastikaan saa tehtyä, mutta jo tässä vaiheessa luokittelisin toiminnan vallan hyväksi. Jos tuon lisäsäiliöllisen iskarin vielä saa pelaamaan, niin sitten luulen ettei tuo yhtään parempaa kaipaakaan. Ompahan tullut itsekin opittua paljon noista eikä tuohon iskarin purkuun ja kasaamiseen kovin kauaa mene. Ihan mukavaa harrastamista. Betan iskareihin en kyllä meinannut itse koskea, ne tuskin paranee omilla käpistelyillä :D

Jonkun vanhemman matkaenduron iskarista voisi kyllä hyvinkin saada paremman ihan itse ja joku tuollainen halpa kiinankeppi voisi vallan hyvin olla vakiota parempi kun sitä vähän säätää. Hyvä puolihan on, ettei nuo maksa kun muutaman kympin. Jos hajoaa, niin shimmit uuteen runkoon ja kovaa ajoa. Saa myös eri mittaisia.

_________________
Ei kai kukaan nähnyt..?


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 34 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com