Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Su Touko 31, 2020 8:09 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 38 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: R1200GS supermotard
ViestiLähetetty: Ke Loka 02, 2019 8:59 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2016 1:18 am
Viestit: 104
Pyörä: r1200gs
Kait tän tänne uskaltaa laittaa, vaikkei kovin kurapyöräilyhenkinen projekti olekkaan...

Eli bongasin saksan Ebayssa RnineT:n pinnavanteet myynnissä, ja siitähän se ajatus sitten lähti, joten lunastin vanteet omakseni. Siispä Gessuun olisi tarkoitus alkaa sovittaa noita pieniä ja leveitä vanteita. Maailmalla näyttää laitetun R1200R:n valuvanteita Gessuun enemmänkin, eli kuvittelen ettei isoja vastaiskuja pitäisi ilmetä, koputan puuta. Talven aikana kuvittelen nämä saavani soviteltua. Ensiajatuksena on laittaa renkaiksi TCK70:t sisäkumeilla, vaikka monet tubeless-konversiovideot onkin jo Youtubesta katottu. Kumpi sitten olisi fiksumpaa...


Liitteet:
gessu.jpg
gessu.jpg [ 79.03 KiB | Katsottu 5610 kertaa ]
vanteet.jpg
vanteet.jpg [ 117.49 KiB | Katsottu 5610 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: R1200GS supermotard
ViestiLähetetty: To Loka 03, 2019 8:00 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2016 1:18 am
Viestit: 104
Pyörä: r1200gs
Harmi ettei Nuetech tee Tubliss -systeemejä 17" vanteelle, sellaisellahan tubetype-vanteesta tulisi näppärästi tubeless, eikä tarvisi enää pelätä rengasrikkoja. Tubeless-renkaat kun saisi paikattua alleppäin tubeless-paikkavehkeillä, eikä tarvisi ottaa pois vanteelta sisäkumin paikkaamiseksi. Solukumi-mousset ei vissiin kestä asvaltilla ajoa, ja sama vika vissiin noissa tireballsseissa ja muissa ilmatilan täyttäjissä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: R1200GS supermotard
ViestiLähetetty: To Loka 03, 2019 9:02 pm 

Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Viestit: 1534
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Eikö vanteen teippaus ilman pitäväksi olisi helpoin ratkaisu? Tuolla 990-ketjussa siitä on juttua. Itsellä ei kokemusta.

viewtopic.php?f=5&t=2526&p=416148&hilit=teippi#p416154

_________________
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: R1200GS supermotard
ViestiLähetetty: La Marras 16, 2019 9:15 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2016 1:18 am
Viestit: 104
Pyörä: r1200gs
R1200GS:n ja RnineT:n vanne/rengaskokoerot on tällaiset:
Lainaa:
R1200GS etuvanne: 2.5" x 19"
RnineT etuvanne: 3.5 x 17" (25.4 mm leveampi, 12.7 mm per puoli)

R1200GS eturengas: 110/80 - 19
RnineT eturengas: 120/70 - 17 (10 mm leveampi, 5 mm per puoli)

R1200GS takavanne: 4.0" x 17"
RnineT takavanne: 5.5" x 17" (38.1 mm leveampi, 19 mm per puoli)

R1200GS takarengas: 150/70 -17
RnineT takarengas: 180/55 - 17 (30 mm leveampi, 15 mm per puoli)

Tein vähän alustavia mittailuja ja eturenkaalle näyttäisi olevan putkien välissä hyvin tilaa. Sensijaan takapäässä tekee tosi tiukkaa. Mittausten mukaan vanhalla renkaalla&vanteella tilaa on äänenvaimentimeen 14 mm ja takahaarukkaan 13 mm. Yhteensä tilaa on renkaalle leveyssuunnassa 182 mm (rengas 155 mm + 13 mm + 14 mm), eli 180 leveä rengas on todella tiukalla mahtuuko. Pitänee laittaa 170/60-17, sen saa taulukoiden mukaan laittaa vielä 5.5" tuuman vanteelle.

RnineT:n vanteessa oli muuten 10 mm spaceri. Sillä vissiin saatu riittävän kauas takahaarukasta, että 180 leveä rengas mahtuu olemaan. Mutta eikai sitä spaceria voi Gessuun laittaa, kun etu- ja takarengas ei sitten ole enää linjassa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: R1200GS supermotard
ViestiLähetetty: Ma Marras 18, 2019 12:49 pm 

Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Viestit: 1000
Pyörä: 1050 S3, GS1200
gorilla teippiä vaan vanteeseen. ja sitten jotain litku ainetta joita polkupyörissäkin käytetään.

_________________
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: R1200GS supermotard
ViestiLähetetty: Ma Marras 18, 2019 11:23 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2016 1:18 am
Viestit: 104
Pyörä: r1200gs
Vielä en ole päättänyt mennäkkö sisäkumeilla vai teeseitse tubeless-konversiolla.

Konversio-ohjeita googletellessa löysin sitten ihan sattumalta halvemmat (600 Euron) RnineT:n pinnavanteet muutaman kilometrin päästä, olisi tarvinnut niitäkään ulkomailta asti tilailla:
https://www.nettivaraosa.com/moottoripy ... et/2764478


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: R1200GS supermotard
ViestiLähetetty: Su Marras 24, 2019 9:30 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2016 1:18 am
Viestit: 104
Pyörä: r1200gs
Tuli sellainen ajatus että tekisi molemmat, tubeless-konversion vanteelle, ja sitten vielä lisäksi sisäkumi. Niinkuin tuplavarmistus, haittapuolena kai lähinnä lisääntynyt paino (jota meikäläinen tuskin huomaa). Sitten voi renkaan puhjetessa päättää lähteekö tekemään tubeless-paikkausta vai ottamaan rengasta vanteelta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: R1200GS supermotard
ViestiLähetetty: Ti Marras 26, 2019 12:01 pm 
Avatar

Liittynyt: La Joulu 21, 2013 1:24 pm
Viestit: 183
Paikkakunta: Joensuu
Pyörä: XTZ 750 Super Tenere
Jouni kirjoitti:
Tuli sellainen ajatus että tekisi molemmat, tubeless-konversion vanteelle, ja sitten vielä lisäksi sisäkumi. Niinkuin tuplavarmistus, haittapuolena kai lähinnä lisääntynyt paino (jota meikäläinen tuskin huomaa). Sitten voi renkaan puhjetessa päättää lähteekö tekemään tubeless-paikkausta vai ottamaan rengasta vanteelta.


Ei onnistu.
Jos sisuskumi paikoillaan, ei silloin voi olla tubeless-venttiili, joten...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: R1200GS supermotard
ViestiLähetetty: Ti Marras 26, 2019 6:04 pm 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1893
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE & Montesa 315
Voisihan se olla jos poraa toisen reiän mutta se tubelesvenan perä varmaan hiertäisi sen sisukan ekana rikki.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: R1200GS supermotard
ViestiLähetetty: Ti Marras 26, 2019 6:56 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2016 1:18 am
Viestit: 104
Pyörä: r1200gs
Voisikohan se toimia jos laittaisi sisäkumin venttiilin tapin juurimutterin alle o-renkaan, ja juurimutteri jollain kierrelukitteella ettei tule ilmat ulos kierrettä pitkin. Aika mukavan hintaista oli muuten tuo 3M:n 4411/4412 -teippi kun kysyin ETRA:sta (https://www.etra.fi/fi/tiivistysteippi- ... 0580012234), 200 Euroa rulla, tuota laitetaan esim tässä videossa: https://www.youtube.com/watch?v=JPzoqi_4X7o


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: R1200GS supermotard
ViestiLähetetty: Ti Marras 26, 2019 7:49 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7589
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
En oikein jaksa uskoa että sisärenkaan venttiiliä saa luotettavasti tiiviiksi, se kun korkkaa niin se on menoa siinä vaiheessa kun rengas tyhjenee hetkessä.

Mä ostin rullan 4412:sta ja nyt pitäisi löytää 21x1.85 kehä missä on olake, muuten jää tubelekset tekemättä.

eBaysta saa tuota teippiä edullisemmin kun Etrasta.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: R1200GS supermotard
ViestiLähetetty: Ti Marras 26, 2019 10:14 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2016 1:18 am
Viestit: 104
Pyörä: r1200gs
Tilasin Michelinin sisäkumit, jotka tulikin jo. Luulin että sisäkumin asentaminen olisi päivänselvää miten se tehdään, mutta ei se sittenkään minulle ole. Eikä paketissakaan ole mukana ohjetta. Venttiilin karassa on siis korkin lisäksi kupera prikka ja kaksi mutteria. Prikka ja toinen mutteri vanteen sisäpuolelle ja toinen mutteri ulkopuolellekko? Vaiko prikka sisäpuolelle ja molemmat mutterit ulkopuolelle? Googlettamalla löytyy keskusteluja joissa kumpaakin mielipidettä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: R1200GS supermotard
ViestiLähetetty: Ti Marras 26, 2019 10:32 pm 

Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Viestit: 2570
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Tunturi
Pahvissa taitaa olla kuvaki. Oon yleensä laittanu prikan ja mutterin sisälle ja mutterin ulos löysälle.

_________________
Paskapuhetta, mutta uskon.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: R1200GS supermotard
ViestiLähetetty: Ti Marras 26, 2019 11:43 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2016 1:18 am
Viestit: 104
Pyörä: r1200gs
Paketissa on kuva, mutta kuvasta puuttuu vanne. Siitä että prikka ja toinen mutteri on kiinni sisäkumissa, ja siitä että mutterit on kaukana toisistaan voisi tietty päätellä että vanne ja vannenauha tulee just muttereiden väliin. Niin se varmaankin on.


Liitteet:
sisakumi.jpg
sisakumi.jpg [ 442.42 KiB | Katsottu 3376 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: R1200GS supermotard
ViestiLähetetty: Ke Marras 27, 2019 2:37 pm 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1893
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE & Montesa 315
Noita on tullut laitettua vähän miten sattuu. Kuitenkin vähintään prikka sisään. Aina ne on hajonneet muualta, tai jos venan juuresta niin syynä on ollut renkaan pyörähtäminen vanteella. Sitä murhetta taas ei katupaineilla pitäisi esiintyä.
Minulla on SM-vanteissa tubeleskonversio SIkaflexillä ja litkut sisässä. Etunen on ollut kohta 10v, takasen liimaus kerran uusittu kun vaihdoin navan. Kaksi kertaa päässyt paikkaamaan, kerran meni kivi läpi ja kerran metallinpala. Molemmat tokeni tubelesspaikalla.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 38 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com