Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ke Syys 19, 2018 8:46 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: BMW k100 cafe-racer!
ViestiLähetetty: Ke Tammi 10, 2018 7:17 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Viestit: 842
Paikkakunta: Kokkola
Pyörä: Xchallenge/K100rs/GSF1200
Moe. Laitetaan nyt pari sanaa ja ehkä jopa kuvaakin tuosta ekasta omasta projektista.

Kyseessä siis orginellin BMW k100 RS:n riisumisesta mutta mitä täs nyt tapahtui alunperin?

Prätkä tuli taloon 2012 vuonna ja sen tarkoitus oli toimia kulkineena lähinnä siinä, missä Xchallenge ei toimi, eli kahden henkilön kuskaamisessa matkatavaroineen.

Ja hyvin toimikin. Tuo RS on iästään huolimatta kelpo peli maantiellä ja toimii hyvin kovapohjaisilla sorateillä. Tonnisessa rivinelosessa on voimaa, Boschin Motronic-ruisku huolehtii taloudellisesta menosta ja onhan tossa ABS-jarrutkin. Kolme pienehköä laukkua kuuluu settiin, tietty original BMW-lisävarusteita! Helposti huollettava ja kardaaniveto, nämähän olivat Bemarin tavaramerkkejä jo -70 luvulla.

Ajelin pyörällä neljä vuotta pitkin suomea ja pisin retki tehtiin pojan kanssa viroon Tartoon.

Pyörä pelasi todella hyvin aina kesään 2106 asti, jolloin kone alkoin kärsimään satunnaisesta sammuilusta. En päässyt vikaan käsiksi ja pyörä alkoi savuttaan kiihdytyksissä. Laitoin vehkeen seisontaan ja korvasin kulkineen 1200 Suzuki Bandiitilla.

Bemari häpesi tallissa parempiaan parisen kuukatta ja sitte aloin hommiin. Päätin tarkastaa kannen ja sylinterin savutuksen takia. Ilmeinen vika pössäytelyyn oli kovettuneet venttiilivarren kumit. Hioin venttiilit ja vaihdoin kumit, kun kansi kerran oli irti. Saman talven aikana "arvasin tilastollisesti", että sammuilu VOI EHKÄ johtua hall-antureista joten vaihdoin nekin. Kasasin pyörän ja hylkäsin sen taas talliin. Mennenenä kesänä ajoin sillä jonku kymmentä kilometriä ja laite toimi hyvin. Tosin, tuo satunnainen sammuilu voi edelleen olla keskuudessamme, vika saattaa generoitua parhaimmillaan 500km ajon jälkeen.

Jos tosta remontista oli jotain hyötyä niin sain ainaki viimein laitettua tallissa työkalut järjestykseen...

Jotain huomioita... Bandiittiin verrattuna Bemarissa on huomattavasti paremmat jarrut ja ajettavuus. Siltikin aion jatkaa maantieajoja Bandiitilla, se on jotenkin ikään kuin kiimaisempi tapaus....

Ja tässä välissä HUOM! moderaattoreille. Jos homma haisee liian paljo asfaltille niin poistakaa ketju tai koko kardaani.

Mutta mitä helkkaria tolle Bemarille nyt pitäis tehdä?


Liitteet:
Työkalut_1067x800_1024x768.jpg
Työkalut_1067x800_1024x768.jpg [ 176.79 KiB | Katsottu 7072 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: BMW k100 cafe-racer!
ViestiLähetetty: Ke Tammi 10, 2018 7:28 pm 

Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Viestit: 1187
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: 690R -14 250 EXC-F -17 Gilera RC125 -90
Kurapyörämiehelle luonteva valinta olisi tietenkin tehdä siitä scrambler tai flat tracker.

_________________
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: BMW k100 cafe-racer!
ViestiLähetetty: Ke Tammi 10, 2018 7:32 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Viestit: 842
Paikkakunta: Kokkola
Pyörä: Xchallenge/K100rs/GSF1200
Part 1. Keski-ikäistyvän motoristin identiteetin hakeminen.

Jossain vaiheessa aloin kärsiä tulevan talven pitkistä ja pimeistä illoista ja herättelin ajatusta K-satasen uudelleen rakentelusta. Moni ehdottikin Scrambleria, mutta en jaksanut alkaa siihen. Talossa on ollut kurapyöriä kumminkin 11 vuotta eikä ainuttakaan Cafe-raceria joten tarviiko tässä enempää asiaa selitellä.

Sinänsä kuppilakilpurin rakentaminen Kokkolan kokoisessa kaupungissa on täysin idioottimaista hommaa. Kaupungin kahvila ovat kävelykadulla sisätiloissa. Leirintäalueella merenrannassa taitaa olla yksi kahvila ja ABC-ketjuja boikotoin muuten vaan. Käyttö siis tälle pelille on todella kyseenalainen.

Toisekseen, täysin alkuperäisen kulkineen tuhoaminen raastoi sisälläni asuvaa veteraanipyöräilijää. Monien mielestä Bemari on todella ruma, ja sama mitä sille tekee, pyörä ei voi mennä huonommaksi...

"Tuo on patu-pyörä, etkö näe?" sanoi tyttöystäkin....

Homma on vain niin, että en voi ymmäärtää ihmisiä, joiden mielestä kulkinen on "ruma ja vanhanaikainen"

Klassikot eivät vanhene, niin kerta!

Toisaalta, netissä löytyy ihan mukavia modauksia K-satasesta, varsinkin tuo musta kulkine Hell-custom sivustoilta, oishan siinä jonkinmoinen esikuva...


Liitteet:
caferacer_1202x800_1024x682.jpg
caferacer_1202x800_1024x682.jpg [ 162.97 KiB | Katsottu 7060 kertaa ]
Hevonen ja moottoripyörä 106(1)_1280x713_1024x570.JPG
Hevonen ja moottoripyörä 106(1)_1280x713_1024x570.JPG [ 107.5 KiB | Katsottu 7060 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: BMW k100 cafe-racer!
ViestiLähetetty: Ke Tammi 10, 2018 9:31 pm 

Liittynyt: Ke Syys 27, 2006 8:56 pm
Viestit: 184
Paikkakunta: Salo
Pyörä: SE, XL1000
Aika vähän työkaluja on ainakin näkyvissä, mahtaako riittää kuppilakilpurin tekemiseen?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: BMW k100 cafe-racer!
ViestiLähetetty: Ke Tammi 10, 2018 10:01 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Viestit: 842
Paikkakunta: Kokkola
Pyörä: Xchallenge/K100rs/GSF1200
repa kirjoitti:
Aika vähän työkaluja on ainakin näkyvissä, mahtaako riittää kuppilakilpurin tekemiseen?


Ei riitä. Tossa on lähinnä "mekaanikon" työkalut. Rakentajan työkalut onki muualla, kuten paineilmalaitteet ja kulmahiomakone. Töistä löytyy sitte järeämmät pelit.

Homma alkoi purkamisella ja sitä tossa RS-mallissa riittää. Katteet ja niitten sisälmykset sisälsivät ihan helkkaristi tavaraa. ABS-jarrujen kohdalla mietin jonku aikaa mutta lopulta päätin purkaa nekin. Tossahan on ne pumput molemmilla puolilla takana ja ovatki melkoset jöötit. Painoa lähti varmaan 15 kg ja metritolkulla erinäisiä johtoja.

Kun katteet oli purettu, aloitin homman satulasta. Aihiona toimi Bilteman muovinen leikkuulauta. Lämmitin lautaa kuumailmapuhaltimella ja muotoilin sen runkoon sopivaksi. Tämä leikkuulauta määrittikin sitten rungon mitan. Tässähän ei ole "irtoavaa" takahäkkiä vaan runko on hitsattu kiinteäksi. Tossa toisessa kuvassa sen näkeeki.

Kun lauta oli sulatettu muotoonsa, vedin ulkomuodon kuviosahalla. Sulatin muoviin kiinnityspultit ja kiinnikkeet ruiskun ohjausboksille. Sen jälkeen satula AMMATTILAISELLE joka sitte laitto penkkiin minimaaliset pehmusteet ja tikkasi päällisen

Tossa yhdessä kuvassa näkyy myös pakoputki, jonka sielunelämää joku fiksumpi voisi avata?

Ajatus oli ottaa änkkäristä reilu 30 cm pois ja käyttää alkuperäistä rosterikuorta. Homma ei ollutkaan niin yksinkertainen. Äänenvaimennin sisälsi siis "sisäkuoren" jonka sisällä risteili kolme putkea ja pari laipiota. Oli reikäputkee, soikeaa putkee, pyöreetä putkee ja niin päin pois. Laikkasin rojut pois ja nyt välivaimentimesta tuleeki ulos sitte kolme 20mm putkea. Mulla ei ole kyllä aavistustakaan miten savukaasut on siellä risteillyt ja miten ne menevät nyt. Tuota ulkokuorta en ole vielä niitannut kiinni eli muutoksia ehtii vielä tehdä.


Liitteet:
Tiedoston kommentti: Motronic
IMG_6271_1024x768.JPG
IMG_6271_1024x768.JPG [ 137.29 KiB | Katsottu 6973 kertaa ]
IMG_6270_1024x768.JPG
IMG_6270_1024x768.JPG [ 115.73 KiB | Katsottu 6973 kertaa ]
Rungon sovittelua.jpg
Rungon sovittelua.jpg [ 175.35 KiB | Katsottu 6973 kertaa ]
Muotoutuu.jpeg
Muotoutuu.jpeg [ 85.88 KiB | Katsottu 6973 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: BMW k100 cafe-racer!
ViestiLähetetty: To Tammi 18, 2018 8:52 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Viestit: 842
Paikkakunta: Kokkola
Pyörä: Xchallenge/K100rs/GSF1200
Hiukka etenemää....

Clip-on tankojen sovittelua. Eivät jää tohon vaan raacerimaisesti yläkolmion alapuolelle. Suunnitelmissa ruskeat tupit ja tangonpääpeilit.

Virtalukon viereen Koson pieni pyöreä mittari.

"Rearhoop" en tiedä mikä on suomeksi, hitsautettu kiinni ihan ammattimiehellä. Tohon soikeaan koloon tulee minimaalinen motonetin lamppu/jaruvalo.
Tankki ja vanteet viety maalarille. Tietyt hommat on vaan parempi teettää ammattilaisilla.


Liitteet:
IMG-20180108-WA0003_1024x576.jpeg
IMG-20180108-WA0003_1024x576.jpeg [ 125.47 KiB | Katsottu 6582 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: BMW k100 cafe-racer!
ViestiLähetetty: Su Tammi 28, 2018 6:59 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 10:31 am
Viestit: 210
Paikkakunta: Sipoo
Pyörä: R 1200 GSA, " MV Agusta 50"
Moi.
Joku oli jo saanut projektin ajoon Palmalla.
Toivon kuvien antavan innostusta.....

Masa


Liitteet:
K100.jpg
K100.jpg [ 103.94 KiB | Katsottu 6174 kertaa ]
K kuski.jpg
K kuski.jpg [ 162.38 KiB | Katsottu 6174 kertaa ]
K 100.jpg
K 100.jpg [ 155.9 KiB | Katsottu 6174 kertaa ]

_________________
ja hiekka peittää jäljet
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: BMW k100 cafe-racer!
ViestiLähetetty: Su Tammi 28, 2018 10:31 pm 

Liittynyt: Ke Kesä 12, 2013 7:04 am
Viestit: 108
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: DR 650 RSE / IC sidecar/ e-cross-bike
Aika komeehan tuosta on syntymässä ja jos tuntuu että tiet muuttuu liian huonoksi, ainahan sitä voi vaihtaa karkeampaa kumia alle ;)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: BMW k100 cafe-racer!
ViestiLähetetty: Ke Tammi 31, 2018 6:14 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Viestit: 842
Paikkakunta: Kokkola
Pyörä: Xchallenge/K100rs/GSF1200
Palman Bemarissa tyylisuunta on melko lähellä omaa näkemystä, lopputulos on tietty sitte semmonen, mikä sattuu tulemaan....

Mennyt viikko koostui lähinnä epäonnistuneista elektroniikkakokeiluista ja kylmästä raudasta....

Koska alkuperäinen mittaristo poistui käytöstä, tuli kylkiäisenä kolmekin ongelmaa, ensimmäinen koskee vapaan merkkivaloa....

Vapaan merkkivalo vaatii uudessa mittaristossa maadoituksen mutta myös starttirele vaatii "luvan" vapaavaihteesta, joka pitääkin olla plussaa. Tuo tieto tuli vanhaan mittariin ja vaihdenäyttöön kolmenapaiselta kytkimeltä vaihdelaatikosta, joilla koskettimien eri yhdistelmillä saadaan tarvittava info.

Normaalisti tuo homma toteutetaan yksinkertaisesti neljällä releellä ja diodilla. Töissä asiaa käytiin läpi heikkovirta-asentajien kanssa ja lopputuloksena kädessäni oli mikropiiri, jolla tuo homma olisi kaikista helpoin toteuttaa... No joo, muutaman tunnin tinailun, googlettelun, mittailun ja ihmettelyn jälkeen hylkäsin elektroniikan ja tilasin releet Vaasan elektroniikka keskukselta... Tuo homma saa jatkua ens viikolla.

Seuraavaksi aloin miettimään pakoputkea ja päädyin DIY-ratkaisuun änkkärin ohella. Kuvassa näkyy kolme rööriä, joista kaksi ohutta tulee suoraan sylinterikannesta. Homma toimii pareittain eli toinen putki tulee 1 ja 4 sylinteriltä ja toinen 2 ja 3 pytyltä. Tuo kolmas isompi putki menee suoraan välivaimentimeen vajaat parikymmentä senttiä. Katkaisin nuo ohuet putket kolmisen senttiä ja päälle hitsattiin kansi, josta ulos tulee se välivaimentimen rööri. Nyt siis pakokaasut törmäävät kanteen, palautuvat välivaimentimeen ja tulevat ulos ”kuppiin” joka jäi jäljelle orkkisvaimentimesta. Tuohon kuppiin tein DB-killerin 32mm putkesta johon porasin perstuntumalta neljä 9mm reikää. Lopuksi kuppi hitsattiin putkeen kiinni ja se alkuperäinen katkottu kromiputki asennettiin päälle popniiteillä.

Tuohon alkuperäisen putkiston hyödyntömiseen oli syynä laiskuus. Tuossa välivaimentimessa on nyt valmiina topparit sivu- ja keskiseiontatuelle. Samoin kaikki putkiston kiinnikkeet pysyvöt ennaltaan. Täysin ”uuden”putkiston asennus olisi ollut työläs ja ehkä kalliskin homma. Putkistton olisi pitänyt siis tehdä tai ostaa kollektosi, vaimennin, erilaista muuta putkea ja tehdä vielä kiinnikkeet runkoon eli tällä ratkaisulla mennään nyt...

Jos jollain on kommentoitavaa tuon DIY-vaimentimen toimivuudesta tai toimimattomuudesta niin kertokaa ihmeessä!


Liitteet:
20180130_015936_1024x768.jpg
20180130_015936_1024x768.jpg [ 177 KiB | Katsottu 5880 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Kuppi ja huilu
20180130_005900_1024x768.jpg
20180130_005900_1024x768.jpg [ 142.38 KiB | Katsottu 5898 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Kansi
20180130_005701_1024x768.jpg
20180130_005701_1024x768.jpg [ 172.15 KiB | Katsottu 5898 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Röörit
20180128_214155_1024x768.jpg
20180128_214155_1024x768.jpg [ 183.03 KiB | Katsottu 5898 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: BMW k100 cafe-racer!
ViestiLähetetty: Ti Maalis 13, 2018 3:29 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Viestit: 842
Paikkakunta: Kokkola
Pyörä: Xchallenge/K100rs/GSF1200
Pikkusenhiukka etenemää tallin puolella...

Vanteet ja tankki tuli sutarilta. Vanteisiin tuli tommoset oranssit tehosteet ja maalari toteutti hiukan taiteellista näkemystään noiden tribaaleitten muodossa.

Clip-onit jätin kuitenkin tuohon yläkolmion yläpuolelle. Jos ne olisi sijoittanut sporttisesti kolmion alapuolelle, olisi tuo virtalukon tolppa jäänyt kiusallisesti esille, enkä jaksanut alkaa rälläköimään sitä poikki. Nyt ainakin omaan silmään mittari, virtalukko ja tangot ovat sopovasti tasapainossa keskenään. Noihin kumitötsiin, missä orkkistanko oli, tulee jotku jutut, en tiedä vielä mitkä.

Oikella näkyvä kuivashamppoo pullo saa kutistemuovin päälle ja tekee tulevaisuudessa paisuntasäiliön virkaa.

Jarruletkut sain tänään ja akkukotelo on alumiinihitsarilla. Sen jälkeen laitos alkaa olemaan valmis ekaan starttiin. Tietty, onhan tuossa vielä avoimia kysymyksiä, kuten lokasuojat ja rekkariteline joka tulee vasemmalle jalkatapin taakse.

Lampusta oli kolmeakin eri vaihtoehtoa, loppupelissä tuo klassinen pyöreä sopi habitukseen parhaiten.

Ja välillä vähän henkisen hyvinvoinnin taspainottamista Xchallengen kanssa. Ainakin täällä rannikolla kelit parhaimmillaan! Ei nyt kannata joka vapaapäivää pilata tallissa.


Liitteet:
IMG_6285_1024x768.JPG
IMG_6285_1024x768.JPG [ 144.91 KiB | Katsottu 4952 kertaa ]
IMG_6286_1024x768.JPG
IMG_6286_1024x768.JPG [ 148.1 KiB | Katsottu 4952 kertaa ]
IMG_6287_1024x768.JPG
IMG_6287_1024x768.JPG [ 104.61 KiB | Katsottu 4952 kertaa ]
talvi_1024x768.jpg
talvi_1024x768.jpg [ 173.61 KiB | Katsottu 4952 kertaa ]
talvi2_1024x768.jpg
talvi2_1024x768.jpg [ 135.13 KiB | Katsottu 4952 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: BMW k100 cafe-racer!
ViestiLähetetty: Ti Maalis 13, 2018 3:30 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Viestit: 842
Paikkakunta: Kokkola
Pyörä: Xchallenge/K100rs/GSF1200
yks kuvatus vielä...


Liitteet:
fooru_1024x768.jpg
fooru_1024x768.jpg [ 145.25 KiB | Katsottu 4951 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com