Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Pe Loka 20, 2017 10:09 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: KTM 690 R Adventure
ViestiLähetetty: To Huhti 06, 2017 6:29 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 31, 2012 2:34 pm
Viestit: 397
Paikkakunta: Kirkkonummi
Pyörä: 1190R, 690r
Ei ole varsinaisesti mikään projekti, vaikka toista kuukautta olen tuota ostohetkestä lähtien huoltanut , säätänyt ja yllättävän paljon sai osiakin vaihtaa. Sitähän se on kun käytetyillä peleillä ajelee. Vielä on tekemistä, mutta tänään oli jo pakko päästä ajelemaan kun sääkin oli mitä mainioin.


Liitteet:
690 adv.jpg
690 adv.jpg [ 393.81 KiB | Katsottu 5978 kertaa ]

_________________
Taas lähti mopo käsistä
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 690 R Adventure
ViestiLähetetty: To Huhti 06, 2017 10:18 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Elo 10, 2005 8:53 am
Viestit: 39
Paikkakunta: Somero
Pyörä: R1200GS LC
Onpas makian näkönen 8)

Mitäs kaikkea ekstraa siihen on kiinnitelty?

_________________
Good judgment is based on experience. Experience is based on bad judgment.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 690 R Adventure
ViestiLähetetty: Pe Huhti 07, 2017 5:57 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 10:41 pm
Viestit: 701
Paikkakunta: Valkeakoski
Pyörä: KTM 1190 Adv R
Komeen näköinen fillari.
Mutta, onpa hillittömät tangon korotukset. Noilla korotuksilla on varmaan kiva vedellä sileellä soratiellä seisten, mutta väittäisin, että jos oikein ajaan ruvetaan, niin noista on vain haittaa. Kokeiles piruuttas ensin noilla ja sit otat pois. Mä ainakin aikoinaan juurikin 690:ssä huomasin eron, kun ensin kokeneemmat vinkkas asiasta.

_________________
ex. KTM 690 Enduro R, Yamaha YZF 250 Enduro, KTM 400 EXC, Yamaha WR 250 2-t, Yamaha IT 250, KTM 125 GS


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 690 R Adventure
ViestiLähetetty: Pe Huhti 07, 2017 6:38 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 6373
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: XT660R
Tangon korkeus sekä ajoasento on aika paljon kiinni siitä minkälaiseen käyttöön pyörä on tehty ja mitkä on kuskin mittasuhteet. Jos tekee seikkailupyörää, joksi 690 Adven luokittelen, en silloin kuuntelisi kovin paljoa oikeiden enskakuskien mietteitä kisapyörien setupeista ja mikä on hyvä enskaspoorissa.

Mulla oli 40mm korotukset 690:ssä ja enskailussa ja krossiradalla ne oli aivan perseestä, varsinkin madaltavilla jalkatapeilla ajoasento on niin pysty ettei tapeilta ajamisesta tahtonut tulla oikein mitään. Seikkailussa ja matka ajossa on taas paljon parempi kun matala tanko, mukava ajaa pitkiäkin matkoja tapeilta mettäteitä kun pystyy ajamaan ryhdikkäässä asennossa ilman isompaa etukyyryä. Nopeassa soratie ja mettätieajossa sama setuppi toimii loistavasti, poislukien ominaisuutta mitä ohjaustangon korotus korostaa, 690:en kevytkeulaisuutta. Tuossa pyörässä se taas kompensoituu tankeilla/katteilla. Madaltavat jalkatapitkin näyttää olevan paikallaan joten ajoasento on rennon väljä eikä kisamaisen rasittava kyyrykyykky mitä monessa pyörässä on.

On kyllä hieno pyörä ja kuuluu siihen kategoriaan että jonain päivänä, tavallinen 690 ei kiinnosta enään pätkääkään... Olen muutaman reissun vastaavalla pelillä ajanut ja 690 Adv on seikkailupyörien ehdotonta ykkösryhmää. Älä Tomppa ajele kovin paljoa meidän kylän läpi ettei kuume nouse ihan mahottomaksi 8) Jos/kun kyllästyt pyörään ja olet sitä myymässä pois niin kilauta ensin mulle :wink:

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 690 R Adventure
ViestiLähetetty: Pe Huhti 07, 2017 11:15 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 31, 2012 2:34 pm
Viestit: 397
Paikkakunta: Kirkkonummi
Pyörä: 1190R, 690r
Rally Raidin setti on tuohon asennettu aiemman omistajan toimesta. Pääpiirteittäin siinä on, etutankit, vesitankki/pohjapanssari, evo 2 kit, katesarja/tarrasarja, kahvalämppärit, SeatConsepts penkki, xenonvalot, Wingsin vaimennin, matalemmat jalkatapit, yms.
Tangon korotuspalat olivat myös valmiina, vähän niiden korkeus minuakin arvelutti, ajattelin nyt ajella kuitenkin ainakin alkuunsa niillä, pitänee kokeilla myös matalampia. Koheltajan kuvaamissa ajo-olosuhteissa ne kyllä tuntuu hyvinkin toimivan, ainakin on mukava ajoasento.

690 treadin kahlasin läpi ja sitämukaa kävin pyörää läpi mitä sieltä vikkiä löytyi. Monenlaista ennakoivaa varmistusta ohjeiden mukaisesti tein, ja kohtuu kattavan perushuollon myös. Lataavan navitelineen ja usb lataussysteemin asentelin lisäksi. Etu ja takapään vaimentimet käytin Skogin verstaalla. Tarakan tein 8 mm Etolan muovilevystä, pleksin tein polykarbonaatista. Sivulaukkutelineitä olen lisäksi harkinnut, yritän metsästää käytettyjä.

Pitänee karttaa sitten naapurustoajoa, en halua ylimääräisiä sydämmentykytyksiä aiheuttaa Koheltajalle, mutta jos satutaan samalle kulku-uralle, niin heiluta tai tööttää :). Numero on tallessa, soittelen sitten kun myyntiajatukset alkaa myllertää mieltä!

_________________
Taas lähti mopo käsistä


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 690 R Adventure
ViestiLähetetty: La Huhti 08, 2017 9:05 am 
Avatar

Liittynyt: Ti Marras 20, 2007 6:28 pm
Viestit: 1046
Paikkakunta: Itäinen-Uusimaa
Pyörä: ...jos joku mopo toimii,niin xt?
Mielenkiintoista... :)
Tämä kotarin 690 oli kyllä hauskan tuntuinen peli koeajon perusteella,paitsi ehkä ohjauksen kääntyminen,tottumiskymysys sekin lie.
Mietinkin että olisitko saanut tähän semmosen pikakoosteen "must check" paikoista kyseisessä pyörässä?(ties vaikka joskus tommoseen taipuis)

_________________
Foorumin "sekakäyttäjä"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 690 R Adventure
ViestiLähetetty: La Huhti 08, 2017 10:13 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 6373
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: XT660R
Johtosarja on prioriteetti ykkönen, pa-suodatin/ruiskun tukkeutuminen, venttiilinostajat, tulpanhattu, vipujen sensoreiden toiminta jne. Siinä oleellisimmat viat ja vikojen aiheuttajat. Iskareiden uudelleen shimmaus huollon yhteydessä niin alkaa alusta toimimaan muualla kun tasaisella asfaltilla, keulan shimmaus herkemmäksi on lähes välttämätön että saa vähennettyä keulan lipsumista.

Käytännössä vanhempi 690 kannattaa pistää atomeiksi ja kasata uudestaan, aivan kuten Tomppa on tehnyt. Sen jälkeen ei yleensä tarvii tehdä muuta kun ajaa ja huoltaa kun tyyppiviat (johtosarja) ja entisten omistajien laiminlyönneistä johtuvat kulumiset/viat on korjattu.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 690 R Adventure
ViestiLähetetty: La Huhti 08, 2017 5:35 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 10:41 pm
Viestit: 701
Paikkakunta: Valkeakoski
Pyörä: KTM 1190 Adv R
Koheltaja kirjoitti:
keulan shimmaus herkemmäksi on lähes välttämätön että saa vähennettyä keulan lipsumista.

Ainakaan 2010 enduro R:ssä keulan lipsuminen ei johdu keulan kovuudesta, vaan pehmeydestä. Keula ui liian syvällä, eli on koko ajan kovalla alueella ja siksi ei pysty enää joustamaan. Lyö terävissä kuopissa käsille ja kurveissa luistaa alta. Kun keulaan rakennetaan kantavuutta lisää, niin se rupeaa toimimaan. Pinnasta herkkä ja syvemmältä kantava, pohjaa kohti jäykistyy progressiivisesti. -> toimii.

_________________
ex. KTM 690 Enduro R, Yamaha YZF 250 Enduro, KTM 400 EXC, Yamaha WR 250 2-t, Yamaha IT 250, KTM 125 GS


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 690 R Adventure
ViestiLähetetty: La Huhti 08, 2017 7:54 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 6373
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: XT660R
Näin se homma toimii, kokemuksia ja näkemyksiä eri suunnilta :)

Mulla kokemukset -12 ja -13 mallista ja muutamasta vanhemmasta kaverin pyörästä. Omiin pyöriin en käynyt etukapuloita shimmaamassa ammattilaisella, olisi kyllä pitänyt vaikka toiseen sain tehtyä melko kelvollisen keulan ja toinen pysyi vakiona. Verrokkina parin kaverin pyörä joita tuli ajettua ja molemmissa Skogin käsittelyn jälkeen pyörä oli ihan toisenlainen ajettava kun vakio, mutta kumpaakin tehtiin myös takapää, joka myös vaikuttaa keulan ja etupidon toimintaan, joka on 690:en herkkä alue.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 690 R Adventure
ViestiLähetetty: La Huhti 08, 2017 8:19 pm 

Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Viestit: 1003
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: 690R -14 250 EXC-F -17 Gilera RC125 -90
Siihen pehmeyden/kovuuden tunteeseen vaikuttaa luonnollisesti hyvin olennaisena osana kuskin paino. Petekin on vähän reilumman kokoinen kaveri, niin varmaan tarvitaan vakioalustaan nähden kantavuutta lisää. Ite olen 70 kg, niin kyllä se 2014 690:n vakioalusta on melko kova.

_________________
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 690 R Adventure
ViestiLähetetty: To Huhti 13, 2017 7:05 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 31, 2012 2:34 pm
Viestit: 397
Paikkakunta: Kirkkonummi
Pyörä: 1190R, 690r
Airboxin tilalle käpistelin mestat työkaluille ja muulle tarpeelliselle tavaralle.


Liitteet:
Tiedoston kommentti: Kierretankoa ja putkikiinnikkeitä Biltemasta
työ1.jpg
työ1.jpg [ 398.82 KiB | Katsottu 4954 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Delvakki purkista sitkasta muovia alustaksi
työ2.jpg
työ2.jpg [ 382.39 KiB | Katsottu 4954 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Ensiapupussukka työkalupussina
työ3.jpg
työ3.jpg [ 390.6 KiB | Katsottu 4954 kertaa ]
Tiedoston kommentti: asiapaperitkin sopii
työ4.jpg
työ4.jpg [ 325.28 KiB | Katsottu 4954 kertaa ]

_________________
Taas lähti mopo käsistä
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 690 R Adventure
ViestiLähetetty: Ti Huhti 18, 2017 2:16 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 31, 2012 2:34 pm
Viestit: 397
Paikkakunta: Kirkkonummi
Pyörä: 1190R, 690r
Luullakseni lähes kaikki tarvittavat työkalut mahtuu tuonne pussukkaan, ainoastaan renkaiden alkselimutteriavain on vielä hakusessa.


Liitteet:
työkalut.jpg
työkalut.jpg [ 481.97 KiB | Katsottu 4619 kertaa ]

_________________
Taas lähti mopo käsistä
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 690 R Adventure
ViestiLähetetty: Ti Huhti 18, 2017 3:37 pm 

Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Viestit: 873
Pyörä: 500EXC
Motion Pro T6 Combo lever on aika hyvä akselimutterin avaimeksi, samalla saa rengasraudan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 690 R Adventure
ViestiLähetetty: Ti Huhti 18, 2017 3:56 pm 

Liittynyt: Pe Joulu 13, 2013 2:50 pm
Viestit: 293
Paikkakunta: Siuntio
Pyörä: 350EXCF
Tässä on Tomi ne pihdit, joista puhuin lauantaina. Joskaan ei halvin, mutta paras malli 8)
http://www.motonet.fi/fi/tuote/763109/Knipex-86-03-180-siirtoleukapihditpihtijakoavain-180-mm

Samalla pääsee eroon jakoavaimesta ja noista pihdeistä.

_________________
"Homman nimi on se, että ajellaan päivä ympäri, etsitään hyvä lätäkkö, kaadetaan pyörät siihen, paskotaan kamppeet, otetaan valokuva ja sit voidaan paiskata yläfemmat." -S.K.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: KTM 690 R Adventure
ViestiLähetetty: Ti Huhti 18, 2017 4:29 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 31, 2012 2:34 pm
Viestit: 397
Paikkakunta: Kirkkonummi
Pyörä: 1190R, 690r
Hyviä vinkkejä. Nuo pihdit olinkin jo unohtanut. Leuat ainakin avautuu riittävästi, 32 millinenhän tuo taka-akselin mutteri olisi.

_________________
Taas lähti mopo käsistä


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com