Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ma Syys 16, 2019 10:17 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 906 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 57, 58, 59, 60, 61  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Renkaanvaihto käsin
ViestiLähetetty: Pe Tammi 06, 2017 8:18 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Viestit: 700
Paikkakunta: Mikkeli
Pyörä: CRF1000L
Rusty kirjoitti:
...rengasrautoja pari isoa Bahcoa ja yhden pienen IKH. Motion Pro:n rautaa en hoksannut ja luin viestin liian myöhään.

Motion Pron rengasraudat löytyy jostain moottoripyörätilpehöörien seasta.
Ostin itsekin aiemmin testimielessä yhden Bachon raudan. Sen käyttö jäi kertakokeiluun, mielestäni siinä on hieman liian paksu pää. Soveltunee paremmin auton rengashommiin.

_________________
Solifer SM-82 >>> 28 vuotta taukoa >>> Yamaha XT660Z Ténéré >>> Honda CRF1000L Africa Twin DCT


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Renkaanvaihto käsin
ViestiLähetetty: Pe Tammi 06, 2017 8:38 pm 
Avatar

Liittynyt: To Syys 08, 2016 10:07 am
Viestit: 48
Paikkakunta: Kajaani
Pyörä: polkupyörä ja XRV750-94 (ex:DR650RSE-91)
_JPA_ kirjoitti:
Ei taida pysyä rengas vanteen keskiurassa rengasrautojen vastapuolella, jos alkaa vanne antaa periksi.


Olit varmaan oikeassa, kääntelin pariin otteeseen tuota tuossa laitteessa ja aina kun olin operoinut toista puolta, alapuoli oli melkein tai kokonaan painunut reunalle. Piti ihan laitteella painattaa taas irti. Laitoin sitten kolme puristinta puristamaan rengasta linttaan ja niinpä se tuli yli. Tosin silti alku oli tiukka, ei lähellekään niin helppoa kuin monessa Youtuben ohjevideossa.

Venttiilin juuressa repeymä, venttiili oli vedetty juuresta vanteen ulkopuolelta kahdella mutterilla ihan reilusti kiinni. Tuo ei ole ilmeisesti oikea tapa vaan pitäisi jättää löysälle tai ei mutteria ollenkaan. Sisuri Michelin, merkinnät reinforced 70/100-17. Päällyskumi 5.10-17, onko tuo liian pieni sisuri? En osaa sanoa onko sisuri liikkunut...kun mutterit avasi niin ihan paikallaan tuo venttiili pysyi...ei vetäytynyt vinoon tms. Huomenna pitää etsiä uusi sisuri, Kajaanin Motonetissa ei ollut varastossa enduroon suositeltua sisuria oikeassa koossa 5.10, 130/80, 130/90...

Bachot on tosiaan paksuja, IKH:n pikku rauta on aika hoikka...ostan kyllä vielä tuon sinun ehdottamankin huomenna. On se vaan aina helpompaa kun on sopivimmat työkalut.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Renkaanvaihto käsin
ViestiLähetetty: Pe Tammi 06, 2017 10:32 pm 

Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Viestit: 2505
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Tunturi
No pieni on. Tuo käy hyvin pikkurenkaisen krossin etukumiin. Saman kokonen ulkonumi tuolle sisurille kuuluu. 17 tuumasia paksuja sisureita ei kovin paljo esiinny.

_________________
Paskapuhetta, mutta uskon.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Renkaanvaihto käsin
ViestiLähetetty: La Tammi 07, 2017 9:11 am 
Avatar

Liittynyt: To Syys 08, 2016 10:07 am
Viestit: 48
Paikkakunta: Kajaani
Pyörä: polkupyörä ja XRV750-94 (ex:DR650RSE-91)
Kannattaako laittaa sisuriksi sitten vaikka Motonetin katupyörään speksattu https://www.motonet.fi/fi/tuote/3829702 ... -venttiili vai kannaattaako etsiä joku oikeasti enduroon/crossiin speksattu ja vaikka "vahvistettu" malli? Täältä ei varmaan mistään muualta löydy hyllystä kuin Motonetistä eikä muut pl. Moto-Maxi ole aukikaan.

Edit. 24MX taitaa myydä samaa michelinin sisäletkua https://www.24mx.fi/michelin-sisakumi crosseihin ja enduroihin sopivana. Pitänee testata ja alkaa metsästämään maailmalta 17" ikuista HeavyDuty sisuria, ihme jos ei itänaapurista löydy...

Lauhtui ja olisi kiva päästä ajamaan....


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Renkaanvaihto käsin
ViestiLähetetty: La Tammi 07, 2017 11:09 am 

Liittynyt: Su Huhti 10, 2011 4:44 pm
Viestit: 26
Paikkakunta: Kajaani
Pyörä: 950SE/690/M-G Quota /GL 1.8
Kajjaanista olen joskus hakenut Vianorista ihan hyllystä paksuja sisäkumeja motskareihin. Kannattaa sieltäkin kysäistä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Renkaanvaihto käsin
ViestiLähetetty: La Tammi 07, 2017 11:35 am 

Liittynyt: Ke Elo 01, 2007 11:10 pm
Viestit: 499
Pyörä: 950 Adve
Mulla löytyy yksi tavallinen vanha 17" sisärengas ylimääräisenä Kajaanissa, jos kiinnostaa. Ilmainen.
Omassa mopossa on vastaavanlainen sisärengas nastarenkaan sisässä. Tuntuu siellä ilma pysyvän.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Renkaanvaihto käsin
ViestiLähetetty: La Tammi 07, 2017 2:01 pm 
Avatar

Liittynyt: To Syys 08, 2016 10:07 am
Viestit: 48
Paikkakunta: Kajaani
Pyörä: polkupyörä ja XRV750-94 (ex:DR650RSE-91)
Löysä:Eipä tullut Vianor edes mieleen, pitääpä kysäistä sieltä minkälaisia löytyy.

Torsti: Kiitoksia tarjouksesta. Hain Motonetista jo Michelinin ja ehdin jo asentaa. Pienen taistelun jälkeen pälllyskumi sujahti paikalleen, köllöttelee tallissa ylipaineissa kun ei meinannut nousta toisella puolella tietty alue reunalle. Napsahti sitten sen verran että nyt luulisi pysyvän...kohta katsomaan. Sitten pitäisi vielä asentaa tuo pyörään...selkä tykkää jo nyt.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Renkaanvaihto käsin
ViestiLähetetty: Ma Maalis 27, 2017 8:08 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2265
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: CRF 1000 L ja K75 Street tracker
Onko tuota Hyeenaracingin renkaanvaihtopukkia kenelläkään, kokemuksia? ... eli mahtaako halvalla saada edes käyttökelpoista?

Rabacondahan olisi tietysti ässä, sekin haukkuisi hintansa muutamassa vuodessa, kun pyörässä kuluu suurin piirtein yksi rengaskerta kaudessa.

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Renkaanvaihto käsin
ViestiLähetetty: Ma Maalis 27, 2017 8:11 pm 

Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Viestit: 2627
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: KTM 1190 Adv R, HVA FE 450, BMW K100
Minulla on ulkonäöltään samanlainen kuin tuo hyeena. Hintaluokkakin on sama. Hyvin tuon kanssa on 8 vuotta pärjännyt. Onpa siinä kavereidenkin renkaita vaihdeltu.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Renkaanvaihto käsin
ViestiLähetetty: Ma Maalis 27, 2017 9:17 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Viestit: 2747
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: HVA FE 250 -19, KTM 990 S -07
Mulla on kans tuo ja hyvin toimii, mutta kun aloin solukumien kanssa värkkäämään niin aika rankalla kädellä piti tuota pukkia modata. Eli käytännössä ala ja ylärenkaan välistä etäisyytä piti kasvattaa, että saa painettua renkaan vanteelta ja vastaavasti melkein kaikkia muitakin osia piti sitten modata.

_________________
Kura lentää...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Renkaanvaihto käsin
ViestiLähetetty: Ma Maalis 27, 2017 10:42 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Kesä 16, 2009 1:16 pm
Viestit: 674
Paikkakunta: Lappeenranta
Pyörä: Honda XRV 750 Africa Twin, CBR 1000f
mek kirjoitti:
Onko tuota Hyeenaracingin renkaanvaihtopukkia kenelläkään, kokemuksia? ... eli mahtaako halvalla saada edes käyttökelpoista?

Rabacondahan olisi tietysti ässä, sekin haukkuisi hintansa muutamassa vuodessa, kun pyörässä kuluu suurin piirtein yksi rengaskerta kaudessa.

Kovin on samanoloinen kuin mitä Motonetista aikoinaan ostettiin kaverin kanssa. On sillä monet renkaat väännetty, tosin juuri tuon painokohdan alapuoli on pitänyt tukea uudelleen. Nykyinen Motonetin malli vaikuttaa jopa tukevammalle vai valehteleeko kuva? http://www.motonet.fi/fi/tuote/381530/MP-renkaanvaihtopukki

_________________
AT -95/-99


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Renkaanvaihto käsin
ViestiLähetetty: La Touko 06, 2017 10:22 pm 
Avatar

Liittynyt: To Syys 08, 2016 10:07 am
Viestit: 48
Paikkakunta: Kajaani
Pyörä: polkupyörä ja XRV750-94 (ex:DR650RSE-91)
Minulla on tuollainen Motonetin rengaspukki. Äsken otin vanhat suvikumit pois vanteilta. Tuli vähän yllätyksenä ettei DR:n etuvanne mahtunut tuon telineen "akseliin". Käytin sitten ilman sitä, mutta siinä kumia painattaessa ja väännellessä vähän tuli mielewn että miten vääntö kohdistuu pinnoihin kun vanne 21" ja tuon telineen kehän halkaisija aika paljon pienempi. Ihan hyvä apu, mutta työasento huono jos tuota pitää lattialla.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Renkaanvaihto käsin
ViestiLähetetty: Ma Touko 08, 2017 3:00 pm 

Liittynyt: Ma Huhti 02, 2012 6:25 pm
Viestit: 73
Paikkakunta: Imatra
Pyörä: Transalp 600
Rusty kirjoitti:
Minulla on tuollainen Motonetin rengaspukki. Äsken otin vanhat suvikumit pois vanteilta. Tuli vähän yllätyksenä ettei DR:n etuvanne mahtunut tuon telineen "akseliin".


Samanlainen pukki itselläkin, eikä siihen mukana tulleeseen akseliin mennyt alpinkaan etuvanne. Kierretangosta piti tehdä toinen akseli.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Renkaanvaihto käsin
ViestiLähetetty: Ma Touko 08, 2017 3:05 pm 

Liittynyt: To Touko 01, 2008 10:22 pm
Viestit: 89
Paikkakunta: Kangasala
Pyörä: Honda AT
Moro,
aiheeseen etäisesti liittyen: ihan noviisina olisi kompressorin hankinta mielessä ja tarvetta on siis tubeleksien poksauttelu vanteelle renkaanvaihdossa.. siis sen ilmeisen käytön lisäksi.
Sivusta seuranneena on joku 4 baaria yleensä riittänyt. Ja näille tyypillisille matkaenskarenkaille. Edessä 110/80 R19 ja takana 150/70 R17. Minkälaista hyvää ja halpaa pitäisi lähteä etsimään? Kahta en aio hankkia :D

Eli: onko suosituksia? Tai jollain vaikka tarpeettomana. Itse asiassa haen kaikkea huonoselkäisen renkaanvaihtoon liittyvää: pukkia, hyviä rautoja, tasapainopukkia kompuraa jne..


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Renkaanvaihto käsin
ViestiLähetetty: Su Heinä 09, 2017 9:40 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2265
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: CRF 1000 L ja K75 Street tracker
Päätin opetella tuon renkaanvaihdon, ettei tule sitten reissussa hätä tositilanteessa. Nettijuttuja oli luettu ja youtube-viedoita katsottu oppaaksi. Hommasin Stormista Motion Pron alumiiniset rengasraudat, 2 kpl, joissa on toisessa päässä etu- ja taka-akselin muttereihin sopivat 22 ja 27 mm avaimet. Lisäksi ostin Motion Pron Bead Braker-työkalun, joita niitäkin voi käyttää myös rengasrautoina, Motion Pron Bead Pro II:n ja Motion Pron vannesuojat. Biltemasta hain kaksi halpaa, käyräpäistä rengasrautaa ja Motonetistä halvimman tasapainotuspukin.

Takapyörä irti ja hommiin. Bead Braker osoittautui vallan mainioksi työkaluksi. Karoo 3:n reuna nousi kevyesti pois urasta keskelle vannetta. Irroittelin molemmat puolet ensin, sitten vanteensuojat paikalleen, alumiinirautoja väliin ja vääntämään. Eka sivu irtosi melko vähällä ähinällä. Toisen puolen irroituksessa Bilteman käyrät raudat olivat kätevät, mutta siinä ei oikein hyvin saanut vannesuojia väliin. Voiteluainetta ei Motonetissä valitettavasti ollut pikkupurkeissa, joten levitin uuden TKC70 reunaan nestesaippuaa. Putkimiehen glidiäkin olisi ollut, mutta en uskaltanut käyttää. Jälkeenpäin kuulin, että sopii kuulemma hyvin myös. Saippua kuivaa aika nopeasti, joten sitä joutuu lisäämään välillä. Laitoin ensin sisärenkaan ulkorenkaan sisälle, vähän ilmaa ja sen jälkeen ekan reunan venttiilin kohdalta vanteelle ja venttiilin ruuvia vähän kiinni. Melko hikisen äheltämisen jälkeen eka reuna oli viimein vanteella, varsinkin tässä Bilteman käyrät rengasraudat olivat parempia kuin suora. Bilteman raudoissa on uutena aika teräviä rosoja ja kulmia, vanteita ei näköjään varjele naarmuilta millään. Toisen reunan vääntely paikalleen olikin jo kova homma. Kun kehästä neljäsosa oli jäljellä, näytti siltä, ettei rengas mitenkään voi ylettyä menemään vanteelle. Vääntelin molemmin puolin vastapuolelta Bead Brakerilla rengasta vanteen keskiuraan, mikä auttoi melko paljon. Joissakin videoissa porukka näkyy puristavan renkaan läjään ruuvipuristimilla niin, että reunat pysyvät keskiurassa. Bead Protakin käytin, mutta ilmankin olisi pärjännyt. Välillä raudat sinkoilivat saipuaisistä käsistä kolisten pitkin tallin lattiaa, mutta viimein, yhteensä puolentoista tunnin äheltämisen jälkeen oli kumi vanteella. Ilmaa sisään... pshhhhh. Eli koska homma oli niin mukavaa ja jotta oppisin kerralla kunnolla, päätin tehdä harjoituksen kahteen kertaan. Toinen puoli pois vanteelta ja sisärengasta tutkimaan. Yhdestä kohtaa löytyikin lähekkäin kaksi muutaman millin mittaista viiltoa, jotka paikkasin. Kumi takaisin vanteelle. Toinen kierros renkaan alle laittoineen meni jo tunnissa.

Välillä kävin syömässä ja sitten eturenkaan kimppuun. Irroitin vain oikean jarrusatulan, ohjekirja käskee irroittaa molemmat. Ilman jarrusatulan irroitusta ei pyörä mahdu välistä pois. Eturenkaan vaihto onnistui onneksi kerralla, mutta oli selvästi takarengasta tiukempi laittaa takaisin vanteelle. Ilmeisesti siksi, että eturenkaassa keskiura on niin kapea, etteivät renkaan reunat siinä pysy, vaikka ne siihen Bead Brakerillä vääntelee. Etupyörässä meni aikaa puoli toista tuntia, eli ei tuossa nyt kovin kummoiseen tuntipalkkaan päässyt. Tasapainotus Motonetin pukilla oli helppoa ja rengas tuntui pyörivän todella herkästi. Motonetin 5 ja 10 g painot eivät oikein passaa eturenkaaseen, jäivät millin reunan yli. Pitää etsiä kapeampia painoja ja vaihtaa tilalle. Motion Pron alumiiniset rengasraudat, joissa on avain toisessa päässä, ovat kevyet ja huippulaatua. Samoin Bead Braker toimii hyvin ja niitä voi käyttää rengasrautoina myös. Bilteman koukkupäiset raudat olivat myös hyvät olemassa, mutta huonosti viimeistelty. Bead Pron olisi voinut jättää hankkimatta.

Varsinkin etuvanteeseen tuli jonkin verran naarmuja, takaisin laittaissa ei muovisuojia oikein pystynyt pitämään välissä. Lisäksi takapyörää asentaessa Scottoilerin kaksihaaraisesta suuttimesta irtosi toinen kärki. Jos saan sen korjattua, niin homma jää kuitenkin sen verran voiton puolelle, että kamppeet tulee parin setin vaihdolla kuoletettua. Tosin vaimo epäili markan sepän tässä tapauksessa tehneen vitosen vahingon.

Koko hommassa on lisäksi se hyvä puoli, että jos on vaikka tarkoitus lähteä iltapäivällä perimään vanhoja velkoja, niin tässä hommassa saa helposti itsensä tuohon jälkimäisen työn edellyttämään mielentilaan. Kiitos ja anteeksi :twisted:

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 906 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 57, 58, 59, 60, 61  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com