Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ma Marras 18, 2019 5:34 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 78 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Elo 03, 2008 11:35 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 10:58 pm
Viestit: 525
Paikkakunta: Augsburg (Joutseno)
Pyörä: KTM 950 Adventure S + KTM Ultra 1964
TomiKoo kirjoitti:
Tuntuu kuin haarukassa olisi väljää tms. Kaikki paikat ovat kuitenkin ok ja kumi toimii normaalisti assulla.


Ihan samat fiilikset tuli mulle aikoinaan kun laitoin ko. renkaan WR:n alle ja varmaan aika vastaavalla alustalla ekaa kertaa ajaessani. Kyllä siihen äkkiä tottuu, kuten aikoinaan kirjoittelin, rengas on kivan vaarallinen; lähtee vähän liiakin herkästi sladiin...

Marko

_________________
Pessimisti ei pety!

Marko & KTM 450 EXC -13


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Elo 04, 2008 5:47 am 
Avatar

Liittynyt: Pe Helmi 09, 2007 2:11 pm
Viestit: 1886
Paikkakunta: Kanta-Häme
Pyörä: EXC450
Tästä nimenomaisesta asiasta en juurikaantiedä mitään, mutta...

KKKK:ssa ihmettelin pyöräni omituista käyttäytymistä. Oli jotenkin rauhattoman oloinen ajaa ja taisi muutama läheltäpiti tilannekin yllättävissä kurveissa tulla. Aina oli pyörä menossa poikittain.

Tarkistettuani rengaspaineet kotona huomasin, että eturenkaassa oli 0,4 baria painetta, takarenkaassa melkein kaksi.

Pudottelin takasen 1.3:een ja nosti etusen 1.1:een. Tuli 'hieman' levollisempi ajettava.

Alla Kingsin KT966:et, jotka muuten pehmeällä hiekalla tuntuivat aika mukavilta tuolla NMKK:ssa. Saas nähdä mitä se Rampe on kehitellyt...

OT OT OT OT OT :oops:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Elo 05, 2008 12:22 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 2:53 pm
Viestit: 670
Paikkakunta: Nokia
Pyörä: EXC-F 450
TomiKoo kirjoitti:
Kaipaisin kommentteja, onko tämä normaalia... :?

Ihmetyttää siis takana olevan MT21:n toiminta. Alla on elämäni ekat nappulat, nyt 180km opettelua takana. Tänään ajoalustana perus soratie, pinta tasaisen pehmeä. Lanattu jokin aika sitten, muutamia lanauksen jälkiä mutta suurin osa tasaisesti autojen tamppaamaa. Sää vesisade, jotain lähes kaatosateen tapaista. Pyörä DR, kumin koko 120/90-17, paine about 1,2 bar.

Tuo paketti toimi lämpimällä ja kuivalla säällä KKKKssa mahtavasti kaikilla alustoilla. Nyt lyhyellä pyräyksellä kuvatuissa oloissa ei mitään pitoa, luiruaa alla kuin käärmeen selässä seilaisi. Pyörä sutii vaivatta neloselle asti, siis ihan vain kaasun kääntämistä ajattelemalla raapii tyhjää. Tuntuu kuin haarukassa olisi väljää tms. Kaikki paikat ovat kuitenkin ok ja kumi toimii normaalisti assulla.

Kertokaa onko tuo ominaisuus vai mikä? Käsitin aiemmin että nappulan pitäisi olla se autuaaksi tekevä, mutta samalta tuo tuntuu kuin Tourance huonona päivänä... :shock:

Tomi

PS: Aloitus muistuttaa vähän Suosikin Bees & Honey-palstan alkuja... :roll: :lol:

PPS: Etunen on muuten Metz Unocross 0,9-1 bar paineella.


Ihan normaalia menoa, MT21 on semmonen tasaisen liukas rinkula. Vois olla ehkä pikkasen enempi painetta kun kerta tiellä pörräilet. Ei se nappularengaskaan pehmeällä sutimatta liiku, mutta toimii huomattavasi hallitummin kuin sileämmät kompromissirenkaat.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Elo 05, 2008 8:51 am 

Liittynyt: Ti Maalis 25, 2008 2:54 pm
Viestit: 42
Paikkakunta: Helsinki
Pyörä: 950 Adventure
RTJ kirjoitti:
MT21:hän on todella hyvä ajaa niin asfaltilla ja maastossakin. huonompi se on asfaltilla, eli ei kannata leikkiä Mika Kalliota. Itselläni tuo ei kyllä ole koskaan edes yrittänyt livetä asfaltilla alta pois.

Hiekalla ensin tykästyin eturenkaaseen koska se ei lähde ikinä yrittämään alta pois. Tähän tietty vaikuttaa käytettävän moottoripyörän alusta. [...]Asfaltilla tuo eturengas alkaa pompottaa ilman tasapainotusta. Hiekallahan se ei haittaa mitenkään. Pompotus lisääntyy mitä kuluneemmaksi rengas käy.


Itselläni on nyt yhden Ruijanreissun verran kokemusta MT21:stä (90/90-21) eturenkaana, D908RR:n parina. Ehkä positiivisin yllätys oli se, että rengas toimi heti, eikä se vaatinut mitään totuttelua sen enempää asfaltilla kuin hiekallakaan, ajo-ominaisuudet olivat heti kohdillaan, eikä mitään vetelyä tai itseohjaamista esiintynyt. Kaikilla alustoilla pitoa oli riittävästi, ja esimerkiksi pehmeässä hiekassa pyörällä pystyi jopa ohjaamaan, toisin kuin vaikka TKC:llä. Lisäksi renkaan rungossa löytyy jäykkyyttä kantamaan Adventuren ilman draamaa jopa kivikkoisessa maastossa, vaikka ei se ihan etu-D908RR:n tasoa olekaan.

Miinuspuolelle taas voi kirjata kulutuskestävyyden ja tuon pomputtamisen. En ole tähän mennessä kokenut tarpeelliseksi tasapainottaa Adventuren renkaita - vanne ilman renkaita on kyllä tasapainossa - eikä se aluksi tuntunut olevan MT21:kään kohdalla välttämätöntä. Kuitenkin noin 2000 km:n jälkeen rengas alkoi pomputtaa huomattavasti, ja nyt noin 3500 km ajettuna se on lähes sietämätön. Pintaa häviää ehkä kaksinkertaisella nopeudella verrattuna TKC:en tai Michelin T63:een. Ensimmäinen kerta ikinä, kun etunen menee vaihtoon ennen takasta...

Kokonaisuutena kuitenkin erittäin positiivinen kokemus, paras (ja halvin!) yleisrengas, mitä olen tässä pyörässä kokeillut, mutta ei mikään matkarengas näköjään.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Elo 05, 2008 9:46 am 
Avatar

Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Viestit: 2761
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: HVA FE 250 -19, KTM 990 S -07
Johtuiskohan tuo etusen pompotus nappuloiden epätasaisesta kulumisesta? TKC80:lle eturenkaana käy juurikin niin, että nappulat kuluvat epätasaisesti ja alkaa pompottamaan.

_________________
Kura lentää...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Elo 05, 2008 10:03 am 

Liittynyt: Ti Maalis 25, 2008 2:54 pm
Viestit: 42
Paikkakunta: Helsinki
Pyörä: 950 Adventure
Kana vai muna -ongelma. Nappulat kyllä kuluvat epätasaisesti, mutta onko se syy vai seuraus? Itselläni ei ole tätä ongelmaa ollut muissa Adventuren eturenkaissa (tähän mennessä MT-90 A/T, TKC-80, T63 ja D908RR).


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Elo 05, 2008 11:23 am 

Liittynyt: Ke Touko 18, 2005 8:43 pm
Viestit: 978
Paikkakunta: Kankaanpää
Pyörä: Tervatien kulkijoita
Minulla oli myös tuo MT-21 90/90-21 etunen ja se kului epätasaisesti.
Parilliset nappulat kuluivat kiilamaisiksi ja nopeammin kuin keskilinjalla oleva sinkkunappula, joka piti muotonsa kuluessaan. Arvata saattaa, että pompottihan se.
Onko keulassa sitten muuta vikaa mikä sen aiheutti, mutta siitä olen murehtinut toisessa topiikissa.

Niin ja nuo parilliset nappulat kuluivat epätasaisesti myös siten, että toisessa kohdassa rengaskehää kuluneisuus oli isompi kuin toisessa kohden - ei kuitenkaan vastakkaisella puolen. Eikä etusella ole tehty mitään lukkojarrutuksia.

Pidin kuitenkin renkaasta, se oli luotettava assulla ja hiekalla, vaikka soralla/hiekallakin paineet olivatkin 1.8-2 bar välillä.

_________________
Ollutta: XTZ660 -94, XTZ850 -92, Shine mx230, XTZ750 -89

Kuva


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Elo 05, 2008 1:49 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Viestit: 3088
Paikkakunta: ROI
Pyörä: exc
Kaksi mt21 etu- ja kolme takakumia on tullut kulutettua loppuun, matkaa siihen on tarvittu noin 15tkm. Mielestäni myös erittäin onnistunut soratierengas, jos mennään tieltä huonompaan maastoon niin ei parhaimmillaan mutta menettelee, asfaltilla riittää hyvin jotta voi nöyryyttää kyykkypyöriä mikroautoradalla mennen tullen :twisted: ei tosin mikään mukavuuden / kulutuskestävyyden ihmekumi.
Yksilöissä on ollut suuria eroja kulutuskestävyyden kannalta, mikä lie ollut syynä. Lämpimällä ilmalla asfaltilla kovaa ajettaessa katoaa silmissä alta, jos vauhdit maltillisia ja ilma kolea niin kestää selvästi paremmin.

Aluksi oli tasapainotettu, sitten kun vaihdoin itse piikkikumien jälkeen takaisin keväällä niin ei ollut tasapainotusta ja pompotus on täysin toista luokkaa eli (liikkeessä) tasapainotettuna ainakin minulla olivat kyllä aika hyvin pyörivät. kuluivat tasaisesti viistoiksi nuo etunappulat (asfaltilla), jos ajaa pelkästään hiekalla niin kuluu täysin tasaisesti.

Jos tarkoitus ajaa pääosin assulla niin varmaan niitä parempiakin kumeja on mutta jos pehmeämpää alustaa on jonkinkaan verran niin lienee asialllinen kompromissi.

Tuota ääriliukkautta jollain kelillä en ole huomannut, voisiko savea tms. soran alla jotta luikastuu tuolla tavalla tie?

_________________
antti


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Syys 28, 2008 9:23 am 

Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 3:17 pm
Viestit: 260
Paikkakunta: Hki / Tohmajärvi
Pyörä: SE & MXV & EN
Taspainotus näköjään kannattaa. Tuli heitettyä URAAn reissu MT21-kumeilla ilman tasapainotusta. Kaverilla oli samaisessa vessassa tasapainotettu etunen ja eron havaitsi paljain silmin, kun palattiin tsadiin.

Tasapainotetun renkaan parilliset nappulat eivät olleet läheskään niin viistoja kuin minulla. Kulumiseroa parillisissa varmaan kolmen millin luokkaa.

_________________
Janne
http://www.urheilukuvat.net


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pirelli MT21
ViestiLähetetty: Ke Kesä 20, 2012 6:44 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Kesä 01, 2012 9:20 pm
Viestit: 531
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: XR650R, EXC300 TPI, DL1000,Thumpstar 125
Näillä kumeksilla ilmeisesti uskaltaa vähän mettässäkin rymytä?
Onkos viimeisintä tietoa mistä kannattaisi näitä kumeja hommata suomen maalta? Että saisi vähän huokeemmalla

_________________
Nykyisiä: Honda XR650R, KTM EXC300 TPI, Suzuki Vstrom 1000, Kymco Super8, Yamaha FZ-6, Thumpstar 125
Menneitä: Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125, Baotian


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pirelli MT21
ViestiLähetetty: Pe Kesä 22, 2012 11:54 am 
Avatar

Liittynyt: To Syys 22, 2005 9:50 am
Viestit: 1130
Paikkakunta: Tampere
Tampereen Stormilla oli eilen 1kpl 120/90-17 kokonen MT21 hintaan 90 euroo....vain hieman alle ovh.

_________________
DR650 SEW+RM 250+Pappatunturi 1973+ Solifer SM 1980


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Pirelli MT21
ViestiLähetetty: La Kesä 22, 2013 1:50 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
Viestit: 1529
Paikkakunta: Vihti
Pyörä: KTM 250 EXC 6D -17
Vieläkös kenelläkään on näitä käytössä? Kotari tarttis kohta uutta takanakkia ja tällainen olisi tarjolla suht edullisesti, paistoleima tosin vuodelta 2010 mutta eipä sillä niin hirveästi taida väliä olla, kuluu se jokatapauksessa max 3000 km aikana vaihtokuntoon. Etunen (TKC) kun on lähes priimakunnossa vielä, niin tämä voisi olla hyvä kaveri sille?

_________________
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

KTM 250 EXC Six Days -17
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pirelli MT21
ViestiLähetetty: La Kesä 22, 2013 2:17 pm 

Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Viestit: 2629
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: KTM 1190 Adv R, HVA FE 450, BMW K100
MT 21 on hyvä rengas, sekä edessä että takana. Tkc80 on astetta katumaisempi. Vähän riippuu ajomaastoista miten tkc edessä ja mt21 takana toimii. Ainakin mudassa takapää toimii ja etunen menee tukkoon.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pirelli MT21
ViestiLähetetty: La Kesä 22, 2013 4:16 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Viestit: 2617
Paikkakunta: Piikkiö
Pyörä: KTM 640 Adv R
Jotenkin tulee mieleen että toiste päin olisi mukavampi yhdistelmä, mt edessä ja tkc takana.
Näin ainakin itsellä on toiminut mukavasti, useampikin erimerkkinen sekapari.

_________________
"The concept of a versatile motorcycle equally at home on dirt and pavement is as old as motorcycling itself"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pirelli MT21
ViestiLähetetty: La Syys 16, 2017 5:02 pm 

Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Viestit: 1482
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
690:ssä on ollut takana 140/80-18 MT21 nyt noin 1000 km. Parillistenkin nappuloiden päällä olevat matalat urat kuluvat kohta pois. Keskinappuloista ne kuluivat jo 500 km jälkeen. Nyt on sateisen kesän myötä savisoratiet olleet vähän pehmenneitä, ja niillä MT21 toimii loistavasti. Pitoa on hyvin ja reilulla kaasun käytöllä sen saa irti niin, että rengas lähtee hallittuun sladiin ja pito myös palautuu nätisti. Edellinen tällainen kului aika kantikkaaksi, jolloin ominaisuudet heikkenivät merkittävästi. Saa nähdä, miten tämän kanssa käy.

_________________
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 78 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com