Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ti Loka 22, 2019 6:52 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 78 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Syys 10, 2007 4:47 pm 

Liittynyt: La Syys 25, 2004 10:12 pm
Viestit: 810
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: SE
Olen kuullut aiemminkin nappuloiden repeämisestä taka-MT21:n tapauksessa, joten en kyllä tuon perusteella hyppäisi kova paine -> nappulat repeää -johtopäätökseen.

En tiedä mikä on hyvä ja mikä ei, mutta jos on enemmän asfalttia edessä niin pyrin käyttämään kovempia paineita (2.5bar luokkaa tuolla nykyisellä pyörällä, painaammalla käyttäisin varmaan enemmän) kuin soralla eikä ole ollut mitään ongelmia (en ole koskaan käyttänyt MT21:stä takana enkä kuulemani perusteella aio käyttääkään). Olen myös huomioinut renkaan lämpenemisestä johtuvan paineen nousun ilmaa laittaessani, se ei ole kovin suuri tuntunut olevan.

_________________
Hannu


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Syys 19, 2007 10:32 am 
Avatar

Liittynyt: Pe Kesä 29, 2007 2:31 pm
Viestit: 516
Paikkakunta: Päijät-Häme
Pyörä: Ural 650 -93, Dnepr MT-11, AT RD07 Rally
MT-21 takanen ajettu lähes loppuun. Pintaa n. 5mm keskellä. kilometrejä takana 4000 sekalaista montusta maantielle välillä rauhallisesti ja välillä niin kovaa kuin koneesta irtoaa. Ei ole nappulat repeilleet. Mielestäni kohtuu hyvin kestäneet omassa ajossa. Etunen vielä lähes uudenveroinen. Paineet olleet takana 2.0bar ja edessä 1.8bar


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Syys 19, 2007 10:59 am 
Avatar

Liittynyt: To Huhti 13, 2006 11:45 am
Viestit: 114
Paikkakunta: Tornio
Pyörä: ?-xr650l-klx650c-nx250
Minkälainen rengas mt21 on verrattuna t63:een?

Mulla kesti t63 alla nippanappa 2000km, pitoa oli ronskisti verrattuna edellisiin (dunlop trailmax). Mutta ei olisi haitaksi vaikka kestäisi takanen vähän pitempääkin.

t mika


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Karoo vs MT21
ViestiLähetetty: Ti Syys 25, 2007 7:50 pm 

Liittynyt: La Tammi 06, 2007 11:22 pm
Viestit: 89
Paikkakunta: Värtsilä
Pyörä: BMW G 650 Xchallenge
Vaihdoin taakse Karoon tilalle MT21:en, kun Karoo oli jo lähes sileä. Ajattelin testilenkille lähtiessäni että nythän mopo keulii ja kiihtyy kun on nappulaa reilusti takana. Mutta vielä mitä. Tuntui Karoo olevan paljon pitävämpi lähes sileänä. Asvaltilla jauhaa tyhjää kun yrittää keulia ja on hiekallakin aika luistin. Keskinappuloista hävisi heti reilusti pintaa etukulmista joten mitenkähän tuo kestänee kilometrejäkään.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Karoo vs MT21
ViestiLähetetty: Ti Syys 25, 2007 8:22 pm 

Liittynyt: Ma Loka 04, 2004 1:14 am
Viestit: 478
mjn kirjoitti:
Vaihdoin taakse Karoon tilalle MT21:en, kun Karoo oli jo lähes sileä. Ajattelin testilenkille lähtiessäni että nythän mopo keulii ja kiihtyy kun on nappulaa reilusti takana. Mutta vielä mitä. Tuntui Karoo olevan paljon pitävämpi lähes sileänä. Asvaltilla jauhaa tyhjää kun yrittää keulia ja on hiekallakin aika luistin. Keskinappuloista hävisi heti reilusti pintaa etukulmista joten mitenkähän tuo kestänee kilometrejäkään.


Takapyöränä MT21 ei ole kaikkein kestävimmässä maineessa, olen parilta kuskilta kuullut että kuluu alta pois selvästi nopeammin kuin muut katunappularenkaat.

Pari vuotta sitten oli jossain saksalaisessa lehdessä katunappularengastesti. MT21 ei pärjännyt nimenomaan huonon asvalttipidon takia (etenkin märkänä). Hiekkatieosuutta ei tuossa testissä edes ollut!!!

_________________
Huono tie, parempi mieli.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Syys 25, 2007 8:57 pm 
Avatar

Liittynyt: To Elo 03, 2006 9:55 pm
Viestit: 3756
Paikkakunta: Pargas
Pyörä: KTM 640 Adventure
Juu ei se darrassakaan kauan kestänyt :(

_________________
Team kahajo

Kyll se siitä menee

http://www.youtube.com/user/TheJonkko?feature=mhsn

http://sites.google.com/site/dustywobblssnow/

http://picasaweb.google.fi/lekasora/


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Karoo vs MT21
ViestiLähetetty: Ti Syys 25, 2007 9:17 pm 

Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Viestit: 2512
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Tunturi
mjn kirjoitti:
Vaihdoin taakse Karoon tilalle MT21:en, kun Karoo oli jo lähes sileä. Ajattelin testilenkille lähtiessäni että nythän mopo keulii ja kiihtyy kun on nappulaa reilusti takana. Mutta vielä mitä. Tuntui Karoo olevan paljon pitävämpi lähes sileänä. Asvaltilla jauhaa tyhjää kun yrittää keulia ja on hiekallakin aika luistin. Keskinappuloista hävisi heti reilusti pintaa etukulmista joten mitenkähän tuo kestänee kilometrejäkään.


Onko niitä semmosiakin renkaita jotka tuossa laitteessa kestää ja pitääkin vielä?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm 

Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
Viestit: 1146
Paikkakunta: Haukipudas
Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
Niin, tuli mieleen että jos olis vaikka joku maatalouskoneen rengas, niin pitäiskö sellanenkaan tuossa..? Niinku joku rattorin takarengas, mutta pienoiskoossa.



(Meikäläinen se aina innostuu kuin lapsi kun pikkutohtori äityy hiekkatiella raapimaan tyhjää. Kuluis vaan nuo takanappulat lissää!)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Syys 25, 2007 10:04 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Viestit: 1246
Paikkakunta: Oulunsalo
Pyörä: Honda XR400R BMW R1200RT
Kantturassa ja Pikku-tohtorissa MT21:t ovat kestäneet takana yli 7 tkm, jolloin pintaa jäljellä pari milliä keskinappulassa, siis ihan loppu. Toisaalta minähän vain köröttelen tuollaisilla teho-painosuhteeltaan naurettavilla härveleillä, mutta eivätpä ole rengaskulut poissa lasten harrastuksista :)

Asiaakin oli: MT21:n ominaisuus on että ensimmäisillä sadoilla kilsoilla keskeltä lähtee 3-4 milliä, ja sitten kuluminen rauhoittuu. Noinhan se on useimmilla nappuloilla muutoinkin

_________________
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Syys 26, 2007 3:07 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Elo 19, 2005 11:44 pm
Viestit: 345
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: SE, 500exc
Musta tuntuu, että rengas rupesi vasta toimimaan muutaman sadan kilometrin jälkeen, kun sen ensimmäinen ura oli kulunut pois. Sitä ennen rengas tuntui soralla rauhattomalta ja piellä todella liukkaalta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Syys 26, 2007 4:01 pm 

Liittynyt: Ti Huhti 11, 2006 11:04 am
Viestit: 576
Paikkakunta: Muhos
Pyörä: KTM 690 r, 250 EXC-f , 2V bokseri
MarkkuHoo kirjoitti:
Niin, tuli mieleen että jos olis vaikka joku maatalouskoneen rengas, niin pitäiskö sellanenkaan tuossa..? Niinku joku rattorin takarengas, mutta pienoiskoossa.

Heidenau :?:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Syys 26, 2007 4:02 pm 

Liittynyt: Ti Huhti 11, 2006 11:04 am
Viestit: 576
Paikkakunta: Muhos
Pyörä: KTM 690 r, 250 EXC-f , 2V bokseri
MarkkuHoo kirjoitti:
Niin, tuli mieleen että jos olis vaikka joku maatalouskoneen rengas, niin pitäiskö sellanenkaan tuossa..? Niinku joku rattorin takarengas, mutta pienoiskoossa.

Heidenau :?:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Syys 28, 2007 11:01 am 

Liittynyt: La Tammi 06, 2007 11:22 pm
Viestit: 89
Paikkakunta: Värtsilä
Pyörä: BMW G 650 Xchallenge
No kyllä pitoa on heikosti aina kun kierrokset nousee, mutta kuten sanottu Karoo piti selvästi paremmin. Voi olla, että MT21:ssä pito paranee kun se kuluu vähän, siinähän on kummalliset muutaman millin urat nappuloissa. Kun ne kuluu matalaksi, käytös väkisinkin muuttuu ainakin jollain tavalla.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: pirelli
ViestiLähetetty: Pe Syys 28, 2007 9:42 pm 

Liittynyt: Ke Syys 27, 2006 8:56 pm
Viestit: 196
Paikkakunta: Salo
Pyörä: SE, 950 adventure
Onhan noita Pirellejä tullut kokeiltua, SE:n alla takarenkaana ei kestä mikään jos nautiskelee, samalla tavalla häipyy Karoo kuin mt21/18, Pirellin eduksi täytyy laskea edullinen hankintahinta ja helppo vaihdettavuus (itse).
Mielestäni mt 21 toimii hyvin kotarin alla, ehkä mt 18 on vieläkin parempi? Saako Karoon hinnalla kaksi Pirelliä?

Repa


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Loka 04, 2007 11:09 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 10:58 pm
Viestit: 525
Paikkakunta: Augsburg (Joutseno)
Pyörä: KTM 950 Adventure S + KTM Ultra 1964
No nyt on kokemuksia MT21:tä kahdessa eri vehkeessä.
WR:ssä tuo rengas tuntuu nyt uutena (ajettu n. 300km) erikoiselta, sitä voisi luonnehtia hauska mutta vaarallinen. Hauska sinänsä, että tuollaisessa pikkuhiekkatieajossa sladit lähtee ihan itsestään ;-) Eli ei juuri tarvi kun vähän kantata ja antaa hivenenkin kaasua niin jo mennään perä sivulla. Vaaralline tuo on siksi, että ne sladit tosiaan lähtee välillä niin vähällä ettei sitä edes odota. Mutta aktiivisessa ajossa tosiaan hauska kun jatkuvasti mennään kylkimyyryä. Pehmoisessa vesiesteessä menee mielesätni ihan hyvin. Crossiradalla pienellä kokeilulla ei erikoista sanottavaa.

DR:ssä nuo samat ominaisuudet tulee esiin, mutta teho-painosuhteen johdosta rengas on enemmänkin hauska kuin vaarallinen. Sladit on aika rauhallisia ja suhteellisen helposti hallittavia. Ei tuo ole juuri vahingossa lähtenyt ajokoira-asentoon. Toisaalta suhteellisen helppo sladittaminen on hyvä asia DR:llä koska taas vähän aktiivisemmassa ajossa pienillä mutkateillä ajosta tulee mukavempaa/helpompaa kun se takapää oikeasti lähtee sladiin eikä tarvi jurnuttaa siinä pidon rajamailla. Kestävyttä ei pääse vielä sanomaan, DR:ssä rengas oli suhteellisen uusi kun pyörän ostin ja nyt on takana sellaiset 1500km. Pintaa on vielä reilusti jäljellä. Vertailuksi WR:ssä Dunlop 908 kesti reilut 1000km sekailaista ajoa ja sitten keskellä oli enää kuviota n. 4mm eli oli aika loppu.

WR:ssä tuo yhdistelmä 908 edessä ja MT21 takana tuntuu ihan hauskalta vaikka Dunlopin jälkeen MT21 takana tuntui ensikilometreillä siltä, että pyörässä on jotakin vikaa kun ei tahdo suoraan mennä lainkaan. Aiemmin WR:ssä oli taipumusta eturenkaan alta lähtemiseen soratiellä, mutta laskin vähän keulaa eli putkia ylöspäin ja jäykensin takajousta (joka on minun painoiselle vakiona liian löysä) ja tämän jälkeen ei tuota taipumusta juuri ole. Muutenkin WR tuntuu nyt aika hyvältä ajettevalta kaikenlaisessa ajossa. Pitääkin laittaa alustan säädöt nyt ylös.

DR:ssä on edessä myös MT21 joka on aika loppu, 2.rivin palat ovat kuluneet kiilamaisiksi siten, että palan etureuna on jo peruskumin tasalla. Mytta yllättävän hyvin tuo vielä pitää, ei ole etupää juuri tehnyt erikoisia temppuja. No joo yhden kerran vähän multaisemmalla tiellä meinasi liveta alta mutta pysyi pystyssä...

Pitkää jorinaa, mutta toivottavasti ei ihan turhaan.

Marko

_________________
Pessimisti ei pety!

Marko & KTM 450 EXC -13


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 78 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com