Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ti Joulu 10, 2019 9:49 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 37 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Pirelli MT16 ja MT21
ViestiLähetetty: La Touko 24, 2014 11:07 am 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3834
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
Edelleen, menkää märkään kuusimetsään niiden renkaiden kanssa ennen kuin väitätte mitään - joskin osa MT16 ja UC eroista pitäisi huomata jo rengassulkeisissa.

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pirelli MT16 ja MT21
ViestiLähetetty: La Touko 24, 2014 9:27 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
Viestit: 2269
Paikkakunta: paimio
Pyörä: Pan European 1991
Ei kuusikossa saa ajaa :mrgreen:
Ja taitaa tollane reilu pari sataa kiloa olla kyljellään märäs kuusikos renkaista riippumatta...

No päästä jännityksest et kumpi on pare?

_________________
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pirelli MT16 ja MT21
ViestiLähetetty: Ma Kesä 16, 2014 8:51 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7365
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Mitkä on UC:n ja MT16 erot?

Kohta rengastilausta tekemässä ja jos UC ei ole merkittävästi parempi mun käytössä niin laitan MT16 tilaukseen.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pirelli MT16 ja MT21
ViestiLähetetty: Ma Elo 25, 2014 2:41 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Viestit: 1904
Pyörä: pyöräkuume on kova
Pirellin MT16 on ihan hyvä kivikossa. Kestäväkin se on ollut, mutta nyt (olisko ~15h ajon jälkeen) tuollaisia kummallisia halkeamia useampia. Eipä nuo toistaiseksi ole käyttöä haitannut, kunhan ei tuosta pahene


Liitteet:
MT16_halkeema.jpg
MT16_halkeema.jpg [ 439.97 KiB | Katsottu 24953 kertaa ]

_________________
---x mopolla suohon x---
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pirelli MT16 ja MT21
ViestiLähetetty: To Loka 16, 2014 8:55 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7365
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
120 leveä MT16 takarengas lähti vaihtoon 2600km kohdalla, pintaa oli 6mm ja kyllä sillä olisi vielä pitkän matkaa ajanut tourinkia mutta pikitien ulkopuolela alkoi olla pidot kateissa. Eturenkaalla oli ajettu saman verran ja nappulat oli vähän kuluneet vinoiksi, käänsin toisin päin ja matka jatkuu.

Vielä ei ole tullut tarvetta vaihtaa rengastusta joten ensi kesänä ruuvataan samaa settiä alle, ellen sitten kokeile verroksiksi Unicrossia.

Sellainen huomio, joka tuli dejavuna mieleen renkaan vaihdon jälkeen, ennenkin huomannut saman jutun rupulien kanssa. Kun laitoin kesällä uudet MT16 alle niin alkuun pyörä luikerteli asfaltilla aika lailla ennen kun renkaat kului vähäsen, tuntui että takapää leijailee jatkuvasti ja meno on levotonta. Nyt kun vaihdoin pelkästään takarenkaan uuteen niin eipä luikertele yhtään, se on näköjään uusi etunen joka sen luikertelun aiheuttaa eikä takarengas vaikka se uusilla renkailla siltä tuntui.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pirelli MT16 ja MT21
ViestiLähetetty: Su Elo 30, 2015 9:07 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Huhti 06, 2011 7:02 am
Viestit: 388
Paikkakunta: Raahen seutu
Pyörä: Polle Haukansilmä...
Pirelli MT16 nyt laitettu alle 690:iin. Renkaanvaihdossa odotetttu positiivinen yllätys oli pehmeähkö runko, kun vertaa möhköihin suunnitelluihin kumeihin. Varmaan ensimmäistä kertaa koskaan pääsi renkaanvaihdossa ilman ylimääräistä ohjelmaa ja kirosanoja! Vanteellekin rengas nousi 2..3 barin paineilla.

Lyhyellä koeajolla metsäautotiellä pitoa riitti enemmän kuin kuskilla taitoa. Kaasuun ei paljon tartte koskea, kun mennään jo liiankin kovaa. Kiihdytyspito on niin paljon parempi kuin aiemmissa e-09:ssä. Sivuttaispito tuntui hieman kulmikkaalta, mutta pitänee päästä kunnolla kumin kans sinuiksi ennenku alkaa haukkuun. Eturengas ei vaeltanut pehmeämmässäkään hiekassa ja jarrutuksissa hidastuvuus oli odotetun hyvä. Takajarru sai olla melko rauhassa, mutta sekin toimii varmasti paremmin kuin aiemmin. Mitaksilla tuntu lukkiutuvan herkästi, eikä juuri vauhti hidastunu. Asfaltilla renkaat oli melko veltot, mutta eihän noilla siellä oo tarkotus ajaakaan. Suuremmin pelottamatta sen satasen saatto ajaa, mutta kääntyessä tuntu vähän jännältä. Saattaa olla että paranevat kuluessa, niinku tuossa aiemmin on kommentoitukin.

Painetta laitoin semmosen 1.5 bar. Lukkoja en laittanut, enkä tälle syksyä laitakaan, mutta uskaltaiskohan tuota vähän vielä laskea? On kyllä sen verran halvat kumit, et jos sen 1500..2000 km kestäs, niin saavat jo kiitettävän arvosanan. :D

_________________
VMP:aa eli ajovideot ja kuvat:
YouTube
Instagram


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pirelli MT16 ja MT21
ViestiLähetetty: Ma Elo 31, 2015 7:17 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7365
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Mä ajoin kevyemmällä EXC:llä 1.0-1.3 paineilla riippuen miten sattui muistaa säätää paineita, samat paineet hiekalla ja pikitiellä. Alkuun pidin yli 1.5 paineita mutta pudotin niitä koko ajan ja rengas parani sitä mukaa. Uutena ne on aika liurut ajella mutta kun nappula vähän pyöristyy niin meni vakautuu, sen jälkeen voi ajella vaikka motarilla yhdellä kädellä maisemia katsellen.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pirelli MT16 ja MT21
ViestiLähetetty: Ma Elo 31, 2015 8:18 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Huhti 06, 2011 7:02 am
Viestit: 388
Paikkakunta: Raahen seutu
Pyörä: Polle Haukansilmä...
Voishan tuosta vähäsen vielä pihauttaa pois. Jos sitä pääsis viikonloppuna heittään pidempää lenkkiä sorateillä. Ehkä näillä renkailla on taas se "excvaihtokuume" saatu vuodeksi sammuun :mrgreen:

_________________
VMP:aa eli ajovideot ja kuvat:
YouTube
Instagram


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pirelli MT16 ja MT21
ViestiLähetetty: Su Syys 18, 2016 8:42 pm 

Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Viestit: 1490
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Kuinka korkea nappula on MT21 takarenkaassa uutena?

_________________
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pirelli MT16 ja MT21
ViestiLähetetty: Ma Syys 19, 2016 8:14 am 
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Viestit: 1249
Paikkakunta: Oulunsalo
Pyörä: Honda XR400R BMW R1200RT
120/90-18 renkaassa nappula on 15mm korkea.

_________________
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pirelli MT16 ja MT21
ViestiLähetetty: Ma Syys 19, 2016 4:55 pm 

Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Viestit: 1490
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Kiitos. Eikähän se ole samaa luokkaa 140/80-18 renkaassakin. Sopivasti korkeammat nappulat siis kuin esimerkiksi T63:ssa, jotta kestävyys ei kovasti kärsi harvemmasta kuviosta.

_________________
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pirelli MT16 ja MT21
ViestiLähetetty: Ma Syys 19, 2016 9:38 pm 

Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Viestit: 2629
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: KTM 1190 Adv R, HVA FE 450, BMW K100
Jani M kirjoitti:
Kiitos. Eikähän se ole samaa luokkaa 140/80-18 renkaassakin. Sopivasti korkeammat nappulat siis kuin esimerkiksi T63:ssa, jotta kestävyys ei kovasti kärsi harvemmasta kuviosta.

14 mm, kävin asiasta tehden mittaamassa :D


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pirelli MT16 ja MT21
ViestiLähetetty: Su Loka 16, 2016 6:38 pm 

Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Viestit: 1490
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Laitoin 690:iin taakse 140/80-18 MT21:n ja nyt sillä on 400 km takana. Pito vaikuttaa hyvältä, niin kuin nyt yleensä uudella renkaalla aina. Varsinkin tämän päivän lenkillä oli paljon irtosoraa, ja silläkin tuntuu olevan vastaava pito kuten FIM-kumeilla. Rengas irtoaa myös hallitusti ja ennustettavasti sladiin, mikä on minusta hyvää pitoakin tärkeämpi ominaisuus. Mikään ei ole soralla ärsyttävämpää kuin rengas, joka menettää pidon äkkinäisesti ja yllättävästi. Rengas ei luikertele asfaltillakaan edes uutena, mikä sekin on positiivista verrattuna crossi- ja endurorenkaisiin. Keskinappulat ovat kuluneet jo sen verran, että niistä on kadonnut pari kolme milliä syvä ura keskeltä, eli kuluminen on kohtuu nopeaa ainakin alussa. Painetta on 1,6 baria.

_________________
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pirelli MT16 ja MT21
ViestiLähetetty: Su Touko 14, 2017 7:32 pm 

Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Viestit: 1490
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
MT21:llä on nyt 2300 km takana. Kulutuskestävyys on ollut positiivinen yllätys, sillä nappulaa on vielä hyvin jäljellä. Tulee menemään varmaan kohtuu lähelle T63:n 3200 km:ä, mikä on hyvä tulos näinkin paljon karkeammalta renkaalta. Asiaan saataa tosin vaikuttaa, että T63 oli alla keskikesällä ja tämä MT21 syksyn viimeiset ja kevään ensimmäiset ajot, jolloin ajo on luonnollisesti vähän varovaisempaa.

Renkaan käytös on muuttunut hiukan kulmikkaammaksi, mutta ei häiritsevästi. 140/80-18 on 690:n 2,5 tuuman vanteelle vähän turhan leveä, koska renkaan profiili menee niin pyöreäksi, että reunimmaiset nappulat osoittavat melkeinpä suoraan sivulle. Kuvio on keskeltä harva, ja parittaiset napulat levenevät reunoille päin, joten rengas kuluu kohtuu kantikkaaksi. Tämä on mitä luultavammin syy käytöksen muuttumiseen. Jatkossa kannattaisi ottaa näin kapealle vanteelle 130/90-18, paitsi että minulla on vielä toinen samanlainen varastossa. Yhteenvetona voisi sanoa, että hyvä rengas.

_________________
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pirelli MT16 ja MT21
ViestiLähetetty: Su Kesä 18, 2017 9:40 pm 

Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Viestit: 1490
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
MT21:n loppusaldo oli 3546 km. En ole ennenkään tasapainottanut renkaita, mutta tämä oli ensimmäinen, joka kului selvästi epätasaisesti. Minimissään pintaa oli jäljellä 3 mm ja vastakkaisella puolella 5 mm. Viimeiset 500 km rengas oli jo aika huono kantikuuden takia ja irtoili turhan äkkinäisesti sladiin kuivalla irtosoralla. Lukuunottamatta viimeisiä satoja kilometrejä rengas oli hyvä ostos. Kilometritulos on hyvä noin karkealle ja pitävälle renkaalle. Vähän vaikea jo verrata kahden vuoden taakse T-63:een, mutta saattaisi olla parempi samalla kulutuskestävyydellä.

Nyt alle meni 3/4-kuntoinen Maxxis EnduPro FIM ja niitä on toinenkin odottamassa. Edessä on Metzeler Sixdays ja se sopi hyvin yhteen MT-21:n kanssa. Noiden parin Maxxiksen jälkeen senkin pitäisi olla loppu.

_________________
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 37 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com