Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on To Elo 22, 2019 7:24 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 34 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Pirelli MT16 ja MT21
ViestiLähetetty: To Marras 23, 2006 1:43 pm 

Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Viestit: 2500
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Tunturi
Onkos porukalla kertyny kokemuksia tuommosesta renkaasta. Lähinnä aattelin tuohon omaan Nekruun eturenkaaksi kun tuosa nyt sattu silmään pistään että siinä on aika isot ja tiheässä nappuloita. Ainakin kuvasa näyttää että siinä on jopa enemmän nappuloita kuin T63.

No semmosta ja sitten kokemuksia.


Viimeksi muokannut Peltsi päivämäärä To Marras 30, 2006 2:53 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Marras 23, 2006 2:38 pm 

Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Viestit: 2500
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Tunturi
No joo, nyt vähän takasi. Kun tuo rengas tuosa nyt on käsillä niin ainakin äkkiä koitettuna tuntuu siltä että ei tuosta taida olla tuommoseen pakettiautoon alle laitettavaksi. Tai sitten saa olla aika ahneesti sitä uusimasa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Marras 30, 2006 2:57 pm 

Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Viestit: 2500
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Tunturi
Määhän saan osallistua tähän itsekseni.

No sitten seuraava renkaan aihio vois olla tuo MT21. Onkos niitä ollu eturenkaana tällä asiantuntevalla raadilla tuommosessa pienen henkilöauton painosessa (jos kuskikin lasketaan mukaan) mopossa.

Ja lieneekö mitään väliä tuossakaan asiassa että onko se eturengas kokoa 80/90 vai 90/90-21. Paitsi että tuo pienempi on edullisempi. (Järjen)köyhän on ajateltavaa asiaa monelta kantilta.

Tuollahan oli jotaki pieniä tuntemuksia jo aikaisemmin mutta kerätään nyt vähän laajemmin jos jollakin jotaki sanottavaa olis.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Marras 30, 2006 6:03 pm 

Liittynyt: La Syys 25, 2004 10:12 pm
Viestit: 810
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: SE
Peltsi kirjoitti:
No sitten seuraava renkaan aihio vois olla tuo MT21. Onkos niitä ollu eturenkaana tällä asiantuntevalla raadilla tuommosessa pienen henkilöauton painosessa (jos kuskikin lasketaan mukaan) mopossa.

Mulla on melkein sama mopo (RD07), joskaan se ei kyllä henkilöauton vertaa paina kuskin kanssa eikä kuski ole myöskään asiantunteva, mutta minusta MT21 on toiminut yleisrenkaana varsin hyvin. Takana olen pitänyt sen kaverina T63:a, MT21:stä en ole takana kokeillut koskaan. Olen vaihtanut jossain 5-6tkm hujakoilla lähinnä sen takia kun nappulat ovat kuluneet niin vinoon että keulan nypytys on alkanut risomaan. Pitoa olisi vielä ollut.

_________________
Hannu


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Marras 30, 2006 9:14 pm 

Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Viestit: 2500
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Tunturi
Olisko tuosa sitten niin että se rengas edessä tykkää tuommosesta painavammasta moposta kun tuola jossakin aikasemmassa jutussa tuli jotenkin semmonen käsitys että oikeilla enduroilla ajavat ei ollu oikein vakuuttuneita tuosta.

No kyllä se taitaa tuo tulla alle keväällä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Marras 30, 2006 10:35 pm 

Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Viestit: 2625
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: KTM 1190 Adv R, HVA FE 450, BMW K100
Yamaha TT600R:ssä oli ostaessa paikallaan alkuperäiset Pirelli MT21 -renkaat. Eturengas on kulunut siten että parinappulat ovat lähes sileät ja yksittäinen nappula on huomattavasti korkeampi. Tämähän johtuu siitä että parinappulat kantavat kuormaa ja yksittäinen nappula myötää. Takarengas sen sijaan on vielä käyttökelpoinen, siinä on keskellä pintaa 5-6 mm, joten vaikuttaa siltä että takarengas kestää pitempään. Edellinen omistaja oli ajanut renkailla pääasiassa pintateillä.

Nyt minulla on Jammuun kesärenkaaksi eteen TKC80 ja kun takarengas loppuu laitan taakse Michelin T63 (no kun sai halvalla).

80/90 kokoista rengasta en AT:hen laittaisi, riittäneekö siinä edes kantavuus?

PS. Oululainen Hju kauppaa uutta Michelin T63 90/90-21 rengasta tällä foorumilla. (tämä ei ole maksettu mainos :lol: )

http://www.matkaendurot.net/forum/viewtopic.php?p=34859


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Marras 30, 2006 11:59 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 8:45 am
Viestit: 1610
Paikkakunta: Jyväskylä
Pyörä: none
Terve

Samat huomiot Hannu:n kanssa. Aikaisemmin olen ajanut tasaparein eli Contin TKC80 edessä ja takana. Etunen olisi ollut vielä hyvinkin ollut ajokunnossa kun takanen oli loppu. Nyt viimeiset 5tkm on ollut niin että edessä on MT21 ja takana TKC80. Nyt tuntuu siltä että renkaat kuluu samanaikaisesti loppuun, lisäksi on saavutettu se että eturenkaalla on todella hyvä pito tällaiselle normaalille matkaendurolle (kTm 640 Adv).

Omasta mielestä tuo 5tkm on loistava renkaan kestoikä/-matka. Kotarissa pystyy säästelemään paljon tuota takarengasta (jos sattuu huvittamaan), ehkä se vanha kunnon Metzler Tourancekin jauhaituisi tuohon samaan 5tkm?

Riku


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Joulu 01, 2006 12:56 am 

Liittynyt: La Syys 25, 2004 10:12 pm
Viestit: 810
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: SE
Peltsi kirjoitti:
Olisko tuosa sitten niin että se rengas edessä tykkää tuommosesta painavammasta moposta kun tuola jossakin aikasemmassa jutussa tuli jotenkin semmonen käsitys että oikeilla enduroilla ajavat ei ollu oikein vakuuttuneita tuosta.

No oikeisiin enduroihin varmaan onkin asiallista laittaa oikeat endurorenkaat ja samoin näihin möhköihinkin jos kaahottaa, senpä takia totesinkin varovaisesti että "yleisrenkaana". Laitoinpa itsekin nyt viimeksi Desertin eteen, mutta täytyy sanoa että se MT21 tuntui paremmalta soratieajossa, tosin ehkä en vain ole oppinut luottamaan tuohon Desertiin tarpeeksi. Se kun tuntuu lipsuvan selkeästi enemmän, mutta ehkei se kuitenkaan karkaa alta... ei vaan kantti kestä kokeilla missä se raja on :)

Lainaa:
No kyllä se taitaa tuo tulla alle keväällä.

Itsekin pyrin kokeilemaan monenlaisia vaihtoehtoja, eipä ne omasta mielestä hyvät muuten löydy. Tuo on aika halpa rengas kun tilaa Saksasta (Reifenversandin tapauksessa ~41EUR kun esim. T63 on ~61EUR ja TKC80/TT (minusta se huonoin näistä kolmesta) ~58EUR), joten jos ei vaikuta hyvältä niin varmasti siitä pääsee vähän ajettuna eroon kohtuu pienin tappioin.

_________________
Hannu


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Joulu 01, 2006 11:33 pm 

Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 12:47 pm
Viestit: 306
Paikkakunta: JKL
mt-21 toiminut kottaraisen takasena hyvin. Eihän se kestä pari tonnia, mutta ei ole hinnankirossakaan. Renkaiden "säästely" muualla kuin ART-tyylisisissä tapahtumissa ekoina päivinä ei oikein mahdu minun ajoajattelemattomuuteeni, mutta voi tuon varmaan saada kestämään pari tonnia pidempääkin.

_________________
Antti


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Joulu 02, 2006 10:58 am 

Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Viestit: 2500
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Tunturi
No eturengasta tässä nyt ensisijaisesti tuumaillaan. Ja lähinnä tavoitteena on saada tuonne sorateille jonkunlaista pysähtys tai vauhdin hidastusta auttavaa asiaa. Takaseksi meinasin koittaa tuota Kendan K-760 nappulaista kumia. Sehän ei kauaa kestä mutta takarengas on niin paljo kivempi vaihtaa niin ei se kovastikkaan haittaa. Sen näkee sitten keväällä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Joulu 02, 2006 12:24 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Viestit: 3086
Paikkakunta: ROI
Pyörä: exc
TTR:ssä sekä SXC:ssä kummassakin ollut tähän saakka vain MT21:siä, siten en paremmasta tiedä. Itse olen tavallaan ollut kohtuu tyytyväinen niin edessä kuin takanakin. Eturengas ei näissä kevyemmissä mopeedeissa ole kulunut juurikaan vaikka kuski onkin pakettiautoluokkaa (ajo tosin pääosin pois asfaltilta). Ainoa mitä olen vikonut on ajoittainen rauhattomuus nimen omaan edessä hiekalla, ei oikein ole sitä luottamusta saavuttanut. Suuria eroja on ollut takarenkaan kestämisessä yksilöittäin vaikka ajotapa tuskin on niin paljoa muuttunut, takasen kesto ollut 1000-3000km. (3000 km ei eturenkaassa juuri näy!)

_________________
antti


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pirelli MT16 ja MT21
ViestiLähetetty: Su Huhti 27, 2014 9:06 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7159
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Tuli ajettua ekaa kertaa MT16 renkailla ja olin positiivisesti yllättynyt, vaikka on korkea nappula ja aika pehmoisen oloinen rengas niin ne tuntui paremmilta kun AC10. Ajo oli piki/sorateitä ja muutama mettäpolku, jos ne toimii yhtä hyvin rossiradalla ja enskailussa niin voisi laittaa alle toistekkin, seuraava takarengas saa kyllä olla 120 leveä. Mynetmotossa hintakin on lompakolle aika sopiva.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pirelli MT16 ja MT21
ViestiLähetetty: To Touko 01, 2014 9:47 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7159
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Lisää kilsoja takana ja hyvältä vaikuttaa. Pikitiellä rengas on melko hiljainen ja melkosen hyvä ajaa rupulikumiksi, soratiellä hauskuus lisääntyy ja laakerisoralla tuntuu edessä olevan pitoa ihan eri tavalla kun aiemmissa renkaissa, etupää pitää ja takapää menee kevyelläkin kaasulla pienessä sladissa ja tuntuma pysyy koko ajan tiehen. Pojan pyörässä on alla AC10 ja aika usein tullut kommenttia etupään liukkaudesta, varsinkin laakerisoralla. Poika kävi kokeilemassa mun pyörää ja totesi että hänelle kanssa samanlaiset renkaat kun saadaan nykyiset kumit ajettua loppuun.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pirelli MT16 ja MT21
ViestiLähetetty: La Touko 24, 2014 7:19 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7159
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Renkailla ajettu noin 1000km ja eturenkaasta ei ole edes nurkat juurikaan pyöristyneet. Takarenkaan nappulat on kuluneet 16mm -> 12mm ja profiili on kantikas, pitää laittaa rälläkkään rouhintakiekko kiinni ja pyyhkästä profiili taas pyöreäksi, kantikkuuden huomaa mutkissa.

Rengaspaineina on ollut 1.5 molemmissa päissä, tuntuu toimivan kohtalaisen hyvä joka paikassa.

Suurin osa ajosta on ollut pikitietä kun täällä asfalttiviidakossa niitä ei pysty välttämään kun menee pelipaikoille. Pikitiellä ajo on ollut kevyellä kaasulla ajamista ja vältetty yli 80 vauhteja sekä voimakkaita jarrutuksia, pikitien ulkopuolella on sitten laitettu rengas töihin :twisted:

Vielä ei ole tullut vastaan mitään negatiivistä renkaasta, ehkä paras rupulikumi joka mulla on koskaan ollut alla. Sateen liukastamalla saviradalla ei juuri pitoa ollut mutta eipä siellä taida pitää muu kun piikkipyörä. Sorateillä tykkään tästä renkaasta, eikä pikitielläkään ajaminen ole renkaan puolesta vastenmielistä.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Pirelli MT16 ja MT21
ViestiLähetetty: La Touko 24, 2014 10:48 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
Viestit: 2268
Paikkakunta: paimio
Pyörä: Pan European 1991
Ei taida tuota MT16:stakaan saada 17"?
Tai en ees tiiä onko takane samanlainen kuin unicross.
21-tuumast MT16 vs Unicross ei erota kyl muu kuin teksti renkaan kyljes...

Huomaa kyl et mopon paino vaikuttaa, möhkössä tonnin jälkeen on etunenki jo reilusti kulunu.

_________________
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 34 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com