Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on La Syys 21, 2019 9:01 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 

Ajatko yleensä samoilla renkailla edessä ja takana vai sekarengastuksella?
Ajan yleensä samoilla rengasmalleilla edessä ja takana. 22%  22%  [ 12 ]
Ajan yleensä sekarengastuksella. 78%  78%  [ 42 ]
Ääniä yhteensä : 54
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: La Syys 16, 2017 8:14 pm 

Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Viestit: 1443
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Syksyillan viihdykkeeksi vähän keskustelun herätystä. Ajatko yleensä samoilla rengasmalleilla edessä ja takana vaiko pääsääntöisesti sekarengastuksella? Jos ajat mieluiten samoilla rengasmalleilla, niin mikä on pääsyy siihen? Vastaavasti mikä puoltaa sekarengastusta?

Omalla kohdalla 690:ssä on nyt menossa viides eturengas ja kahdestoista takarengas, ja kolme kertaa on ollut tilanne, että edessä ja takana on ollut sama rengasmalli. Pääosin on siis menty sekarengastuksella. Lukumääristä selviää hyvin sekin, miksi en vaihda etu- ja takarengasta yhtä aikaa, sillä takarenkaita kuluu aina pari kolme yhtä eturengasta kohti. Tämän takia ne hetket ovat olleet melko lyhyitä, jolloin molemmissa päissä on ollut sama rengasmalli.

En ole myöskään huomannut mitään haittaa sekaregastuksesta. Sen verran kyllä täytyy katsoa, että jos renkaat ovat eri karkeusastetta, niin edessä kannattaa olla karkeampi. Tämä myös tasoittaa etu- ja takarenkaan kestoikiä.

_________________
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Syys 16, 2017 8:54 pm 

Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Viestit: 2504
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Tunturi
Sekarenkaat lähes aina. Ikinä kun ei tuu renkaita kerralla ostettua niin ei oikein onnistu pitää samaa sarjaa. Ja itellä menee likemmin 1 etunen ja kaks taakse sinä aikana.

_________________
Paskapuhetta, mutta uskon.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Syys 16, 2017 9:00 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Marras 20, 2007 6:28 pm
Viestit: 1138
Paikkakunta: Itäinen-Uusimaa
Pyörä: ...jos joku mopo toimii,niin xt?
Sekasin menee :mrgreen:
Taitaa olla vuorossa ens kerralla mielenkiintoinen kokeilu.
Pitäs jo tarpeeksi naftaliinissa ollut uusi puolikarkea rengas laittaa eteen,ja taakse taas olis astetta karkeampaa tarjolla.
Ei ehkä ihan optimaalinen juttu,mutta (yleensä) periaatteena käyttää kun kerran hankittu...

_________________
Foorumin "sekakäyttäjä"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Syys 17, 2017 7:11 pm 

Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 3:59 pm
Viestit: 296
Paikkakunta: Ruhtinansalmi
Pyörä: MT604E, Frigerio 250F7, Buell XB12X
Peltsi kirjoitti:
Sekarenkaat lähes aina. Ikinä kun ei tuu renkaita kerralla ostettua niin ei oikein onnistu pitää samaa sarjaa. Ja itellä menee likemmin 1 etunen ja kaks taakse sinä aikana.

Komppaan tätä


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Syys 18, 2017 10:59 am 

Liittynyt: To Marras 22, 2012 4:44 pm
Viestit: 611
Paikkakunta: Raisio
Pyörä: KTM 500 EXC-F Sixdays
Sekarengastus kanssa. Suurin syy on toi Tigerin vannekoko 21/17. Edessä tullu käytettyä viimeaikoina enska kumia ja takana sitten jotain karkeeta, mitä on sattunu järkevään hintaan löytymään.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Syys 18, 2017 5:07 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7240
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Yleensä pyrin käyttämään samoja renkaita mutta välillä mennään sekalaisella rengastuksella, varsinkin jos haetaan jotain tiettyjä ominaisuuksia molempiin päihin. Sekarenkaat kuitenkin saman tyyppisiä molemmissa päissä.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Syys 20, 2017 7:04 pm 

Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Viestit: 1443
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Äänestäneitä näyttää olevan jo jonkin verran ja jakauma näyttää hyvinkin selkeältä. Itse odotin tasaisempaa tulosta, kun niin monesti varsinkin Facen päivityksissä näkee, että vaihdetan molempiin päihin samat renkaat kerralla. Jos viitsitte, niin laittakaapa vielä vähän perusteluita kummalle tahansa vaihtoehdolle. Minun tuntuma on, että mitä katumaisemmista renkaista on kyse, sitä todennäköisempää on samojen renkaiden käyttö molemmissä päissä. Karkeammassa päässä se taitaa mennä tyypillisesti niin, että Unicross on se luottovalinta eteen, jos on 21", ja takana sitten on enemmän vaihtelua valinnoissa.

_________________
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Syys 20, 2017 9:08 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Viestit: 2616
Paikkakunta: Piikkiö
Pyörä: KTM 640 Adv R
Noin se ainakin itsellä menee, nytkin on katukumit samaa merkkiä ja mallia, nappula renkaina juurikin unicross ja takana mt-21, edessä karkeampi kuin takana.
Sama nastakumien kanssa, edessä pidemmät ja takana välikelin nastat.

Pitkään oli kyllä sorakumitkin samaa mallia ja merkkiä, sen aikaa kun innovia b-kaupasta sai...

_________________
"The concept of a versatile motorcycle equally at home on dirt and pavement is as old as motorcycling itself"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Syys 21, 2017 4:50 pm 

Liittynyt: Su Tammi 11, 2009 12:05 am
Viestit: 109
Paikkakunta: Kajaani
Pyörä: Pegaso ja Stelvio ym.
Sekarengastus varsinkin karkeilla renkailla kun 19-tuuman etunen ja erityisesti 100/90 -koko on vaikeasti saatavissa kunnon karkeana ellei sitten laita jotakin crossin takarangasta. Viimeksi on ollut edessä TKC80 ja takana C-02. Takana jatkaa sama mutta eteen tulee Scorpion Rally. 17 tuumaisissa takarenkaissakin on valinnavara heikohko kun mennään oikein karkeisiin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Syys 23, 2017 10:38 pm 

Liittynyt: La Joulu 15, 2012 11:24 pm
Viestit: 215
Paikkakunta: pohjois-savo
Pyörä: ST1100+LC8
Sekarengastus... AT perusratkaisu edessä Unicross ja takaset on ollut Mitaksia C-02, E-09 tai nyt on "katurenkaina" toisilla vanteilla E-08 toimii ja kestää kilometrejä

_________________
Mihin tie päättyy, siitä ilo alkaa

EX: AT 90, AT 92, XT660 Z TENERE


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Tammi 29, 2018 8:55 am 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Viestit: 502
Pyörä: KLE, 250 EXC
Sekaisin on ollut. Siten olen pitänyt, että edessä on aina vähän karkeampi. Jotenkin tuolla tapaa on enempi luottoa soratiellä. Kuitenkin se etunen kestää kauemmin mitä takapyörä, joten karkeamman nopeampi kuluminen ei sinällään haittaa mitään. Esimerkiksi E-09 Mitaksen takapyörän kaverina mulla oli ihan krossietunen. Sitten taas E-09 etusen kanssa takana pyörii Tourance.

_________________
Ei kai kukaan nähnyt..?


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com