Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on La Syys 21, 2019 8:17 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: To Helmi 13, 2014 1:24 am 

Liittynyt: Ke Joulu 29, 2004 5:03 pm
Viestit: 22
Edellistä saman aiheen ketjua mukaillen, mutta vähän eri käyttöympäristössä:

Mitkä renkaat sopisivat loppusyksyn / talven / alkukevään ajokeleille PK-seudulle?

Kun katuprätkät pistetään naftaliiniin ja enskaan tarvitsisi jotain kesäasfalttille tehtyä gummia tarkoituksenmukaisempaa alle, mitä valita? Tarkoitus olisi ajella kehäteiden sisäpuolella ihan yleiseen liikenteeseen tarkoitetuilla teillä. Kylmimpinä aikoina säästelen "ennsutajanpolviani" ja pitäydyn kotilossa, joten suurin osa ajosta tullee tapahtumaan loppusyksyn **skakeleissä kun asfaltti alkaa olla liukasta ja sitten taas keväämmällä kun loskaa ja soraa on vielä tien pinnassa, mutta kivahan se olisi pysyä jotenkuten pystyssä lumella ja jäälläkin, jos intoa pärräilyyn kunnon talvikeleilläkin riittäisi. Ja jonain talvena lämpötila kävisi miinuksen puolella..

Palttiarallaa kymmenisen vuotta sitten ostin jotkut (kivikovat) tiheänappulaiset renkaat joihin laitettiin "pakettiautonastoja", enkä kaatunut kuin vajaat kymmenen kertaa kun ajoin talven läpi. Olisiko kehitys yhtään kehittynyt tämänlaisten renkaiden suhteen?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Helmi 13, 2014 8:21 am 

Liittynyt: La Marras 09, 2013 9:30 am
Viestit: 173
Pyörä: f650gs Dakar, yz450f, s2r
Veikkaisin, että sellaiset kulmistaan nastoitetut misukat, joissa myös kumi tapaa asfalttiin voisi olla hyvä pks:llä. http://www.ajbike.fi/product_info.php?c ... s_id=26421

Itse olen ajellut tämän talven kendan bigblock + 3,5 mm nasta yhdistelmällä (satapiikki), ensi talvena tulee rallinastalla olevat isonappulaisemmat renkaat (mitas + n. 5mm). http://www.kisarengas.fi/talvihinnasto.html

Kenda on kestänyt hyvin käyttöä, n. 3500 ajettu suurimmaksi osaksi asfalttia ja edelleen ok. Ja kyllä ehtii sen kymmenen kertaa talven aikana nutulleen, kun oikein yrittää.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Helmi 13, 2014 2:07 pm 

Liittynyt: Ke Kesä 12, 2013 7:04 am
Viestit: 108
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: DR 650 RSE / IC sidecar/ e-cross-bike
Itse olen tämän talven ajellut ihan heidenau k60 kumeilla, ilman nastoja. Yllättävän hyvin pitää viellä märällä asfaltilla vaikka olisikin pakkasen puolella.
Tuossa oli kolmen viikon paussi ajoissa 14.1 eteenpäin jolloin en ajanut töihin. Tällä viikolla taas ajanut töihin espoosta helsingin keskustaan, kun isot tiet olleet sulana. Niin paljon ne työntää tuota suolaa tuonne pienemmille kokoojakaduille kans että oikeesti liukkaan päivät on voinut laskea sormilla.
Vaimo kielti nastojen hommaamisen, niin oon ajanut sitten ilman asfaltti teiden ollessa sulana :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Helmi 13, 2014 3:54 pm 

Liittynyt: Ke Joulu 29, 2004 5:03 pm
Viestit: 22
Jäi sellainen tärkeä yksityiskohta mainitsematta, että prätkän säilytyspaikka on jyrkän (no, kaupunkilaisen standardeissa ainakin) mäen päällä. Pituutta joku 40 metriä, pystysuoraa nousua 10.. Tuo on piha-aluetta, eli ei kuulu kunnan talvikunnossapidon piiriin. Huoltomies ajelee isompia lumia poies ja heittää joskus sepelimurun tai pari, mutta vaikea on päästä kaatumatta alas ihan omilla jaloillaakin, jos luontoäiti on ollut pahalla päällä ja mäki on jäässä. Jonkinmoiselle nastalle on siis saletisti tarvetta, vaikka isommat yleiset tiet 90% auki täällä olisivatkin, jotta pääsee kotio!

Renkaat jotka minulla aikoinaan olivat näyttivät hyvin paljon tuolta Heidenaun K60:ltä, mutta joka nappulassa oli tosiaan pienenpieni nasta. Mietiskelen kovasti sitä, pitäisikö joku hieman isompinappulainen vähän paremmin kun on lunta/jäätä maassa, jos pistäisi jotain pientä "asfaltinkestävää" nastaa niihin nappuloihin sitten.

GSlpr:n linkittämä misukka on hyvän näköinen, mutta valittevasti aivan liian kallis.. ja kestääkö tuollainen nastoitus jatkuvaa asfaltilla ajoa? Pyörä + kuski on kuitenkin palttiarallaa 300 kiloa ja vauhdit siinä 90 kmh tuntumassa maksimissaan.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Helmi 13, 2014 4:16 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:24 pm
Viestit: 87
950 adventure toimi minulla talvisinkin kauppakassina BR Pro Servicen sava mc23 katuliimanastarenkaat alla. Nastoja säästeliäästi, ulkonema noin 3mm. Pystyssä on pysyttiin ja perille on päästiin. Kelissä kuin kelissä kiihtyi ja pysähtyi sunnilleen samaa vauhtia autojen kanssa.

Mikäli lumisina päivinä ei ajele voisi harkita tavallisiakin katunastarenkaita. Ei siihen jäätyneeseen asvalttiin uppoa 7mm nasta yhtään sen syvemmälle.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Helmi 15, 2014 1:08 am 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3834
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
Em. aikanaan yrittäjänä toimineena mainittava, että kaikki silloin myydyn nastarenkaat olivat Motorenkaan nastottamia. Eli katse heidän sivuilleen ja valitsemaan. Oma kokemukseni on, että pitävät hyvää huolta jälleenmyyjistään ja mahdollisissa takuukeisseissäkin ottavat aktiivisen roolin suoraan loppukäyttäjään yhteydenpidolla, joten kannatta varmaan klikata jälleenmyyjiin ja ottaa yhteyttä lähimpään/mieluisimpaan, kysellä sieltä mitä valita ja millä perustein. Oman koemukseni mukaan pieni konsultaatiokierros nastottajalle antaa lähes poikkeuksetta loppukäyttäjän tarpeiden mukaan optimaalisen ratkaisun ja haastavat tapaukset saavat eniten huomiota :mrgreen:

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Helmi 18, 2014 5:17 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Huhti 26, 2013 10:04 am
Viestit: 624
Paikkakunta: Hki
Pyörä: 300EXC
Toi Motorenkaan myymä Sava Rockrider katuliimanastalla on varmaan alkuperäiselle kysyjälle se paras kompromissi.

Rajumpaa piikkiä jos pistää alle ja joutuu ajamaan noita PK-seudun suurempia suolattuja väyliä niin vaatii helvetin kovia hermoja ettei tuhoa takarengasta liialla vauhdilla. Ralli-/enskanastayhdistelmän saa sulatettua takarenkaasta Kehän normaalivauhdeissa melkein huomaamatta :cry:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Helmi 19, 2014 7:13 am 

Liittynyt: Ke Joulu 29, 2004 5:03 pm
Viestit: 22
ttv kirjoitti:
Toi Motorenkaan myymä Sava Rockrider katuliimanastalla on varmaan alkuperäiselle kysyjälle se paras kompromissi.


Pirun hyvän näköinen gummi! Harmi vaan että takavanne haluaisi 17-120/90 renkaan, ja 17-tuuman versio (Sava MC32 lamelli) onkin huomattavasti tiheämpi kuin 18-tuumainen (Sava MC23 Rockrider) :(

Eteen (21-90/90) tuota Rockrideriä olisikin saatavilla.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Helmi 19, 2014 9:33 am 

Liittynyt: Ke Loka 26, 2011 4:59 pm
Viestit: 683
Paikkakunta: Keskeinen Uusimaa
Pyörä: '08 690 SMC
Jos vois veikata niin 100% talviasfaltille tuo lamelliversio on just sitä mitä lääkäri määrää, siinä on kumikitkaa paljon enemmän paljaaseen asfalttiin kuin nappulamallissa. Varsinkin kun nyt haettiin rengasta kehäteiden suolavelliin eikä polanteelle tai lumeen.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Helmi 19, 2014 12:04 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Touko 19, 2009 8:21 pm
Viestit: 753
Paikkakunta: Kauttua
Pyörä: Africa Twin RD07
Sanoisin että katuliimanastoilla sohjoajettavutta ei paranneta mitattavasti nappulan syvyydellä, sohjo nostaa rengasta just sen verran että nastat ei vaan pure alla olevaan kiinteään pintaan. Tässä sohjo on siis semmoista ~3-5cm syvää.

Joka tapauksessa takarenkaan rooli liukkaalla ajossa on melko pieni. Ajoin talven katuliimanastoitetulla taka-TKC:llä ja rallinastoitetulla etusella eikä se mun mielestä eronnut älyttömästi siitä kun oli rallinastaa kumpikin. Katuliimalla toki suti hyvin helposti valoissa, mutta se on totuttelukysymys. Sivuteille katuliimanastaetusella en lähtisi (pito loppuu hyvin nopeasti jos kiinteän lumen/jään pinta murtuu) ja ihan vaan kostealumiset koti/toimistopihatkin ovat aika ikäviä heti talutusnopeudesta nostettaessa. Mun mielestä näissä pyörissä on vaan niin leveät ne renkaat että ne ei pure sohjon eikä pehmeän lumen läpi, isoilla nappulaväleilläkään.

Taidan toki laittaa nyt ne katuliimanastat pyörän alle kun ei näytä tulevan tännepäin lumea teille lainkaan; järvelle ei näillä mennä, mut jos pörisis muuten vaan.

_________________
Не пей из лужи, эндуристом станешь. | Älä juo lätäköstä, muutut enduristiksi.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Helmi 20, 2014 12:52 am 

Liittynyt: Ke Joulu 29, 2004 5:03 pm
Viestit: 22
gff-3 kirjoitti:
Jos vois veikata niin 100% talviasfaltille tuo lamelliversio on just sitä mitä lääkäri määrää, siinä on kumikitkaa paljon enemmän paljaaseen asfalttiin kuin nappulamallissa. Varsinkin kun nyt haettiin rengasta kehäteiden suolavelliin eikä polanteelle tai lumeen.

Eiköhän tuo lamelliversio ole selkeästi parempi "puhtaalla", erityisesti sulalla, asfaltilla ajettaessa. Toivo kuitenkin elää että täällä etelässäkin vielä koettaisiin luminen talvi.

Mitään en talviajosta tiedä, mutta jos laitetaan alle paljasta jäätä (joka yleensä on aika röpelöistä, ei siis mitään järven jäätä) tai lumipintaista jäätä niin jotenkin tuntuisi että tuollainen karkeanappulainen pitäisi tiheäkuvioista paremmin..? Mäki tallista alas pitäisi kuitenkin päästä pystyssä alas jotta pääsisi "nautiskelemaan" noista suolatuista yleisistä teistä :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Helmi 20, 2014 10:40 am 

Liittynyt: Ke Loka 26, 2011 4:59 pm
Viestit: 683
Paikkakunta: Keskeinen Uusimaa
Pyörä: '08 690 SMC
Tämän talven osalta peli lienee jo menetetty lumen suhteen, peilasinkin lähinnä näihin vallitseviin keleihin tuota rengasvalintaa. Jopa viime talvena kehätiet olivat pääosin asfaltilla kun tuo liikenne tuppaa kuluttamaan lumen pois pinnasta.

Jäällä sitten (oli se jää sitten asfaltin tai järven päällä) ei pidä mikään muu kuin nasta. Ihan sama kuinka karkea kuvio on, ei se pelkkä kumi pidä abaut yhtään. Itseasiassa tuollainen lamellikuvio luultavasti pitää jopa hieman paremmin kuin nappulakuvio, vrt. auton kitkarengas vs. kesärengas, mutta turvalleen sitä menee varmasti ensimmäisessä mutkassa jos ei niitä nastoja ole. Jääkerroksen paksuus (ja jos sen alla on kova esim. asfaltti) taas määrittelee aika pitkälti nastan maksimiulkoneman ja tässä kohtaa juuri tullaan siihen että isompi ei olekaan parempi mutta edelleen enemmän on enemmän, eli nastojen lukumäärä saisi olla mahdollisimman suuri.

Eli summa summarum, 100% asfalttille ja hoidetuille (auratuille, suolatuille) teille talviajeluun lähtisin itse hakemaan mahdollisimman suurella määrällä katunastoitettua lamellipohjaista rengasta.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Maalis 02, 2014 12:20 am 

Liittynyt: Ke Joulu 29, 2004 5:03 pm
Viestit: 22
Kysyin neuvoja, sain niitä, ja loppupeleissä tein kuitenkin niitä vastaan. Perussetti. Contin TKC 80 pari siis tilattu :)


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com