Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on To Syys 19, 2019 8:12 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 73 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ma Elo 05, 2013 8:21 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Viestit: 2968
Paikkakunta: Sarkola
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
ramirin heitti kapon aiheen sujuvasti selälleen, eli tätähän tämä monenkirjava harrastuksemme on; muuttuvia tekijöitä :)
Eli ramirin vois nyt kysyä samaa: mistä eturengas johon voi luottaa (pikipinnalla)?

Niijjoo, tuohon viimeisimpään kysymykseen.
Mä koitan pysyä pystyssä kallistamatta pyörää liikaa, roikkumalla ja sompailemalla luistoon niin pystyssä kuin mahdollista.
Sitten kun menee reunanappuloille, niin äkkiä ojan kautta uusi ajolinja, kai.. Tai sitten jollakin muulla alati muuttuvalla tyylillä.
Paluumatkalla saattaa kumi olla jo niin kulahtanut, että se pitää keskeltä aivan järkyttävästi (siis asfalttiin). Lämmetessään reunanappulatkin kulahtaa muutamassa luistossa jo niin, että sillä alkaa pysymään pystyssä reilummassakin kantissa(siis asfaltilla).

Lopputuloksena näissä jutuissa on aina, että eri TUNTUISIA renkaita saa kaupasta, ajotyylejä ei.
Mä en ainakaan osaa vastata alkuperäiseen kysymykseen edelleenkään :|


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Elo 05, 2013 10:36 am 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Viestit: 3086
Paikkakunta: ROI
Pyörä: exc
Joskus ennakoivan ajon kurssilla ollut mikroautoradalla harjoitusajoa. MT21 Pirelleillä/SXC 625:sella pujotteli katupyörien ympärillä kahdeksikkoa vaikkei yrittänytkään ajaa kovaa (kyykkypyöräukkojen niskat punotti ja yritys oli kauhia, pikku piru heräsi jotta niitä piti vähän, vain vähän, härnätä :twisted: ) ja pito oli siis aikaste hyvä asfaltillakin ja tuntuma luotettavan oloinen eli pystyi ajamaan luiston rajalla ja vähän ylikin ilman että tuli oho tilanteita ja kanttailla ihan kunnolla sivunappulalle. Toki oli siis puhdas ja hyvä asfaltti ja vauhdit syherössä aika maltillisia.

_________________
antti


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Elo 05, 2013 5:01 pm 

Liittynyt: Ke Touko 26, 2010 10:39 pm
Viestit: 539
Pyörä: on
edit


Viimeksi muokannut kapo päivämäärä Ke Syys 17, 2014 6:22 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Elo 05, 2013 6:34 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
Viestit: 2269
Paikkakunta: paimio
Pyörä: Pan European 1991
Osittain tämän topiikin innoittamana en vaihtanutkaan heti noita silosii pois Alastaron keikan jälkeen.
Viimeeks ollu nappulattomat joskus viis vuotta sitten matkaenskailuu aloitelles.

Siloset on siis dunlopin D607 jotka on vanhat ja muutenkin puolkuntoset eli tollaset

http://www.google.fi/url?sa=i&rct=j&q=& ... 9287137758

Oli kyllä yllätys että kyllä noillakin sorateitä päästelee melko haipakkaa, tietty jarrumerkkii täytyy siirtää vähän aikasemmaksi. Keskipolannetta ylittäessä vähän kyl luistelee mutta eipä tuo juuri haittaa.

Ero K60 etuseen oli kyl yllättävän pieni, toki märällä kelillä samalla ruohoisella traktoripolulla ois voinut olla enempi ohjelmaa.

Ohan nuo soratiet hauskempia nappularenkaal mut toisaalta tutut sorapätkät saa uutta maustetta. :D

Vaan pitää ne vaihtaa pian pois, assulla tuppaa vauhdit nousevan kovemmaksi mitä jammun alamittaset jarrut pystyy hillitteen...

_________________
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Elo 05, 2013 6:49 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Viestit: 1120
Paikkakunta: Pori
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
t.t.tammi kirjoitti:
Osittain tämän topiikin innoittamana en vaihtanutkaan heti noita silosii pois Alastaron keikan jälkeen.
Viimeeks ollu nappulattomat joskus viis vuotta sitten matkaenskailuu aloitelles.

Siloset on siis dunlopin D607 jotka on vanhat ja muutenkin puolkuntoset eli tollaset

http://www.google.fi/url?sa=i&rct=j&q=& ... 9287137758

Oli kyllä yllätys että kyllä noillakin sorateitä päästelee melko haipakkaa, tietty jarrumerkkii täytyy siirtää vähän aikasemmaksi. Keskipolannetta ylittäessä vähän kyl luistelee mutta eipä tuo juuri haittaa.

Ero K60 etuseen oli kyl yllättävän pieni, toki märällä kelillä samalla ruohoisella traktoripolulla ois voinut olla enempi ohjelmaa.

Ohan nuo soratiet hauskempia nappularenkaal mut toisaalta tutut sorapätkät saa uutta maustetta. :D

Vaan pitää ne vaihtaa pian pois, assulla tuppaa vauhdit nousevan kovemmaksi mitä jammun alamittaset jarrut pystyy hillitteen...



Olitko orgin kesäpäivillä? Olin bongaavinani siellä yhden teneren...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Elo 05, 2013 7:06 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
Viestit: 2269
Paikkakunta: paimio
Pyörä: Pan European 1991
En ollut, meitin työpaikan kerholla oli oma vuoro viime maanantaina.

_________________
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 08, 2013 3:01 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1164
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
En tiedä liittyykö mitenkään kysyjään, mutta se on tullut moneen kertaan testattua ja todettua että soralla "siististi ajaminen" on ihan hiton hankalaa. Se että sopivasti lisää vauhtia ja aktiivisempaa ajamista niin ne luistelut saa tapahatumaan silloin ja sillä tavalla miten itse haluaa. Ilman luistoa/nuljuamista ajamisen ja överisladin välistä onneksi löytyy vaihtoehtoja. Kyllä mopoilu olisi tosi tylsää jos pelkästään öljysoralla pysyttelisi :lol:

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 08, 2013 3:28 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Viestit: 1902
Pyörä: KTM
hannuk kirjoitti:
En tiedä liittyykö mitenkään kysyjään, mutta se on tullut moneen kertaan testattua ja todettua että soralla "siististi ajaminen" on ihan hiton hankalaa. Se että sopivasti lisää vauhtia ja aktiivisempaa ajamista niin ne luistelut saa tapahatumaan silloin ja sillä tavalla miten itse haluaa. Ilman luistoa/nuljuamista ajamisen ja överisladin välistä onneksi löytyy vaihtoehtoja. Kyllä mopoilu olisi tosi tylsää jos pelkästään öljysoralla pysyttelisi :lol:

kyllä se on just näin. sama pätee pehmeään hiekkaan, lumipöperöön, suohon yms. pehmeisiin paikkoihin. hiljaa jos koittaa pehmeässä hiekassa ajaa, niin kyllä on hankalaa etenkin enduron löysällä alustalla.

tietysti aika usein se luisto tapahtuu yllättäin ja muuttuu kyytiläiseksi, mutta niinhän sen kuuluukin mennä, ei muuten opi. itse kaatuilen melko usein, mutta se kuuluu tähän lajiin. jos ei koskaan kaadu, niin on joko tosi taitava kuski tai sitten ei yritä tarpeeksi, eikä hae limittejä.

mitä alkuperäiseen kysymykseen tulee, niin mä en luota yhteenkään eturenkaaseen, varsinkaan märissä juurakoissa ja kivissä...

-ville

_________________
---x mopolla suohon x---


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Elo 09, 2013 9:09 am 

Liittynyt: Ke Touko 26, 2010 10:39 pm
Viestit: 539
Pyörä: on
edit


Viimeksi muokannut kapo päivämäärä Ke Syys 17, 2014 6:23 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Elo 09, 2013 1:36 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Touko 19, 2009 8:21 pm
Viestit: 753
Paikkakunta: Kauttua
Pyörä: Africa Twin RD07
Minä olen hidas köröttelijä, normaalilla ojitetulla metsätiellä nopeus harvemmin nousee yli 60 (riippuu näkyvyydestä). Harrastuksen alkuun vedin nutut kun ilmeisesti jarrutin etusen lukkoon siirtyessä risteyksessä assulta soralle (irtosoraa kuivan pohjan päällä). Nopeutta ei ollut paljon mitään joten siitä selvittiin naarmuilla, repeytymällä hanskoissa ja itsetuntokolhuilla.

Tuon nuttuamisen jälkeen vaihdoin etusen bilteman innovaan ja takarenkaat vaihtelevasti pirelli mt21/mitas e09. Aluksi tuo etunen hirvitti kun tuntui assulla 120:ssä voblaavan ja hirveätä meteliä pitää. Muutenkin sora/hiekka-ajoa sillä tapahtui jopa säälittävän vähän; kesti kuitenkin aina sen ~3000km. Oikeastaan missään en nyt ajattele että riittääkö etusen pito, näkyvyys ratkaisee enemmän.

"Huviajeluilla" ajan kuitenkin melkein aina pienempiä teitä; komppaan jo aikaisemmin kirjoittaneita että suurempi nopeus/kaasu korjaa käytännössä aina ohjausepävakaudet. Myös pomput ja tien epätasaisuudet "katoaa" alta suuremmalla nopeudella. Renkaan kokoiset lätäkköreijät voi melkein ajaa istualteen 60+ -vauhdissa, sen alle jos mennään niin pakko mennä tapeilta koska etupää ja takapää pomppaa eri tahtia ja tanko lyö käsille. Viime viikolla satuin juuri lanatulle tielle ja oli satanutkin mukavasti. Vauhtia vähentäessä "järkevään" 30-40:iin ohjaus vaelteli mudassa hyvinkin pelottavasti, nopeutta nostaessa niin vaikka se tuntui edelleen löysältä niin kuitenkin vakautui. Tuo kaasun lisääminen mutkassa tietenkin vasta ulos tullessa, mutkaan jarrutetaan siihen nopeuteen joka tuntuu siihen sopivalta. Itse olen jotakuinkin siinä vaiheessa tuon kanssa että olen just oppinut että takasen saa jarruttaa lukkoon melko vapaasti mutkassakin, joten nopeus putoaa suht helposti.

Hyvin paljon vaikuttaa oma käyttäytyminen pyörän päällä, "kuolemanote" eli rystyset valkoisina ja olkapäät jäykkinä jännittäminen vie varmasti ojaan. Rentona munat tankissa ja polvilla kiinni pitäen, sormilla kevyesti painamalla ohjaten (antaa ohjaustangon elää) niin pyörä vie läpi hyvinkin ikävistä paikoista. Eli kun tuntuu että nyt mennään liian kovaa niin tunnustelee millainen ajoasento on, jos on jäykkänä niin tietenkin ollaan menossa liian kovaa sillä ei sillä lailla voi mennä mutkasta läpi.

_________________
Не пей из лужи, эндуристом станешь. | Älä juo lätäköstä, muutut enduristiksi.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Elo 09, 2013 4:14 pm 

Liittynyt: Ke Touko 26, 2010 10:39 pm
Viestit: 539
Pyörä: on
edit


Viimeksi muokannut kapo päivämäärä Ke Syys 17, 2014 6:23 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Elo 14, 2013 11:43 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 10:18 pm
Viestit: 1202
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Pyörä: Ready To Push
On se aika villi asento mennä mutkaan 690:lläkin munat tankissa (takarunko=tankki).. :roll:

Lisättäköön lukuisiin ohjeistuksiin vielä että yhtä sormea enempää ei nosteta etujarrulle soralla, tällöin jarruvoima pysyy kohtuullisena myös refleksi jarrutuksissa.. No toki sitä etustakin voi työntää lukossa, mutta taipuu huonommin mutkaan..

_________________
Kylän kohoralla komiasti, vaikka mettällä vähä kompuroottiski.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Elo 18, 2013 10:37 pm 

Liittynyt: Ke Elo 01, 2007 11:10 pm
Viestit: 499
Pyörä: 950 Adve
Sava Rockrider on pyörinyt noin 3000km edessä ja olen siihen tyytyväinen. Uskaltaa kantata asfaltilla ja toimii toki sorallakin. Eikä ulise. Kulunut noissa ajeluissa noin 3mm alun 10mm:stä.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 73 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com