Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on La Syys 21, 2019 8:19 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 73 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ma Heinä 22, 2013 2:47 pm 

Pyörä: SE & Montesa 315
Tämä on sitten ihan ilman sarvia ja hampaita: Sinulle tarjotaan järkeviä ohjeita eturenkaan lipsahteluongelmaan, lue ja omaksu, älä mieltäsipahoita.
Ei ajotekniikkaa tarvita vain metsässä, sitä tarvitaan myös soralla körötellessä, vähemmän vaan. Kaikilla sorateillä joilla voi ajaa nykyaikaisella henkilöautolla siedettävästi yleisnopeusrajoituksen mukaan, voi ajaa sujuvasti katurenkailla. Soratien pinnanlaatu vaihtelee ja on aikalailla irtonaista välillä, rengas lipsuu aina. Sen kanssa oppii tulemaan toimeen. Mutkissa lipsuu vähän enemmän, mutta sen voi hallita. Sladissa ajaminen on juttu erikseen.
Assulla voi rennossa ajossa istua jäykkänä ja liikkumatta satulassa, eikä oho!-hetkiä tule. Soralla tulee.
Foorumilta löytyy useampikin ajotekniikka-ketju, kannattaa lukea läpi.
Etusen epäluotettava tuntuma johtuu yleensä siitä, ettei painoa siirretä mutkassa eteen, sitten kun vähänkin vedättää, keula kevenee entisestään ja lipsuu. Munat niin eteen kuin voi ja vähän nojausta eteen muuttaa tilanteen täysin. Aiemmin mainittu pyörän kallistaminen alla on toinen perusjuttu. Kevyt veto päällä mutkissa lienee assultakin tuttu, se pätee yhä.
Korostan vielä kerran, nämä eivät ole mitään pelkästään urheiluajoon suunnattuja ohjeita, vaan pätevät myös rauhallisemmassa menossa.
Kun aiheesta taannoin kaverille pädin, tuli mieleen kokeilla miltä tuntuu ajaa soralla täysin jäykkänä, satulassa liikkumatta. Ei ole hetkeen pelottanut niin paljon. 60km/h tuntui vaaralliselta pätkällä jossa ajelee normaalisti reilua kahdeksaa kymppiä työasioita miettien.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Heinä 22, 2013 2:57 pm 

Pyörä: BMW F650 GS Dakar
kapo kirjoitti:
Eli minä olen sittenkin väärällä saitilla.... En koe harrastavani mitään kurapyöräilyä, eikä tarkoitukseni ole sitä harrastakkaan. Tuolla aiemmissa viesteissä jo kerroin, että tämä minun ajeluni on sellaista pappaköröttelyä sorateitä pitkin. Ei ole mitään tarvetta mennä "sladissa" mutkia tms. Ajeluni on vain sorateitä pitkin cruisilua ja maisemista nautiskelua, mahdollisimman vähän asfalttia pitkin. Sain tarpeekseni tuosta asfalttiajosta, kun minulla oli vähän nopeampi pyörä asfalttisiirtymiin kolme kautta, eli Suzuki Hayabusa -08. Sillä en kontannut kertaakaan, mutta jatkuva nopeusmittariin tuijottaminen ja nopeusvalvonnan pelko saivat minut kyllästymään tuohon asfalttiajeluun. Tuon Busan hankin uutena, ja 38000 km ehdin ajella pitkin assua sillä, kunnes möin sen ja ostin tämän nykyisen.Yhden ylinopeussakon tuona aikana sain. Mielestäni se on ihan kohtuullisen vähän ajomäärään nähden. Nyt on vain tarkoitus nautiskella ajamisesta. Ja tällä hetkellä en nauti siitä, koska tuo etupää lipsahtelee alta vähän väliä. Ja kyllä minulle vaikuttaa myös tuo rahallinen puoli tuossa könyämisessä. Aina siitä kustannuksia tahtoo tulla, kun tuolla kontaa. Just tuli pohjolasta kirje, ovat korvanneet mopon korjauksesta 4890 eskoo paikalliselle pajalle. Onneksi on tuo kaskovakuutus... On nuo ton suuruiset summat mulle ainakin suuria, joillekin se on vaan pakollinen pikkumeno, mutta mulle se olisi tosi iso lovi kassaan... Ja pikku poluille tai suoupotuksiin ei ole mitään mielenkiintoa mennä edes yrittämään....

Lähinnä Timo yritti varmaan sanoa, että oma ajotyyli ratkaisee paljon sitä, miltä mikin rengas tuntuu. Toisaalta jos tekniikka on väärä ei paraskaan rengas pelasta kaatumiselta. Itsellä on edessä ollut niin nappulaa, seminappulaa kuin sileääkin rengasta. Jokaisella on oma ajotyylinsä millä mutkasta pääsee ulos ilman ongelmia. Itse olen tykästänyt tuohon K60:seen, mutta kuulalaakerisoralla se saattaa aiheuttaa välillä ylläreitä. Oma taktiikkani on tuollaisen paikan tullessa ajaa hieman yliohjaavasti koko mutka läpi jolloin kaasulla pystyy tarvittaessa lisäämään liirtoa jos usko etuseen loppuu. Tässä tietysti on ongelmana se, että vauhti ei korjaa virheitä, joten jos mutkaan tulee liian kovaa niin tuo taktiikka ei auta. Sitten pitää suoristaa pyörä takajarrulla, niinkuin joku tuolla jo ohjeistikin. Molemmat tavat vaativat harjoittelua ja aktiivista rajojen hakemista ja toimivat omalla ajotavallani omassa pyörässäni juuri noilla renkailla.

Vaihtoehtoja on kaksi. Voi joko etsiä sitä omaan ajotapaan sopivaa täydellistä rengasta. Tosin se täydellisesti kuulallakerisoralla pitävä rengas voi aiheuttaa housupyykkiä ihan normaalissa asfalttikaarteessa tai jossain ihan muussa paikassa. Toinen vaihtoehto on yrittää aktiivisesti opiskella erilaisia ajotapoja erilaisten mutkien kaveriksi. Tämän tavan ongelma on, että totaalisen virhearvion sattuessa ei kaatumiselta voi vältttyä, mihin Timokin todennäköisesti viittasi. Kaatumisesta opitaan, eikä yritetä enää samanlaista taktiikkaa vaan kokeillaan jotain toista. Joskus toki renkaan vaihtokin on ratkaisu, jos halutaan ajaa kovempaa toisen tyyppisessä maastossa. Hopealuotia tähän vaan ei ole, jos olisi niin kaikissa pyörissä olisi ensiasennusrenkaana se rinkula joka pitää täydellisesti alustaan katsomatta.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Heinä 22, 2013 4:05 pm 

Pyörä: Gessu
kapo kirjoitti:
Eli minä olen sittenkin väärällä saitilla.... En koe harrastavani mitään kurapyöräilyä, eikä tarkoitukseni ole sitä harrastakkaan. Tuolla aiemmissa viesteissä jo kerroin, että tämä minun ajeluni on sellaista pappaköröttelyä sorateitä pitkin.

Olet juuri oikealla saitilla! Eivät kaikki muutkaan täällä aja mutkia sladissa, eivätkä ryve maastossa. Jos tykkäät ajaa hiekkateillä, mistään muualta et saa niin hyviä ja asiallisia neuvoja kuin täältä. Tämä foorumi on huippuporukkaa täynnä, asiallista ja auttavaa porukkaa kaikki.

Ai niin, on täällä tietysti ne pakolliset häirikötkin... :oops:

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Heinä 22, 2013 4:31 pm 

Pyörä: Gelände/Straße
Komppaan myös kaikkia edellisiä vastaajia. Mikään eturengas ei pidä loputtomiin jos ajotekniikka ja vauhti ulosmittaa pidon mutkassa.
Suosittelen tuota painonsiirtoa ensiavuksi. Ilmeisesti "pappaköröttelet" aika lujaa mutkiin jos etunen kampeaa kokoajan alta?
Mutka-ajon tekniikassa kuitenkin mutkasta ulostulovauhdin ja sisääntulovauhdin suhde on ehkä sulla väärinpäin?

Mutkaan tullessa vauhtia pois ja siirryt niin pitkälle eteen penkillä kuin mahdollista.
Mutkan puoleisella (mutka vasemmalle - vasen koipi) jalalla voi vielä lisätä painoa eturenkaalle eli koipi oikoiseksi eteenpäin. Ei siis maahan vaan ilmaan eteenpäin. Jalka on aika painava ruumiinosa.
Sitten mutkassa ollessa voi tasaisella kaasun lisäyksellä kasvattaa ulostulon vauhtia. Jos lisäät reilusti tulet mutkasta sladissa. Jos maltillisesti niin ei ehkä sladissa mutta kuitenkin reippaasti.
Tämän harjoittelu oli ainakin mulle aikanaan hyvin mullistava ja valaiseva kokemus.

nm. toinen pappakörö

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Heinä 22, 2013 4:48 pm 

Pyörä: BMW F650 GS Dakar
korpipolku kirjoitti:
Komppaan myös kaikkia edellisiä vastaajia. Mikään eturengas ei pidä loputtomiin jos ajotekniikka ja vauhti ulosmittaa pidon mutkassa.
Suosittelen tuota painonsiirtoa ensiavuksi. Ilmeisesti "pappaköröttelet" aika lujaa mutkiin jos etunen kampeaa kokoajan alta?
Mutka-ajon tekniikassa kuitenkin mutkasta ulostulovauhdin ja sisääntulovauhdin suhde on ehkä sulla väärinpäin?

Todetaan nyt tähän väliin, että ei välttämättä. K60 on ainakin oman bemarin alla on välillä vähän arvaamaton nopeissa ja hitaissa vauhdeissa tietyn tyyppisellä alustalla ja maastonmuodolla. Yleensä tosin rengas vaan säikäyttää ja pito yleensä löytyy ennemmin tai myöhemmin taas uudestaan, mutta jos tuossa välissä ehtii hötkyilemään, niin kyllä sillä nupit saa aikaan. Vanhana asfalttimotoristina tuohon etupään pidonmenetykseen ei osaa vieläkään ihan puhtaasti suhtautua ominaisuutena ja asfalttimotoristi (tai ainakin minä) tekee tuossa kohtaa yleensä kaikki ne virheet mitä voi. Eli jännittää kropan kaikki lihakset, päästää kaasusta, yrittää oikaista pyörää ja mahdollisesti painaa vielä etujarrua. Nykyään on jo vähän oppinut rennoksi ja osaa jopa vähän yrittää painonsiirrolla tai takajarrulla korjailla näitä ongelmia. Ehkä tärkein kuitenkin on, että etupään lipsuminen ei aiheuta samanlaista kauhua kuin ekoilla kerroilla kun siirtyi pikitieltä hiekalle.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Heinä 23, 2013 7:37 am 

Pyörä: KTM990A -13
MP@ kirjoitti:
-mutkiin ajaessa SORALLA ,mopo kallistuu ja kuskin on suorassa koko ajan
-takajarrulla nostatat mopoa pystyyn tarvittaessa kesken mutkan..ei toimi oikein abs jarruilla
-etujarrulla jarruta ennen mutkaa
-katse jo seuraavaan mutkaan vaikka en ole ajanut ensimmäistäkään läpi
-pysy omalla puolella aina
tämän kun takoo päähänsä..alkaa soramutkat maistua asfaltille...

tämä mun tekemäohje toimii edelleen normaaliin sora kurvailuun oli vauhti sitten millaista tahansa
jos mennään kovaa voi siirtää oman kehonpainoa ulkokurviinpäin enemmän (kaasukahvaa tai kytkinkahvaa kohti) ja jos mennään ylikovaa voi lisäksi alkaa fiilistelemään kääntyvän kurvin puoleisella jalalla sitä painon siirtoa eli yleensä vasemmalle kääntyvät mutkat.maahan älä sitä laita.takajarrun käyttö kannattaa opetella, sillä pelastaa monet ojaanajot mutkista.kaasulla vetopäälle vaikka painais takajarrua,auttaa kääntymiseen kun takajarru nostattaa mopoa pystyynpäin.

jos on paksua hiekkaa tai aurattutie ,painon siirto taaksepäin auttaa kummasti etenemistä ja rauhoittaa keulan ja mutkaan tultaessa ylläoleva ohje toimii siinäkin.

ajotaito soralla tulee vain ajamalla ja valitettavasti myös konttaamalla

seminappulat tuovat ajomukavuuden,ei meteliä mutta märällä savipintaisella tiellä tahtovat mennä tukkoon ja tekevät liukkaan oloiseksi.kallistukset taas onnistuvat helpommin pyöreemmän muodon vuoksi.norminappula puree kiinni ihan millaisella alustalla mutta ovat niin hemmetin äänekkäät ja kuluvat epätasaisesti (eturenkaan epätasapaino)jolloin ajomukavuus kärsii.

mulla on mopossani ensiasennus renkaat alla (kuivankelin renkaat) mutta siirryn nappuloihin kans kunhan valmer saa ne toimitettua,nyt joutuu jättämään kaikki mukavat litakot väliin se vaikuttaa jo reittien suunnitteluunkin :roll:

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Heinä 23, 2013 12:13 pm 

Pyörä: F800GS, Gas Gas EC300
Luin tämän ketjun läpi ja minun mielestäni tässä on tullut paljon hyödyllistä infoa rengasvalinnasta sekä ajotekniikasta.
Minä kokeilen Metzeler Unicross eteen seuraavaksi, mikä taitaa olla tämän ketjun suosikki. Minä olen tähän asti käyttänyt Pirelli MT21 edessä.
Ehkä minä alan miettiä enemmän takajarrun käytöstä myös. En ole ennen ajatellut että takajarru vedon kanssa vaikuttaisi muuta kuin jarrupalojen ikä.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Heinä 23, 2013 5:08 pm 

Pyörä: KTM990A -13
Skogis kirjoitti:
En ole ennen ajatellut että takajarru vedon kanssa vaikuttaisi muuta kuin jarrupalojen ikä.

Arvaa mitä täs tehrään vesisateessa... :mrgreen:

Liitteet:
21_23092007_suraus062.jpg
21_23092007_suraus062.jpg [ 273.65 KiB | Katsottu 1938 kertaa ]
 Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Heinä 23, 2013 5:34 pm 

Pyörä: Ktm200, Felt, Beargrease
Hyvä kuva. Ihan kuin joku olisi kertonut ktämmän takajarrusatulan sisältävän elämän lähteen :P

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Heinä 23, 2013 6:05 pm 

Pyörä: on
edit

Viimeksi muokannut kapo päivämäärä Ke Syys 17, 2014 6:21 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Heinä 26, 2013 12:17 pm 

Pyörä: CR500,WLA42,FLH57, FLHST,YZ,TR, EXC, HVA
Mistä eturengas johon voi luottaa???t
Kyllä kai niihin kaikkiin voi luottaa. Eri renkaat on tehty erilaisiin olosuhteisiin, ns yleisrengas ei ole hyvä millään alustalla, eikä myöskään huono. Jos ajelet hiekkateitä, niin nappuloita, muta asvaltilla huutaa ja kuluu. Jos taas sileämpi niin toimii asvaltilla, mutta ei hiekkatiellä. Aina yhtä vaikea valinta.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Heinä 26, 2013 1:52 pm 

edit

Viimeksi muokannut kapo päivämäärä Ke Syys 17, 2014 6:21 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Heinä 26, 2013 3:12 pm 

kapo kirjoitti:
No niin. Rinkulat tilattu 20.07.2013 12:37 mprengas-online:sta. Rinkulat nyt mulla käsissä, tuli tänään 26.07.2013 klo 13:30. Aika nopea toimitus DPD:llä . Nyt vaan rengasjumppaa tekemään... :)

Itsellä tuo sama satsi ollu ny taas(samat ku viimeksikin) viikon alla ja 700km n. 500hiekkaa polkuja/metsää. kyllä nauttii, jokarenkaalla kerää kyl vauhtia mutta jää varoja viä siihen mutkaan tai hidasteeseen ja kun malttaa suorat olla sudittelematta kestävyys triplaantuu varmaan edellinen takane vaihdettu juhannuksen aikoihin :oops:
Etusella ajettiinkin pari takasta eli viimekesänen.
Ei muutaku kovaa surauttelua ja pysytään pois iltalehden otsikoista.

KuvaSUPER ENDUROKuva

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Heinä 26, 2013 10:19 pm 

edit

Viimeksi muokannut kapo päivämäärä Ke Syys 17, 2014 6:22 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Elo 05, 2013 12:23 am 

Pyörä: Ready To Push
Jatketaas mutkahommia vielä eli mites vedätte nappuloilla asfaltilla? Soralla pidon raja löytyy aika helposti eikä nopeudet vielä nouse hirmuisiksi ja ojatkin yleensä täynnä pehmoista pusikkoa mihin on mukava pötkäyttää harjoituksen päätteeksi. Mutta kun tulee siirtymä asfalttia ja toisinaan märkää sellaista jossa vauhdit nousee helposti yli sataan, niin toisinaan huomaan nostelevani pyörää kesken mutkan vaikka ei luistoa tunnukaan. Eikä oikein kiinnosta lähteä radallekkaan tieten tahtoen Mitaksilla konttaamaan vain jotta tietäis miten hyvin ne asfalttiin puree. Aikanaan isolla advella tuli melko lujaakin mentyä nappuloilla väliinsä kun reissuilla unohtui mitä siellä alla pyörii ja nauttii vain voiman saattelemasta menosta, mutta lipsumaan ei vauhdin takia koskaan lähtenyt. Kaasulla komennetut tappisladit toimii asfaltilla kutakuinkin samoin kuin soralla.

Sen verran vielä lisättäköön 'köröttely' keskusteluun että jälleen kkkk reissulla huomasin monasti (etenkin kotimatkalla =) että ajaminen vaikeutuu huomattavasti jos koittaa tulla körötellen. Möykyt heittelee istuvaa kuskia, pyörä luikertaa, ajolinjat miten sattuu, jarrutukset menee pitkäksi, renkaat lipsuu, suuta kuivaa ja väsyttää, mutta kun kerää voimansa ja kääntää kahvan urheiluasentooon niin johan alkaa taas toimia!

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 73 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com