Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Su Syys 15, 2019 11:03 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 73 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ti Heinä 09, 2013 11:51 pm 

Liittynyt: Ke Touko 26, 2010 10:39 pm
Viestit: 539
Pyörä: on
edit


Viimeksi muokannut kapo päivämäärä Ke Syys 17, 2014 6:18 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 10, 2013 1:25 am 

Liittynyt: Su Heinä 01, 2012 8:22 pm
Viestit: 251
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: AT-98
Ittellä oli viime kesänä unicross eessä ja t63 takana edellisen omistajna toimesta. Jarrutin eturenkaan alta pois kerran ja oli pitkän aikaa luotto keulaan hukassa ja loppu syksyn märät ja välillä savisen pätkät ei auttanu yhtään kuluneen renkaan kanssa.

Tälle alku kesälle laitoin Tourancet ja huomasin tuossa kotipuolessa käydessä että vedin samoja teitä millä viime vuonna ajoin 40-50kmh parhaimmillaan 100kmh (kuivat tiet), toki mutkiin ja muta pohjasiin kohtiin tuli himmailtua reillummin. Tämä ajelu tapahtu sen jälkeen kun olin ajanu päivän reissun assulla.

Eli se vauhti tulee siitä että ajaa ja ajaa vielä vähän lisää, välillä saattaa auttaa käydä ajamassa assulla mutka pätkiä hakemassa tuntumaa. ja jarruttamistakin olen treenannu aika paljon kaatumisen jälkeen. Se mikä on ollu hassua noitten Tourancien kanssa on että olen ajanu melkein kaikki samat pätkät ja hiekkakuopat missä viime vuonna ajoin kuluneilla unicross/t63 setillä ja tuntuu helpommalta tosin loppukuusta KKK tapahtumaan tulee sitte unicross+ t63 takas, mielenkiinnolla odottelen että miltä hiekka tuntuu sitte kun on ajo kokemus tuplaantunu.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 10, 2013 7:19 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7225
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Konttaaminen on kallis vaihtoehto, jos ajat suurimman osan soralla ja konttaaminen ei kiinnosta niin laita suosiolla se Unicross eteen. On paljon mukavampaa opetella soralla ajamisen niksejä kun alla on toimiva rengas, ja silloin siitä opiskelusta selviää monesti konttaamatta. Konttaamisessa ei opi muuta kun konttaamaan, ajamaan opitaan ajamalla, omien taitojen rajat kun haetaan niin silloin joutuu väkisinkin konttaamaan mutta se on eri asia. Siis tämä silloin kun ajetaan jollain muulla kun 1-2 vaihteella :wink:

Miten muuten, onko Unicross ja Pirelli MT16 sama rengas? On hämmästyttävän saman näköisiä kuvioiltaan. Toisen pojan mopossa oli MT16 edessä ja kaikkien kokeiltujen renkaiden jälkeen kommentti oli että MT16 on kaikista paras ajettavuudelta sekalaiseen ajoon. Sitä ennen oli alla Biltema, Rockrider, TKC, Kenda, T63, Mitas 09.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 10, 2013 7:22 am 

Liittynyt: Ke Syys 08, 2010 6:21 pm
Viestit: 1710
Paikkakunta: Kellokoski
Pyörä: kawasaakeli kle ja Suzuki DR 125
Edessä kun on hyvä nappula kumi ja luottoa omaan kultaan niin voi tehä mitä haluaa mut tietenkin välillä paino voima vie voiton. Näin minäkin muutaman kerran luulin kun hondalla roikuin kotareiden perässä hiekka teillä oman taidon ja pyörän rajoilla pari kesää sitten etelen-ruosteenpoiston aikana :D sain silloin ne fimin hyväksymät enska kumit alle ja niissä oli hyvä pito

_________________
Yksinäinen Susi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 10, 2013 7:26 am 

Liittynyt: Ke Touko 26, 2010 10:39 pm
Viestit: 539
Pyörä: on
edit


Viimeksi muokannut kapo päivämäärä Ke Syys 17, 2014 6:18 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 10, 2013 7:53 am 
Avatar

Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 11:29 pm
Viestit: 710
Paikkakunta: Lahti
Pyörä: 950 WC Adventure, 250 EXC-F
Ei tuo turha kysymys ollut. Itsellä kävi aikalailla vastaavasti kun vaihdoin TKC80:n Maxxix 6006:een. Muutama yllättävä keulan lipsautus semmosissa paikoissa josta TKC:lla olisi mennyt ihan kiltisti vei luoton täysin eturenkaaseen ja ajosta ei meinannut tulla mitään. Oli sitten pakko vaihtaa uudenkarhea maxxix pois totuttuun renkaaseen ja luotto palasi. Tietysti jos olisi proraideri niin kaippa sitä käsittelisi noita vehkeitä miten vaan oli rengas mikä oli.
Olen samaa mieltä että nuo k60, mitas E-07, karoo3,6006, Enduro3 on noita välimallin renkaita jotka toimii assulla ja hiekallakin rauhallisemmassa ajossa, mutta jo TKC pelaa mielestäni soralla huomattavasti paremmin assukäyttäytymisen heikentymättä. Unicross on sitten jo soranakki jonka ominaisuudet ei assulla niin loista mutta toki silläkin hieman uskaltaa kallistella.
Suosittelisin kokeilemaan tuota TKC:ta Uskon ettet enää palaa K60:een.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 10, 2013 8:26 am 
Avatar

Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 1:25 am
Viestit: 2632
Paikkakunta: JKL
Pyörä: R12GS -13, XCh -07, KTM 690 ENDURO 2009
Laitoin eilen 90/90-21 Pirelli MT21 RallyCrossin eteen ja kyllä hauskakerroin kasvoi, muttei ujostuttanut asvalttisiirtymä Tikkakoski - Jyväskyläkään yhtään.
TKC:n tyyppinen, vähän korkeampi ja pienempi nappula. Max. kuormitukseksi kyljessä sanotaan 212 Kg.

_________________
Päällyste päättyy, elämä alkaa - juha -


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 10, 2013 8:54 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
Viestit: 2269
Paikkakunta: paimio
Pyörä: Pan European 1991
Oman kokemuksen mukaan Pirelli MT16 ja Unicrossi ovat kyllä todella lähellä toisiaan. Tosin vain yks MT16 ollu kokeilussa kun taas unicrosseja monta. Nyt tulee taas alle kuhan unicross kuluu, kun sattu mynetmotos oleen sopivasti.

Toi on kyllä melko hyvä kompromissirengas, kyllä mutka-assullaki päästelee sen mitä rajoitukset antaa myöden ja vähän päälle. Sen mitä ny kehtaa ajella ilman pelkoo nopeudenmittauksesta.

Onkos sulla SIM kuinka kulunut toi etu-unicross? Itsellä kun tuppaa se toisiks reunimmainen nappularivi kuluun jos innostuu oikein asvaltilla kaahaan ja sen jälkeen kyllä puskee pehmeällä vaikka suoraan mennessä jarrutuspito on vielä ok.
Tässä kuvassa ois tarvinnu etunen jo vaihtaa varmaan viissataa kilsaa aiemmin.

Kuva

_________________
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 10, 2013 8:55 am 
Avatar

Liittynyt: Pe Huhti 13, 2012 7:30 pm
Viestit: 1542
Paikkakunta: tervakoski
Pyörä: KTM 530 exc-R
Mä laitoin tälle kesälle domiin anakee 2:sten
tilalle tkc 80:set kun ajattelin kanssa saavani
lisää ajo mukavuutta soratie ajeluihini !
Hukka reisu sen puoleen että mun mielestä
tää tkc muljahtelee ihan samallalailla soralla !
Vika on siis varmaan kuskissa ja tyylissä ajaa
kun ei kerran tuntuma merkittävästi muuttunut ..
Seuraavat on dunlop tr91:set ja ajellaan edelleen vaan omaan rauhalliseen tahtiin epävarmoin ottein soratietä ja koitetaan pysyä pystyssä

_________________
aina tavoitettavissa ?
0440800172
kimmokecki@gmail.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 10, 2013 9:06 am 
Avatar

Liittynyt: Su Elo 07, 2011 11:35 pm
Viestit: 202
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: BMW F800GS
saas nähä kuin äijän käy... Loppuun kuluneet Anakeet (siis ne ekat) vaihtuu ilmeisesti tänään Mitas e-09:iin. Noi Anakeet oli kyllä ihan hyvät asvaltilla (satoi tai paistoi) ja kovapohjaisilla sora/hiekkateillä (kuivilla siis). Pehmosessa hiekassa oli hiukan työläät, kuin myös märillä, savisilla, liejuisilla, mutaisilla yms pinnoilla sai ajella kieli keskellä suuta. Tosin ei kyllä kuskillakaan ole paljoa osaamista :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 10, 2013 11:05 am 
Avatar

Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 11:43 pm
Viestit: 905
Paikkakunta: Sauvo
Pyörä: 990 Adv, ZX-12R
ceevu kirjoitti:
t63 on mun mielestä surkea kompromissi,kadulle niin onnettoman pienet napit ettei uskalla luottaa,pehmeelle niin onnettoman matalat napit ettei uskalla luottaa...tkc oli MINUN MIELESTÄ parempi etukumi sekalaiseen käyttöön. Alottaja ei kyllä valottanu yhtään missä meinaa ajaa,tahi missä konttaa.


Mulla taas homma meni juuri päinvastoin. Vaidoin tkc -> t63 ja tuntuma oli että toimii niin asfaltilla kuin hiakallakin paremmin. En tiedä miksi mutta epäili että tuo suurempi nappien väli parantaa pitoa hiekalla ja pehmeämpi seos pitäjää paremmin asfaltilla.

Noilla 10 - 15 % asfalttiajoilla ei varmaan kannata noita matalanappulaisia harkita jossei sitten tykkää vetää oikein sikakovaa ne kaikki ajot.

_________________
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 10, 2013 11:40 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Viestit: 472
Pyörä: Taas 990 R adv
Useampi pari tullut ajettua..edes Karoo2 takana K60
Enimmäkseen soralla,mut luottoa löytyy myös asfaltti kanttaamiseen.
Ehkä ei ole tullut parempia kokeiltua?

_________________
-----------ajo omalla vastuulla-----------------


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 10, 2013 12:27 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Touko 09, 2011 7:35 pm
Viestit: 383
Paikkakunta: Muurame
Pyörä: Husky 701 Enduro & KTM 400 EXC
Useamman TKC:n jälkeen koin valaistuksen eikä TKC:tä enää meikäläisen pyörään tähän tietoon tule :o Syynä se, että maastossa TKC on mielestäni kelvoton kun pinta on yhtään liukkaampaa: pitkää heinää, savea, mutaa... Ja sorallakin TKC:llä saa ajaa kieli keskellä suuta ettei vaan erehdy kanttaamaan etupäätä yhtään, muuten keula lipeää liian herkästi alta.

Seuraavaksi kokeilin T63, mutta sen nappulat ovat liian matalat muualle kuin assulle, toki assulla sillä uskalsi kanttailla reippaasti.

Sitten laitoin alle Dunlopin D952 ja johan alkoi ajo maistua niin assulla, soralla kuin pöpeliköissäkin :P D952:lla pystyy kanttaamaan myös soralla kivasti ja ajaminen muuttui paljon mielekkäämmäksi ja helpommaksi, kun ei ole pelkoa, että etunen lipeää alta. Sanottakoon, että uutena tämä rengas on assulla kamala ja kiemurteleva, mutta kun nappula pääsee hiukan pyöristymään, renkaan käytös muuttuu selkeästi tasaisemmaksi. D952 ei välttämättä ole paras vaihtoehto, jos virkavalta ryhtyy syynäämään renkaita, mutta elämä on valintoja :roll: Ajokaveri laittoi D952:n alle samaan aikaan kuin minä. Hänellä on KTM 950, jossa on paljon painavampi keula kuin 8GS:ssa ja hänellä rengas kesti vain lyhyen aikaa ja kului nopeasti hypyille asvalttisiirtymillä. Renkaat tuntuvat toimivan aina enemmän tai vähemmän eri lailla eri pyörissä eikä kaikille sovi sama vaihtoehto :?

Unicrossia en oo vielä kokeillu, mutta sen voisi ottaa testiin jossain vaiheessa.

_________________
Rider on the storm
Ex: BMW F 650 GS Dakar '06, BMW F 650 GS '08, BMW F 800 GS '12, Husky 701 Enduro '16... --> '18


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 10, 2013 1:01 pm 

Liittynyt: Su Heinä 01, 2012 8:22 pm
Viestit: 251
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: AT-98
t.t.tammi kirjoitti:
...
Onkos sulla SIM kuinka kulunut toi etu-unicross? Itsellä kun tuppaa se toisiks reunimmainen nappularivi kuluun jos innostuu oikein asvaltilla kaahaan ja sen jälkeen kyllä puskee pehmeällä vaikka suoraan mennessä jarrutuspito on vielä ok.
Tässä kuvassa ois tarvinnu etunen jo vaihtaa varmaan viissataa kilsaa aiemmin.


Mulla oli melkein tuota luokkaa kun kesälomia alottelin viime syksynä, loman lopussa oli nappulat kaatuneet melkein kokonaan. Olisi näköjään pitäny vaihtaa syksyllä uusi kumi alle niin olisi voinu nauttia ajamisesta eri malliin. Mutta kyllä se sillon alottelijan köröttelyissä toimi ihan ok, kun varo savipaikkoja. Itse epäilin että pienemmät paineet olisi aiheuttanu sen nappuloiden kaatumisen. Itsellä oli loppusyksy 1.8bar, yli 2bar paineilla tuntu liukkaalta (2.2 ja 2.5 taitaa olla suositukset AT:hen). Takakumissa oli 2.2-2.4 ja ei kulunu "oudosti"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 10, 2013 1:02 pm 

Liittynyt: Su Heinä 01, 2012 8:22 pm
Viestit: 251
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: AT-98
t.t.tammi kirjoitti:
...
Onkos sulla SIM kuinka kulunut toi etu-unicross? Itsellä kun tuppaa se toisiks reunimmainen nappularivi kuluun jos innostuu oikein asvaltilla kaahaan ja sen jälkeen kyllä puskee pehmeällä vaikka suoraan mennessä jarrutuspito on vielä ok.
Tässä kuvassa ois tarvinnu etunen jo vaihtaa varmaan viissataa kilsaa aiemmin.


Mulla oli melkein tuota luokkaa kun kesälomia alottelin viime syksynä, loman lopussa oli nappulat kaatuneet melkein kokonaan. Olisi näköjään pitäny vaihtaa syksyllä uusi kumi alle niin olisi voinu nauttia ajamisesta eri malliin. Mutta kyllä se sillon alottelijan köröttelyissä toimi ihan ok, kun varo savipaikkoja. Itse epäilin että pienemmät paineet olisi aiheuttanu sen nappuloiden kaatumisen. Itsellä oli loppusyksy 1.8bar, yli 2bar paineilla tuntu liukkaalta (2.2 ja 2.5 taitaa olla suositukset AT:hen). Takakumissa oli 2.2-2.4 ja ei kulunu "oudosti"

EDIT: josta tuli mielee että paineilla voi yrittää hakea tuntumaa kanssa. Itte ajoin unicrossilla viime kesänä alkuun 2.2, sitte kävin hiekkakuopalla ja tiputin etusen 1.8bar, johon se sitten unohtu jossain vaiheessa pariksi viikoksi. Sitten nostin taas 2.2 ja jotenki etupää tuntu hakeutuvan hiekalla alta, joten tiputin 1.8bar takas ja persetuntumalla etupää rupes taas olemaan parempi. Mutta olin vielä täys alottelija viime kesänä joten...


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 73 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com