Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ma Syys 16, 2019 8:00 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Rengaskoot / muutos
ViestiLähetetty: Su Touko 05, 2013 6:19 pm 

Liittynyt: Ti Heinä 19, 2011 10:50 am
Viestit: 314
Paikkakunta: Kuopio
Pyörä: BMW R100 GS PD Classic
Mites nämä matkaenduropyörät on tarkkoja rengaskoosta; esim jos alkup koko on edessä 110/80-19 niin miten sen korvaaminen 100/80-19 renkaalla. Takanen alunperin 150/70-17 ja sen tilalle 130/80-17?? Muuttuuko noissa paljonkin kantavuudet yms yms....enemmän on tietoa autojen rengaskoon muuttamisesta ja joskus on tullut laitettua moottoripyörään kyllä leveämpää rengasta alle kunhan on ensin mittaillut mahtuu haarukassa pyörimään :? :? ..mutta tuo pienempään päin meneminen on oudompaa... :roll:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Rengaskoot / muutos
ViestiLähetetty: Ke Touko 08, 2013 10:48 am 
Avatar

Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Viestit: 1839
Paikkakunta: Upper Sawo
Pyörä: Bao Mao + 501
Vaikutukset riippuu vähän siitä, missä ajelet. Renkaan leveydellä on merkitystä erityisesti kivikoissa ja juurakoissa ajettaessa, joissa kapeampi rengas kulkee sulavammin ja heitteleen pyörää vähemmän. Asfaltilla lienee kyse enemmän pintopinnan leveydestä pyörää kallisteltaessa eli leveämpi rengas antanee enemmän pitopintaa. Toki renkaan profiililla on iso merkistys asiaan (pyöreä vai litteä) ja profiilin muodon kertoo se prosenttiluku (60, 70, 80 jne., korkeus suhteessa leveyteen).

Jos katselet kapeampaa rengasta, niin kannattaa vähän miettiä vanteen leveyttä. Katso, mikä on ko. rengasvalmistajan suosittelema vanneleveys ko. rengaskoolle. Erityisesti tuon takarenkaan kohdalla noin suuri leveyden muutos ei välttämättä onnistu ilman että renkaan muodosta tulee "autonrengas" ja silloin se käyttäytyy erittäin kulmikkaasta ja on hankala hallittava kaarteissa. Eturenkaan kohdalla tuo 10 mm muutos ei kuulosta dramaattiselta, mutta voi sitä toki olla. Tässäkin kannattaa tsekata suositeltu vanneleveys. Jos ero vanneleveydessä on kovin suuri, renkaan muoto voi olla ongelmallinen.

Renkaiden leveydessä kannattaa muistaa, että toiset valmistajat mittaavat leveyden rungon kohdalta ja toiset kulutuspinnan kohdalta. Eli 130 leveä rengas voi olla eri valmistajilla eri levyinen. Siksi oikeastaan ratkaisee enemmän suositeltu vanneleveys.

Oikeat asiantuntijat voivat oikoa asiavirheet. Asfalttiajo on minulle hieman tuntematon laji, joten siitä voisi joku hieman valaista - myös minua.

_________________
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Rengaskoot / muutos
ViestiLähetetty: Su Elo 18, 2013 11:16 am 
Avatar

Liittynyt: Pe Elo 10, 2007 9:51 pm
Viestit: 232
Paikkakunta: Rovaniemi
Pyörä: XChallenge
Vähän samansorttinen kysymys olisi: Tälle klx:lle ilmoitettu rengaskoko eteen on 3,00-21, tai netin mukaan 80/100-21. Tuon kokoisia renkaita löytyy aika huonosti. Miten renkaan käytös muuttuu suhteessa 80/100:aan, jos renkaaksi laittaa 80/90 tai 90/90? Jotain mahdollisimman hyvin purevaa soratienappulaa ajattelin laittaa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Rengaskoot / muutos
ViestiLähetetty: Ti Elo 20, 2013 8:55 am 

Liittynyt: Ke Loka 26, 2011 4:59 pm
Viestit: 683
Paikkakunta: Keskeinen Uusimaa
Pyörä: '08 690 SMC
Voisin melkein vaikka lyödä vetoa ettet profiilieroa edes huomaa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Rengaskoot / muutos
ViestiLähetetty: Ti Elo 20, 2013 3:46 pm 

Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 11:34 pm
Viestit: 180
Paikkakunta: Orivesi
Pyörä: BMW F650 GS Dakar
90/90 21 ainakin syö 3" rinkuloita ongelmitta. Mitään dramaattista eroa en kyllä löytänyt kaarrekäytöksestä, mikä ei olisi selittynyt eri tyyppisestä kuvioinnista.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Rengaskoot / muutos
ViestiLähetetty: Ti Elo 20, 2013 7:47 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Viestit: 2616
Paikkakunta: Piikkiö
Pyörä: KTM 640 Adv R
Esim. innovassa on kokona näköjään 80/100, ja heti perässä suluissa 90/90, juurikin näiden erillaisten mittaustapojen ansiosta...

_________________
"The concept of a versatile motorcycle equally at home on dirt and pavement is as old as motorcycling itself"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Rengaskoot / muutos
ViestiLähetetty: Ti Elo 20, 2013 10:13 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Elo 10, 2007 9:51 pm
Viestit: 232
Paikkakunta: Rovaniemi
Pyörä: XChallenge
T63:a ja MT21:tä saa sekä koossa 80/90 että 90/90, niissä lienee ainakin jotain eroa. Ainakin hintaeroa on 13 euroa. 90/90 lienee se perusvarma valinta, etenkin kun ajelut on hiekkateitä eikä juuri polkuja.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Rengaskoot / muutos
ViestiLähetetty: Su Kesä 22, 2014 10:09 am 

Liittynyt: Ma Heinä 22, 2013 8:52 pm
Viestit: 204
Paikkakunta: Joensuu
Pyörä: 701 E -17, R1200 CL -03
Oletteko bemaristit todenneet mitään ongelmaa, jos X-sarjan vehkeisiin eli G450X:ään tai G650XChallengeen laittaisi taakse vakiokokoisen 140/80-18 renkaan sijasta koon 120/90-18? Leveyden puolestahan ongelmaa ei pitäisi tulla mutta muuttuuko renkaan halkaisija merkittävästi korkeamman profiilin takia tai onko kapeudella vaikutusta renkaan kulutuspinnan muotoon vakiolevyisellä vanteella?
Lähinnä mielessä olisi hankkia Mitaksen C02 taakse. 120/90-18-kokoa olisi saatavana mutta tuota normikokoa en löytänyt. Itsellä on vähän fiilis, ettei tuolla taitaisi olla suurta merkitystä. Kun katsoo pelkästään renkaiden leveyksiä ja lukemia kyljessä, tulee mieleen, käyttävätkö eri valmistajat erilaista metrimittaa!? :o


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Rengaskoot / muutos
ViestiLähetetty: Su Kesä 22, 2014 6:31 pm 

Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Viestit: 995
Pyörä: 500EXC
Itse ajanut Xchallengella pelkästään C02 120/90-18:lla ja ei mitään ongelmaa, ei kun kiinni vaan ja nappulat kulumaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Rengaskoot / muutos
ViestiLähetetty: Su Kesä 22, 2014 8:10 pm 
Avatar

Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Viestit: 870
Paikkakunta: Eteläinen Suomi
Pyörä: BMW G650XChallenge
jhe kirjoitti:
Oletteko bemaristit todenneet mitään ongelmaa, jos X-sarjan vehkeisiin eli G450X:ään tai G650XChallengeen laittaisi taakse vakiokokoisen 140/80-18 renkaan sijasta koon 120/90-18? Leveyden puolestahan ongelmaa ei pitäisi tulla mutta muuttuuko renkaan halkaisija merkittävästi korkeamman profiilin takia tai onko kapeudella vaikutusta renkaan kulutuspinnan muotoon vakiolevyisellä vanteella?
Lähinnä mielessä olisi hankkia Mitaksen C02 taakse. 120/90-18-kokoa olisi saatavana mutta tuota normikokoa en löytänyt. Itsellä on vähän fiilis, ettei tuolla taitaisi olla suurta merkitystä. Kun katsoo pelkästään renkaiden leveyksiä ja lukemia kyljessä, tulee mieleen, käyttävätkö eri valmistajat erilaista metrimittaa!? :o


Ei ongelmaa.

Juu, entiiä millä mitalla ne mittailee...
Joskus renkaan ulkohalkaisija vaihtelee aikatavallakin.
Linkkien takaa löytyy kuva ja juttua kahden erivalmistajan 120/100 -18 renkaasta.

Kokoero voi olla aika hämmästyttävä!
http://i519.photobucket.com/albums/u359 ... 0-1445.jpg
http://www.thumpertalk.com/topic/951745 ... exc-tires/

_________________
"Ikuisuus projekti"
http://www.matkaendurot.net/forum/viewtopic.php?f=8&t=6369&st=0&sk=t&sd=a


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 10 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com