Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Pe Syys 20, 2019 7:31 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ti Marras 06, 2012 3:16 pm 

Liittynyt: Ke Loka 26, 2011 4:59 pm
Viestit: 683
Paikkakunta: Keskeinen Uusimaa
Pyörä: '08 690 SMC
Ei ole vielä kukaan tainnut kysellä käyttökuulumisia Misukan S12/M12 gummeista? Onko noilla kukaan uskaltaunut päällystetyille teille kun eivät ole katulailliset ja jos Posliinit saa kiinni niin galaksit räjähtää :o

Rölleily sikseen, kun itse kysymys on että kumpi kuvio sopii pohjolan oloihin paremmin? Onko tuo M-versio tarkoitettu enemmänkin etelän kalkkikivisoralle ja S suo(mi)poluille?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 01, 2013 10:12 am 

Liittynyt: Ke Loka 26, 2011 4:59 pm
Viestit: 683
Paikkakunta: Keskeinen Uusimaa
Pyörä: '08 690 SMC
Vastataan nyt itselle, että S12 toimii (Pohjan)kangasmaastossa erinomaisesti, uutena kannattaa varoa lentäviä käpyjä eturenkaasta.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 01, 2013 11:12 am 

Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Viestit: 1443
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
S12 oli paljon käytetty rengas metsäenskassa silloin kun FIM-hyväksytyt renkaat eivät olleet vielä pakolliset kisoissa. Edelleen niillä ajellaan paljon reenimielessä ja harraste-enskassa. M12 on kovemmalle alustalle tarkoitettu rengas, eikä se ole niin suosittu kuin legendaarinen S12.

_________________
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 01, 2013 11:15 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
Viestit: 1528
Paikkakunta: Vihti
Pyörä: KTM 250 EXC 6D -17
Itsellä odottelee s12 etunen asennusta, kerrotaan lisää kunhan saan aikaiseksi. Ja pakko sillä on assuakin ajella, saa nähdä kauanko kestää.

_________________
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

KTM 250 EXC Six Days -17
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 01, 2013 11:38 am 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3834
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
Noiden suosio harraste-enskassa romahti sen jälkeen kun valmistus siirtyi jonnekin vinkuintiaan ja kumin laatu muuttui samalla, ensin porukka huomasi eron pidossa ja sitten alettiin ihmetellä että mites tämä valmistusmaa. Oli siis ennen muistaakseni epsanja, no euroopassa kuitenkin. Hyvää kumiseosta tapaa edelleenkin AC10 mallissa.

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 01, 2013 11:57 am 

Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Viestit: 1443
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
XC malli pitäisi olla myös kovemmalla kumiseoksella kuin aikaisempi S12, mutta en kyllä ole huomannut eroa. AC10 ei vaan saa kuin kapoisina kokoina.

_________________
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 01, 2013 1:43 pm 

Liittynyt: Ke Loka 26, 2011 4:59 pm
Viestit: 683
Paikkakunta: Keskeinen Uusimaa
Pyörä: '08 690 SMC
Jani M kirjoitti:
XC malli pitäisi olla myös kovemmalla kumiseoksella kuin aikaisempi S12, mutta en kyllä ole huomannut eroa. AC10 ei vaan saa kuin kapoisina kokoina.

Ei kannata kauheasti vain luottaa noihin kokomerkintöihin, 130/70 S12XC on just tasan saman levyinen uloimmista reunanappuloista kuin 110/90 Innova.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 01, 2013 5:10 pm 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3834
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
AC10 saa 120/90, ei se nyt kovin kaposa maastorenkaaksi enää ole. Toisaalta 110/100 on miltei sama ilmatilavuus kuin S12 140/80.

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Elo 02, 2013 8:23 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
Viestit: 1528
Paikkakunta: Vihti
Pyörä: KTM 250 EXC 6D -17
Mitenkäs muuten tuo katulaillisuus näissä renkaissa, nehän eivät ole tieliikennehyväksyttyjä, mutta onko tähän jokin erityinen syy, esim. eroaako rakenne, seos tms. olellisesti DOT -hyväksytyistä renkaista vai onko michelin vain todennut ettei ole tarvetta hakea DOT -hyväksyntää?

_________________
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

KTM 250 EXC Six Days -17
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Elo 02, 2013 9:19 am 

Liittynyt: Ma Helmi 27, 2012 5:10 pm
Viestit: 135
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: KTM
AC10 on E-hyväksytty rengas eli saa ajaa laillisesti tielläkin. Hyvä ja halpa rengas!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Elo 02, 2013 1:02 pm 

Liittynyt: Su Syys 30, 2012 12:32 pm
Viestit: 14
Pyörä: Susna
THA kirjoitti:
AC10 saa 120/90, ei se nyt kovin kaposa maastorenkaaksi enää ole. Toisaalta 110/100 on miltei sama ilmatilavuus kuin S12 140/80.


S/M12XC renkaan koot menevät seuraavasti:

S12/M12XC Muut valmistajat
120/90-18<--->100/100-18
130/80-18<--->110/100-18
140/80-18<--->120/100-18
120/80-19<--->100/90-19
130/70-19<--->110/90-19
90/9021 <--->80/100-21
(Lähde: Michelin 2013 hinnasto)

Kokoero johtuu erilaisesta mittaustavasta. S/M12XC renkaissa leveys mitataan nappuloiden uloimmasta kohtaa. Jotkut kilpatallit/pyörävalmistajat aikanaan halusivat tietää renkaan todellisen leveyden minkä takia merkintä tapa on tuollainen. Muiden Michelin renkaiden (kuten esim sen mainitun AC10:n) koot ilmoitetaan kuten muillakin valmistajilla.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Elo 02, 2013 3:13 pm 

Liittynyt: Ke Loka 26, 2011 4:59 pm
Viestit: 683
Paikkakunta: Keskeinen Uusimaa
Pyörä: '08 690 SMC
Juvi kirjoitti:
Kokoero johtuu erilaisesta mittaustavasta. S/M12XC renkaissa leveys mitataan nappuloiden uloimmasta kohtaa. Jotkut kilpatallit/pyörävalmistajat aikanaan halusivat tietää renkaan todellisen leveyden minkä takia merkintä tapa on tuollainen. Muiden Michelin renkaiden (kuten esim sen mainitun AC10:n) koot ilmoitetaan kuten muillakin valmistajilla.

Joo, tuo 130 leveä on kuitenkin reilusti alle 130mm, tais jolla just rapiat 120mm mitä tönäriin lukemaksi jäi. Vähän harmitti kun ei tälläistä tiennyt erilaista mittaustapaa tiennyt, pitää vissiin hommaa AC10't sitten ens kerralla :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Elo 02, 2013 5:55 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
Viestit: 1528
Paikkakunta: Vihti
Pyörä: KTM 250 EXC 6D -17
Ensimmäinen ajotuntuma S12 etuseen otettu. Verrokkina toimii TKC joten tuloksiin kannattaa suhtautua sen mukaan.

1. Asfaltilla ei lähellekään niin kauhea ajettava kuin olisi odottanut, itseasiassa yllättävän lähellä TKC:tä.
2. Sateen pehmentämällä, muuten kovapohjaisella soratiellä taas suoraan ajaessa aivan hirveä voblaaja :shock: , tuntui että hiemankin jos kahvoihin tönäisi alkoi armoton vatkaus ja hyvä ettei mennyt metsään. Johtuneeko tämä sitten siitä, ettei kokemusta oikeista nappuloista ole ja nämä kun purevat kunnolla siihen märkään hiekkapintaan niin kovassa vauhdissa tulos on tämä :? . TKC kun tuntui vain leijuvan aina siinä soran/hiekan pinnalla.
3. Soratiellä pito kurveissa kertaluokkia suurempi kuin TKC:llä, kuulalaakerisorakaan ei tuntunut paljoa S12:ta hetkauttavan.

Paineet oli siellä 1,5-1,6 barin tuntumassa, varmaan aika lailla liikaa tämän tyyliselle renkaalle. Lasketaan paineita kunhan fairyt haihtuu välistä. Saa nähdä miten tuo tuosta kehittyy kun nappulat hieman pyöristyy ja löytyy ne oikeat paineet & tuntuma.

_________________
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

KTM 250 EXC Six Days -17
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com