Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on La Syys 21, 2019 6:38 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 22 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ke Elo 29, 2012 4:01 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Kesä 08, 2009 1:14 pm
Viestit: 104
Paikkakunta: Porvoo
Pyörä: 990 Adv ABS+S
Vaikkei tänne etelään lunta tulekkaan niin kyselen silti.. ja empähän ole myöhässä :lol:

Mikähän olis kestävä ja toimiva nastarengas-setti 990 Adventureen. Painoa on ja ne vannekoot oli 2,15x21 ja 4,25x18. Ajot tullee olemaan pikkuteitä ja mahdollisuuksien mukaan merenjäällä. Kumien katulaillisuudesta en ajatellut ottaa stressiä. Eli välikelin renkaita pitävämpää nastoitusta on hakusessa, mutta ashvalttiakaan ei voi kyllä ihan 100% välttää. Takavanteen leveys rajoittaa valikoimaa reilusti, ja luulisinpa että 130 leveä rengas voi mennä jo liian kapeaksi (riippuu tietysti eri valmistajien rengasgeometriasta)? Pääsenkö talviajelun makuun näin vai kannattaako suosiolla hankkia SEn vanteet tai kevyempi pyörä, eli unohdanko koko talviajohaaveilun?

Jos käytettyjä sopivia renkaita on kaupan, niin voisin olla kiinnostunut.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 30, 2012 9:19 am 

Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
Viestit: 805
Paikkakunta: Rauma
Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
Ja samoiten jatkaisin kysymystä, että jos tohon takavanteelle ei löydy suoraan jotain, niin millä leveydelle kannattaisi takavannetta teettää jos toista settiä tilaisi?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 30, 2012 5:00 pm 

Liittynyt: To Huhti 17, 2008 4:40 pm
Viestit: 281
Paikkakunta: Paimio
Pyörä: 990 Adv
Kyllä tuolla 4.25 takavanteella ainakin Kingsin 130 millinen pysyy puolentoistakilon paineilla ilman lukkoakin.
Kaasuvaijeriin sensijaan kannattaa vaihtaa kuminauha talven ajaksi jos haluaa että ne piikit on siellä edes muutaman kilsan verran.
Maltillisella kulkemisella menee ilman nastatappioita pikitietäkin jonkinlaisia siivuja mutta aika pirusti ne lämpeää kyllä kahdeksassakympissä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Syys 24, 2012 1:09 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Kesä 08, 2009 1:14 pm
Viestit: 104
Paikkakunta: Porvoo
Pyörä: 990 Adv ABS+S
Miltähän mahtaa näyttää Mitaksen C-02 120/80 adven leveällä vanteella? Mitaksen sivuilla on C-02 kokonaisleveys (OW) ilmoitettu olevan 148mm. Tätä suositeltiin yhdestä paikasta, 5mm rallinastaa keskelle ja 8mm enskanastaa reunoille...

Olisko kenelläkään vahvaa mutua asiasta?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Syys 24, 2012 3:04 pm 

Liittynyt: Pe Touko 20, 2011 9:15 am
Viestit: 389
Pyörä: 990Adv
Mutua..

Viimetalvena oli vakiovanteella 110/100 Duro, eikä leveydessä ollut muuta ongelmaa kuin tiukahko pistää päälle. Piikit pysy kiinni, nappulat ei - tosin alussa pidin liikaa painetta.

Ens talveksi mulle myytiin Mitas 244 (Trelleborg) 4,40-18 enduropiikeillä sekin. Tuo koko vastannee 120 leveää. Saa nähä millainen show sen päälle vääntämisestä tulee.

Muilla pyörillä ei talviajokokemusta, mutta helkutin hauskaa tällä oli kovaksi tamppautuneilla pinnoilla ruoputella. Taidot, rohkeus ja kunto ei juuri muuhun riitä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Syys 25, 2012 7:46 pm 

Liittynyt: To Syys 01, 2011 9:52 pm
Viestit: 57
Pyörä: MTB
Mites se on, mahtuuko nastarenkaat vakio etulokarin kanssa vai vaatiiko ylälokarin? Voiko takana tulla nastarenkaan kanssa ahdasta, jos on 16/45 välit vakiomittasella ketjulla ja käännetyillä säätöpaloilla?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Syys 25, 2012 9:46 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
Viestit: 2269
Paikkakunta: paimio
Pyörä: Pan European 1991
Sarvi kirjoitti:
Mites se on, mahtuuko nastarenkaat vakio etulokarin kanssa vai vaatiiko ylälokarin? Voiko takana tulla nastarenkaan kanssa ahdasta, jos on 16/45 välit vakiomittasella ketjulla ja käännetyillä säätöpaloilla?

Pikkuadves on mielestäni ihan samat alaloksuromut ku isommassaki ja siinä mahtu pyöriin, toki jotain nastajälkii tuli ku se hankes myöries saatto vähän heiluu. Siis enskanastoilla. Ekana talvena mulla oli jotku puolentoista sentin korokkeet ku ei korkeemmat mahtunu mutta ny vaihtu yläloksuun ku oksanpätkä renkaan ja loksun välissä aiheutti tahattoman voltin. :mrgreen:

Edit: tuossaha toi näkyyki
Kuva

_________________
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Loka 10, 2012 8:13 pm 

Liittynyt: To Syys 01, 2011 9:52 pm
Viestit: 57
Pyörä: MTB
Lienee viisainta hommata se ylälokari... ja on semmoinen modaus että tulee varmaan tehtyä joka tapauksessa joskus vaikkei nastoilla ajaisikaan.

Nastarenkaat vielä harkinnan alla, mutta siihen tulokseen olen tullut että rallinastoilla/katuliimanastoilla mennään, jos mennään. Takarenkaan leveys vähän mietityttää. Tarjolla olisi mm. Mitaksen C02 120 leveänä tai sitten 140 leveänä joko Pirellin MT21 tai Sava (mallia en nyt muista).


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Loka 11, 2012 10:53 am 

Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
Viestit: 805
Paikkakunta: Rauma
Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
veejii kirjoitti:
Kyllä tuolla 4.25 takavanteella ainakin Kingsin 130 millinen pysyy puolentoistakilon paineilla ilman lukkoakin.
Kaasuvaijeriin sensijaan kannattaa vaihtaa kuminauha talven ajaksi jos haluaa että ne piikit on siellä edes muutaman kilsan verran.
Maltillisella kulkemisella menee ilman nastatappioita pikitietäkin jonkinlaisia siivuja mutta aika pirusti ne lämpeää kyllä kahdeksassakympissä.


Niinii, mutta kun toiset vanteet kuitenkin oli tarkoitus hommata (kun rahat ei riitä toisen mopon siis talvimopon ostoon) niin mikähän tuo takasen leveys kannattaisi olla? Siis vanteen?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Loka 11, 2012 11:04 am 
Avatar

Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Viestit: 2747
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: HVA FE 250 -19, KTM 990 S -07
jaa kirjoitti:
veejii kirjoitti:
Kyllä tuolla 4.25 takavanteella ainakin Kingsin 130 millinen pysyy puolentoistakilon paineilla ilman lukkoakin.
Kaasuvaijeriin sensijaan kannattaa vaihtaa kuminauha talven ajaksi jos haluaa että ne piikit on siellä edes muutaman kilsan verran.
Maltillisella kulkemisella menee ilman nastatappioita pikitietäkin jonkinlaisia siivuja mutta aika pirusti ne lämpeää kyllä kahdeksassakympissä.


Niinii, mutta kun toiset vanteet kuitenkin oli tarkoitus hommata (kun rahat ei riitä toisen mopon siis talvimopon ostoon) niin mikähän tuo takasen leveys kannattaisi olla? Siis vanteen?

2.50

_________________
Kura lentää...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Loka 11, 2012 11:24 am 

Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
Viestit: 805
Paikkakunta: Rauma
Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
tertsu kirjoitti:
jaa kirjoitti:
veejii kirjoitti:
Kyllä tuolla 4.25 takavanteella ainakin Kingsin 130 millinen pysyy puolentoistakilon paineilla ilman lukkoakin.
Kaasuvaijeriin sensijaan kannattaa vaihtaa kuminauha talven ajaksi jos haluaa että ne piikit on siellä edes muutaman kilsan verran.
Maltillisella kulkemisella menee ilman nastatappioita pikitietäkin jonkinlaisia siivuja mutta aika pirusti ne lämpeää kyllä kahdeksassakympissä.


Niinii, mutta kun toiset vanteet kuitenkin oli tarkoitus hommata (kun rahat ei riitä toisen mopon siis talvimopon ostoon) niin mikähän tuo takasen leveys kannattaisi olla? Siis vanteen?

2.50


Ja tarkennetaan vielä, siis kesäaikaan noita vanteita oli tarkoitus käyttää nappularenkaiden alustana ja vanhat jäisi sitten "slicksi" käyttöön. Eli kannattaako mennä jo noin kaposeen? Ja kun toki etunenkin on tarkoitus toinen tilata, niin kannattaako mennä alkuperäisellä 2,15 leveydellä? Vai vähän kaposempi?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Loka 11, 2012 11:55 am 
Avatar

Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Viestit: 2747
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: HVA FE 250 -19, KTM 990 S -07
jaa kirjoitti:
Ja tarkennetaan vielä, siis kesäaikaan noita vanteita oli tarkoitus käyttää nappularenkaiden alustana ja vanhat jäisi sitten "slicksi" käyttöön. Eli kannattaako mennä jo noin kaposeen? Ja kun toki etunenkin on tarkoitus toinen tilata, niin kannattaako mennä alkuperäisellä 2,15 leveydellä? Vai vähän kaposempi?

Mulla oli toisina vanteina 2.15 & 1.85 990 Advessa ja ehdottomasti suosittelen sitä nastoilla ja myös nappuloille.
140 leveä takarengas joista on kunnolla valikoimaa toimii tosi hyvin 2.15 vanteella.

_________________
Kura lentää...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Loka 11, 2012 4:24 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Kesä 08, 2009 1:14 pm
Viestit: 104
Paikkakunta: Porvoo
Pyörä: 990 Adv ABS+S
No tältä ne rinkulat sitten näyttää. Suurin osa 5mm rallinastaa, 8mm enskanastaa reunassa. Nastamäärät takasessa 340 ja etusessa 300. Tungin tuon C-02 sisään n. vanteen levyisen teippirullan ja kyllähän se profiili muuttuu, muttei mitenkään järkyttävän pahasti. Verrokkina vieressä loppuunajettu 150 karoo, ja 150 scoutti. Mulla myös käännetyt säätöpalat (17-45), ja aika tiukilla on mahtuminen, on toi C-02 senverran isompi.

Eiköhän näillä alkuun pääse..


Liitteet:
kumit.jpg
kumit.jpg [ 623.44 KiB | Katsottu 3523 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Loka 11, 2012 4:46 pm 

Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
Viestit: 805
Paikkakunta: Rauma
Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
RKi990 kirjoitti:
No tältä ne rinkulat sitten näyttää. Suurin osa 5mm rallinastaa, 8mm enskanastaa reunassa. Nastamäärät takasessa 340 ja etusessa 300. Tungin tuon C-02 sisään n. vanteen levyisen teippirullan ja kyllähän se profiili muuttuu, muttei mitenkään järkyttävän pahasti. Verrokkina vieressä loppuunajettu 150 karoo, ja 150 scoutti. Mulla myös käännetyt säätöpalat (17-45), ja aika tiukilla on mahtuminen, on toi C-02 senverran isompi.

Eiköhän näillä alkuun pääse..


Nii tarkottanet noita ketjun säätöpaloja (hanhan)? Voikos ne alkuperäiset säätöpalat käyttää käännettynä? Tosin itellä on alkuperäinen hammastus rattaissa ja tuskin vaihdan. Tulee ajeltua aika paljon matka-ajoa ja erityisesti viime kesän euroopan reissulla mielestäni tuo alkuperäinen välitys toimi hyvin. Aiheuttaa aika paljon vatkaamista 80-100 nopeuksien välillä, mutta minä poika jaksan vatkata. Onpahan jotain tekemistä pidemmillä siirtymisillä tankkausten välissä (1000mil/24h).


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Loka 13, 2012 8:24 am 

Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
Viestit: 805
Paikkakunta: Rauma
Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
Nii vielä jatkaa hän. Alkuperäinen kysyjä aikoi olla sivuteillä ja jäällä noilla nastoilla. Itsellä tavoite (tai pakote) on enempi asfalttiteillä ja aina kun tilaisuuksia tulee sivuteillä. Onko siis nappulakumi silloin oikea, vai esim. semimalli nastoilla? Esim. mitään ymmärtämättömänä heitän esimerkiksi TKC tai K60? Ja toki jos vastaus on, että semimalli, niin sitten melkein jää taas mietintä noista kapeammista vanteista matkan varrelle... No, toisaalta jos noilla kapeammilla vanteille ei tule käyttöä, olen ymmärtänä, että menevät melko helposti kaupaksi. :)


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 22 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com