Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Pe Syys 20, 2019 11:48 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Pirelli MT 43 endurointiin
ViestiLähetetty: To Heinä 19, 2012 2:59 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1164
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Sopivia renkaita pohtiessa varmaankin kaverin puheet kotarin freeridestä ja videot ko. mopolla ajeluista sai alitajuisesti "keksimään" että voisi ainakin testata trial kumeja enskassa. Sehän noissa on isoin miinus että kuvio on tukossa jos menee ajamaan mutaan tai muuhun pehmeään mikä sitten tukkii kuvion. Ainakin ne paikat missä tulee ajeltua ovat aika kallioisia ja kivisiä ja turhan monesti niitä kallioita ajaa peläten että varsinkin takarengas lähtee luistelemaan tai alkaa sutimaan.

Pirellin MT 43 pitäs olla juttujen mukaan ok myös endurokäyttöön. Se noissa MT43 kumeissa on vielä poikkeavaa, että ne ei ole puhtaasti trial kumit vaan noissa on normaalia jäykempi runko joka ilmeisesti on huomattavasti likempänä endurokumia mitä trial? Foorumeiden juttujen mukaan noita käytetään paljonkin takana, mutta ajattelin kyllä että joutaisi kokeilla samaa sarjaa myös eteen.

Mun puolesta tähän voi kyllä kommentoida muistakin vastaavista kumeista enduroinnissa. Niin ja harrasteluajoihin tulee nuo, eli ei tarvi murehtia jos noi onkin kielletty kisoissa.

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 02, 2012 5:48 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1164
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Tuli sitten tilattua renkaat reifenversand.com:ista. Posteineen 125e pintaan, saas nähä millon saan ne. Ainaki jotku tuntuu tykkäävän noista, vaan pakko testata itse onko noi nyt vaan rahanhukkaa vai ihan toimivaa tavaraa.

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 02, 2012 7:51 pm 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3834
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
Trial-kumeissa ainakin on se paha vika, että kuivalla assulla 20km 70km/h - 2mm. Omasta kokemuksesta, trialilla joka ei varmasti kertaakana sutinu.

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Elo 12, 2012 9:09 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1164
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Ei ole vieläkään kokemusta noin niinko ajo mielessä, mutta tänään sain vaihdettua kumit vanteille ja vanteet mopon alle. Se noissa on isoin havaittu ero tähän mennessä, että halkaisija on huomattavasti isompi mitä norminappulatakasella. Eron huomaa siitä että samoilla ketjuilla haarukan ja kumin väliin jäi nyt vain jotain sentin verran rakoa ja crossinappulalla se rako oli ehkä jotain reilu pari senttiä. Pitää ottaa eka lenkki nyt iisisti ilman huippunopeustestejä ja jos noi tuntuu ilevan se "juttu", niin laitetaan joko pienempää ratasta eteen ja/tai pidempää ketjua.

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Elo 13, 2012 2:10 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 3:30 pm
Viestit: 661
Paikkakunta: Vantaa/Nurmijärvi
Pyörä: SE, EXC400, EXC250TPi 6D
Koskas tuut testaamaan tositoimissa?

T. Sepi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Elo 20, 2012 3:08 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1164
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Seppo Honkanen kirjoitti:
Koskas tuut testaamaan tositoimissa?

T. Sepi


Ei mene enää kauan tosin tänään en taida vielä ottaa mopoa mukaan.

Tuli tehtyä tieteellisen tarkkaa mittailuakin. Trialkumin kanssa takarenkaan ja takahaarukan väliin jää 8mm rako ja enskakumin kanssa väliin sopikin jo 10+6mm kuusiokoloavaimet, eli onhan tuossa hienoinen ero. Sen mitä motaria pätkän ajoin, niin reipas satanen vauhtia ei riittänyt siihen että trial kumi ottaisi haarukkaan kiinni. 1 bar paineilla olen ajanut, voisi ehkä laskea 0,9 tai sitten vaan ajelee 1. Niin ja tosiaan kalliolla sekä kivikossa pitoa tuntuu piisaavan! Ihmeen hyvin nuo pelaa hiekalla ja sorallakin, eli jatketaan testejä.

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Syys 05, 2012 9:58 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1164
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Noniin, nyt on taas himppu enempi kokemusta noista kumeista. Vaikuttaa vahvasti siltä että niin kauan kun ajopaikat on sellasia mistä löytyy kalliota ja kivikkoa, niin toisilla enskavanteilla tulee olemaan nämä MT43:set! Hyvin huomasi että märällä kalliolla ajo on paljon rennompaa kun on enska-/crossinappulaa enemmän pitoa ja luottoa siihen että mopo pysyy pystyssä. Pitää illalla vilkasta miten paljon kumi on kulahtanut, veikkaan että ei ole vielä liikaa käytön jälkeä. Kestävyyttä varmasti edistää sekin, että parilla testillä oli pakko uskoa että noiden kanssa ei revitellä kun pito karkaa samantien. Tietty ei pelkkää hyvää ilman huonoja asioita, eli tosi "yllättävästi" noilla on pito huonompaa jos on märkää liejua jne missä kuvio menee tukkoon, mutta noissa vakio ajopaikoissa nämä toimii niin hienosti että ei tarvi miettiä enempää millä kumilla ajaa jatkossakin 8)

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Syys 05, 2012 11:39 am 

Liittynyt: Ke Syys 08, 2010 6:21 pm
Viestit: 1710
Paikkakunta: Kellokoski
Pyörä: kawasaakeli kle ja Suzuki DR 125
Paljos tuli maksaan nuo kummit ? Mullahan oli mopossa viime talvena samanlaiset kummit, tietty 17 tuumaset ja kokoa 2,75 ja tehoa murto osan husabertistä, mut hyvin nuo piti talvellakin, vaikka ei nastoja ollut ja baareja oli mopon alla 2, et seka ajossa munkin rassin alla ihan varteen otettava vaihto ehto

_________________
Yksinäinen Susi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Syys 20, 2012 4:06 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1164
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Nyt on märällä ja kurassa ajettu. Tosi yllättävästi nuokaan ei pidä jos vetelää ja liukasta kuraa/liejua on reilummasti, mutta käsittämättömän hyvin nuo pitää märällä kalliollakin. Mutaiset kivet jne saa ajaa tarkkana, vaan on noiden pitoon silti luottoa niin paljon että meinaan ajaa jatkossakin näillä. Noiden renkaiden runko tuntuu tosiaan olevan riittävän jäykkä, kun miettii että mopo ei ole ihan kepoisin ja kuskillakin massaa päälle 100kg ja siltikään ei ole noin 0,8 bar paineilla tullut tunnetta että renkaan runko alkaisi muljuamaan normaalia enempi.

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Loka 07, 2013 8:26 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7238
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Mites nämä renkaat kestää sekalaista surauttelua hiekka- ja pikiteillä? Poika haluaisi trial renkaat alle kikkailun opetteluun mutta väkisinkin tulee paljon kilsoja pikitiellä.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Loka 07, 2013 9:14 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Viestit: 1164
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Ulkomailla tuntuu olevan enemmän kokemuksia kestosta jne, vaan tuon perusteella tuntuisi kestävän ihan kohtuullisesti kilsoja. Varmasti isoin tekijä se että minkä tehoisen ja painoisen mopon alle nuo laittaa ja miten malttaa ajaa. Ihmeen kivasti ja vakaasti nuo tuntuu husan alla pelaavan motarillakin mutta kestosta en osaa sanoa oikein mitään kun kuitenkin niin vähän noilla on tullut ajoja vielä toistaiseksi. Se kannattaa sitten huomioida että varsinkin takarenkaan ulkohalkaisija on aika paljon isompi mitä enska/crossikumeilla, eli jos ketjut on lyhkäset niin kannattaa varmistaa että ei hipsuttele takahaarukkaan kiinni kovemmissa kyydeissä.

Malliltaan tuo MT43 pitäs silti olla soveliain katuajoon, koska ne puhtaasti trialmopoihin tehdyt renkaat on melko löysillä rungoilla ja saattavat olla ikävät painavamman ja nopeamman mopon alla. Aikani noita speksasin ja itse ainakin olen ollut tyytyväinen tuohon malliin husan alla.

_________________
Oma vastuu! Artisti maksaa...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Loka 07, 2013 9:56 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7238
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Kiitokset, voisi laittaa renkaat tilaukseen talven aikana. Kumit tulee 11kw Betan alle joten tehoilla niitä ei pääse kuluttamaan, tuntuu ettei siinä kulu 6Days eikä TW302 renkaatkaan. Renkaiden iso ilmatilavuus on plussaa että pääsee enemmän kikkailemaan paineiden kanssa riippuen missä ajaa.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Loka 07, 2013 2:16 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Tammi 16, 2008 11:31 pm
Viestit: 96
Paikkakunta: Hki
Pyörä: KTM 625 SXC, 400 EXC
Hannun innostamana kokeilin itsekin takarenkaana MT43:a. Edessä sen kaverina on Mitas (Trelleborg) Army Special, joka on tavallista krossirengasta tiheänappulaisempi.

Kalliolla ja kivikossa rengas pitää odotetusti erittäin hyvin. Ainoastaan kostea, savipohjainen heinikko saa renkaan totaalisen tukkoon minkä jälkeen pitoa ei ole nimeksikään. Suurin yllätys on kuitenkin ollut mainio pito ns. normaalissa maastossa ainakin kuivalla kelillä; parin pääosin kangasmetsän hiekkapohjaisilla poluilla ajetun safaripäivän aikana takarengas ei kertaakaan lähtenyt omille teilleen. Mutkissa saa kallistaa sen minkä uskaltaa ja kiihdyttäessä yleensä keula nousee ennen kuin rengas lähtee sutimaan. Toisaalta pidon raja on jyrkkä, mutta jouhevalla ja rauhallisella ajotyylillä se ei ole ongelma. Ainoa isompi valittamisen aihe on olematon jarrutuspito. Krossinappulaan tottuneena tuli alkuun jarrutettua moottori vähän väliä sammuksiin.

Arviolta n. 15 h leikkienskan ja 50 km asfalttiajon jälkeen nappuloiden etureunat ovat vähän pyöristyneet, mutta muuten kuluminen näyttää olevan aika olematonta. Rengas taitaa olla vieläpä symmetrinen, joten sen voi jossain vaiheessa pyöräyttää ympäri.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com