Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on La Marras 16, 2019 3:24 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 230 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 16  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ti Joulu 20, 2011 11:15 am 

Liittynyt: To Loka 14, 2004 6:00 pm
Viestit: 788
Paikkakunta: Valkeala
Pyörä: Pole Taiga
Kun kuluneen nastarenkaan pyörimissuunnan vaihtaa, arvelisin käyvän niin, että ainakin reilummin kuluneista nastarungoista irtoaa kovapalat ja sen jälkeen nasta katkeaa/kuluu nappulan pintaa myöten alta aika yksikön. Eli kuten on jo mainittukin, älä käännä pyörimissuuntaa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Joulu 20, 2011 12:33 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Viestit: 1903
Pyörä: KTM
miten selvitätte eturenkaan pyörimissuunnan? jos renkaalla ei ole kovin paljoa ajettu, mutta kovapalasta ja nastan ikenestä on kuitenkin havaittavissa kulumista, niin kumpi reuna siitä kuluu? nastat ovat vielä suorassa, joten siitäkään ei voi päätellä.

kannattaa merkitä uuteen renkaaseen pyörimissuunta maalitussilla, jos ajaa vähän, eikä kunnon kulumismerkkejä jää.

vai onko tuossa vaiheessa yhdentekevää kuinka päin eturenkaan laittaa?

-ville

_________________
---x mopolla suohon x---


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Joulu 20, 2011 2:23 pm 

Liittynyt: To Loka 14, 2004 6:00 pm
Viestit: 788
Paikkakunta: Valkeala
Pyörä: Pole Taiga
Olen itse tuuminut ja tullut siihen johtopäätökseen, että eturenkaan nastat kuluvat kulkusuunnassa etureunastaan kun katsotaan sivulta renkaan alapuolella olevia nastoja. Mutta tämä on vain omaa pohdintaa enkä väitä sitä totuudeksi. Omissa ajoissa eturenkaan kuluminen on ollut niin pientä, että pyörimissuuntaa on monesti vaikea päätellä ja lähinnä olen asentaessa katsonut, että jää nastapuoli ulospäin....


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Joulu 20, 2011 10:57 pm 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3834
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
Etupuolelta kuluu juu, mä en 11h ajetuista (oli niin pirusti lunta kun eka 10h ajetttiin) löytäny kun hienosia jälkiä muutamasta siitä rungosta.

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Joulu 22, 2011 11:49 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Marras 18, 2011 4:21 pm
Viestit: 57
Paikkakunta: Kiiminki
Pyörä: BMW K1100LT
Hankin Satapiikiltä rengaat BMW F650GS pyörään.
Ajattelin ensin hankkia välikelin rengaat, mutta otin sitten rallinastat,
joissa on 6mm ulkonema.
Tänään kävin kokeilemassa ensimmäistä kertaa nastarenkaita. Oli aika varovaista menoa.
Ei houkuttele ajamaan asfaltilla, mutta jäisillä teillä toimi tosi hyvin.


Liitteet:
Kenda Trak master_1.JPG
Kenda Trak master_1.JPG [ 64.04 KiB | Katsottu 4338 kertaa ]
Kenda Big block_1.JPG
Kenda Big block_1.JPG [ 60.07 KiB | Katsottu 4338 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Joulu 23, 2011 12:41 am 
Avatar

Liittynyt: Ti Touko 19, 2009 8:21 pm
Viestit: 753
Paikkakunta: Kauttua
Pyörä: Africa Twin RD07
Onko tuollaisia ei ihan täyteen rallinastoilla nastoitettuja järkeä lisänastoittaa esim. noilla bestgripin ruuvattavilla?

Äskettäin hankkimissani kendan etukumissa on muutama (melko pieni) reunapala nastoittamatta, siihen jos laittaisi pidempää niin eikös se olisi käytössä "silloin kun sitä eniten tarvitsee", eli etunen luisumassa alta? Ne nappulat on kyl tosi pienet ja korkeat, mitään suurta pitoa turha toivoa, mutta jos edes jotain.

Varmaan turhaa pohdintaa kun kelisyistä on edelleen vain välimallit alla ja noi on kokeilemati.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Joulu 23, 2011 10:06 am 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Viestit: 3088
Paikkakunta: ROI
Pyörä: exc
Sellainen mielikuva, mikä saattaa olla kyllä harhaa että nyt alle laitetut kings nastakumit ei pidä yhtä hyvin lumella kuin aikaisemmin alla olleet bf goodrich crossengo nastat. Kingsit isolla nappulalla ja enemmän nastoja verrattuna bf:iin. Ero ei iso ja on noissakin ihan hyvä pito mutta ei samalla tavalla sairaan hyvä kuin edellisissä. Silti siis ihan tyytyväinen kingseihin kunhan kestävät. BF:illä tuli ajettua neljä tai viisi talvea mutta ei kauheasti yhtenäkään talvena ja olivat kohtuu kunnossa vielä, yhtään nastaa ei esim puuttunut toisin kuin kaverilta saadussa eturenkaassa joka oli samaan aikaan ostettu ja vain pari reissua ajettu mistä puuttui yksi nappula vaikka muuten oli noita minun kumeja paremman näköinen (samanlainen kumi siis,bf).

_________________
antti


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Joulu 31, 2011 2:31 am 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3834
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
BF on sama kuin Misukan AC10, tulevat milloin BF milloin MC merkillä, joka on pidoltaan seuraavaks paras MC5 jälkeen, eli ei ole harhaa.
Minkä takia joku tilaa jonkun Kendan vajaanastasena? Eikös tulis halvemmaks ostaa samalla kertaa ne loputkin nastat, etenkin kun Kenda ei ilman niitä edes kestä?

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Joulu 31, 2011 6:00 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Touko 19, 2009 8:21 pm
Viestit: 753
Paikkakunta: Kauttua
Pyörä: Africa Twin RD07
THA kirjoitti:
Minkä takia joku tilaa jonkun Kendan vajaanastasena? Eikös tulis halvemmaks ostaa samalla kertaa ne loputkin nastat, etenkin kun Kenda ei ilman niitä edes kestä?


Kun ei ole tietoa, tai ainakin tässä tapauksessa rinkulat ovat käytetyt. Ainakaan missään kootussa/"auktorisoidussa" paikassa. Ellei joku ole kirjoitellut kurawikiin tällävälin..
Vaikka siis olinkin jo sun aiemmat kommentit vajaanastaisista bongannut, niin noi ostin koska a) olen hidas, myös mopolla; b) harrastus jossa tarkoitus oppia, tähän kuuluu myös vertailu sen kanssa mikä "ei toimi"(tm); c) hinta oli sen verran sopiva vrt. uutena.

Ynnä se että kun edelinen kokemus ovat ne katuliimanastat (myös vajaanastoitetut) jotka piti ja kesti omissa olosuhteissa oikein hyvin (muu kuin umpiloska) niin kyllähän nää rallinastoitetut näyttää yhtäkkiä katsellen varsin vakuuttavilta, etenkin kun ne nastoittamattomat nappulat ovat enimmäkseen niin pieniä ettei oikein suoraan näe miten niistä olisi oleellisen paljon hyötyä. Jälkeenpäin vierekkäin 1:1 verraten niin katuliimanastat ovat melko paljon korkeampia kuin henkilöautonastat, mutta vain vähän pienempiä/matalampia kuin nämä rallinastat.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Tammi 01, 2012 2:59 am 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3834
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
No se tietty juu vähän rajoittaa valinnanvapautta. Mutta jos katsot BG sopivuustaulukkoa, niin huomaat että loppuu nopeesti nappula kesken. Ehkä BG 1500 vielä menis? Niissä tosin on kovametallitappi 2,5mm, mutta kyllä sekin puree kun et vissiin ihan enskapaineilla meinannukaan ajella?

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Tammi 07, 2012 1:00 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Viestit: 3088
Paikkakunta: ROI
Pyörä: exc
AnttiL kirjoitti:
Sellainen mielikuva, mikä saattaa olla kyllä harhaa että nyt alle laitetut kings nastakumit ei pidä yhtä hyvin lumella kuin aikaisemmin alla olleet bf goodrich crossengo nastat. Kingsit isolla nappulalla ja enemmän nastoja verrattuna bf:iin. Ero ei iso ja on noissakin ihan hyvä pito mutta ei samalla tavalla sairaan hyvä kuin edellisissä. Silti siis ihan tyytyväinen kingseihin kunhan kestävät.


Itseäni lainaten :evil: :cry:
Takana on reilu 5h kingseillä, takakumista on jo 5 nastaa lähtenyt. Kaikki samalta reunalta vierekkäisiä nastoja. Lisäksi minun mielestä normaaleja murtumajälkiä vähän kaikkialla nastojen juurilla. Surkeus.


No, ilmeisesti ei välttämättä ole kyse renkaan huonoudesta kun ajoporukassa useita joilta samalta syrjältä lähtenyt nastoja. Mutta mutta, eilen haastatelluista oli kolme tälle syksyä ostetuilla kingseillä ajajia ja kaikilta puuttui nastoja/nasta, yhdellä muun merkkinen ja kaikki tallella. Ja kaikki siis samaa rinkiä kiertäneitä. Rata on kivinen ja kiviä on siellä täällä "näkyvissä", lisäksi on joitakin puunrungon ylityksiä ym... eli ei varmastikaan helpointa mahdollista kumille/nastoille.Välillä pitoa, välillä ei yhtään kun pyörii puuterissa kunnes taas nappaa kiinni.

_________________
antti


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Tammi 07, 2012 1:38 pm 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3834
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
Mä oon tässä ajellu semmosen 300km jo lunta 0-10cm eli ihan paljastakin kivikkoa, Misukoilla joilla ajoin jo 1,5v. sitten ekat 10h. Iso pyörä tuntuu tykkäävän nappulan reunaakin vähän kyllä järsiä, mutta nastoja ei ole vielä edes kenollaan saati tippunu. Näyttäis tulevan Motorenkaan nastotuksella tuntia kohden aika paljon halvemmaks vaikka kalliilta ostaessa tuntukin... edessäkin on misukka, täysnastasena, se on jo suoraneinen ihme ettei edes tolla 64-65kg etuakselipainolla vielä sivunastat yhtään harita (älkää silti hommatko enskanastalla muuta kun Mitas C-17 tai 444 möhköihin).

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Tammi 07, 2012 2:16 pm 

Liittynyt: La Marras 06, 2010 2:51 pm
Viestit: 798
Paikkakunta: Salo
Pyörä: 1100gs
3-4 sataa kilsaa takana puolikuivaa asvalttia, hiekkatietä, kivikkoa ja puun ylityksiä(Todella reippaasti sudittaen.)
Kaikki nastat Kingsissä tallessa. Rallinastat keskellä ja enskat reunoissa.
Hakkaa Trellikan Armyn kestossa mennentullen.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Tammi 07, 2012 2:56 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Viestit: 3088
Paikkakunta: ROI
Pyörä: exc
Minä olen vähän koittanut olla helläkätinen ja tarkoituksella renkaita säästävä ajotavassa, ajatuksena jouheva ja mahdollisesti koko päitsin yksillä kumeilla mahdollistava ajotyyli.
Ja möhköistä puheen ollen niin mopo ei ole painava mutta yhteispaino on kuitenkin noin 240kg kuskin ollessa se painavampi osapuoli. :oops:

No, nää on niitä oppirahoja :evil:

_________________
antti


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Tammi 08, 2012 6:15 pm 

Liittynyt: Ma Heinä 02, 2007 1:18 pm
Viestit: 128
Paikkakunta: Roi
Pyörä: Exc 250
Antin kans jo spoorin laidassa nuita meijän uuden karheita Kingssejä päiviteltiin, mutta kun mopo sulas tallissa ja katoin takakumia niin TERVE! :shock:

Edelleenkin puuttui vain yksi laitapiikki, mutta 80% laitanastoista on noussut ulos törröttämään kolostaan ja ovat sen näkösiä että näen ne viimeistä kertaa..

Toki oli tiedossa että renkaat kuluu eri tahtiin nyt kun spooria ajetaan. Lumitilanne on meillä hyvä mutta toki spoorissa on muutama kivi on näkyvissä, mutta kyllä nää silti minusta tuntuu hajoavan käsiin.

7h ajettu minun omaa hiasta, kumeja suuremmin säälimättä.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 230 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 16  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com