Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ke Syys 18, 2019 2:54 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 22 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: La Elo 27, 2011 8:48 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Kesä 30, 2009 9:40 am
Viestit: 2661
Paikkakunta: Uleåborg
Pyörä: AT RD07a IBA
Nyt harmittaa. Vaihdoin eteen uuden Heidenaun K60-rinkulan. Ja nousikin ihan nätisti vanteelle.
Taustaa: edellinen, käytettynä ostettu K60 pompotti etupäätä jossain 50 km vauhdissa. Silleen, että sen kyllä huomasi häiritsevästi. Luulin se johtuvan siitä että käytettynä ostetussa renkaassa olisi ollut runkovika.
Ja mitä vielä! Uusi rengas tekee juuri samoin! Kuten sanoin, rengas nousi vanteelle hyvin, ja oli silmämääräisesti OK eli nousi joka puolelta, eikä tarvinnut juurikaan tasapainottaa. Mutta ajossa, hiljaisilla nopeuksilla (50 km/h ja silleen) pompottaa. Ja kun katsoo kuviota (tapeilta seisten), niin se tekee pientä kiemuraa renkaan pyöriessä, mikä ei ole hjuva juttu, arvaan. :evil:

Onko K60:sssä ollut laatuongelmia, vai onko vanteessa pykämä joka estää renkaan viimeisen millin nousun, vai olenko tulossa hulluksi? (älkää vastatko viimeiseen. Kiitos :P )

Vanne on kohtuusuora - muutaman millin loiva heitto on siivusuunnassa, pystysuunnassa vähemmän.

_________________
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Elo 27, 2011 9:59 pm 

Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Viestit: 2505
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Tunturi
Ei mitään hajua tuosta ko. renkaasta, mutta ainaki vanhemman At:n vanteen huulesa oli semmonen kiva "rihlaus" joka joskus kyllä teki vanteelle nousun haasteelliseksi. Sattui samoin itelle ja vauhti jossa pompotti eniten oli just 50-60. Kumi oli MT90AT.

_________________
Paskapuhetta, mutta uskon.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Elo 28, 2011 12:05 am 

Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
Viestit: 805
Paikkakunta: Rauma
Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
Itellä oli jo ennen tuota vaihtoa Skorpparista Heidenauhun pientä pompotusta. Luulin että johtu tosta Skorpparin ominaisuudesta joka tulee esille kuluneena. Tai niin ainakin isot pojat on kertonu. Vaihdon etusen ja takasen Heidenaun ja vipotus meni ihan överiksi. No, takavannetta tutkailin ja siinä oli aika iso heitto. Ite yritin korjailla ja jonkin verran sain paremmaksi, mutta vipotusta edelleen. Tarkastin etuvanteen ja ei ongelmia. Lähetin vanteen Symoticille ja nyt odotetaan takasin. Eturenkaassa isommassa vauhdissa kuvio menee ajaessa mielestäni jotenkin veikeesti tai siten simmut harittaa, mutta käsin rengasta pyörittäessä ei kyllä missään mitään heittoa ole. No, jos tuo vanne tulis ens viikolla kotio niin katotaan mikä on vaikutus. Sitten pitäs ainakin vanteesta johtuvat heitot olla poissuljetut. Katotaan vaikutukset.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Elo 28, 2011 12:41 am 
Avatar

Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 9:42 pm
Viestit: 674
Paikkakunta: Lahti
Pyörä: 8Gessu
Minulla K60 aivan sama oire, pompottaa 60 havinoilla. Kumi oli kyllä hyvin vanteella eikä tasapainovikaa ole. Renkaassa itsessään on hieman (n. 1-1,5mm) pystyheittoa. Sain vaivaa pienemmäksi kun pyöräytin kumia varttikierroksen vanteeseen nähden.

_________________
Kaikki on kaunista, kun silmä tottuu.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Elo 28, 2011 5:11 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Touko 30, 2010 6:21 pm
Viestit: 583
Paikkakunta: Joensuu,Hammaslahti
Pyörä: AT -92
Mullakin tuo K60 etusessa pompotteli, en saannu nousemaan mitenkään kunnolla vanteelle. Kovemmassa vauhdissa sitä ei kuitenkaan huomaa. No nyt on innova alla, joka ei näköjään tykkää 2 päällä ajosta reissukamojen kanssa :shock:

_________________
Loud pipes save lives
-Pasi-


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Elo 28, 2011 6:17 pm 

Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Viestit: 2505
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Tunturi
Eikös siinä Innovasa ole liian vaatimaton painoluokka Afrikaanolle? Jos se siksi pillastuu.

_________________
Paskapuhetta, mutta uskon.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Elo 28, 2011 7:48 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Kesä 30, 2009 9:40 am
Viestit: 2661
Paikkakunta: Uleåborg
Pyörä: AT RD07a IBA
Taikinoin rengasta tänään tyhjänä, ja nostatin sen uudelleen vanteelle. Sama juttu. Jännä, kun kuvio on selvästi kierossa eli vemputtaa ajossa sivusuunnassa eikä missään kuitenkaan näy selvästi etä rengas ei olisi noussut. Nyt ei tosin pompota niin pahasti, tiputin paineita vähän.

Kai se on tällä mentävä. :x

P.S. Ulkomailla näyttä joku kokevan vastaavanlaisia "sijoitusongelmia" sisärenkaattomalla. Ja ohjhe on:
Lainaa:
Sounds like the bead might not have been seated properly when fitting by hand. You need to bounce the wheel alot while turning it before inflating.

_________________
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Elo 28, 2011 10:37 pm 

Liittynyt: Ke Touko 18, 2005 8:43 pm
Viestit: 978
Paikkakunta: Kankaanpää
Pyörä: Tervatien kulkijoita
rainerb kirjoitti:
Vanne on kohtuusuora - muutaman millin loiva heitto on siivusuunnassa, pystysuunnassa vähemmän.

Tästä lauseesta minä huolestuisin ainakin. Minusta pari milliä on max. toleranssi. Kannattaa tarkistaa pinnojen kireys ja samallahan se vanne tulee siinä oikaistua.

_________________
Ollutta: XTZ660 -94, XTZ850 -92, Shine mx230, XTZ750 -89

Kuva


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Elo 29, 2011 10:37 am 

Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
Viestit: 805
Paikkakunta: Rauma
Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
rainerb kirjoitti:
Taikinoin rengasta tänään tyhjänä, ja nostatin sen uudelleen vanteelle. Sama juttu. Jännä, kun kuvio on selvästi kierossa eli vemputtaa ajossa sivusuunnassa eikä missään kuitenkaan näy selvästi etä rengas ei olisi noussut. Nyt ei tosin pompota niin pahasti, tiputin paineita vähän.

Kai se on tällä mentävä. :x

P.S. Ulkomailla näyttä joku kokevan vastaavanlaisia "sijoitusongelmia" sisärenkaattomalla. Ja ohjhe on:
Lainaa:
Sounds like the bead might not have been seated properly when fitting by hand. You need to bounce the wheel alot while turning it before inflating.


Ja minä kun luulin kohtuullisesti ymmärtäväni enklantia, mutta tuosta viimeisestä lauseesta en saa enää selvää. "Sinun tulee pompottaa rengasta paljon kääntäessäsi se ennen täyttöä" ??? Vai "Pompota rengasta käännellen ennen kuin täytät sen." Siis nyypiö näissä asioissa, mutta mitä se avittaa tyhjää gummia pompotella ja käännellä (siis ilmeisesti pompottaa toisesta kohdasta)? Eikös gummivasaraa pitkin renkaan kylkeä joka paikkaan kun ilmat on sisällä? Ja rengasrasva auttas varmaan... Kun tästä halvatun tuppukylästä jostain sitä löytäs...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Elo 29, 2011 10:54 am 
Avatar

Liittynyt: To Huhti 23, 2009 10:04 am
Viestit: 1445
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: R1200GSA -16,Husky FE450 -16,K100RS -87
jaa kirjoitti:
Lainaa:
Sounds like the bead might not have been seated properly when fitting by hand. You need to bounce the wheel alot while turning it before inflating.


Ja minä kun luulin kohtuullisesti ymmärtäväni enklantia, mutta tuosta viimeisestä lauseesta en saa enää selvää. "Sinun tulee pompottaa rengasta paljon kääntäessäsi se ennen täyttöä" ??? Vai "Pompota rengasta käännellen ennen kuin täytät sen." Siis nyypiö näissä asioissa, mutta mitä se avittaa tyhjää gummia pompotella ja käännellä (siis ilmeisesti pompottaa toisesta kohdasta)? Eikös gummivasaraa pitkin renkaan kylkeä joka paikkaan kun ilmat on sisällä? Ja rengasrasva auttas varmaan... Kun tästä halvatun tuppukylästä jostain sitä löytäs...


Ite oon nakellut lattiaa vasten sitä puolityhjänä, eli vähän ilmaa sisällä.
Voi se tyhjänäkin auttaa - konstit on monet. Rengasrasvaa ilman muuta kannattaa aina käyttää. Jotku käyttää fairya, omasta mielestä se ei oo niin hyvä, koska siitä jää jäämiä ja hapettumia vanteeseen.

Niin tuohon alkuperäiseen aiheeseen, pompotus.
Mulla XR tekee samaa pompotusta 50-60km/h, syynä siihen sen että vanne on yhdestä kohtaan saanut iskun ja on siitä kohtaa pystysuunnassa painunut 10cm matkalta hieman keskiötä kohden. On siitä kohtaa "vähemmän pyöreä". Mutta ei haittaa metässsä eikä muilla nopeuksilla.

_________________
Kuraköröttelijä


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Elo 29, 2011 1:37 pm 

Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
Viestit: 805
Paikkakunta: Rauma
Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
Niinii, sitä ihmettelinkin, notta meneekö toi rengas sitten paremmin ns. huulille ennen ku napsahtaa kokonaan paikalle? Ja juu, eka kerroilla käytin fairyä kun ei just sillä hetkellä koko kylässä muuta ollu.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Elo 30, 2011 12:10 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Viestit: 1841
Paikkakunta: Upper Sawo
Pyörä: Bao Mao + 501
Pompotus ja vauhti 50-60 kmh - kuulostaa tutulta. Meneekö vielä sellaisessa säännöllisessä sekvenssissä se pompotus eli toistuu jaksottaisesti samanlaisena? Onkohan rengas ollut edellisellä omistajalla tasapainossa? Pienikin heitto ajan myötä saa renkaan kulumaan epätaisaisesti ja enemmän sen painavimman kohdan kohdalta. Kuluman ei tarvitse olla kovin kummoinen, kun fysiikan lait saavat renkaan kulumaan epätasaisesti eli siihen muodostuu ikään kuin nimismiehen kiharaa ajan oloon. Mittaile renkaan kulutuspinta ja katso, onko sitä jossain kohdassa havaittavasti vähemmän kuin toisaalla.

Ja voihan se olla, että rengas vaan on epätasapainossa - tosin lienet tämän jo tarkistanut.

Aika moni rengas on mullakin heittänyt varsinkin sivusuunnassa, vaikka vanteelle on noussut ihan hyvin. Tosin K60 on tarkoitettu myös kovempivauhtiseen käyttöön ja siten sen pitäisi olla melko lailla suora. Ja varastointitapa vaikuttaa myös renkaan muotoon - siitä tulleet vinoumat ei aivan heti näyttäisi oikenevan.

_________________
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Elo 30, 2011 12:18 pm 

Liittynyt: Pe Elo 17, 2007 1:42 pm
Viestit: 82
Paikkakunta: Hyvinkää
Pyörä: Derbi Mulhacen 659
Å kirjoitti:
Ja varastointitapa vaikuttaa myös renkaan muotoon - siitä tulleet vinoumat ei aivan heti näyttäisi oikenevan.


Mulla on tuore kokemus yhdestä K60 renkaasta joka tuntui heti asennuksen jälkeen pompottavan kaupunkinopeudessa mutta rauhoittui satakunta kilometriä pyörittyään.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Elo 30, 2011 1:36 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Kesä 30, 2009 9:40 am
Viestit: 2661
Paikkakunta: Uleåborg
Pyörä: AT RD07a IBA
Å kirjoitti:
Pompotus ja vauhti 50-60 kmh - kuulostaa tutulta. Meneekö vielä sellaisessa säännöllisessä sekvenssissä se pompotus eli toistuu jaksottaisesti samanlaisena? Onkohan rengas ollut edellisellä omistajalla tasapainossa? Pienikin heitto ajan myötä saa renkaan kulumaan epätaisaisesti ja enemmän sen painavimman kohdan kohdalta. Kuluman ei tarvitse olla kovin kummoinen, kun fysiikan lait saavat renkaan kulumaan epätasaisesti eli siihen muodostuu ikään kuin nimismiehen kiharaa ajan oloon. Mittaile renkaan kulutuspinta ja katso, onko sitä jossain kohdassa havaittavasti vähemmän kuin toisaalla.

Ja voihan se olla, että rengas vaan on epätasapainossa - tosin lienet tämän jo tarkistanut.

Aika moni rengas on mullakin heittänyt varsinkin sivusuunnassa, vaikka vanteelle on noussut ihan hyvin. Tosin K60 on tarkoitettu myös kovempivauhtiseen käyttöön ja siten sen pitäisi olla melko lailla suora. Ja varastointitapa vaikuttaa myös renkaan muotoon - siitä tulleet vinoumat ei aivan heti näyttäisi oikenevan.


Nyt on alla uusi rengas, joka pompottaa. Edellinen pompottava oli käytettynä hankittu. Ja juu, kyllä ne tasapainossa ovat olleet.

Samalla tavalla on molemmissa kulutuspinta "kierossa" sivusuunnassa kun rengas on asennettu. Se ihmetyttää.

En minä aikaisemmilla renkailla ole tällaista huomannut, ja siksi epäilenkin nyt rengasta, en vannetta. Tosin K60 saattaa olla kovempi reunaltaa, eikä vanneongelma siksi ole aikaisemmin tullut esiin. Mutta minusta vannekin on ihan kelpoinen.

_________________
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Elo 30, 2011 3:24 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Viestit: 545
Paikkakunta: Raasepori
Pyörä: Suzuki DL1000 Hva TXC310 TE310 TE250
Saattaa olla hassu kysymys, mutta onko tubetype (TT) rengas ja paksu norsunkortsu sisäkumina?
Jos on niin, onko sisäkumi "suora" eli tasapaksu tms?
Tuommoinen paksu sisäkumi jos ei ole "tasapaksu" niin voi pullistuttaa ulkorengastakin joskus hassusti.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 22 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com