Pohjolan Kurapyöräilijät
http://matkaendurot.net/phpBB3/

Piikkirenkaan kestävyys?
http://matkaendurot.net/phpBB3/viewtopic.php?f=7&t=18855
Sivu 6/7

Kirjoittaja:  Kampi [ La Maalis 10, 2012 11:37 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Piikkirenkaan kestävyys?

Nastoja on paljon erilaisia: on lyhyttä ja pitkää. Montako valmistajaa löytyy? Luulisi niitä luoteja tekevän useampikin valimo. Jos ja kun niitä on erimerkkisiä niin mikä on hyvän merkkinen piikki? Omasta lehmästä tuntuu piikkejä katkeilevan (takasesta) vähän turhankin paljon.

Kirjoittaja:  mikko73h [ Pe Maalis 16, 2012 7:41 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Piikkirenkaan kestävyys?

Asfaltilla yli 80km/h vauhdissa piikipyörä alkaa sutimaan (vauhdin ylläpitämiseksi) ja piikit alkavat repeilemään irti. :!:

Kirjoittaja:  Kampi [ Pe Maalis 16, 2012 10:15 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Piikkirenkaan kestävyys?

Mutta kun enhän mä edes kahdeksaakymppiä :oops: ... AT:n mittari näyttää ajossani maksimissaan vajaata 80, seitsemänkymppiä kovalla pinnalla on ollut tähän asti rajoitus.

Kirjoittaja:  mosku [ Ma Maalis 19, 2012 7:50 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Piikkirenkaan kestävyys?

Tämä ei tietenkään liity varsinaisesti kestävyyteen, mutta voisiko arvon asiantuntijat kommentoida, että minkälaista painetta kannattaa pitää 80/100-21 etusessa? Olen kokeillut 1.2-1.0bar välillä ja ongelma on etupään "leijuminen" ja tuntuman puute, jos tienpinta on kova/jäinen...ei ole oikein tuntumaa ko tilanteessa.

Kirjoittaja:  THA [ Ti Maalis 20, 2012 3:31 am ]
Viestin otsikko:  Re: Piikkirenkaan kestävyys?

Kysymys lienee suht tietämättömän/kokemattoman suusta, koska kysymyksessä ei eistetty mitään spekseja painoista? Eli jotta vois sanan leijuu ymmärtää, tars tietää mikä on keissi ja missä, assua vai hiekkatietä vai aurattua peltoo vai mitä, mopo ja kuski kiloina?

Kirjoittaja:  Piese [ Ti Maalis 20, 2012 12:03 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Piikkirenkaan kestävyys?

mosku kirjoitti:
Tämä ei tietenkään liity varsinaisesti kestävyyteen, mutta voisiko arvon asiantuntijat kommentoida, että minkälaista painetta kannattaa pitää 80/100-21 etusessa? Olen kokeillut 1.2-1.0bar välillä ja ongelma on etupään "leijuminen" ja tuntuman puute, jos tienpinta on kova/jäinen...ei ole oikein tuntumaa ko tilanteessa.


Dr "matkalehmä" (matkatavaroineen ja tankki täynnä) 200kg + reilu 100kg ukko ja 1,3-1,4 kiloa on kohtuu hyvä, enempää ei ole tullu kokeiltua vähempää kyllä, mutta ei vaan toimi noin painavassa rohjossa.

Kirjoittaja:  Tuffe [ Ti Maalis 20, 2012 2:29 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Piikkirenkaan kestävyys?

mosku kirjoitti:
Tämä ei tietenkään liity varsinaisesti kestävyyteen, mutta voisiko arvon asiantuntijat kommentoida, että minkälaista painetta kannattaa pitää 80/100-21 etusessa? Olen kokeillut 1.2-1.0bar välillä ja ongelma on etupään "leijuminen" ja tuntuman puute, jos tienpinta on kova/jäinen...ei ole oikein tuntumaa ko tilanteessa.

Eturenkaan paineella ei oo juurikaan merkitystä silloin kun keula leijjuu. Kaasun löysääminen saa keulan takas alas ottamaan tuntumaa. Sori, oli pakko

Kirjoittaja:  mikko73h [ Ti Maalis 20, 2012 10:33 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Piikkirenkaan kestävyys?

Tuffe kirjoitti:
mosku kirjoitti:
Tämä ei tietenkään liity varsinaisesti kestävyyteen, mutta voisiko arvon asiantuntijat kommentoida, että minkälaista painetta kannattaa pitää 80/100-21 etusessa? Olen kokeillut 1.2-1.0bar välillä ja ongelma on etupään "leijuminen" ja tuntuman puute, jos tienpinta on kova/jäinen...ei ole oikein tuntumaa ko tilanteessa.

Eturenkaan paineella ei oo juurikaan merkitystä silloin kun keula leijjuu. Kaasun löysääminen saa keulan takas alas ottamaan tuntumaa. Sori, oli pakko


Tai pidetään renkaat keskipakovoiman kanssa muodossansa... :D

Kirjoittaja:  mosku [ To Maalis 22, 2012 11:18 am ]
Viestin otsikko:  Re: Piikkirenkaan kestävyys?

Kiitos kaikille. Yksi asiallinen vastaus ja loput viisastelua/hattuilua. Eli normikeissi.

Eli piikkirenkaasta oli tietenkin kyseessä, en kai nyt muuten tähän ketjuun olisi sotkeutunut. Pyörä on wr250r ~130kg, kuski painaa varusteineen ~95kg ja alustana kova eli jäinen tai tamppaantunut luminen aurattu tie (urien kanssa vielä pahempi tietenkin), tämä on se keissi. Voi tietenkin olla, etten vain totu tuohon piikkirenkaan tuntumaan :cry: .

Kirjoittaja:  gff-3 [ To Maalis 22, 2012 12:17 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Piikkirenkaan kestävyys?

mosku kirjoitti:
Kiitos kaikille. Yksi asiallinen vastaus ja loput viisastelua/hattuilua. Eli normikeissi.

Eli piikkirenkaasta oli tietenkin kyseessä, en kai nyt muuten tähän ketjuun olisi sotkeutunut. Pyörä on wr250r ~130kg, kuski painaa varusteineen ~95kg ja alustana kova eli jäinen tai tamppaantunut luminen aurattu tie (urien kanssa vielä pahempi tietenkin), tämä on se keissi. Voi tietenkin olla, etten vain totu tuohon piikkirenkaan tuntumaan :cry: .

Mulla kottarainen+kuski on vähän painavampi (140+100), mutta käytin alle kilon paineita (~0.8bar) sekä edessä että takana, tuntuma jäällä ja lumella erittäin hyvä. Kuskista vain loppuu usko ennen kuin renkaasta pito. Vannelukot oli tietty.

Tosin viikonloppuna heitän silestonet alle, kun kelit loppu täällä jo aikaa sitten.

Kirjoittaja:  THA [ Pe Maalis 23, 2012 2:12 am ]
Viestin otsikko:  Re: Piikkirenkaan kestävyys?

mosku kirjoitti:
Kiitos kaikille. Yksi asiallinen vastaus ja loput viisastelua/hattuilua. Eli normikeissi.

Eli piikkirenkaasta oli tietenkin kyseessä, en kai nyt muuten tähän ketjuun olisi sotkeutunut. Pyörä on wr250r ~130kg, kuski painaa varusteineen ~95kg ja alustana kova eli jäinen tai tamppaantunut luminen aurattu tie (urien kanssa vielä pahempi tietenkin), tämä on se keissi. Voi tietenkin olla, etten vain totu tuohon piikkirenkaan tuntumaan :cry: .


Tästä jotenkin jää suutuntumaksi että pidit vastaustani hattuiluna, joten jää epäilyttämään kannattaako reagoidakaan? Antamasi datan persuteella voisi toisaalta päätellä toisin? Ole hyvä ja jätä lukematta jos mielestäni tarpeellisia lähtöarvoja toivoessani viisastelen: sulla on vähintään riittävä paine, renkaan keston kannalta olisi suotavaa ajaa max. 0.6-0.8bar rungosta riippuen, jos taas haluat etusen vaeltamisen pois, joudut laittamaan reilusti enemmän ja vaihtamaan siihen optimaaliseen runkoon rallinastoin. Eli edelleen tarvii lisätietoja myös rungosta, mutta 0.8bar paineella tapahtuva vaapunta on normitilanne oli mikä oli. Ja suksi .... jos ei sovi kysellä lisätietoja kun et omatoimisestikaan viitsi kaikkea mahdollista vaivautua heti näpyttelemään - vaikka eipä niitä romaanejakaan aina välttämättä eka kerrasta jaksa läpi asti lukea.

Kirjoittaja:  KTM-JP [ To Huhti 19, 2012 6:14 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Piikkirenkaan kestävyys?

Tuossa kun vaihdoin kesänappulat alle niin katsoin varsin piikkirenkaiden valmistusvuodet. Mitaksen 130/80-18 piikkirengas alkaa olemaan keskeltä finaalissa piikkien osalta, kun ne on joko kulunut loppuun tai piikit repeillyt, mutta rengas vuodelta 2000. Trelleborgin 21" eturengas on piikkien osalta vielä todella hyvä. Muutama nappula vain revennyt. Trelleborgin vuosimalli on 2002 ja varmasti ajelis vielä pitkään.

Kirjoittaja:  Jarno [ Pe Huhti 20, 2012 11:08 am ]
Viestin otsikko:  Re: Piikkirenkaan kestävyys?

Muutaman talven ollut edessä talvi trellikka ruotsista, enduro nastoilla, leimojen mukaan -99 paistettu.
Yksi reunanappula nastoineen puuttui jo ostettaessa, omassa ajossa on 3 keskinastaa katkennut.
Pitää varmaan repiä tyngät pois ja laitattaa uudet piikit tilalle.

Saa nähdä kestääkö välikelin kings takanen läheskään yhtä hyvin... :mrgreen:

Kirjoittaja:  kodova [ To Tammi 10, 2013 2:17 am ]
Viestin otsikko:  Re: Piikkirenkaan kestävyys?

Mistähän mahtaa johtua, kun osa eturenkaan keskinastoista painunut läpi sisärenkaaseen asti. Pienet paineet? isot paineet? Liian syvä reikä? Rengas on 2 talvea ajettu välikeli Kings, paistettu -09. Assulla joutuu ajeleen välillä aika paljonkin, mutta ajotyyli on maltillinen. Ja voikohan noita kohtia jotenkin korjata /suojata?

Liitteet:
nasta.JPG
nasta.JPG [ 99 KiB | Katsottu 1748 kertaa ]

Kirjoittaja:  JIIÄSSÄ [ To Tammi 10, 2013 10:12 am ]
Viestin otsikko:  Re: Piikkirenkaan kestävyys?

Aiemmin DR:ssä rallinastojen kanssa pidin n 1 bar painetta, oli kadunkulmissa ym jyrkissä käännöksissä aika rauhaton ja varsinkin takarengas lämpéni ajossa huomattavasti.

Noin 1,5 bar toimii paljon paremmin varsinkin jos ei ole paksua jääpeitettä asfaltilla, paljas mustajäinen asfaltti ja nupulakivi kaikkein kamalimpia ajettavia talvella.

RM:ssä nyt edessä ja takana enskanastojen kanssa n 0,6-0,7 bar, edessä Metzeler ja takana Kings Tire. Ei tee mieli ajaa asfalttia yhtään.. :lol:

Sivu 6/7 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/