Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ma Syys 16, 2019 9:53 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 98 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: La Maalis 10, 2012 11:37 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Kesä 14, 2009 10:52 am
Viestit: 1432
Paikkakunta: Valkeala
Pyörä: R1200GS
Nastoja on paljon erilaisia: on lyhyttä ja pitkää. Montako valmistajaa löytyy? Luulisi niitä luoteja tekevän useampikin valimo. Jos ja kun niitä on erimerkkisiä niin mikä on hyvän merkkinen piikki? Omasta lehmästä tuntuu piikkejä katkeilevan (takasesta) vähän turhankin paljon.

_________________
treriksrøysare http://www.tommilindstrom.fi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Maalis 16, 2012 7:41 pm 

Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 9:27 am
Viestit: 500
Paikkakunta: Lpr
Pyörä: BETA RR250 MY20
Asfaltilla yli 80km/h vauhdissa piikipyörä alkaa sutimaan (vauhdin ylläpitämiseksi) ja piikit alkavat repeilemään irti. :!:

_________________
Keep calm and love fossil fuels.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Maalis 16, 2012 10:15 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Kesä 14, 2009 10:52 am
Viestit: 1432
Paikkakunta: Valkeala
Pyörä: R1200GS
Mutta kun enhän mä edes kahdeksaakymppiä :oops: ... AT:n mittari näyttää ajossani maksimissaan vajaata 80, seitsemänkymppiä kovalla pinnalla on ollut tähän asti rajoitus.

_________________
treriksrøysare http://www.tommilindstrom.fi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Maalis 19, 2012 7:50 pm 

Liittynyt: To Marras 06, 2008 1:43 pm
Viestit: 23
Tämä ei tietenkään liity varsinaisesti kestävyyteen, mutta voisiko arvon asiantuntijat kommentoida, että minkälaista painetta kannattaa pitää 80/100-21 etusessa? Olen kokeillut 1.2-1.0bar välillä ja ongelma on etupään "leijuminen" ja tuntuman puute, jos tienpinta on kova/jäinen...ei ole oikein tuntumaa ko tilanteessa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Maalis 20, 2012 3:31 am 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3834
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
Kysymys lienee suht tietämättömän/kokemattoman suusta, koska kysymyksessä ei eistetty mitään spekseja painoista? Eli jotta vois sanan leijuu ymmärtää, tars tietää mikä on keissi ja missä, assua vai hiekkatietä vai aurattua peltoo vai mitä, mopo ja kuski kiloina?

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Maalis 20, 2012 12:03 pm 

Liittynyt: Su Joulu 19, 2010 5:03 pm
Viestit: 791
Paikkakunta: Enontekiö
Pyörä: 540Exc/1400Zzr/60Yz
mosku kirjoitti:
Tämä ei tietenkään liity varsinaisesti kestävyyteen, mutta voisiko arvon asiantuntijat kommentoida, että minkälaista painetta kannattaa pitää 80/100-21 etusessa? Olen kokeillut 1.2-1.0bar välillä ja ongelma on etupään "leijuminen" ja tuntuman puute, jos tienpinta on kova/jäinen...ei ole oikein tuntumaa ko tilanteessa.


Dr "matkalehmä" (matkatavaroineen ja tankki täynnä) 200kg + reilu 100kg ukko ja 1,3-1,4 kiloa on kohtuu hyvä, enempää ei ole tullu kokeiltua vähempää kyllä, mutta ei vaan toimi noin painavassa rohjossa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Maalis 20, 2012 2:29 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Elo 05, 2007 10:50 am
Viestit: 643
Paikkakunta: Ylikiiminki
Pyörä: XTZ750
mosku kirjoitti:
Tämä ei tietenkään liity varsinaisesti kestävyyteen, mutta voisiko arvon asiantuntijat kommentoida, että minkälaista painetta kannattaa pitää 80/100-21 etusessa? Olen kokeillut 1.2-1.0bar välillä ja ongelma on etupään "leijuminen" ja tuntuman puute, jos tienpinta on kova/jäinen...ei ole oikein tuntumaa ko tilanteessa.

Eturenkaan paineella ei oo juurikaan merkitystä silloin kun keula leijjuu. Kaasun löysääminen saa keulan takas alas ottamaan tuntumaa. Sori, oli pakko


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Maalis 20, 2012 10:33 pm 

Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 9:27 am
Viestit: 500
Paikkakunta: Lpr
Pyörä: BETA RR250 MY20
Tuffe kirjoitti:
mosku kirjoitti:
Tämä ei tietenkään liity varsinaisesti kestävyyteen, mutta voisiko arvon asiantuntijat kommentoida, että minkälaista painetta kannattaa pitää 80/100-21 etusessa? Olen kokeillut 1.2-1.0bar välillä ja ongelma on etupään "leijuminen" ja tuntuman puute, jos tienpinta on kova/jäinen...ei ole oikein tuntumaa ko tilanteessa.

Eturenkaan paineella ei oo juurikaan merkitystä silloin kun keula leijjuu. Kaasun löysääminen saa keulan takas alas ottamaan tuntumaa. Sori, oli pakko


Tai pidetään renkaat keskipakovoiman kanssa muodossansa... :D

_________________
Keep calm and love fossil fuels.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Maalis 22, 2012 11:18 am 

Liittynyt: To Marras 06, 2008 1:43 pm
Viestit: 23
Kiitos kaikille. Yksi asiallinen vastaus ja loput viisastelua/hattuilua. Eli normikeissi.

Eli piikkirenkaasta oli tietenkin kyseessä, en kai nyt muuten tähän ketjuun olisi sotkeutunut. Pyörä on wr250r ~130kg, kuski painaa varusteineen ~95kg ja alustana kova eli jäinen tai tamppaantunut luminen aurattu tie (urien kanssa vielä pahempi tietenkin), tämä on se keissi. Voi tietenkin olla, etten vain totu tuohon piikkirenkaan tuntumaan :cry: .


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Maalis 22, 2012 12:17 pm 

Liittynyt: Ke Loka 26, 2011 4:59 pm
Viestit: 683
Paikkakunta: Keskeinen Uusimaa
Pyörä: '08 690 SMC
mosku kirjoitti:
Kiitos kaikille. Yksi asiallinen vastaus ja loput viisastelua/hattuilua. Eli normikeissi.

Eli piikkirenkaasta oli tietenkin kyseessä, en kai nyt muuten tähän ketjuun olisi sotkeutunut. Pyörä on wr250r ~130kg, kuski painaa varusteineen ~95kg ja alustana kova eli jäinen tai tamppaantunut luminen aurattu tie (urien kanssa vielä pahempi tietenkin), tämä on se keissi. Voi tietenkin olla, etten vain totu tuohon piikkirenkaan tuntumaan :cry: .

Mulla kottarainen+kuski on vähän painavampi (140+100), mutta käytin alle kilon paineita (~0.8bar) sekä edessä että takana, tuntuma jäällä ja lumella erittäin hyvä. Kuskista vain loppuu usko ennen kuin renkaasta pito. Vannelukot oli tietty.

Tosin viikonloppuna heitän silestonet alle, kun kelit loppu täällä jo aikaa sitten.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Maalis 23, 2012 2:12 am 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3834
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
mosku kirjoitti:
Kiitos kaikille. Yksi asiallinen vastaus ja loput viisastelua/hattuilua. Eli normikeissi.

Eli piikkirenkaasta oli tietenkin kyseessä, en kai nyt muuten tähän ketjuun olisi sotkeutunut. Pyörä on wr250r ~130kg, kuski painaa varusteineen ~95kg ja alustana kova eli jäinen tai tamppaantunut luminen aurattu tie (urien kanssa vielä pahempi tietenkin), tämä on se keissi. Voi tietenkin olla, etten vain totu tuohon piikkirenkaan tuntumaan :cry: .


Tästä jotenkin jää suutuntumaksi että pidit vastaustani hattuiluna, joten jää epäilyttämään kannattaako reagoidakaan? Antamasi datan persuteella voisi toisaalta päätellä toisin? Ole hyvä ja jätä lukematta jos mielestäni tarpeellisia lähtöarvoja toivoessani viisastelen: sulla on vähintään riittävä paine, renkaan keston kannalta olisi suotavaa ajaa max. 0.6-0.8bar rungosta riippuen, jos taas haluat etusen vaeltamisen pois, joudut laittamaan reilusti enemmän ja vaihtamaan siihen optimaaliseen runkoon rallinastoin. Eli edelleen tarvii lisätietoja myös rungosta, mutta 0.8bar paineella tapahtuva vaapunta on normitilanne oli mikä oli. Ja suksi .... jos ei sovi kysellä lisätietoja kun et omatoimisestikaan viitsi kaikkea mahdollista vaivautua heti näpyttelemään - vaikka eipä niitä romaanejakaan aina välttämättä eka kerrasta jaksa läpi asti lukea.

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Huhti 19, 2012 6:14 pm 

Liittynyt: Ma Helmi 27, 2012 5:10 pm
Viestit: 135
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: KTM
Tuossa kun vaihdoin kesänappulat alle niin katsoin varsin piikkirenkaiden valmistusvuodet. Mitaksen 130/80-18 piikkirengas alkaa olemaan keskeltä finaalissa piikkien osalta, kun ne on joko kulunut loppuun tai piikit repeillyt, mutta rengas vuodelta 2000. Trelleborgin 21" eturengas on piikkien osalta vielä todella hyvä. Muutama nappula vain revennyt. Trelleborgin vuosimalli on 2002 ja varmasti ajelis vielä pitkään.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Huhti 20, 2012 11:08 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Viestit: 2616
Paikkakunta: Piikkiö
Pyörä: KTM 640 Adv R
Muutaman talven ollut edessä talvi trellikka ruotsista, enduro nastoilla, leimojen mukaan -99 paistettu.
Yksi reunanappula nastoineen puuttui jo ostettaessa, omassa ajossa on 3 keskinastaa katkennut.
Pitää varmaan repiä tyngät pois ja laitattaa uudet piikit tilalle.

Saa nähdä kestääkö välikelin kings takanen läheskään yhtä hyvin... :mrgreen:

_________________
"The concept of a versatile motorcycle equally at home on dirt and pavement is as old as motorcycling itself"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Tammi 10, 2013 2:17 am 

Liittynyt: Su Loka 24, 2010 8:01 pm
Viestit: 244
Paikkakunta: espoo
Pyörä: suzuki DR650R -90
Mistähän mahtaa johtua, kun osa eturenkaan keskinastoista painunut läpi sisärenkaaseen asti. Pienet paineet? isot paineet? Liian syvä reikä? Rengas on 2 talvea ajettu välikeli Kings, paistettu -09. Assulla joutuu ajeleen välillä aika paljonkin, mutta ajotyyli on maltillinen. Ja voikohan noita kohtia jotenkin korjata /suojata?


Liitteet:
nasta.JPG
nasta.JPG [ 99 KiB | Katsottu 1563 kertaa ]

_________________
Entiset: Sukuki Gt 125-75,Kawasaki Kx-250 -79,Machless G80-61,
Nykyiset:ikiprojekti Douglass MK5-52, Suzuki Dr650-90, Ktm Lc4-05
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Tammi 10, 2013 10:12 am 
Avatar

Liittynyt: To Syys 22, 2005 9:50 am
Viestit: 1130
Paikkakunta: Tampere
Aiemmin DR:ssä rallinastojen kanssa pidin n 1 bar painetta, oli kadunkulmissa ym jyrkissä käännöksissä aika rauhaton ja varsinkin takarengas lämpéni ajossa huomattavasti.

Noin 1,5 bar toimii paljon paremmin varsinkin jos ei ole paksua jääpeitettä asfaltilla, paljas mustajäinen asfaltti ja nupulakivi kaikkein kamalimpia ajettavia talvella.

RM:ssä nyt edessä ja takana enskanastojen kanssa n 0,6-0,7 bar, edessä Metzeler ja takana Kings Tire. Ei tee mieli ajaa asfalttia yhtään.. :lol:

_________________
DR650 SEW+RM 250+Pappatunturi 1973+ Solifer SM 1980


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 98 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com