Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Pe Syys 20, 2019 11:44 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 98 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Pe Tammi 13, 2012 1:30 am 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3834
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
Niin, onhan se himppasen vaikea kuvitella ajoa joka olisi täysin pois assulta, kun täällä korkeudella lie niin syrjäistää paikkaa enää olemassakaan että olisi mahdollistakaan. Mutta tuo pakkaantunu lumi on ainakin kaikkein anteeksiantavin alusta, eli pidän sanomaasi mahdollisena. Sinne assulle, tai jäiselle lumettomalle kovalle hiekkatiellekään, ei kyllä kannata mennä rälläämään yhtään.

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Tammi 13, 2012 3:53 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Viestit: 2968
Paikkakunta: Sarkola
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Monta kertaa ollut puhe, taaskin; painavalla pyörällä ajaessa on ihan eri kriteerit pelissä.
Salamanteri ja muutkin ajaa syystäkin ihan "väärin", eli reilusti yli kilon paineilla. Mä pidän tapanani pumpata 1.5-1.7bar. Rengashommia ja vanteenoikaisuja tulee muutenkin tarpeeksi. Rankaan ikään "ylipaine" ei juuri vaikuta. Ajatapa ja ylilyönnit paljon enemmän. Tietysti ajoalusta eniten.
Nyrkkisääntönä on että jos pitää vauhtia, on raskaassa pyörässä oltava tuplasti painetta Päitsiversioon verrattuna. Pito saattaa olla silti jopa paremman tuntuista, koska paino tuo pitoa. Kesäkelillä sama juttu.

Nastakumi kestää minkä kestää, hyvällä tuurilla joskus hyvin, huonolla huonosti.
Huonon tuurin reissu voi olla jopa viikonloppu parhainta polannetta pitkin johonkin ja takaisin. Nastojen pehmeät "ikenet" kuluivat silti silmissä. Näinkin on minulle käynyt. Tiet oli silloin enimmäkseen hiekoitettuja, se syö kuin happo.
Pian sen jälkeen tippuivat ehjät kovapalat, eli kumi oli pilalla. :evil:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Tammi 13, 2012 5:23 pm 

Liittynyt: Ma Joulu 12, 2011 11:14 pm
Viestit: 34
Pyörä: helkama kulkuri
Hyviä kommentteja,lähtökohtana mua kummastutti kauniisti ajaen tuntuma,kuin olisi takakumi puhki,tai pinnat poikki. Ja kun ajaa "normaalisti",menee niinkuin pitääkin. Nostin paineet takaisin puolentoistakilon paikkeille,niin säästää vanteita ja renkaita saa kaupasta! 640 on kuitenkin melko rengasystävällinen tehoiltaan :lol:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Maalis 04, 2012 10:37 pm 

Liittynyt: Ma Helmi 27, 2012 5:10 pm
Viestit: 135
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: KTM
Mitaksen takarenkaasta on kulunut piikit keskeltä ja osa taipunut. Uutta rengasta tilalle vai pystyykö ne tyngät ottaa pois ja laittaa vaikka ruuvattavat nastat?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Maalis 04, 2012 11:53 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Viestit: 3086
Paikkakunta: ROI
Pyörä: exc
Mulla on nyt piikkikumeissa (kingssit) joitakin satoja kilometrejä, olisko kolme-neljä sataa. Etunen näyttää uudelta, takakumista katosi heti alkuun muutama piikki, ensimmäisten kymmenien aikana, nyt pari kierrosta etelän vetelien spoorissa missä pari kivikkoista nousua ja piikit taka kumista silminnähden kuluneet sekä koko kumi melko rumassa kunnossa, sellainen jotta miettii että tuskin koskaan kehtaa enää alle laittaa kun pois ottaa. No, nyt se on saanut tuo takanen runtua kyllä mutta silti eipä olleet kestävät nuo kumet ei tai sitten odotan liikoja. Ja juu, ukko on painavahko, mopo ei. Yhteensä 240kg. No, edelliset piikit vaikka oli "kilparenkaat" niin kesti viisi talvea aikaste paljon kilometrejä todella hyvin, eli oli myytäessä paremman näköiset kuin nuo nyt. No, siltähän tuo näyttää jotta kelillä ja ajoalustalla on niin paljon merkitystä jotta äkkinäinen ei hoksikkaan.

JA muuten, nuo minun kumit ovat nähneet paljasta asfalttia tasan 0 metriä, hiekkatietä (jos edes yhtään hiekakaa tms näkyisi) 0 metriä. Ihan pelkkää paksulla polanteella olevaa tietä muutamia satoja metrejä jäähdyttely ajoa tai lämmittelyä ennen/jälkeen spoorin. No nyt lahdessa poiketessa ajoin polanteisella "pikkutiellä" joitakin satoja metrejä josta ei tietoa mitä oli alla, varmaan asfaltti... Muuten enemmän ja vähemmän luminen spoori.

Seuraava "satsi" ostettu, pitäisi olla parasta mitä saa, kestävyyden puolesta (ainakin joidenkin mielestä), mitaksen kumeksia ovat suurimmlla mahdollisella nastamäärällä... saapas nähdä onko niistä mitään jäljellä päitsin jälkeen. Toisaalta kun katseli millaisella "rieskalla" kansallisen tason huippukuljettaja harjoitteli niin nuo minun kumit lie aika hyvät viellä. Ei edes nappuloita vielä puutu, enemmälti. :shock: :shock:

_________________
antti


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Maalis 05, 2012 12:11 am 
Avatar

Liittynyt: To Syys 22, 2005 9:50 am
Viestit: 1130
Paikkakunta: Tampere
RM 250:ssa oli alkutalven alikokokonen 100/90-19 Crossengo, 50 euron renkaalta en paljoa odottanu ja kun kaikki nastat terävänä oli kumminkin tallessa kun väänsin kiinni. Ensin pyöri yhden lukon ja rengasrasvalla asennuksen kanssa aina vanteella n 0,8 paineilla. Kahdella lukolla ilman rasvaa alkoi pysymään mutta sitten alkoi irrota vanteelta..

Nostin paineita 1,5:een ja homma alkoi taas hetken sujumaan, sitten alkoi taas pullottaa ja putos irti vanteelta puolen kierrosta. Taivuttelin reunaa joka suuntaan niin taitaa olla reunavyö yhdestä kohtaa poikki siitä mistä pullahti ja kumi myös tuntuu siitä kohtaa oudon pehmeeltä, ihan kuin olis uinu öljyssä pilalle.

Toinen puoli on ihan normaalin jämäkän tuntunen->roskikseen tai kukkareunukseks mökille.

Ylipäätään se kumi sopisi ehjänäkin johonkin 10 heppaseen kiinalaiseen ja toiveet 0,8 paineilla ajosta missään ja millään voi unohtaa heti.


Nyt on lopputalven sopiva 110/90-19 Kings Tire kiinni. Parhaat päivänsä jo nähny niin on hyvä tuolla paikoissa missä on jo maatakin näkösällä, ei tarvi varoa eikä se maksanu mitään.. :mrgreen:

_________________
DR650 SEW+RM 250+Pappatunturi 1973+ Solifer SM 1980


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Maalis 07, 2012 6:23 pm 

Liittynyt: Pe Touko 20, 2011 9:15 am
Viestit: 389
Pyörä: 990Adv
Ei tämä Duro kokeilu mennyt aivan putkeen.. En tiä johtuuko "ylipaineella" ajelusta, vai pelkästään väärästä rengasvalinnasta. Kaikki isot keskinappulat alkaneet repeillä ja yksi lentänyt kuusikkoon. Painetta 1,9 tosin aluksi oli 2,2 nyt laskin 1,7 josko tuolla hissuttelisi tämän talven köröttelyt. Ajo ollut polanteisilla ja jäisillä teillä, ajoittain koskettanut asfalttiläikkiä, josku pellolla saattanut vähän nurmikkoakin lennättää. Ajoa kertynyt tälle kumille vain noin 600km.

Kuva


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Maalis 08, 2012 1:13 pm 

Liittynyt: To Loka 14, 2004 6:00 pm
Viestit: 788
Paikkakunta: Valkeala
Pyörä: Pole Taiga
Arvelisin syyksi liiallista painetta. Itse pilasin Superilla yhden takarenkaan ilmeisen samankaltaisella tavalla.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Maalis 08, 2012 2:10 pm 
Avatar

Liittynyt: To Syys 22, 2005 9:50 am
Viestit: 1130
Paikkakunta: Tampere
http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet ... 64-nastaa/

Onkos näistä kenellään mitään kokemuksia, kestävyys lähinnä, pitoa uskosin olevan avaran kuvion vuoksi..??

18" taka,19" taka ja 21" eturengas on aikas houkuttelevassa tarjouksessa 16.3 asti.

_________________
DR650 SEW+RM 250+Pappatunturi 1973+ Solifer SM 1980


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Maalis 08, 2012 4:01 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 1:56 pm
Viestit: 2407
Paikkakunta: Eura,Loei
Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350
Kyllä ainakin misukat kestää ajaa isoilla paineilla,veikkaan syyksi huonoa talviseosta ja se höystettynä kolmella nastalla/nappula,ei jää paljon kumia tasoon,kun nastojen kannat leikkaa tilansa.sen näköistä kumia,että on aika kova pakkasessa? Oookko kattonu päiväyksen kumista,liekö vanhaa varastoa...? Toisekseen,en tiä tosta renkaasta,mutta kun on vaikka sata nyyttonia vääntöö,niin kannattanee kättää hyväksi ja kestäviksi todettuja nakkeja,tulee pitkässä juoksussa ainakin vähemmän jumppaa,jossei halvemmaksi...

_________________
Projektikuvat


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Maalis 08, 2012 5:20 pm 

Liittynyt: Pe Touko 20, 2011 9:15 am
Viestit: 389
Pyörä: 990Adv
Jos tulkitsin merkitää 1211 oikein, niin ei pitäis olla vanhaa varastoa. Vaan väärä kumihan tuo taisi olla.. Kovemmalta kumi tuntuu ja näyttää kuin etusen Kingsissä, jos sitä nyt koputtelemalla voi todeta. Myyjällä ei siihen hätään ollut muuta ja hieman epäillen tarjosi tuota kokeiluun, mulla oli muka kiire saada renkaat niin otin. Ilmeisesti tuota Duroa käytetään lähinnä jääradalla. Pito on kyllä ollut kohdillaan..

Ensi talveksi sijoitan vähän enemmän takaseen ja en tiä pitäiskö siihen keskelle ottaa lyhyemmät piikit. Näissä ketjuissa on mainittu muutamia renkaita, mutta saa suositella 18 vanteelle hyvää rengasta. Ilmeisesti Mitas (Relleporin seoksella) ja Michelin AC10 ovat ainakin hyviä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Maalis 09, 2012 2:00 am 

Liittynyt: Pe Syys 02, 2011 11:50 pm
Viestit: 39
Pyörä: ktm
Moi itellä kanssa toi duro ollu käytössä tänätalvena ja kisarenkaasta ostin sen kokeiluun. Myyjä ei tosiaankaan luvannu renkaalle mitää takuuta ku oli tehny pienen koe-erän etsiessään kingsille korvaajaa. Ite huomasin saman ongelman ku ajoin aluksi noin1,5bar paineilla lähti keskeltä takimmaiset nastat kävelemään. Asia rauhottui kun laitoin tupla vannelukot ja paineet tonne 0,9 tietämille. Nyt kyseisellä renkaalla takana 600-700 km ja kait se jonkun sata km. Vielä menee. Talviralliin en uskaltanu tolla lähtee ja laitoin alle mitaksen ralli/enskanastoituksella sillä kumilla on nyt päästelty 1300km. Ja on ku uus vaik ajoo tuli jonkunverran asfaltillakii. Et oma päätelmä on et ei kannata aineskaa isossapelissä takarenkaassa säästää ku väännöllä ja massalla on kiva pilata kumia...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Maalis 09, 2012 2:48 am 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3834
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
Aja Antti sit muutama tunti noilla nakeilla ennen reissua, niissä on ollu tänä talvena runkovikoja. Jos on Motorenkaan tekemät niin ne hyvittää osan hinnasta renkaan kuluneisuuden mukaan takuuseen, eli jos heti 20min. naps niin uus tilalle ja muistelisin et oli 7h ja 50% - noi Mitaksen kuviot on mitotettu kilparenkaaksi eli 10-12h kestolle.
Mulla on nyt MOTORENKAAN nastottamat AC10:t ajettu pian 3tkm, enskanastalla ja samoilla nakeilla kävi just yks A-kuski vetäseen yhden kisankin, nastan nastaa ei edelleenkään puutu. Etunastojakaan ei vieläkään tippunu, vaikka eilen tuli ajettua 25km ihan betoniränniä ja sivunastat ei ole ihan 100% spoorinastotuksella vaan snadisti ulospäin - sen hajoomista oon odottanu jo pitkään kun pieni alkuhalkeema tuli sivunastoihin jo -10 talvella n. 1tkm kohdalla, vaan siinä on, toistaseks, pysynykin.

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Maalis 09, 2012 10:10 am 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Viestit: 3086
Paikkakunta: ROI
Pyörä: exc
OK, pitääpä käydä hakemassa kumi pois kaupasta roikkumasta ja kokeelle kohtuu pian.

_________________
antti


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Maalis 10, 2012 10:15 pm 
Avatar

Liittynyt: To Heinä 02, 2009 6:50 pm
Viestit: 793
Paikkakunta: Pohjoinen-sawo
Pyörä: 990950501 KiljuvaNärhi & GrazyFrog
3700km Kings gummilla ajettu, 3 piikkiä vain irronnut, ollut 990 Adven alla 1200 km ja 950 SE:n alla 2500 km.
Käsittämättömän hyvin kestänyt, toki piikit kuluneet, asfalttia ei paljoo ajettu ja tsuditettu säälimättä.
Paine pyörinyt 1.2-1.6 puaria.
Saatapiikki Pro:n tekemä, sieltä oon piikkirenkaat tilannu useaan kertaan ,eikä ole ollut moittimista kertaakaan.


Liitteet:
Rengas.jpg
Rengas.jpg [ 116.17 KiB | Katsottu 2142 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 98 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com