Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on To Loka 01, 2020 9:59 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 98 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ma Tammi 24, 2011 10:51 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Viestit: 2977
Paikkakunta: Sarkola
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Ompa mielenkiintoinen nasta, varmasti kestävä. Kovapalan koossa ei ole säästetty. Se on valtava, mikäli oikein tuosta kuvasta tulkitsin.
Varmasti tuo olis hyvä matkaenduron sekakäyttäjälle, jolle äärimmäinen pito ei ole niin tärkeää. Oikean enduronastan muotoon sorvattuna sopis kaikille.
Masentavaa kun nykynastat on järjestään niin lyhyellä kovakärjellä tehty. Ja lyhenee aina vain.
"ikenen" häipyminenhän sen nastan nykyään tappaa.
Tilanne korjaantuis kummasti jos nastan kovapala ei olis pelkkä lieriö upotettuna pehmeään runkoon, vaan tuollainen muotoiltu tukevatyvinen jonka tyvi ei kulu heti pois.
Kai hintakysymys?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Tammi 24, 2011 3:19 pm 

Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Viestit: 1201
Paikkakunta: hki
Pyörä: 610 "crate" exc
Tuota kovapalan kokoa itsekin ihmettelin. Kyllä siinä äkkiseltään vaikuttaisi olevan paljon enemmän materiaalia kuin tavallisessa enduronastassa, vaikka lyhyempi onkin. Ikenen häipyminen tuossakin pelottaa, itse kovapalaa tuskin saisi ajamala kulutettua, tylsytettyä vain. Jos runko ja sisäkumi kestävät upotuksen niin voisi kuvitella tuollaisen kestävän liki ikuisesti, mutta toisaalta nuo "välikelinrenkaat" ovat sen verran halpoja ja kestäviä että tuskin noissa mitään järkeä on. Eniten tuo eroaa tavallisesta nastasta sillä ettei se taivu koska menee läpi asti. Äkkiseltään voisi luulla ettei tuo eturenkaana olisi häävi verrattuna tavalliseen koska nastat eivät ole kovin teräviä tai purevia, mutta kyllä siitä pitoa irtosi aivan siinä missä muistakin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Huhti 06, 2011 10:36 pm 
Avatar

Liittynyt: To Heinä 02, 2009 6:50 pm
Viestit: 784
Paikkakunta: Pohjoinen-sawo
Pyörä: 990950501 KiljuvaNärhi & GrazyFrog
1100km Adven alla takana Kings ralli+enskapiikit, puhtaasti polanne / jäällä ajoo minimaalisia siirtymiä asfaltilla ehkä yht. 50km, eikä soralla ollenkaan, ihan aavistus pyöristymää piikin reunassa mut hyvin kesti talven zuditella.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Tammi 12, 2012 1:24 am 

Liittynyt: Ma Joulu 12, 2011 11:14 pm
Viestit: 33
Pyörä: helkama kulkuri
Nyt tuli tänne rannikollekkin pikkasen lunta,ja ostin myös kisarenkaan kingsit,rallinasta/enskanasta. Kokemukset kyllä löytyy enskapyöristä, trelleis paineet 0.6 takana ja etuses jotain 0.9 ja toimi,mutta ne ajot on joutunut lopettamaan,nyt on 640 adve,ja muutama sata kilometriä ajettu sepeliteitä "totutteluajoa",pyörä on nyt "kaksikertaa"painavampi ja rengaspaineet pitäis saada kohdilleen näis nastarenkais.Kokeilin 1.5 paineilla,mut yllättävän "luiru"oli ajaa yli 60 vauhdeis,siis luminen hiekkatie,pudotin yhteen kiloon,ja nyt tuntuu menevän "suoraan"pikkasen reippaammassakin vauhdissa,millaisilla paineilla te ajatte noil isommilla pyörillä? Assua en aja kuin pakolliset tien ylitykset ja lyhyet "siirtymät".


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Tammi 12, 2012 1:53 am 

Liittynyt: Pe Touko 20, 2011 9:15 am
Viestit: 379
Pyörä: 990Adv
Ensiot alla ja kyllähän tuo ruiluaa auratuilla teillä. Aloittelijalle tuntuu kummalta kun etunen ja takanen ei tykkää kulkea samaa linjaa. Tosin paineet olen pitänyt yli kahden luokassa, kun ei ole lukkoja. Takapiikkien etukulmissa aavistus kulumaa ja siis syssyllä hankitut renkaat.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Tammi 12, 2012 2:10 am 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3712
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
Mun mielestä luiruu yhtä lailla oli sit 80kg tai 137kg, nappuloilla sepelillä 163kg oli vakain. Joten eiköhän se tee saman mopo kuin mopo, painavampi tuntuu vaan pahemmalle. Mulle ainakin jokasyksynen pieni "shokki", sit siihen vaan tottuu, alkaa piteleen stongaa silleen että ohjaus ei vaapota, mopo heijalee alla pikkasen. Silleen kerkiää/tajuu reagoida jos tuleekin epänormaali heitto, siis ilman ohjausiskaria kun ajellaan.

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Tammi 12, 2012 2:27 am 

Liittynyt: Pe Touko 20, 2011 9:15 am
Viestit: 379
Pyörä: 990Adv
Hyvä että muillakin samoja tuntemuksia. Kun nollasta aloittaa, niin välillä vähän hankaluuksia tulkita pyörän sanomisia. Välillä jopa miettinyt että hässäkässä jotain vikaa, kun hakee samalla tavalla olipa vauhtia 80 tai 120. Vaan eipä tuo ole mitään todellisia tilanteita vielä aiheuttanut, niin kaipa sen on vain totuttelu kymysys.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Tammi 12, 2012 2:54 am 
Avatar

Liittynyt: To Heinä 02, 2009 6:50 pm
Viestit: 784
Paikkakunta: Pohjoinen-sawo
Pyörä: 990950501 KiljuvaNärhi & GrazyFrog
Tää on ikuisuus keskustelu monien muiden joukossa ja jokaiselle mopolle / ajotyylille / renkaalle / maastolle varmaan jokaisella oma mielipide.
Perus lähtökohta lienee onko rengas lukko vai ei, jos ei niin pitää paineita olla enempi jottei venttiiliä katkaise (pyörähtää vanteella) ja varsinkin jos tänään rasvalla vanteelle laittaa ja heti lähtee paahtamaan saattaa saman tien pyörähtää vanteella repien venttiilin, eli kun antaa vaikka yön yli "kuivahtaa" niin ei niin suuri riski.
Matalemmilla paineilla saa pitoa enemmän, kovemmilla paineilla voi ajaa kovempaa, joka tapauksessa viipottaa ja vaapottaa ja kurveissa tuntee kun nappulat taipuu ja ne pitää.
Kingsin tyhjällä takasella (venttiili katosi) ajoin 80 kilsaa kotiin, suorilla pysty ajamaan 100 mut mutkissa muljusi hiljasemmassakin vauhdissa. Oli lukko mut silti se vaan pikkasen vanteella pyörähtää pikkuhiljaa ja jurnutti venttiilin irti, tuolloin oli paineet jotain 1.2.
Pyörän tehot ja kaasun asento liikkeelle lähtiessä, jos kruisailee ja kattelee maisemia ei tarvi lukkoa ja painetta kilo vähän päälle.
Jos rällää ja lähtee aina potikat kaakossa lukot kehiin ja paineet yli kilo.

Mulla nyt noin 200kg mopo ja takana 1.8 bar ja edes 1.6 bar nopeudet tieliikenteen ulkopuolella suljetulla alueella korvessa jossa ei karhutkaan nuku käväisee välillä yli 140 ja tuntuu hyvälle.

Spoori ajosta en osaa sanoa, voisi kuvitella että alle kilossa liikutaan? Tähän kiinnostaisi itsellekkin tietoa?

Mut kuitenkin tuntuu siltä ettei ainakaan sinne 2bar pitäisi nostaa missään vaiheessa, mene ja tiedä tälläiset tuntumat mulla :P


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Tammi 12, 2012 3:16 am 

Liittynyt: Pe Touko 20, 2011 9:15 am
Viestit: 379
Pyörä: 990Adv
On aatellu että jos mopon kuivapaino on luokkaa 210kg niin ei oikeen uskalla körötellä alle kahden kilon paineilla, mutta pitänee koitella hiukan pienempiä. Tuskin se luiruiluun vaikuttaa, mutta turhaan rasitan piikkejä tarpeettomasti. Ei tosiaan näillä kilometreillä jatkuvasti tuppi nurin ajella, mutta kivahan se on välillä merkitä reviiriä..


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Tammi 12, 2012 3:25 am 
Avatar

Liittynyt: To Elo 09, 2007 7:54 am
Viestit: 1368
Paikkakunta: Savo / All Oceans
Pyörä: ELUKKA 57, ISO ELUKKA 660 RR, CAPO
Salemanteri kirjoitti:
Tää on ikuisuus keskustelu monien muiden joukossa ja jokaiselle mopolle / ajotyylille / renkaalle / maastolle varmaan jokaisella oma mielipide.
Perus lähtökohta lienee onko rengas lukko vai ei, jos ei niin pitää paineita olla enempi jottei venttiiliä katkaise (pyörähtää vanteella) ja varsinkin jos tänään rasvalla vanteelle laittaa ja heti lähtee paahtamaan saattaa saman tien pyörähtää vanteella repien venttiilin, eli kun antaa vaikka yön yli "kuivahtaa" niin ei niin suuri riski.
Matalemmilla paineilla saa pitoa enemmän, kovemmilla paineilla voi ajaa kovempaa, joka tapauksessa viipottaa ja vaapottaa ja kurveissa tuntee kun nappulat taipuu ja ne pitää...

Aina se nastagummi viipottaa, ja ihan tottumus kymysys... pitkä nappula ja kuinka pitkä nasta. Mitä pidemmät aina enemmän momenttia ja enemmän viipottaa.... :shock:
Tuo renkaan lämpötila vaikuttaa myös siihen renkaan ilmanpaineeseen.
Eli missä lämpötilassa laitoit paineet ja kuinka ajotyyli pitää renkaan lämpötilan.
Kävi mulle viime talvena, tarkastus lämpötila -6C, niin - 26C luisti vanteella, vaikka päästeli + 100km/h mutta aika suoria baanoja, ja rengas ei kestänyt ennää lämmössä.

Kuva

Mutta vetelin loput 1400 km tyhjällä etusella, :arrow: pieni ajotyylin muutos tosin piti heittää kehiin... 8)

_________________
Don't ride faster than you guardian angel can fly!
Osta enduro niin et tarvitse katua!
...You know it's a bit windy when you get passed by your own dust...

JUTAKO
https://www.gsh457.com/ktm-adventure-rally-finland/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Tammi 12, 2012 11:36 am 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3712
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
Spooriajossa, koskee myös kisoja ja siirtymiä, jo ihan siksi jos renkaansa haluaa kestävän, eikä vain pidon vuoksi:
Trelleborg (nykyisin kyljessä lukee Mitas) max. 0,5bar, Michelin 0,7bar, esimerkit yleisimmistä renkaita jäykkä runko ja pehmeä runko. Jos joku muistaa -07 kevään kun lunta ei ollut, starttasi Marko Laaksonen Päitsille takana 0,2 vai 0,3bar painetta pidon vuoksi. No oliskohan ollu 2. MK kun rengasrikko tuli ja reissu jäi siihen.
Nasta ja nappulahan taipuu "sisään" silloin kun nasta ei pääse uppoamaan alustaan. Pienillä paineilla se pääsee sisi helpommin kuin suurilla. Ja mitä pidempi nasta, sen tärkeämpää se on ettei nastaa rääkkää liian kovilla paineilla. Jäisellä tienpinnalla enskanasta ei uppoa kuin hieman yli paljaana olevan kovametallitapin osuuden, eli se on jo miltei asfaltilla ajoa. Paitsi että rengas saa kuitenkin hyvin jäähdytystä. Paljaalla asfaltilla nastalla ei ole mitään paikkaa mihin mennä, sudittelu ja kovat nopeudet lämmittävät nastan nopeasti ja seurauksena on nappulan sulaminen nastan reiän ympäriltä. Nastaulkoneman puolittuessa lämpeneminen putoaa murto-osaan - tätä voi demonstroida itselleen työntämällä nappulaa peukalolla, nappulan kallistumisen tuplaaminen vie aina moninkertaisen määrän enemmän voimaa.

Jos sitten ajatellaan painoja vs. paineita:
Avoimen luokan nelari painaa tankattuna valoineen, valokatkaisijoineen, mittaristoineen, sivutukineen, käsisuojineen, paksuin sisärenkain jne. min. 115kg, orkkis enskat startillisina 120kg, jopa liki 130kg. Siihen nastoja päälle 3,5-4kg. Kuski karkeesti tyypillisesti 80kg ja vaatteet + varusteet 10kg. Eli paketilla on painoa 210-220kg ja paineet nuo 0,5-0,7bar, enskanastalla kilpailukäytössä. Soluilla paine vastaa kovempaa, mutta soluissa on se että yhdestä kohtaa puristaessa ei paine toisessa kohtaa nouse. Ja soluhan sulaa asfaltilal kovaa ajettaessa jopa yhdellä rykäsyllä. Nätisti ajellessa ja paljaalta kestopäällysteeltä pois pysyttäessä (kisoissa kuskit ajaa tiesiirtymät mieluusti paljaiden ajourien välissä tai sivussa tästä syystä) rengas kestää kovemmillakin paineilla, mutta spoorin jäiset reunat, kivet, yms. käy kyllä nastan päälle, eli mahdollisimman alhaisilla paineilla kannattaa ajaa keston vuoksi.
Kun sitten laitetaan mopoon +100kg, eihän sitä painoa tule edes +50%. Ja rengas lämpenee kuitenkin sen mukaan paljonko se kuormittuu. Mutta kun se rengas on ihan eri lailal vetelä sen +50% alla, joutuu painetta laittamaan liikaa. Enskanasta ei siksi mitenkään isossa pyörässä kestä ellei pysy lumella ja sielläkin voima repii nastaa irti renkaasta, jossa on turhan paljon painetta nastan/nappulan elää. 1.6bar on liikaa aina. Toisaalta jos tuntihintaa huville laskee, on sitä paljon kalliimpiakin huveja.

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Tammi 12, 2012 1:44 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Viestit: 3030
Paikkakunta: ROI
Pyörä: exc
Näille alta 5h nastansa kuoriville kingseille on merkitty ihan renkaan kylkeen 0,6bar painetta nastoittajan toimimesta. Sellaisella on tullut ajettuakin, lämpimässä mitattu paine ollut 0,7 joten varmaan pakkasella ulkona jotain 0,6 luokka.

Mulla kyllä noita renkaita rasittaa reilun sadankilon mopon lisäksi reilun 130kg ukko. Kaikki nastat on kuitenkin täysin virheettömät ja kulumattomat, luonnollisesti kai kun metriäkään ei ole ajettu asfaltilla ja teilläkään jollla on ajettu niin on ollut paksu polanne/lunta vähintään 15cm, siis auraamattomia.

Noita pienillä paineilla hyvin toimivia ja tarkkoja ilmanpainemittareita ei kauhiasti ole. Itsekin sitten bauhaussista lähes 200 euron mittarin hankin jotta saa pikku paineillakin lukemat kohdilleen. Biltemassa on halvempikin (tarkkuudesta ei sellaista tietoa) mutta se on sitten sallainen jotta ei voi kuin mitata ja poistaa ilmaa. Tyhmä tyhmä ukko (siis minä) luonnollisesti tein niin että kun siinä asteikko ylettää vain johonkin 2 bar tai jotain sellaista niin rengasta asentaessa laitoin varmaan 8 bar jotta nousee vanteelle ja sitten bilteman mittarin kiinni jotta poistan ilmaa ja laitan tarkan lukeman sinne 0,X tasolle. Ja rikkihän se meni kun neula vääntyi rajoitinta vasten / sisuskalut solmussa. :oops: Tyhmyydestä sakotetaan ja olipahan "alokasmainen" virhe.

_________________
antti


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Tammi 12, 2012 1:54 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Viestit: 1874
Pyörä: pyöräkuume on kova
AnttiL kirjoitti:
... 8 bar jotta nousee vanteelle ja sitten bilteman mittarin kiinni jotta poistan ilmaa ja laitan tarkan lukeman sinne 0,X tasolle. Ja rikkihän se meni kun neula vääntyi rajoitinta vasten / sisuskalut solmussa. :oops: Tyhmyydestä sakotetaan ja olipahan "alokasmainen" virhe.

toisaalta, kääntäen ajatellen:

ethän sä voi ennakkoon tietää, että paljonko painetta siellä venttiilin takana on(käytännössä tietysti vähän voi käsin tunnustella, mutta ei kaikissa tapauksissa)? Senhän takia just sitä painetta mittaatkin.

mutta kyllä tuo 8bar on perkuleen kova paine renkaassa. mulla on noussut ihan jo 4barin paineilla. ja ellei nouse, niin sitten pikkasen saippuavettä sille kohtaa mistä ei nouse. kingssi on kyllä aika koppura...

-ville

_________________
---x mopolla suohon x---


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Tammi 12, 2012 6:52 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Viestit: 3030
Paikkakunta: ROI
Pyörä: exc
Enpä muista tarkoin mitä rengasta (ehken Pirelli mt21) olin ITSE laittamassa paikalleen ja ITSE juuri kompuralla pukkasin perus mittarilla varustetulla renkaantäyttölaitteella ilmaa niin että piisaa jotta nousee, liekkö ollut kahdeksaa mutta paljon kuitenkin, riittävästi jotta pamautti mittarin rikki ja heti. Siis täysin omaa erittäin suurta tyhmyyttä ja ajattelemattomuutta. :oops:

_________________
antti


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Tammi 12, 2012 10:48 pm 
Avatar

Liittynyt: To Heinä 02, 2009 6:50 pm
Viestit: 784
Paikkakunta: Pohjoinen-sawo
Pyörä: 990950501 KiljuvaNärhi & GrazyFrog
Joops unohtu tossa aikaisemmin piikkien pituuksista.
Omakohtaisia kokemuksia ei ole muusta kuin takana rallinastaa ja reunoilla enskapiikkiä.
Etusena oli kans sama yhdistelmä tähän talveen asti, mut nyt otin enskapiikillisen etusen kokeeksi ajoon ja hyvälle se tuntuu lumisella / polanteisella tiellä.
Eilen saunakaljoja hakiessa kirkonkylältä pimeessä asfaltti yllätti ja oli erittäin epämukavaa :shock: toki se oli tiedossa luikertelu, mut huimaa luiruilua kun tuli tolleen yllätäen.
Polanteella taasen ei mitään heikkoo ja paine se 1.6 edes ja voi ottaa kurviin reippaasti, tuntuu kyllä kun nappulat taipuu muttei se lipsu, tai ainakaan vielä ole lipsunut.

Niin vielä tosta takasen kestävyydestä ja paineista piti sanoa eli viimetalvi toi Kings oli 990 Adven alla yli tuhat kilsaa, polannetta ja jäätä pelkästään ja takanen pyöri enempi kuin etunen, eipä juuri mennyt miksikään.
Nyt talvella SE:n alle sen saman laitoin ja olen sitä kyllä surutta repiny polanteilla nyt yli 900km eli reilu pari tonnia painavien pyörian alla, nastat on kulunu viistoiksi muttei yhtään nappulaa revenny eikä nastaa irronnu, painetta ollu molemmissa mopoissa siellä 1.8 puaria.
Yamahalla 150kg samanlaisesta Kingsistä sain nastoja poikki ja irti alhaisilla paineilla, toki pito parempaa mut onko se kestävyys kuitenkaan parempi.....

edit: Missä se maksimaalinen alhaisen paineen pito tarvitaan, kisakuskit kisoissa, päitsin kiertäjänt yms ja kevyet mopot.
Paineilla kuin paineilla ei ole huonoa pitoa normaali köröttelijälle ja harraste mopoilijalle johon itsekin kuulun.

Jos joku osaisi vielä sanoa.... kun ajo ei ole asfaltilla, eikä spoorissa vaan pää asiassa lumisilla / polanteisilla metsäteillä ja pikkuteillä , nopeudet vähintäänkin tieliikenne nopeuksia niin onko se parempi vai huonompi jos koko rengas (etunen alle 1bar) taipuu alla vai pelkkä nappula taipuu (etunen yli 1bar) .
Lähinnä käytännön tietoutta tässä kysyn, ja kuka mistäkin tykkää, muutellaanhan niitä kesägummeillakin paineita alemmas kun painutaan mettään ja nostetaan taas kovempaan ajoon.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 98 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com