Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on To Loka 01, 2020 9:53 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 98 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Pe Joulu 03, 2010 7:32 pm 
Avatar

Liittynyt: To Elo 03, 2006 9:55 pm
Viestit: 3705
Paikkakunta: Pargas
Pyörä: KTM 640 Adventure
Sen mä vielä ymmärrän et mutka meni suoraks lopussa,mutta että alussakin :mrgreen:

Ihan kiva paikkahan sulla tosa takapihalla on!
Pidät lumet aisoissa vaan niin ehkä piipahdetaan sinne vielä vetämään jäärallia misä maali on saunassa? 8)

Edellyttäen tottakai että aika löytyy :x

_________________
Team kahajo

Kyll se siitä menee

http://www.youtube.com/user/TheJonkko?feature=mhsn

http://sites.google.com/site/dustywobblssnow/

http://picasaweb.google.fi/lekasora/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Joulu 04, 2010 12:12 am 

Liittynyt: Pe Touko 11, 2007 12:31 am
Viestit: 188
Pyörä: SE 950
Salemanteri kirjoitti:


Tosta puuttu ne alku keulimiset,kun lähtee kiihdyttään, ja lopust holtittomat pitkät luisut jäällä...=)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Tammi 17, 2011 1:46 pm 

Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 10:21 pm
Viestit: 57
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: XTZ 750
Kestääkö enskapiikillä oleva rengas raskaammassa endurossa jos välttelee sulia maanteitä teitä? Esim superteneressä?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Tammi 17, 2011 2:47 pm 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3712
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
Jos ei sudittele paljaalla, eikä päästä rengasta kuumenemaan, se tietty kuluu enemmän ja kestoikä jää lyhyemmäksi, mutta nastan kestävyyshän siinä ensin vastaan tulee. Eli tuki kuluu pois ja sitten kovametallitappi katkee tai irtoo.

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Tammi 17, 2011 2:52 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 1:56 pm
Viestit: 2361
Paikkakunta: Eura,Loei
Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350
kestää hyvin superissakin,ainakin kun ajelee suht nätisti.

_________________
Projektikuvat


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Tammi 17, 2011 3:16 pm 
Avatar

Liittynyt: To Elo 03, 2006 9:55 pm
Viestit: 3705
Paikkakunta: Pargas
Pyörä: KTM 640 Adventure
Kaikki on suhteellista ja sanoisin että ei kestä.
Taas on semmoinen asia et jotkut pitävät nastarenkaan kestävyyttä samalla tasolla kuin kesäkumitkin,tai haluaisivat ainakin :lol:
Ja toiset tykkää et on kestävä kun pystyy just ja just ajella yhden talvikauden ennenkuin sillä ei tee mitään.
Kolmas taas on iloinen jos takanen kestäis enemmän kuin 2 viikonloppuajoa :mrgreen:

Itse olen sen huomannut et etunen kestää HUOMATTAVASTI PAREMMIN kuin takanen,mutta se nytt ei varmaan tulee kenellekään yllätyksenä jos on itse harrastanut talviajelemista :lol:

Joskus on nastat menneet,joskus on nappulat lentäneet nastoineen ja ainahan kyse on siitä oikean käden käytöstä ja kuinka painava se on :wink:
Sen olen kans huomannut et kunhan tarpeeksi usein kurvailee valkoisen päälle vähäks aikaa et renkaat pääsee viilenemään välil,niin kestää jopa suht kauan se takanenkin matkaajossa jos muuten on sitä mustaa jäätä tai pikitietä esillä.
Kun pysyy renkaanjälkien vierestä/välistä niin nastat taas kestää kauemmin.

Suhtellista tää koko touhu suhteessa suhteellisuuten suhdanetta suhtautuneena sudittajana :lol:
Lääkkeet vissin kohillaan et lunssast pääsis :mrgreen:

_________________
Team kahajo

Kyll se siitä menee

http://www.youtube.com/user/TheJonkko?feature=mhsn

http://sites.google.com/site/dustywobblssnow/

http://picasaweb.google.fi/lekasora/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Tammi 17, 2011 3:58 pm 

Liittynyt: Pe Touko 11, 2007 12:31 am
Viestit: 188
Pyörä: SE 950
Mun mielipide on että KESTÄÄ, kunhan ei ajele kun väisiä ja lumisia teitä ja jos pakkanen on yli -20`c niin on vaara et lähtee nappulat kokonaisina renkaasta irti(mutu: rengas kovettuu pakkasen johdosta ja nappulat repee)..
Etusta ei saa kuluun millään kestää ja kestää ja takanenkin kestää useamman vuoden, vaikka kuinka sutittas isollakin pyörällä.. :P
MUTTA sen huomasin viime keväänä, ajelin enskapiikit alla viimesillä keleillä, isot santatiet oli jo sulia ja pikku tiet umpi jäässä, tuli ajettua varmaan 40km sulaa soratietä ja ajoin vielä nätisti :P niin silti oli piikin kovapalan etupuolelta kulunut piikkiä paikallaan pitävä tuki aines pois :shock:

SE 950


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Tammi 17, 2011 4:09 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Elo 05, 2007 10:50 am
Viestit: 633
Paikkakunta: Ylikiiminki
Pyörä: XTZ750
melkein isotohtori kirjoitti:
Mun mielipide on että KESTÄÄ, kunhan ei ajele kun väisiä ja lumisia teitä ja jos pakkanen on yli -20`c niin on vaara et lähtee nappulat kokonaisina renkaasta irti(mutu: rengas kovettuu pakkasen johdosta ja nappulat repee)..
Etusta ei saa kuluun millään kestää ja kestää ja takanenkin kestää useamman vuoden, vaikka kuinka sutittas isollakin pyörällä.. :P
MUTTA sen huomasin viime keväänä, ajelin enskapiikit alla viimesillä keleillä, isot santatiet oli jo sulia ja pikku tiet umpi jäässä, tuli ajettua varmaan 40km sulaa soratietä ja ajoin vielä nätisti :P niin silti oli piikin kovapalan etupuolelta kulunut piikkiä paikallaan pitävä tuki aines pois :shock:

SE 950

Mitä renkaita oot käyttäny ja millaisia kilometrimääriä on kertyny? Kuullostaa sellaisilta, että mieki haluan samanlaiset :shock: !


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Tammi 17, 2011 4:48 pm 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3712
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
Jos kovilla pakkasilla ajelee niin ainoa rengas enskapiikitettynä mikä sitä kestää on Mitas/Trelleborg ja nimenomaan vaan ja ainoastaan se valkoraitanen Trellikan talviseos. Kaikki muut murtuile enempi tai vähempi, siis nappulasilppu iso tai pieni lentää.
Cheng Shin'n seos pysyy kyllä pakkasessakin pehmeenä, mutta kokoja ei löydy kuin 120/90 vastaavaan ja moporengas kun on, on runko aika löysä, eikä se kestä painavia ja tehokkaita pyöriä missään keleissä nastoilla taikka ilman. 19" etuseksi se on ainut kunnollinen alusta enskanastalle sekakäyttöön.

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Tammi 18, 2011 2:02 pm 

Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 10:21 pm
Viestit: 57
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: XTZ 750
Onko rallinastalla oleva rengas yhtään kestävämpi? Varmaankin parempi ajaa sulalla tiellä kuin enduropiikillä?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Tammi 18, 2011 2:10 pm 
Avatar

Liittynyt: To Elo 03, 2006 9:55 pm
Viestit: 3705
Paikkakunta: Pargas
Pyörä: KTM 640 Adventure
tenab kirjoitti:
Onko rallinastalla oleva rengas yhtään kestävämpi? Varmaankin parempi ajaa sulalla tiellä kuin enduropiikillä?


On ja KYLLÄ.

_________________
Team kahajo

Kyll se siitä menee

http://www.youtube.com/user/TheJonkko?feature=mhsn

http://sites.google.com/site/dustywobblssnow/

http://picasaweb.google.fi/lekasora/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Tammi 20, 2011 12:05 am 

Liittynyt: Pe Touko 11, 2007 12:31 am
Viestit: 188
Pyörä: SE 950
Tuffe kirjoitti:
melkein isotohtori kirjoitti:
Mun mielipide on että KESTÄÄ, kunhan ei ajele kun väisiä ja lumisia teitä ja jos pakkanen on yli -20`c niin on vaara et lähtee nappulat kokonaisina renkaasta irti(mutu: rengas kovettuu pakkasen johdosta ja nappulat repee)..
Etusta ei saa kuluun millään kestää ja kestää ja takanenkin kestää useamman vuoden, vaikka kuinka sutittas isollakin pyörällä.. :P
MUTTA sen huomasin viime keväänä, ajelin enskapiikit alla viimesillä keleillä, isot santatiet oli jo sulia ja pikku tiet umpi jäässä, tuli ajettua varmaan 40km sulaa soratietä ja ajoin vielä nätisti :P niin silti oli piikin kovapalan etupuolelta kulunut piikkiä paikallaan pitävä tuki aines pois :shock:

SE 950

Mitä renkaita oot käyttäny ja millaisia kilometrimääriä on kertyny? Kuullostaa sellaisilta, että mieki haluan samanlaiset :shock: !


king tires:siä käytän tällähetkellä, edessä ja takana...
Toki niissäkin renkaissa on ollut mielestäni paljon eroja(toki voi olla säästäki kiinni, tai renkaan iästä) kaverilla meinaan repes kingsistä nappulat irti piikkisen pyörän alla, kun taas omani on kestänyt ok..
Toki vanhassas pyörässä oli metzeler karoo enskapiikeillä syvälle nastoitettuna, joku paraislainen teki niitä, ajoin renkaalla varmaan kolme talvea ja ei yhtäkään piikkiä ollut vielä lähtenyt irti, karoo on mielestäni aika pehmeä rengas isoilla nappuloilla,mikä auttaa ettei nappula repeä...
karoo sopii eteen ja taakse, mielestäni erittäin hyvä rengas..
tuo trellikan valkoraitanenkin on hyvä rengas,(toki mielestäni enempi crossi pyörän rengas) ja aika hintava..=)
Kyllä ne renkaat kestää vaikka ajaisikin tuppi nurin, kunhan vai on lunta ja jäätä tarpeeksi..


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Tammi 20, 2011 8:32 am 
Avatar

Liittynyt: Su Elo 05, 2007 10:50 am
Viestit: 633
Paikkakunta: Ylikiiminki
Pyörä: XTZ750
melkein isotohtori kirjoitti:
king tires:siä käytän tällähetkellä, edessä ja takana...

Muutaman talven kokemuksella voisin veikata, että renkaiden rungoissa on eroja - myös saman valmistajan eri malleissa. Eroja lienee myös eri nastoittajan tekemissä - vaikka käyttäisi saman merkkistä ja mallista runkoa. Eniten kestävyyteen vaikuttaa mielestäni kaasun käyttö.

Yhden talven käytin enduronastoilla nastoitettuja renkaita ( merkki ja malli on painunut unholaan, mutta rungoissa ei ilmaantunut ongelmia ). Ensimmäiset kymmenet kilometrit tuntuivat kaameilta puhtaalla kestopäällysteellä, mutta polanteisella tiellä oli ilo ajaa. Valitettavasti ajoni keskittyivät tuolloinkin pääasiassa isommille teille, joten nautintoa täytyi hakea ylimääräisillä koukkauksilla. Noin 500km:n (kestopäällysteellä varmaan yli 90%) ajon jälkeen takarenkaan keskimmäiset nastat olivat kuluneet tumpeiksi ja kovapalat olivat poissa - loppuosa näistä nastoista kuluikin melko pian kokonaan pois; vain nastan kanta jäi hidastamaan kumin kulumista. Ajoin tuon talven aikana noilla renkailla noin 6000km: takarengas kului keskeltä nahkakaljuksi, reunimmaiset nastat oli suurimmaksi osaksi kohtuullisessa kunnossa; eturenkaan nastat kuluivat keskeltä olemattomiin, mutta pito säilyi reunanastojen avulla painetta vähentelemällä.

Toissa(kin) vuonna käytin Motorenkaan nastoittamia SA-/katuliimanastarenkaita. Edessä AC10 ja takana T63. Painetta koko ajan molemmissa vähän yli 2kiloa. Kilometrejä kertyi (muistaakseni) yli 13000 samaisilla gummeilla. Mielestäni ajettavuus maantiellä oli edelleen parempi kuin edellä mainituilla enskanastoitetuilla tuhannen kilometrin jälkeen. Mettäpoluille katunastoitetuilla ei juuri ole asiaa, paitsi kuntoilumielessä.

Nappuloiden irtoiluun tutustuin takavuosina. Tuolloin oli jääpiikkejä käytössä YZ490:ssä. Perstuntumalla veikkaisin, että ilmiöön vaikuttaa kaasun käytön lisäksi kumin laatu ( pitäis olla pakkasessakin notkeana pysyvää kumia, mieluusti tuoretta joka ei ole vielä haurastunut iän tai olosuhteiden takia ), nastan asennussyvyys ( jos reikä on porattu kudokseen asti, kumi irtoaa nopeammin kudoksesta ja nappula lähtee liukkaammin kokonaisena; jos tukipintaa ei oo riittävästi nastan reunoilla, nappula murenee ja nasta kaatuu; jos nasta ei oo riittävän syvällä, se ei pysy kiinni ...ehkä) ja tietenki liiman laatu ja reiän koon valinta. Luonnollisesti pitävällä alustalla on mahdollista saada nappulat irti, liukkaalla ei :roll: .

Oisko mitään järkeä keräillä tilastotietoa eri renkaiden kestävyyksistä taulukkomuotoon - tulevien vuosien ja harrastajien varalle? Laitetaanko wikiin? Sarakeotsikot ehkä: pyörän merkki ja malli, pyörän vuosimalli, kuskin paino (ja ikä :twisted: , vai sopiiko ATC?), renkaan merkki,malli ja ikä, nastan tyyppi ja nastoittaja, ajojen ajankohta, kesto kilometreinä/tunteina, sanallinen kuvaus ajon luonteesta :lol: ? Oisko järkee vai ei?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Tammi 20, 2011 11:32 am 

Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Viestit: 2635
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: KTM 790 Adv R, HVA FE 450, BMW K100
Minä ostin syksyllä 2006 Kisarenkaalta Kingsit 80/100-21 ja 120/100-18, keskellä rallinastat ja laidoilla enduropiikit. Niillä on viides talvi menossa eikä mitään vikaa. Ajoa on eri pyörillä kertynyt seuraavasti:

2006 Yamaha TT 600 R: 800 km
2007 Yamaha TT 600 R: 200 km
2008 KTM 690 Enduro: 1800 km
2009 KTM 950 Adv. 600 km
2010 KTM 950 Adv. 250 -> km

Ajo 98% polanneteillä ja traktorinrenkaan jäljissä auraamattomilla teillä. Yhtään nastaa ei ole poikki eikä yhtään nappulaa revennyt. Pidolla on enimmäkseen ajeltu, sudittelua korkeintaan lumisilla teillä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Tammi 23, 2011 11:13 pm 

Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Viestit: 1201
Paikkakunta: hki
Pyörä: 610 "crate" exc
Tietääkö kukaan mistä tällaiset nastat ovat peräisin? Edellisen pyörän mukana tuli eturengas joka oli nastoitettu läpinastoilla jotka eivät osoittaneet minkäänlaisia kulumisen merkkejä vuosien käytöstö huolimatta. Renkaan runko vain kävi niin huonoksi että ajattelin ottaa nastat uusiokäyttöön. Pituutta nastalla on 25mm ja painoa 4.6g kappale. Painavalta tuo ajaessa tuntui, etenkin edessä. En tiedä mitä nuo tavalliset etusessa käytettävät nastat painaa, mutta noita oli renkaassa 270kpl ja kankealta se kovassa vauhdissa tuntui kun piti olla vielä ylimääräinen sisärenkaan pala nastan kantojen ja sisuskumin välissä.

Liitteet:
Tiedoston kommentti: Vasemmalla sahattu kärki, ura sahattu kovapaan saakka
DSC01848.JPG
DSC01848.JPG [ 54.82 KiB | Katsottu 1860 kertaa ]


Tässä kuvia operaatiosta ja renkaasta:

Liitteet:
Tiedoston kommentti: Hämmästyttävän paljon pitoa
DSC01820.JPG
DSC01820.JPG [ 90.8 KiB | Katsottu 1834 kertaa ]

Liitteet:
Tiedoston kommentti: Palat osin kuluneet, paikoin palat olivat kuluneet liki kokonaan pois
DSC01821.JPG
DSC01821.JPG [ 78.29 KiB | Katsottu 1805 kertaa ]

Liitteet:
Tiedoston kommentti: Terävät kannat puhkoisivat sisuskumin ilman suojaa
DSC01823.JPG
DSC01823.JPG [ 89.1 KiB | Katsottu 1812 kertaa ]

Liitteet:
Tiedoston kommentti: Pinta ja nauhat erillään
DSC01825.JPG
DSC01825.JPG [ 70.42 KiB | Katsottu 1783 kertaa ]

Liitteet:
Tiedoston kommentti: Kumisilppua
DSC01827.JPG
DSC01827.JPG [ 99.6 KiB | Katsottu 1789 kertaa ]

Liitteet:
Tiedoston kommentti: Viilto rautasahalla ja pihdeillä irti
DSC01829.JPG
DSC01829.JPG [ 104.51 KiB | Katsottu 1777 kertaa ]

Liitteet:
DSC01831.JPG
DSC01831.JPG [ 89.98 KiB | Katsottu 1767 kertaa ]


Pilkoin renkaan ja otin nastat irti. Elvytyksen kohteeksi löytyi vanha trelleborgin rengas josta oli keskeltä suurin osa nastojen kovapaloista katkennut. Sivulla oli kaikki nastat tallessa ja sivuttaispito sen mukainen, mutta vetopito puuttui. Ei muuta kuin hajonneet nastat lämpimiksi hitsauskoneella ja pihdeillä irti. Sitten 5mm terällä vanha reikä läpi renkaasta ja sisäpuolelta 13mm terällä muutaman millin upotus sisäpuolelle jotta piikit ylettävät renkaasta läpi asti. Koko homma meinasi kaatua siihen ettei tuo nasta yltänyt mistään takarenkaasta läpi, joten upotus on käytännössä pakko tehdä ainakin sivunappuloille jos koko rengasta nastoittaisi. Seuraavaksi moska ja lyöntipuikko heilumaan ja nastat kumista läpi lankun päällä. Puu rajoitti luonnostaan lyöntisyvyyden niin että vain kovapala tuli näkyviin. Nastan saisi esiin myös huomattavasti enemmän mutta sen kesto arveluttaa ja jokainen nasta olisi pitänyt lyödä erikseen hylsyn tms. reiän päällä. Mitään liimaa nuo eivät tarvitse koska kaulus puree todella lujaan kiinni eikä nasta ainakaan sisään pääse liikkumaan ja upotus eliminoi tarpeen erilliselle suojaavalla sisuskumillekin.

Liitteet:
Tiedoston kommentti: "Uusia" ja vanhoja
DSC01837.JPG
DSC01837.JPG [ 80.67 KiB | Katsottu 1828 kertaa ]

Liitteet:
Tiedoston kommentti: Kunnostettu sisältä, kannat upotettu muutaman millin. Vasemmalla keskinappulassa uusittu kaikki neljä nastaa
DSC01840.JPG
DSC01840.JPG [ 65.37 KiB | Katsottu 1804 kertaa ]


Koeajo on nyt suoritettu ja rengas toimii. Pito ei toki tuolla 5-6mm ulkonemalla ole alkuperäisen veroinen, mutta paljon parempi kuin ilman. Luultavasti jatkossa muidenkin nastojen hajotessa korvaan kaikki keskinastat noilla ja toivon että reunat kestävät. Jos eivät niin ainahan nastat saa uusiokäytöön seuraavaan, mikäli siis kestävät.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 98 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com