Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on La Syys 21, 2019 8:16 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 98 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Piikkirenkaan kestävyys?
ViestiLähetetty: Su Marras 21, 2010 11:39 am 
Avatar

Liittynyt: To Heinä 02, 2009 6:50 pm
Viestit: 793
Paikkakunta: Pohjoinen-sawo
Pyörä: 990950501 KiljuvaNärhi & GrazyFrog
Kokemusta / tietoo millaisiin nopeuksiin kestää piikirengas viedä, ennenkun nappulat tai piikit alkaa lentelemään?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Marras 21, 2010 12:54 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Elo 05, 2007 10:50 am
Viestit: 643
Paikkakunta: Ylikiiminki
Pyörä: XTZ750
Motorenkaan katunastoitetut T63/AC10: Eipä oo yhtään kokonaista nappulaa lähteny vaikka on kahtasataa ajanu. Kevätaikaan paljaalla kestopäällysteellä nastat kuluu nopeassa ajossa aika äkkiä, mutta kylläpä ne kiinni pysyy, jos liimaus on onnistunu. Isompi ongelma on saada kakssattaa tauluun, ku meinaa pito loppua jo 160:n korvilla. Ja tällaisia nopeuksia oon luonnollisesti käyttänyt vain suljetulla alueella ulkomailla.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Marras 21, 2010 7:37 pm 
Avatar

Liittynyt: To Elo 03, 2006 9:55 pm
Viestit: 3756
Paikkakunta: Pargas
Pyörä: KTM 640 Adventure
Ei oikeastaan ole muuta kokemusta kun että miten saa nastat ja tyynyt lentämään takasesta :mrgreen:
Eli vähän vaikeeta vastata,mutta jostain olen mielestäni lukennut et jos vauhti ei menee yli 80 niin ei pitäis ihan heti sulaa alta pois?
Toki eri jos meinaa asfaltilla ajella.

_________________
Team kahajo

Kyll se siitä menee

http://www.youtube.com/user/TheJonkko?feature=mhsn

http://sites.google.com/site/dustywobblssnow/

http://picasaweb.google.fi/lekasora/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Marras 21, 2010 8:50 pm 
Avatar

Liittynyt: To Heinä 02, 2009 6:50 pm
Viestit: 793
Paikkakunta: Pohjoinen-sawo
Pyörä: 990950501 KiljuvaNärhi & GrazyFrog
Meininki olis kokeilla möhköllä nopeuksia jäällä, järvi viimeyönä jääty ja paksunee koko ajan :P
Toivottavasti pihtaisi lumentulon kanssa niin olispa tosi jees.
Eipä ne nappulat tai piikit mihinkään irtoile normi nopeuksissa, jammulla just 130 km/h pääsee ku oikeen hehkuttaa :|
Möhkö vois liikkua 180 jonkun verran vastustaa piikit ja hyvä että ne olis paikallaan kun alkaa hiljentämään :roll:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Marras 21, 2010 11:28 pm 
Avatar

Liittynyt: To Elo 03, 2006 9:55 pm
Viestit: 3756
Paikkakunta: Pargas
Pyörä: KTM 640 Adventure
Salemanteri kirjoitti:
Meininki olis kokeilla möhköllä nopeuksia jäällä, järvi viimeyönä jääty ja paksunee koko ajan :P
Toivottavasti pihtaisi lumentulon kanssa niin olispa tosi jees.
Eipä ne nappulat tai piikit mihinkään irtoile normi nopeuksissa, jammulla just 130 km/h pääsee ku oikeen hehkuttaa :|
Möhkö vois liikkua 180 jonkun verran vastustaa piikit ja hyvä että ne olis paikallaan kun alkaa hiljentämään :roll:



Ei muuta kun viteoota kehiin sitten!!! :wink:

_________________
Team kahajo

Kyll se siitä menee

http://www.youtube.com/user/TheJonkko?feature=mhsn

http://sites.google.com/site/dustywobblssnow/

http://picasaweb.google.fi/lekasora/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Marras 22, 2010 5:36 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Viestit: 3086
Paikkakunta: ROI
Pyörä: exc
Ei kai noille muutenkaan ilman nastojakaan luvata tuollaisia nopeuksia, siis nappulakumeille! Jossain kumessa ainakin taisi lukeakkin ettei yli 120km/h nopeuksia.

_________________
antti


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Marras 22, 2010 6:49 pm 
Avatar

Liittynyt: To Helmi 19, 2009 8:42 pm
Viestit: 636
Paikkakunta: Eura
Pyörä: CRF250, Yamaha FZ-6N
Mulla on kingsit jo kolme talvea ajetut ja kaikki piikit on tallella, vaikka välillä mennäänkin niin kovaa kuin pyörä kulkee... Muutenkin ihmeen hyvässä kunnossa ku aloin asiaa miettimään :mrgreen: Halpaa tämä talviajelu

_________________
Uraa uurtava motoristi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Marras 22, 2010 7:32 pm 
Avatar

Liittynyt: To Heinä 02, 2009 6:50 pm
Viestit: 793
Paikkakunta: Pohjoinen-sawo
Pyörä: 990950501 KiljuvaNärhi & GrazyFrog
AnttiL kirjoitti:
Ei kai noille muutenkaan ilman nastojakaan luvata tuollaisia nopeuksia, siis nappulakumeille! Jossain kumessa ainakin taisi lukeakkin ettei yli 120km/h nopeuksia.


Juu ei luvata, se pitää paikkansa.
Vanhempia kumeja nähnyt, kun etusesta nappulat irtoilee ja repsottaa mut ne on ollu jo vuosikertamallia 7-8 vuotta vanhoja, haurastuneita kumeja.
Ja ei ne nopeuden takia repeilly vaan sekalainen ajo repii.

Kuulema 100km/h yksi irtopiikki osuu 8kg:n voimalla.

Jääräta-ajoissa joltain 160 km/h tunnissa irtonappula piikkeineen läpi ilmanputsarin ja kaasarin kurkkuun jumiin.
Toi 160 kuulostaa ok:lle, rata-ajossa nappula on jo voinu revetä kantilla ollessa, mut yli 160....

Pistää tässä harkitsemaan kannattaako lähteä uhmaamaan fysiikanlakeja renkaidenkestävydessä :roll:
Vaan jos nopeutta koittaa niin tarkoitus olisi mennä suoraan sen kummemmin nappuloita "rasittamatta", muutakuin mitä keskipakovoima niitä sitten kiskoo ja hiljentäminen.

Yhden etusen näin kun oli pitkittäiseen railoon ajettu, koko kierroksesta puuttu reunasta piikit, nappulat oli paikallaan.

Eräälle piikkirenkaan valmistajalle soitin, piikkien pysyvyytä luvattiin vaan rungon kestävyys askarrutti.

On tossa tyypit laskenu kesällä rupulikumeilla 180-190 km/h soralla, ne gumit ainakn on kestäny. (jossain ulkomailla suljetulla alueella)

Pakkomielteestä tässä ei ole kyse, vaan saattaisi pian olla olosuhteet soveltuvat jos kelit kehittyy tähän malliin, eikä jokavuosi toi jää / lumitilanne ole ihanteellinen , ja tietty mieli tekee koittaa :mrgreen:
Iän myötä kehittynyt itsesuojeluvaisto pistää selvittämään asioita, ja varmaan sen takia jää paljon kokeilematta :lol:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Marras 22, 2010 8:41 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 9:58 pm
Viestit: 315
Paikkakunta: Hollola
Pyörä: Adve-Gessu yms
Vähän pidempi siirtymä 140 kmh kingsin rallinastakumilla ei tehnyt muuta kuin pyöristi hiukan keskimmäisiä nastoja. Mielestäni ei tullut mitään ihmeempää kaatumaa tms. kummallista. Alla oli lumista soratietä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Marras 23, 2010 7:37 pm 

Liittynyt: Pe Heinä 25, 2008 8:05 am
Viestit: 107
Pyörä: Myyty
Salemanteri kirjoitti:
...
Kuulema 100km/h yksi irtopiikki osuu 8kg:n voimalla.
...

Toi ei kyllä pidä paikkaansa, tai sitten on pirun painavat nastat ja/tai miniatyyrirenkaat. En nyt tiedä mitä noi ralli/enskanastat painaa, mutta 5 grammasella ja 21" renkaalla sais reilun kilon minun laskujen mukaan satasen vauhdissa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Marras 23, 2010 7:55 pm 
Avatar

Liittynyt: To Heinä 02, 2009 6:50 pm
Viestit: 793
Paikkakunta: Pohjoinen-sawo
Pyörä: 990950501 KiljuvaNärhi & GrazyFrog
Corni kirjoitti:
Salemanteri kirjoitti:
...
Kuulema 100km/h yksi irtopiikki osuu 8kg:n voimalla.
...

Toi ei kyllä pidä paikkaansa, tai sitten on pirun painavat nastat ja/tai miniatyyrirenkaat. En nyt tiedä mitä noi ralli/enskanastat painaa, mutta 5 grammasella ja 21" renkaalla sais reilun kilon minun laskujen mukaan satasen vauhdissa.


Ok, kuulostaa paremmalta ei tarviikkaan haarniskaa pukee päälle :lol:
Meikäläisen matematiikka ei kykene noihin laskuihin ja kuulopuheet tiedetään.
Mitä se sit painaa 180km/h?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Marras 23, 2010 9:08 pm 
Avatar

Liittynyt: La Marras 24, 2007 7:59 pm
Viestit: 619
Paikkakunta: Pk seutu
Pyörä: SAR
Kyllähän ne (taka)renkaat varmaan kestäis ajella kovaakin jos pyörintänopeus olisi suoraan verrannollinen nopeuteen. Ainakin minulla tahtoo olla ongelma, että takarengas pyörii helposti 130-160 km/h vastaavaa nopeutta todellisen nopeuden ollessa huomattavasti lähempänä satasta. (Vetopito on huono, voimoo on liikoo tai ranteessa on hetkellisiä asentovirheitä :?: )
Tuollaisessa tilanteessa sillä renkaan tiehen hankautumisella lienee suurempi vaikutus nappuloiden ja piikkien irtoiluun/katkeiluun, kuin suurella pyörintänopeudella. Joskus kokeilin jäisellä suljetulla alueella ajaa vähän reilumpaa vauhtia ja jäi sellainen mielikuva, että normaali enskanastoilla ei ilmanvastuksen ja sutimisen takia edes pääse juurikaan yli 160 km/h.

Kokeilkaa laittaa pyörä pukille tai keskiseisontatuelle ja huudattakaa siinä suurimmalla vaihteella niin näätte pysyykö palikat kasassa. En ota vastuuta jos mopeti loikkii naapuripitäjään renkaan epätasapainon tmv. syyn takia :lol:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Marras 24, 2010 12:06 am 
Avatar

Liittynyt: To Elo 09, 2007 7:54 am
Viestit: 1378
Paikkakunta: Savo / All Oceans
Pyörä: ELUKKA 57, ISO ELUKKA 660 RR, CAPO
Salemanteri kirjoitti:
Kokemusta / tietoo millaisiin nopeuksiin kestää piikirengas viedä, ennenkun nappulat tai piikit alkaa lentelemään?

Tää on Sale kokemusta 8)
Se on todella riippuvainen tuosta renkaan rungosta ja tietysti myös nastasta. :shock:
Enska- tai rallinastat varmaankin kestää, tai siis renkaan runko kestää jos on tarpeeksi uusi ja pehmeä, koska ei revi niin paljon spooreista, kun pitoa ei tosiaan ole.
Jäänastalla taas pito aiheuttaa renkaan palaan todella suuria voimia, joten palan repeäminen ja irtoaminen on toden näköistä. Ainakin mulla on joka kerta pari nappulaa poissa....
Jääpyörässä nuo takaset pyörii tosiaan jotain +160km/h ja kun pala irtoaa, lähtee ainakin kotkan takaloksu palasina satulan takaa samaan matkaan. Kokemusta on jo liikaakin... :P
Tässä siis kysessä 19" jäänastalla oleva DURO.
Vahvista ainakin arat kohdat liimaamalla roiskeläppäkumia pintaan ns. iskunkestävä, niin ei mene läpi......ja säästää......

_________________
Don't ride faster than you guardian angel can fly!
Osta enduro niin et tarvitse katua!
...You know it's a bit windy when you get passed by your own dust...

https://www.gsh457.com/ktm-adventure-rally-finland/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Marras 24, 2010 11:36 am 
Avatar

Liittynyt: Pe Loka 23, 2009 9:17 pm
Viestit: 282
Paikkakunta: Tallinna
Pyörä: GAS GAS EC515FSR
Hyvin näyttää nastat pysyvän linkissä näkyvässä RR pyörässäkin kun tehdään kunnolla. http://www.youtube.com/watch?v=QHPOw-Xm ... re=related


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 25, 2010 9:49 pm 
Avatar

Liittynyt: To Heinä 02, 2009 6:50 pm
Viestit: 793
Paikkakunta: Pohjoinen-sawo
Pyörä: 990950501 KiljuvaNärhi & GrazyFrog
CapoSakke kirjoitti:
Salemanteri kirjoitti:
Kokemusta / tietoo millaisiin nopeuksiin kestää piikirengas viedä, ennenkun nappulat tai piikit alkaa lentelemään?

Tää on Sale kokemusta 8)
Se on todella riippuvainen tuosta renkaan rungosta ja tietysti myös nastasta. :shock:
Enska- tai rallinastat varmaankin kestää, tai siis renkaan runko kestää jos on tarpeeksi uusi ja pehmeä,
Vahvista ainakin arat kohdat liimaamalla roiskeläppäkumia pintaan ns. iskunkestävä, niin ei mene läpi......ja säästää......


On tulossa sama gummisetti millä ajoitte jääpersiin, ralli & enskanasta Kings & Trellikka.
Nostin Adven etulokaria 50mm nyt pitäis renkaan mahtua venymäänkin viipaloimatta lokaria.
Ja pitänee ainakin takapäähän viritellä suojakumeja, panen sinne ehkä Sulttaania :lol:
Ensiviikolla...on jäätä tarpeeksi ja jollei tuu lunta liikaa, oo pakkasta liikaa, tuule liikaa ni kokeilemaan miten möhkön saa pysähtymään, ei huvittais torpedoida kenenkään kesämökkiä :mrgreen:


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 98 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com