Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ke Touko 22, 2019 10:06 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 54 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ma Tammi 02, 2012 7:38 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Viestit: 1259
Pyörä: Suzuki DR800S, Suzuki DR-Z 400S
Tuon kauluksen pitäisi pohjatessaan estää ylikiristäminen, mutta tiiä sitten. Kuitenkin sen pari talvea meni ihan hyvin, eikä rengasta ole otettu pois vanteelta välillä, niin tuli tuo väsymis teoria mieleen :roll:

_________________
RikuRoiske


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Tammi 02, 2012 7:42 pm 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3834
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
Mun tuli vaan mieleen toi ylikiristys kun itsellä kävi kerran näpit väsyneena lumessa vaihtaessa se virhe tehtyä ja kotona rengasta vaihtessa oli näkymä just toi. Alumiini/kumilukkoja mulla on ajossa hajonnu kaks niin mä oon päätyny noihin Ari/MP. Ariete oli lähinnä ennen kun Motion Proota oli Stormilal niin huonosti saatavana, nyt en oo Aria kyllä laittanu kun löyty toinen kanava MP:n hankintaan. Vielä kun ne tekis 2,50" lukkoja.

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Tammi 31, 2014 8:38 pm 

Liittynyt: Su Tammi 13, 2013 8:04 pm
Viestit: 147
Pyörä: TE300,EXCR530,WR250R
Aikomuksena on laittaa 250 cc KLX Kawaan enskanastat alle.

Olen hämmästellyt kun ko. pyörässä ei ole alunperin rengaslukkoja lainkaan. Tehoja mopossa on heikonlaisesti mutta jarruistahan ne voimat renkaisiin tulee joten siinä mielessä ei eroa isoihin pyöriin juurikaan ole. Tosin toistaiseksi ei gummit ole pyörähtäneet asfaltillakaan.

Enskapyörissä rengaslukot on ihan pakko olla, tosin käyttö ja paineetkin ovat erilaiset. Olen mielessäni arponut lukkojen laittoa Kawaan kun vahdan nastat alle. Teenkin nyt galluppia, olisiko syytä laittaa lukot vai ei?

_________________
Sachs 60-luvulla, Puch 60 cc 70-luvulla, Solifer export+Sachs moottori, Tunturi Sport-73, Yamaha DT125-83, KTM 250GS-87, Suzuki TS250X-86, KTM 350GS-89, KTM 125SX-06, KTM 200EXC-09, Husaberg TE300-11, Kawasaki KLX250S-09, KTM 530EXCR-08, Yamaha WR250R-12


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Tammi 31, 2014 10:25 pm 

Liittynyt: Ma Helmi 27, 2012 5:10 pm
Viestit: 135
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: KTM
Kyllä laittaisin sinuna lukot ja eteenkin ;) Muuten saattaa kovissa jarrutuksissa pyörähtää ja venttiili vääntyä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Helmi 01, 2014 10:27 am 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3834
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
Ei kahta sanaa, lukoille ehdottomasti KYLLÄ! Laita Motion Pron Lite-Locit niin ei tarvii kun sen muistaakseni 45 g painoja eteen ja 70 g taakse. Lukkoja ei edes huomaa, kunhan paino on kompensoitu ja nastojen kanssa riittää em. tarkkuuskin. Katuendurokumein kesällä huomaa sitten pienemmänkin heiton - jos on kiekot vielä täysin suorat.

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 02, 2014 5:41 pm 

Liittynyt: Ke Tammi 31, 2007 1:29 pm
Viestit: 489
Paikkakunta: SASTAMALA
Pyörä: 1190Hyperenduro
Väittäisin että miltei 100% kaikista rengasrikoista on asennusvirheitä. Niin kovasti haukutut bilteman lukot ja sisäkumit on kuitenkin antanut ainakin minulle tähän asti 100% turvan. Ainoatakaan rengasrikkoa en ole kärsinyt vielä eläessäni muulla kuin polkupyörällä.

Uskoisin kuitenkin että selitys ei löydy käytöstäkään, en usko että ne minun ajoissa ainakaan Superin alla helpolla ovat päässeet.

Vannenauhana mulla toimii ilmastointiteippi, takana lukkoja kaksi ja edessä yksi. Lukon tai sisärenkaan uusin vain silloin, kun alkaa näyttämään epäilyttävältä.

_________________
Ura metsässä on hyperistin pikatie, umpihanki ja sänkipelto monikaistainen moottoritie.

p.050nelkolnol8957


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Helmi 04, 2014 11:02 pm 

Liittynyt: Su Tammi 13, 2013 8:04 pm
Viestit: 147
Pyörä: TE300,EXCR530,WR250R
No joo,

ainakin minulla renkaat puhkeaa useimmiten nimenomaan asennuksessa. Kovinkaan monta rengasta ei ole mennyt ajossa rikki mutta aikamoisen määrän olen murjonut reikäiseksi rengasraudoilla. Yleisin asennusvirhe (joka ei puhko kumia heti) lienee vinoon jäänyt venttiili.

Bilteman sisärenkaisiin olen vähän tympiintynyt kun ne tuntuvat olevan pienihalkaisijaisia, eivätkä kevyesti täytettynäkään nouse ulkorenkaan kehälle vaan jäävät mielellään vanteen ja raudan väliin.

Ja kiitos neuvoista, taidan laittaa Kawaan lukot. Ja ehkä myös painot, saa nähdä. Tasapainotuksen tarve alkanee vasta jostain 70, 80-vauhdista.

_________________
Sachs 60-luvulla, Puch 60 cc 70-luvulla, Solifer export+Sachs moottori, Tunturi Sport-73, Yamaha DT125-83, KTM 250GS-87, Suzuki TS250X-86, KTM 350GS-89, KTM 125SX-06, KTM 200EXC-09, Husaberg TE300-11, Kawasaki KLX250S-09, KTM 530EXCR-08, Yamaha WR250R-12


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Helmi 05, 2014 10:17 am 
Avatar

Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:42 am
Viestit: 2664
Paikkakunta: Pori
Pyörä: TR 650, 350EXC-F
Niamola kirjoitti:
Väittäisin että miltei 100% kaikista rengasrikoista on asennusvirheitä. Niin kovasti haukutut bilteman lukot ja sisäkumit on kuitenkin antanut ainakin minulle tähän asti 100% turvan. Ainoatakaan rengasrikkoa en ole kärsinyt vielä eläessäni muulla kuin polkupyörällä.

Uskoisin kuitenkin että selitys ei löydy käytöstäkään, en usko että ne minun ajoissa ainakaan Superin alla helpolla ovat päässeet.


Ompa kova väite!
Millanen asennusvirhe on kyseessä, kun kuiva oksa on renkaasta läpi tai ruuvi/naula? Näitä tulee mieleen omilta reissuilta.

Happi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Helmi 05, 2014 10:19 am 
Avatar

Liittynyt: Pe Huhti 13, 2012 7:30 pm
Viestit: 1542
Paikkakunta: tervakoski
Pyörä: KTM 530 exc-R
Se onhappi vaan lavastettu juttu =)

_________________
aina tavoitettavissa ?
0440800172
kimmokecki@gmail.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Helmi 05, 2014 11:41 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 6922
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: Cube konkeli
suok kirjoitti:
Ja kiitos neuvoista, taidan laittaa Kawaan lukot. Ja ehkä myös painot, saa nähdä. Tasapainotuksen tarve alkanee vasta jostain 70, 80-vauhdista.


Tuntuva pompotus alkaa jossain noissa lukemissa, yleensä alhaisemmissa, varsinkin jos on lukot vanteissa. Vaikka ei ajaisikaan kovempia vauhteja niin renkaat kannattaa ilman muuta puntittaa, tasapainossa oleva pyörä kuormittaa vähemmän jousitusta/iskunvaimennusta ja pyörä pitää paremmin kun se pysyy paremmin kiinni alustassa. Siinä vaiheessa kun tutinat alkaa tuntua selkeästi pyörässä niin rengas ei enään kunnolla pysy koko kehän matkalta kiinni tiessä/alustassa ja pito on sen mukainen.

Motonetista kalastuspuolelta lyijyisiä oliivipainoja pinnoihin rengaslukon vastapuolelle. Tai sitten lukon painoinen lyijylevystä tehty paino vannenauhan/jesarin alle ajaa saman asian. Molempia käytetty ja toimiviksi havaittu.

_________________
Kylätason polkupyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Helmi 05, 2014 1:39 pm 

Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Viestit: 1204
Paikkakunta: hki
Pyörä: 610 "crate" exc
Pidolla mitään väliä mutta kun tehohäviöt kasvaa semmoisiksi ettei kulje :evil:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Helmi 05, 2014 11:18 pm 

Liittynyt: Su Tammi 13, 2013 8:04 pm
Viestit: 147
Pyörä: TE300,EXCR530,WR250R
Tuo ajoalustasta irtoaminen, tai ainakin keventyminen voi olla ongelma vaikka jääradalla. Koskaan ei ole tullut edes mieleen että enskan renkaita pitäisi tasapainottaa. Kyllähän jäällä nopeisiin mutkiin tullaan yli satasen kyytiä jolloin pito voi heikentyä.

Kolmepuolikkaassa (valkokilpipyörä) minulla on lukot mutta ei tasapainotusta. Siitä tiedän kyllä ilmiön mutta soralla en ole havainnut ongelmaksi, asfaltilla vatkaaminen on aika ärsyttävää.

_________________
Sachs 60-luvulla, Puch 60 cc 70-luvulla, Solifer export+Sachs moottori, Tunturi Sport-73, Yamaha DT125-83, KTM 250GS-87, Suzuki TS250X-86, KTM 350GS-89, KTM 125SX-06, KTM 200EXC-09, Husaberg TE300-11, Kawasaki KLX250S-09, KTM 530EXCR-08, Yamaha WR250R-12


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Helmi 06, 2014 9:04 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 6922
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: Cube konkeli
Joskus soralla nähnyt takarenkaan jättävän pätkäviivaa kovemmissa vauhdeissa kun pompottaa. Pito on suhteellinen asia, kuten pompotuskin. Kaikkeen tottuu ja ajan mittaan asioihin lakkaa kiinnittämästä huomiota, mä taas kun olen tottunut ajamaan puntitetuilla renkailla niin jos tulee ajettua pyörällä missä on lukot puntittamattomana niin kyllä ajaminen on aika vastenmielistä heti kun pyörä alkaa vähänkään tärisemään.

Eikä tarvii uskoa eikä kokeilla, ei kukhan pakota :D

_________________
Kylätason polkupyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Helmi 10, 2014 11:53 am 

Liittynyt: Ke Tammi 31, 2007 1:29 pm
Viestit: 489
Paikkakunta: SASTAMALA
Pyörä: 1190Hyperenduro
Lainaa:
Ompa kova väite!
Millanen asennusvirhe on kyseessä, kun kuiva oksa on renkaasta läpi tai ruuvi/naula? Näitä tulee mieleen omilta reissuilta.

Happi


Ei taida ruuvia, naulaa tms. estää minkään merkkiset lukot rikkomasta kumia.

_________________
Ura metsässä on hyperistin pikatie, umpihanki ja sänkipelto monikaistainen moottoritie.

p.050nelkolnol8957


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Helmi 10, 2014 3:36 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Viestit: 1898
Pyörä: KTM
Niamola kirjoitti:
Väittäisin että miltei 100% kaikista rengasrikoista on asennusvirheitä.


TäH! Perin outoa tilastoa. Niin no, jos asennusvirheeksi lasketaan sekin, kun lyö vanteelle ja tulee kärmeenpurema. Olisi pitänyt laittaa enemmän painetta...

-ville

_________________
---x mopolla suohon x---


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 54 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com