Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ma Syys 16, 2019 7:37 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Motovanteille nastarenkaat?
ViestiLähetetty: Su Loka 11, 2009 10:25 pm 

Liittynyt: Su Huhti 05, 2009 11:37 am
Viestit: 1
Paikkakunta: Lahti
Pyörä: KTM LC4
On tullu pohdittua kannattaako vääntää motovanteille nasta gummeja talviajoon, kun tuntuu olevan tohon LC4:een kotariin melko vaikea löytää käytettynä enskavanteet ja uutena maksaa hunajaa. . Kellään kokemuksia 17' talvisuristeluista? Ei millään viittis jättää pyörää talliin talviajaksi :mrgreen: Ja jos jollain sattuu olemaan ylim. LC4 21'/18' vanteet niin saa tarjota. . Kiitos jo etukäteen . .


Viimeksi muokannut JTY päivämäärä Ma Loka 12, 2009 8:29 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Järkevää vai ei?
ViestiLähetetty: Ma Loka 12, 2009 5:12 pm 
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 1:26 am
Viestit: 2724
Paikkakunta: Tornio
Pyörä: KTM 350 EXC-F
Laitappas viestin otsikoksi esim nastat motovanteilla niin saatat saada paremmin vastauksia.

_________________
Knowing is not enough; we must apply. Willing is not enough; we must do.
Bruce Lee


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Loka 13, 2009 3:56 pm 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1819
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE
Hauskaa se on niin kauan kun pysyy kantavalla pinnalla. Umpisessa pieni eturengas menee pohjia myöten koko ajan ja hiki tulee, eteenpäin pääsee sielläkin. Minulla oli 5.5 tuuman vanteella 150 leveä karoo, joten tuolle 5 tuumaiselle kannattaa saman tien laittaa joku 140 leveä kunnon nappuloilla. Eteen 120 leveä takarengas.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Loka 11, 2010 7:31 am 

Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Viestit: 1204
Paikkakunta: hki
Pyörä: 610 "crate" exc
Minkäslaisia nastarenkaita noille motovanteille on saatavilla edes? Jos laittaisi 19" takasen eteen ja taakse 17" motovanne niin mitähän tapahtuisi :shock: 17" tuntuu edessä jotenkin niin pieneltä talvella että jotain pitäis varmaan tehdä, mutta olisi kiva kokeilla tuota 4.5 leveetä takasta kaupunkiajossa talvella "välikelin" nastoilla tai vastaavilla. 18" enskanasta on kuitenkin kaikin puolin karmea ajaa paljaalla asfaltilla joten ei siitä varmaan paljon huonompaan voi mennä?

Toinen juttu sitten on tuo 19" etusen rakentaminen. Yksi sellainen on on hondan navalla ja periaatteessa siitä joutaisi kehä, mutta miksei myös crossin takakehä kävisi? Onko kotarin etu- ja takanapa samankokoiset jotta voisi vain vaihtaa takavanteeseen etunavan, vai joutuuko pinnojen mittoja sovittelemaan?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Loka 15, 2010 12:32 am 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3834
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
Motovanteille on saatavana ihan hyviä nastarenkaita - katukäyttöön. Hiekkateille yms. lumisille pätkille ei mitään oikeasti siedettävääkään vaihtoehtoa ole. Vanteet kun jo itsessään on niin leveet, ettei mikään nappulakuvioinen nastarengas enää voi toimia, eli vaatii leveetä rengasta ja nastojen kanssa pitäisi mennä kapeampaan jos johonkin muuttaa. Jos kapeampia vanteita voisi harkita, voisi laittaa eteen 3-3,5" ja taakse 4,5-5" leveät renkaat, mutta silloinkin on tehtävä valinta ajaako lumettomalla kestopäällysteellä vai suosiiko harvoin aurattuja lumisia pikkuteitä... leveä eturengas on kuin pulkka, lähtee alta, aina pahempi jos surkea kuvio. Kapeempi vanne on kummiskin pienempi projekti kuin etuveto... Ja mitä niillä motovanteilla on enää virhaa, jos ne on kapeet, menee ilottelut assulla ihan piloille.
Eli jos vaan mahdollista, niin hommaa ne enskavanteet alle. Sitten on valinnanvaraa, ihan sen mukaan mitä haluat enempi, kestoa vai pitoa, matkaosuuksille vai "matkaosuuksille" vai ihan metsään/lumispooriin/rospuuttoon, ihan noin rehellisissä rupulikumirenkaissakin. Ja jopa niin mitättömän nappulan näkönen kuin Sava MC23 pitää paremmin lumella kuin mikään motovanteille saatava.

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Loka 15, 2010 5:17 am 

Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Viestit: 1204
Paikkakunta: hki
Pyörä: 610 "crate" exc
Nyt pyörii alla ihan normaalit 21/18 trellikat vaan eipä sitä lunta sitten tullutkaan. Jotain tarttis tehdä kun ei nuo oikein ole mukavat mihinkään ajoon näillä keleillä varsinkin kun kaupunki- ja asfalttiajoa näin vesikeleillä tulee pakostakin aika paljon kun pyörällä ajetaan kaikki kauppareissuista lähtien. Toki enskanastat pitää olla sitten kun lähdetään oikeasti ajamaan, mutta voisi noille motovanteille laittaa jotain kaupunkiajoa varten. Kyselin eräältä tekijältä miten 19 takavanne istuu etunapaan ja onnistuu kuulemma, taidan sellaisen ottaa. Vanne on 2.15 leveä joka käsittääkseni on sama kuin noissa isoissa matkaenduroissa ja jos tarvetta on niin kehiä saa kyllä joka kokoa. Täytyy siis katella jotkut (mopon tms.) 17" nastat eteen ja taakse ja sitten jos hankkisi jonkun 19" asfalttia sietävän enduronastan jonka voi vaihtaa eteen muilla kuin vesikeleillä, vaan onko sellaisia edes olemassa? Ja mitä noita 17" takasia on muita kuin sava mc32?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Loka 15, 2010 8:07 am 

Liittynyt: Ma Loka 12, 2009 6:05 pm
Viestit: 483
Paikkakunta: Jyvässeutu
Pyörä: Dune RR
meikä kirjoitti:
Ja mitä noita 17" takasia on muita kuin sava mc32?

Mulla pyöri tuollainen Kingsin 5.10-17" takarengas viimetalven (4tkm) nastoitettuna 5mm rallinastalla, mutta sivut (myös nuo nappulat joissa ei tuossa kuvassa ole nastoja) tuolla normi 8mm ulkonemalla olevalla enskanastalla (kuvassa täysin rallinastoilla nastoitettu versio: http://www.satapiikki.fi/images/renkaat/KI5117-312.gif)

Vanteella oli leveyttä 4.25" joten ei tuo gummi hirveän pyöreä profiililtaan enää ole tuolla vanteellakaan. Itse kuitenkin tykkäsin kovasti kaikenlaisessa sekalaisessa ajossa tuosta takasesta ja samanlainen tulee täksikin talveksi.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Loka 15, 2010 12:51 pm 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3834
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
Motorengas alkaa tehdä TKC:stä nastarenkaita. Sit offikelpoinen 4.60-17" Cheng Shin (vastaa 120/100). Liimattu kunnon nasta, mutta pienempi ja pienemmällä ulkonemalla, todella paljon enskanastaa mukavampi tiellä. Ei kaikkein painavimpiin enskoihin. Takarengas ei ole vielä paha rasti, mutta etunen on 2.15" leveellekin, kun leveimmätkin 19" etunappularenkaat menee ihan väärään muotoon. 1,85" on normaali piikkisten krossien takavanne, niistä löytyis jampista yhteensopiva, ainakin takavanne taakse. Ne reiäthän ei saa lähtee ihan miten sattuu, kaikki ei käy siis ristiin. Eli ainakin tarttis tarkastaa offsetit, parin millin heitto max. ok mut 5mm niin nippelit ei enää istu kunnolla kehään ja sit pinnat löystyy, löystyy, löystyy... ikunen riesa.

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Loka 15, 2010 4:25 pm 

Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Viestit: 1204
Paikkakunta: hki
Pyörä: 610 "crate" exc
No lähdetään siitä että halutaan nastarenkaat 17" motovanteille joilla voi kantata paljaalla/sulalla asfaltilla suhteellisen huoletta ilman nastojen katoamista ja siedettävällä pidolla. Pitää kestää myös reilumpaa kiihdyttelyä, eli pitää olla pitoa keulia ennemmin kuin vaan sutata paljaalla asfaltilla. Pito lumella on täysin toissijainen seikka, pito jäällä täytyy olla sellainen että pysyy pystyssä ja selviää raiteista vesijäällä kaupungissa ilman kohtuutonta "tiputtelua". Täällä ei juuri muuta ole kuin viidenkympin tietä jossa nyt voisi lipsutella talvet läpeensä vaikka kesärenkailla, poikkeuksena vesijääkelit. Isommat tiet pidetään aina lumesta puhtaana. Oletettavasti renkaat voi myös ajaa loppuun kesällä ilman nastoja. Siinä vähän vaatimuksia.

Mitähän tuolle 17" etuselle pitäisi tehdä ettei se kaatuisi niin helposti alle kun menettää pitonsa mutkassa? Eli kun ajaa mutkaa ja pito katoaa etuselta ja se vain kääntyy äkisti sisämutkan puolelle rajoittimeen. Auttaisiko offsetin muutto, kolmiopalat vai mitä? En tiedä millainen riesa tuo talvella on, mutta on about ainoa tilanne jota ei voi oikein ennakoida kun tapahtuu vain silloin kun pito on hyvä ja pidon palauttaminen on melko vaikeaa ellei mahdotonta ilman että etunen menee alta.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Loka 15, 2010 6:10 pm 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3834
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
No sit unohdat rupulikumit, et tuohon, mut tuohon tavotteesees päin, pääset ihan katunastarenkailla. Oikeesti niillä "rallinastoilla"kaan ei paljoo sulalla asfaltilla kanttailla, ihan uutena on vähän paremmin pitoo.

Sulla on keula ilmeisesti liian pysty, pumput ylä-T-kappaleen tasalle, sit vähän pois perän esijännitystä, ei paljoo. Ellei esijännityksen pieni vähennys (muutama mm) auta, niin sit vaan takaiskarin sisään lyhennysholkki, onnistuu ihan huollon yhteydessä, vaatii vain sorvin.

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Loka 15, 2010 6:59 pm 

Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Viestit: 1204
Paikkakunta: hki
Pyörä: 610 "crate" exc
Pakkohan ajamisesta on voida nauttia ja kuten sanottu niin eipä noilla oikeilla nastoilla voi kanttailla tai kiihdytellä jolloin asfaltilla ajo on pelkkää tuskaa. Kokemuksia kun ei ole kuin oikeista enduronastoista niin ei oikein tiedä, mutta esimerkiksi näistä http://www.motorengas.fi/tuotteet/katul ... nkaat.html kaksi ylintä (sava mc32) vaikuttavat aika mielenkiintoisilta. Pitoa saattaisi olla paljaallakin ihan riittävästi - tai sitten ei. Ainakin ulkonemasta päätellen pitoa olisi jäälläkin mukavasti.

Tilasin tällaiset eteen ja taakse, saas nähdä mitä noilla tekee, mutta pääseepähän ainakin töihin ja sieltä kotia vähän paremmin kuin touranceilla vaikka lumikeli yllättäisikin. http://www.mynetmoto.com/motorradreifen ... owtex.html Saa sitten kesällä sladitella sileiksi, meinaan ovat varmaan aika liukkaat kaasuun kanssa :lol:

Pyörä on nykyisillä säädöillään kyllä varsin rauhallinen ja perä on aika alhaalla ja etupää ylhäällä. Täytyy kokeilla missä pidon raja menee kun saa 17" alle taas, toistaiseksi niillä ei ole tullut kokeiltua jäällä/lumella kaatuilua, mutta pakatulla savisella hiekkatiellä kovissa vaudeissa on etunen joskus karannut tuollaisella sileällä katurenkaalla. Jos renkaissa vaan luotto riittää mennä kovempaa niin sitten täytyy keksiä jotain. Toisaalta paineet vaikuttaa niin paljon varsinkin edessä että aika paha sanoa miten käyttäytyy nastojen kanssa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Loka 15, 2010 10:56 pm 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3834
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
No toi MC32 katuliimanastalla ("rallinastalla") eli noissa n. 4mm ulkonemalla on musta vähän hassu kombo. Siis nimenomaan siksi kun noilla ei ajeta millään 0.5bar paineilla ja se rengas oikeasti menee paljaalla assulla nastojen varassa. Vaikka onhan se toisaalta niin, että kun nuo kaatuu alle, ottaa renkaan pinta tiehen ja pitoa kuitenkin löytyy. Ehkä tää nyt on vaan semantiikkaa, mitä toinen tarkoittaa ja mitä toinen ymmärtää esim. kanttailulla.

Toi miten kuvasit keulan alta lähtemisen, eli "kääntyy äkisti sisämutkan puolelle rajoittimeen", tapahtuu kun se ohjausakselin linja osuu maahan liian lähellä renkaan kosketuspistettä tai jopa kohdalla. Profiilissa lukee EXC, eli jälkikäteen smotoille vaihdettu? Se selittäis ongelman, eli alunperin eturengas on ulkohalkasijastaan pikkasen isompi kuin takarengas ja smotokiekkojen kanssa tilanne kääntyy toisinpäin, geometria kummiskin suunniteltu enskoille. Etenkin burgerin smotoissahan on eri geometria enskoihin nähden, kuten oli aikanaan porkkanassa eri emäputken kulmakin enskoissa vs. rosseissa.

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Loka 18, 2010 12:28 am 

Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Viestit: 1204
Paikkakunta: hki
Pyörä: 610 "crate" exc
Pyörä on exc ja vakio kolmiopaloilla. Sinällään ajettavuus on hyvä, ei toki lähelläkään kisamotoja ohjauksen nopeuden suhteen, mutta parempi niin kun rata-ajoa ei kuitenkaan tule metriäkään tuolla pyörällä niin kauan kuin se on minusta kiinni (koneen keston takia).

Mistähän tuon motorenkaan (http://www.motorengas.fi/tuotteet/katul ... nkaat.html) hintoja löytäisi? Kuva näkyy olevan edustaja täällä, mutta THA:lla on varmaan aivan samat, ellei paremmatkin tiedot? Melkein kaikki noista "katuliimanastarenkaista" kiinnostaa. Kanttailusta sen verran, että enskanastoilla, vaikka olisivat kuinka lyhyet, ei voi esimerkiksi liikenneympyrään ajaa missään olosuhteissa kävelyvauhtia kovempaa, eli melkein se on joku auton nasta ja kitkarengas ainoa vaihtoehto kadulle. Harmi vaan että nuo auton nastat on turhankin pieniä ja kevyitä nykyään.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Loka 18, 2010 5:45 pm 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3834
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
Tuolta mun firman eli BR Pro Service sivuilta löytyy heti Ajankohtaista alta viime kauden hinnasto, korotusta tulee joihinkin hieman. Etten aiheuttas herneitä niin vilkase tuolta kaupalliset viestit -osiosta.
Tuo rallinasta/katuliimanasta on melkein sama jossain paljaassa liikenneympyrässä kuin enskanasta.

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Loka 23, 2010 6:40 pm 

Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Viestit: 1204
Paikkakunta: hki
Pyörä: 610 "crate" exc
Nyt on skootterin kumit alla, eli Sava MC32 normaaleilla nastoilla. Vähemmän yllättäen pito paksussa lumessa ja sohjoliirrossa ei ole häävi, mutta puhtaalla jäällä "pärjää". Hintansa haukkuvat kyllä käytettynä kun on vieläkin takasessa nastat tallella vaikka on suditeltu paljaalla asfaltilla jo melkoisesti :mrgreen: Takanen on kyllä melkoisen kapea tuolle vanteelle (4.5 tai 4.25 ja 130 rengas), mutta istuu silti oikein. Kehä kyllä paljon pienempi kuin kesärenkaalla. Minkähänlaisia paineita tuossa kannattaisi käyttää? Ilmatila on niin pieni että kovakaan paine ei kovin kova ole.


Liitteet:
DSC01720.JPG
DSC01720.JPG [ 303.24 KiB | Katsottu 2953 kertaa ]
DSC01721.JPG
DSC01721.JPG [ 410.12 KiB | Katsottu 2966 kertaa ]
DSC01722.JPG
DSC01722.JPG [ 383.52 KiB | Katsottu 2960 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com