Pohjolan Kurapyöräilijät
http://matkaendurot.net/phpBB3/

Ruuvattavat nastat
http://matkaendurot.net/phpBB3/viewtopic.php?f=7&t=11773
Sivu 1/5

Kirjoittaja:  kurapyörä [ Su Marras 02, 2008 4:00 pm ]
Viestin otsikko:  Ruuvattavat nastat

Mistähän näitä ruuvattavia nastoja voisi kysellä? ei nyt ihan heti löytynyt mitään linkkiä :( onkohan tuollaiset kovin kalliita? entä mitenkä noi sit toimii käytössä? onko jollain kokemuksia?

Kirjoittaja:  ATC [ Su Marras 02, 2008 4:22 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Ruuvattavat nastat

Duelin udessa luettelossa näytti olevan useampaakin sorttia.

Kirjoittaja:  Pasi [ Su Marras 02, 2008 4:37 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Ruuvattavat nastat

Kalliita ovat. Siinä ja siinä kannattaako alkaa uutta rengasta värkkäämään mutta soveltuisko ne paremminkin kadonneiden nastojen korvaajiksi.

Kirjoittaja:  genesis [ Su Marras 02, 2008 8:13 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Ruuvattavat nastat

Noramaa ainakin myy pienimmillään 11mm ruuvattavia nastoja, jälleenmyynti tais olla agrimarketeista.
http://www.noramaa.fi/index.phtml?s=35

Kirjoittaja:  Pturu [ Ma Marras 03, 2008 11:54 am ]
Viestin otsikko:  Re: Ruuvattavat nastat

Snellmann motorsport http://www.snellmanmotosport.com myy BestGrip-nastoja, niitä on laaja kokovalikoima tarkoituksen mukaan. Itse tilasin heiltä vanhaan trellikkaan keskelle 3.2mm ulkonemalla olevia nastoja, kun alkuperäiset normaalit enduronastat olivat jo renkaan edellisen omistajan toimesta kuluneet renkaan keskialueelta sileiksi. Jospa nuo lyhyemmät kestäisi osittaisessa katuajossa vähän paremmin. Vielä en ole kerennyt testaamaan miten toimii, vaikka on tuota lunta jo täälläpäin pari päivää ollutkin.

Edit. Niin ja hintaa oli noilla nastoilla 0,62€/kpl, koska sain ne vielä viime kauden hintaan. Sanoivat että tälle kaudelle hinta hieman nousee. Ilmeisesti hinta on sama nastan koosta riippumatta. Aika tyyriitähän nuo on, mutta itse en onneksi tarvinnut, kuin n.50kpl., joten raski vielä sijoittaa.

Kirjoittaja:  DOMI [ Ma Marras 03, 2008 5:18 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Ruuvattavat nastat

Mulla on kokemuksia noista Best Gripeistä parilta vuodelta. Pysyi hyvin kiinni, keväällä ruuvasin irti ja ajoin renkaan loppuun ilman nastoja. Mulla oli ne viime talvena eräänlaisessa välikelin renkaassa. Kun tuli kunnolla lunta ja jäätä, niin laitoin kisarenkaan rallinastoittamat Kingsit alle. Edellisen talven ajoin noilla ruuvattavilla koko talven, mulla oli n.2mm ulkonemalla olevat. Samat ruuvinastat oli käytössä, mut eri renkaissa silloin. Vieläkin on purkillinen jäljellä. Piikki on kova, joten kestää hyvin. Ympäryksen suola syö pyöreäksi, joten on irroitustyökalulla vaikeampi irroittaa vanhemmiten(Tosin noita oli eri materiaalista tehtyjä). Mulla oli messinginväriset. Akkukoneella helppo ruuvata kiinni ja irti, eikä tarvitse liimata. Suurin heikkous mun nastoituksessa oli liian vähäinen määrä nastoja (n.100kpl), siihennähden piti hyvin. Maantiellä olivat hyvät ajaa. Korkeampaa hintaa paikkaa aika hyvin tuo uudelleen käyttömahdollisuus, eikä renkaan tarvi olla uusi.

Tuossa vielä linkki suoraan tuotesivuille: http://www.best-grip.com/eng/default.asp

Noihin Noramaan nastoihin en oikein jaksa uskoa. Aika lyhyen näköinen nasta, mutta pitkä tuo ruuvattava osa. Vaatii ainakin korkean nappulan vrt. Best Grip

Kirjoittaja:  HarriI [ La Marras 08, 2008 12:16 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Ruuvattavat nastat

Talvilenkkareihin etsiskelin pitoa ja päädyin tälläiselle sivulle.

http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedServ ... ode=maxigr

kurapyörä kirjoitti:
Mistähän näitä ruuvattavia nastoja voisi kysellä? ei nyt ihan heti löytynyt mitään linkkiä :( onkohan tuollaiset kovin kalliita? entä mitenkä noi sit toimii käytössä? onko jollain kokemuksia?

Kirjoittaja:  DOMI [ Pe Marras 21, 2008 3:24 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Ruuvattavat nastat

Tuli eilen ruuvattua purkillinen kertaalleen käytettyjä Best Grippejä tuohon alla olleen Stone Masterin nappuloihin (2kpl/nappula). Hyvä tuolla kuluneella renkaallakin oli lumisia pikkuteitä n.100km pöllytellä. Eteen laitoin rallinastoilla nastoitetun Kingsin.
Pito ei noilla parin millin gripeillä ole 4mm:n rallinastan veroinen, mutta menee suolatulla asfaltillakin hyvin. Vaihdan tuon kisarenkaan nastoittaman "välikelinrenkaan" taakse, jos näyttää lumi jäävän pysyväksi ja tiet pysyy kunnon jäässä.
Tällä ruuvinastalla pystyy ajelemaan, vaikka tiet vielä sulais. Eteen on onneksi toisella vanteella kesänappula valmiina. :roll:

Kirjoittaja:  hannuk [ To Joulu 04, 2008 12:30 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Ruuvattavat nastat

Oiskohan nämä mistään kotoisin? Hinta ei ainakaan ole paha ja noi on niin isot poikkipinta-alaltaan, että luulis kestävän asvalttiakin kohtuudella. Tarviikohan noille porata (alku-) reikää renkaaseen?

Kirjoittaja:  Ilmari [ To Joulu 04, 2008 7:20 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Ruuvattavat nastat

hannuk kirjoitti:
Oiskohan nämä mistään kotoisin? Hinta ei ainakaan ole paha ja noi on niin isot poikkipinta-alaltaan, että luulis kestävän asvalttiakin kohtuudella. Tarviikohan noille porata (alku-) reikää renkaaseen?


Tuo onkin uusin sovellus. Mutta eikö tuommoiset "nastat" voi tehdä peltikattoruuveista ja kulmahiomakoneella ura keskelle?

T.Ile

Kirjoittaja:  jmka [ Pe Joulu 12, 2008 11:47 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Ruuvattavat nastat

Saattaapi olla pettymys ns. isokilpiseen mopoon, 50 cc varmaan ok. Best-grip nastat on ainoita oikeita ruuvinastoja, jotka kestävät edes jotakuinkin samaa rasitusta kuin oikeat liimanastatkin. Ne vaan on pirun kalliita... Jos hiukankaan meinaa ajella talvella niin minimi suositus on välikelin nastarenkaat liimanastoilla, nuo kattoruuvit kannattaa unohtaa heti kättelyssä :|

Kirjoittaja:  Å [ Ti Joulu 30, 2008 11:12 am ]
Viestin otsikko:  Re: Ruuvattavat nastat

BestGripejä on laittamassa BFGoodricihn Grossengo (etu) ja Michelinin T63 (taka) renkaisiin. Keskelle laitan 1300- ja reunemmalle 1500-mallia.

Takasesta saattaa tulla ihan OK, mutta tuo etunen on alkanut epäilyttää jo tehdessä. Kovin tuntuvat nappulat hennoilta ja pehmeiltä, kun gummit tulee ton kasigessun alle. Nappulat ei ole suuret poikkipinnaltaan, kun rengas on melkoisen avoin rakenteeltaan. Nastojen tähtääminen noihin nappuloihin (etenkin sivuilla) on melkoisen haastavaa ja työlästä. Avoin rakenne on sitten lumipidon kannalta eduksi.

Kohtuullisen nopeasti noita nastoja laittaa isompaan nappulaan, kun saa poralla suoraan tyrkkiä, mutta noihin pikkunappuloihin aloitus pitää tehdä käsin - muuten karkaa nasta ihan minne sattuu. Renkaat mulla valmistuu varmaan pian, mutta edessä on vielä kasigessun etulokasuojan nosto ylemmäs (tai pois kokonaan) ennen koeponnistusta. Siinä saattaa olla hieman enemmän tekemistä...

Kirjoittaja:  JIIÄSSÄ [ Ti Joulu 30, 2008 9:47 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Ruuvattavat nastat

Traktorikuskit valittaa että varsinkin kuluneessa perinteisessa traktorirenkaassa ruuvinasta alkaa vanhemmiten vajota syvemmälle eikä enää pidä ja huonoimmillaan niin syvään että rengas puhkeaa....onkos mopoissa käynyt näin kellään?

Kirjoittaja:  Pturu [ Ke Joulu 31, 2008 6:47 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Ruuvattavat nastat

Itse kyllä näkisin, että nuo moottoripyöriin tarkoitetut nastat ennemmin vääntyvät vinoon ja irtoavat lopulta kokonaan, ennen kuin alkaisivat painua sisäänpäin. Noissa moottoripyöriin tarkoitetuissa nastoissa ainakin best grip merkkisissä nuo kierteet ovat sen verran "syvät" (muistuttavat lähinnä kairan terää) ja estävät tuota sisäänpäin painumista/ suoraan ulospäin vetämistä varmaan aika tehokkaasti, etteivät ihan vähässä kummassa lähde sisäänpäin painumaan. Toisin kuin noissa pääasiassa traktoreihin ja työkoneisiin tarkoitetuissa esim. maxi grip nastoissa se kierre on hyvin samankaltainen, kuin esimerkiksi normaaleissa pureutuvissa ruuveissa ja painuminen on todennäköisempää.

Edit. Siis selvennöksenä, että noissa best gripeissä ei siis ole sellaista terävää kärkeä, joka edesauttaisi nastan matkaa ruuvattua syvemmälle..

Kirjoittaja:  Hakahill [ La Tammi 03, 2009 12:38 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Ruuvattavat nastat

Viime talvena laitoin BestGrip nastat Pirellin MT21 renkaisiin. Eteen tuli 1300- ja taakse 1500-tyyppiä. Tarkoituksena oli tehdä nimenomaan välikelinrenkaat. Ja eipä viime talvena täällä päin järeämpää rengasta oikein tarvinnutkaan.

Renkaat kestivät yllättävän hyvin. Nastoja ei juurikaan irronnut. Pääosin niistä kului metalli pois kovametallipalan ympäriltä ja kun pala on poistunut maata kiertävälle radalle, niin sen jälkeen nasta kuluu nopeasti. Kuvassa esimerkkejä nastan elinkaaresta. Ehkä noin 40% nastoista oli sellaisia jotka voi käyttää uudestaan. Ajoon sisältyi paljon jäätynyttä soraa ja paljasta pikipintaa.

Pito ei ole mitenkään järisyttävä, mutta pääsee niillä eteenpäin. Vertailukohtana on edellisenä talvena olleet rallinastoilla nastoitetut Karoot by Motorengas. Ei noissa isoa eroa ole ja veikkaisin että ainakin osa tulee nastoittajasta. Enduronastoihin niitä ei kannata verrata, pito on aivan eri planeetalta.

Tänä talvena pistin Karoot uudelleen alle ensilumille. Sitä iloa ei kestänyt kuin pari päivää kunnes lumet sulivat pois. Joulun maissa alkoi uudestaan pakastaa ja laitoin rallinasta-Karoot takaisin alle. Takarengas näytti olevan aika kovilla jäätyneellä soralla joten ruuvasin Kings 963 renkaaseen nastat. Keskelle tuli käytettyjä nastoja ja reunoille uusia. Mäkihyppytermein fifty-sixty. Eteen jäi rallinasta-Karoo. Tämä yhdistelmä tuntuu aika toimivalta. Jokusen nastan on saanut vaihtaa juuri tuon kovametallipalan irtoamisen vuoksi.

Liitteet:
Tiedoston kommentti: BestGrip / rallinasta
Renkaita.jpg [220.79 KiB]
910 kertaa
Tiedoston kommentti: Nastan elinkaari
BestGrip.jpg [91.57 KiB]
806 kertaa

Sivu 1/5 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/