Pohjolan Kurapyöräilijät
http://matkaendurot.net/phpBB3/

AT ja talvikummit
http://matkaendurot.net/phpBB3/viewtopic.php?f=7&t=11215
Sivu 2/3

Kirjoittaja:  mopopoitsu [ To Marras 06, 2008 8:56 am ]
Viestin otsikko:  Re: AT ja talvikummit

antti kirjoitti:
Mahtuuko Afrikaanossa pyörimään normi enskapiikki edessä?

Nippanappa. 90/90 rengas ja siinä rallinasta voi sopia jos nastat eivät ole kääntyilleet jotenkin että ne tulisivat vähän normaalia ulommaksi. Itse olen hieman vasaroinut sitä rapakaaren allaolevaa pellinpalaa. En ole nostanut rapakaarta kun lumenkertymisongelmaa ei ole ollut. Vaan eipä ollut viime talvena juuri luntakaan.

Kirjoittaja:  jmka [ Su Marras 23, 2008 11:24 pm ]
Viestin otsikko:  Re: AT ja talvikummit

Lokari ylös ts. rossilokariin vaihto ja se rautahäkkyrä pumppujen välissä vege. toimii ihan ok ja nastarenkaat sopii hyvin ja lumiongelmia ei ole eikä tule, omassa at:ssä tein ko homman aikoinaan ja toimi hyvin. Satasessa pystyi irrottamaan kädet tangosta eikä voblannut, loiva ja stabiili keula, kannattaa kokeilla. 8)

Kirjoittaja:  antti [ Ma Marras 24, 2008 2:41 pm ]
Viestin otsikko:  Re: AT ja talvikummit

Enskapiikit väänsin eilen etuselle, justiinsa mahtuu pyörimään. Lunta ei väliin paljoa mahdu, mutta ei sitä pikaisella lenkillä kertynytkään. Talveksi tuota lokaria voisi kyllä kieltämättä nostaa.

Takana TKC n. 4mm nastoilla, ihan OK yhdistelmä, mitä nyt paljaalla asvaltilla etunen vähän hakee.

Kirjoittaja:  ramirin [ To Marras 27, 2008 8:23 am ]
Viestin otsikko:  Re: AT ja talvikummit

Kisarenkaasta kyselin isoon adveen nastarenkaita ja se suositteli sillai et lyhyemmät nastat keskelle ja pidempiä sivuille.. Tuntuu ihan järkeekäypältä ratkaisulta yli 200kg rökäleisiin..

Kirjoittaja:  LightSpeed [ To Marras 27, 2008 3:48 pm ]
Viestin otsikko:  Re: AT ja talvikummit

ramirin kirjoitti:
Kisarenkaasta kyselin isoon adveen nastarenkaita ja se suositteli sillai et lyhyemmät nastat keskelle ja pidempiä sivuille.. Tuntuu ihan järkeekäypältä ratkaisulta yli 200kg rökäleisiin..

Näyttävät tältä:
Kuva

Kirjoittaja:  Mika_Tz [ To Joulu 04, 2008 10:42 pm ]
Viestin otsikko:  Re: AT ja talvikummit

Mitä tuollaiset maksaa ja millaiset ovat asvaltilla? Ovatko liukkaat?

Kirjoittaja:  Jakke N [ To Joulu 04, 2008 11:11 pm ]
Viestin otsikko:  Re: AT ja talvikummit

Mika_Tz kirjoitti:
Mitä tuollaiset maksaa ja millaiset ovat asvaltilla? Ovatko liukkaat?


Hinta varmaan löytyy tuolta Kisarenkaan sivuilta http://www.kisarengas.fi/

Mulla on tuollainen eturengas ja kun joutuu pikkupätkän eteneen asfaltilla, niin olo on kyllä sellainen, että ihan koko ajan ei ole kaikki hallinnassa. Mutta kun antaa eturenkaan soudella omiaan, niin ainakin siirinpiirtein sinne olen aina päätynyt, minne on ollut tarkoituskin mennä.

Eli ei sovellu asfaltilla ajamiseen kilometritolkulla. Jäisellä soratiellä sitäkin enemmän 8)

Kirjoittaja:  Tuffe [ Su Joulu 21, 2008 12:11 am ]
Viestin otsikko:  Re: AT ja talvikummit

Happi kirjoitti:
Tuffe kirjoitti:

Paljonkos muuten ehti kertyä kilometrejä ku nastat alako vähenemään ja liittyikös se jotenki sladissa ajeluun?


Kilometrejä oli takana noin 1300, kun nastat irtos. Ajotapa nastoilla on varovainen. Katselin jo uutena, että osassa noista kolmen nastan nappuloissa, nastat oli liian lähellä toisiaan. Suurimmassa osassa nastat on pysynyt. Mitään liimaa noissa ei ole kätetty.

Happi

Nyt on melekein 5000km kulutettu piikkejä ja alakaa jo olla aika kuluneet. Takagummin keskimmäisistä ei oo enää kovin paljoa jäljellä, mutta minusta vaikuttaa, että liimattu ne on. Muutama on jo häipyny kokonaan, mutta suurin osa on pysyny kiinni - tosin vain se gummiin uppoava osa on jäljellä. En oo kauheasti sääliny ja jälki on sen mukaista, kohta täytyy häiritä Ourilaa uuestaan. Etupää vaan paranee, ku piikit terottuu asfaltilla jarrutellessa.

Tuohon Jakke N :n kommenttiin voi yhtyä hyvillä mielin: koko ajan tuntuu että jonnekkipäin mennään piikkien toivomuksesta, mutta näillä tumppimallisilla nastoilla se vaeltelu pysyy melko hyvin kurissa verrattuna enskapiikkeihin. Ja kaikkeen tottuu, vähän niinku totes se joku itäsuomalainen sanonta, että ensin se sattuu, sitten siihen tottuu ja ku ei vähään aikaan satu niin sitä alkaa kaipaamaan, toivottavasti tätä ilmiötä ei ala keväällä kaipailla ja toivottavasti ei satu ennen kevättä...

Kirjoittaja:  Happi [ Ma Joulu 22, 2008 11:59 am ]
Viestin otsikko:  Re: AT ja talvikummit

Tuffe kirjoitti:
Happi kirjoitti:
Tuffe kirjoitti:

Paljonkos muuten ehti kertyä kilometrejä ku nastat alako vähenemään ja liittyikös se jotenki sladissa ajeluun?


Kilometrejä oli takana noin 1300, kun nastat irtos. Ajotapa nastoilla on varovainen. Katselin jo uutena, että osassa noista kolmen nastan nappuloissa, nastat oli liian lähellä toisiaan. Suurimmassa osassa nastat on pysynyt. Mitään liimaa noissa ei ole kätetty.

Happi

Nyt on melekein 5000km kulutettu piikkejä ja alakaa jo olla aika kuluneet. Takagummin keskimmäisistä ei oo enää kovin paljoa jäljellä, mutta minusta vaikuttaa, että liimattu ne on.



Joo, kattelin tossa niiten sivuilta, että ovat ruvenneet käytään liimaa. Mun renkaissa ei liimaa ollu käytetty, mutta hyvä, että on opittu jotain. Olen pistänyt irronneiden nastojen reikiin ruuvattavia nastoja(Best grip) ja ne on pysyneet hyvin.

Happi

Kirjoittaja:  Tuuba [ Ma Joulu 29, 2008 12:24 am ]
Viestin otsikko:  Re: AT ja talvikummit

Oon nyt jonkin matkaa ajellu tuolla Kisarenkaan enskanastapariskunnalla, eli Kingsin runko ja 8mm ulkonemalla olevat nastat, keskellä lyhyemmät. Suunniteltu kuulemma just noille möhköille. Samanmoiset kun edellisissä viesteissä oli kuva.

Tallin lattialta kaikki pahvinpalat ja muovimattopalat jää aina renkaisiin kiinni, ku pyörää siirtää ja puinen ovenkynnys on aikalailla päreinä ensimmäisen suojaamattoman yhdynnän jälkeen :lol: (Korkea kynnys, kuopaisi, pirulainen)

Tampaamattomalla 10cm lumipatjalla aivan ihana kummi hallitussa luistossa ajoon. Tampatulla ja peilijäällä aiva ristuksenmoinen pito! Jopa Transalppi keulii ennemmin, ku sutii!

Ongelmaksi onkin tullut se, millä pysyä pystys risteyksis, ku jalkamaas ei meinaa olla kengäs pitoa, meinasin oikiasti kaatua ekas stopis peilillä 8)

Asvaltilla käyttäytyy, kuin villiintynyt koira laminaattilattialla: Ropisee, sutii, menee päin seiniä :mrgreen:

EDIT:

Niin joo ja lokarin vaihdoin Hussen TE510:n korkeaksi malliksi, oli meinaan melkoinen käpysinko tuo oma! Ei tartte ku yhden oksankarahkan vauhdissa piikkeihin kiinni, niin omasta loksusta on jäljellä muisto vain!

Liitteet:
06122008142.jpg [762.7 KiB]
189 kertaa

Kirjoittaja:  heneld [ Su Elo 30, 2009 9:00 pm ]
Viestin otsikko:  Re: AT ja talvikummit

Puussa lehti jo hieman kellastuu kuopion korkeudella :| :mrgreen:

Tässä on ruvennut kutkuttamaan mielessä jotta AT:sen piikkirenkaat, pitäähän sitä mopoa saada talvellakin ajeluttaa. Tuleekohan afrikaanille kylmä, ainakin nimestä päätellen tykkää lämmöstä :lol:

Ilmeisesti järkevimmälle vaihtoehdolle itsestäni kuulostaisi enskapiikki eteen ja taakse välikeli piikki / puoli väli keli piikki eli tuo missä lyhyemmät torat keskellä ja täyspitkät enskapiikit sivuilla? Ajoni tulisi olemaan soratietä / auraamatonta metsätietä / auraamatonta jäätietä :mrgreen: ja asfaltilla pyörähdetään kun on pakko.

Mitä arvon kurapyörä heimo äänestäisi?

Kannattaa tarjota YV:llä 21tuumasta etupiikki gummia ja taakse 130-140 leveää 17 tuumasta! Ei haittaa vaikka pari piikkiä puuttuisikin! :twisted:

Henkka

Kirjoittaja:  Tuffe [ Ti Syys 01, 2009 8:33 pm ]
Viestin otsikko:  Re: AT ja talvikummit

heneld kirjoitti:
Tuleekohan afrikaanille kylmä, ainakin nimestä päätellen tykkää lämmöstä :lol:

Ilmeisesti järkevimmälle vaihtoehdolle itsestäni kuulostaisi enskapiikki eteen ja taakse välikeli piikki / puoli väli keli piikki eli tuo missä lyhyemmät torat keskellä ja täyspitkät enskapiikit sivuilla? Ajoni tulisi olemaan soratietä / auraamatonta metsätietä / auraamatonta jäätietä :mrgreen: ja asfaltilla pyörähdetään kun on pakko.


Eikös aavikolla oo pakkasta joka yö?
Jos päällystetyt tiet jää liki kokonaan pois reitistä, niin suosisin kunnon enskapiikkiä. Jos suunnitteilla on joku pikitieretki, niin ehottomasti pienemmällä ulkonemalla, jotta matka taittuis paremmin. Sain taannoin hommattua toiset vanteet, joille punon enskapiikit ja työmatkat ååkailen Motorenkaan SA-nastoilla.

Kirjoittaja:  Syke [ Ti Syys 01, 2009 9:02 pm ]
Viestin otsikko:  Re: AT ja talvikummit

Omassa afrikaanossa pidin talvella molempia syyläreitä puoliksipeitettynä.
Askartelin neljän litran kanisterista sopivat lätkät(Pahvikin toimii, mutta vettyy herkästi)
Ja kahvanlämppärit on pop :mrgreen:

Kirjoittaja:  Tuffe [ Ti Syys 01, 2009 9:35 pm ]
Viestin otsikko:  Re: AT ja talvikummit

Syke kirjoitti:
Omassa afrikaanossa pidin talvella molempia syyläreitä puoliksipeitettynä.
Askartelin neljän litran kanisterista sopivat lätkät(Pahvikin toimii, mutta vettyy herkästi)
Ja kahvanlämppärit on pop :mrgreen:

Miten lämmöt pysy? Ajoiks kovilla pakkasilla?
Mie laitoin joskus vähän pahvinpalaa ja silloin auttoi, eikä vettymisestä ollu vaaraa. Tuppaa kytkin vähän jäykistymään huonoilla ( vettyneillä ) öljyillä, jos ajaa pitkän siivun, mutta ku saa koneen pysymään ees pikkusen plussan puolella, niin jo toimii. Tuota kanisterimuovia taidan käyttää tulevana talvena. Sitähän voi säätää melekein ajon aikana...

Kirjoittaja:  heneld [ Ke Syys 02, 2009 4:40 pm ]
Viestin otsikko:  Re: AT ja talvikummit

Jeh. Kahvanlämppärit löytyy jo edellisen omistajan talvi moppoilujen jäljiltä, tuo kanisterimuovi kuulostaa fiksulta koneen lämpöjen ylläpitämiseksi. Mikähän muuten hyvä öljy koneeseen talveksi, täys synt. pitäisi olla? (kylmäjuoksevuus) ja viskositeetti esim. 0-40w jos ja kun ajaa pakkasella esim. -15 - 20? Aina ei ole lämpimästä tallista starttaamassa ja kun vielä omistaisi moisen :shock: Auto öljyjä löytyy vaikka kuinka paljon mutta kytkimelle käypäiset hieman harvemmassa..

Eli enskapiikki tulee eteen ja taakse myös, riippuen tosin mitä sattuu sopivasti tarjolla olemaan, mutta mitään henkilö auton nastoja ei tule (asfaltti jää väliin) paitsi joitakin siirtymiä esim. MP-messuille jos mopoilee niin liki pakosti pääsee asfaltille liukastelemaan piikeillä (kehä3).

Koneen esilämmitystä voipi kotoa lähtiessä hoidella rakennus lämmin ilma hönkijällä + pressulla. Ootko Tuffe muuten värkkäillyt jonkinlaista lohkolämppäriä?

Heh tosiaan muuten aavikollahan on pakkasta liki joka yö, äkkiä ei mieleen pilkahtanut :lol:

Henkka

Sivu 2/3 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/