Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ke Kesä 03, 2020 9:52 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Suosituksia
ViestiLähetetty: Pe Touko 22, 2020 7:02 am 

Liittynyt: Ma Huhti 13, 2020 4:38 pm
Viestit: 21
Pyörä: Yamaha XT660R
Pyörässä alla tällähetkellä michelin anakee wild, tämän vuoden varmaan vielä ajelee. Mitä rengasta suosittelette, vai laitanko uuden samanlaisen. Aloittelevana motoristinä kyselen, alustan vaihtelevuudesta en osaa sanoa ja millaista ajot tulee olemaan.
Mutta heittäkää suosituksia kokemusten perusteella.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Suosituksia
ViestiLähetetty: Pe Touko 22, 2020 8:37 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 5:34 pm
Viestit: 276
Paikkakunta: Kajaani
Pyörä: XT 660Z
Riippuu todellakin alustasta. Itsellä Teneressä ollut takarenkaan Heidenaun k60 Scout.
Sopii sekalaisen ajoon ja kestää ikuisuuden... edessä viime aikoina wild reissuilla.

_________________
www.brbikers.com


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Suosituksia
ViestiLähetetty: Pe Touko 22, 2020 8:12 pm 

Liittynyt: Pe Maalis 20, 2009 6:07 am
Viestit: 202
Paikkakunta: Turku
Pyörä: KTM 1290 super adventure R
Ääni Heidenaun k60 Scout:ille. Itse tykkäsin 1090 adv r:n alla ja uuteen 1290 adv r:ään laitan kun tkc-80 on kulutettu alta pois.

_________________
Elämässä ei jaeta uusintoja.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Suosituksia
ViestiLähetetty: La Touko 23, 2020 11:40 pm 

Liittynyt: To Touko 01, 2008 10:22 pm
Viestit: 113
Paikkakunta: Kangasala
Pyörä: Honda AT
Jos Wild kestää vuoden niin kyllä minä sillä ajaisin.. Minulla kestää sen 3-4 tkm. Hyvä rengas, mielestäni paljon parempi kuin Heidenau Scout.
Nää on vähän makuasioita..


TiuSo


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Suosituksia
ViestiLähetetty: Su Touko 24, 2020 7:08 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7591
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Mulla tulee kesässä +10000km ja toissa kesänä meni takana 3 Wildiä ja yksi Brigs AX41.

Nyt olen tykästynyt Pirelli STR takarenkaaseen joka kestää mun ajossa tuplat verrattuna Wildiin. STR eturengas korvataan seuraavaksi Wildillä.

Jos ei hirveesti tule kilsoja kesässä niin Wild on hyvä rengas sekalaiseen käyttöön, etu kestää sen kymppitonnin ja takarengas 2000-4000km.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Suosituksia
ViestiLähetetty: Su Touko 24, 2020 9:29 am 

Liittynyt: Ma Joulu 12, 2016 6:39 pm
Viestit: 79
Pyörä: Versys
Wildi oli oikein hyvä takarengas 690iin, mutta 1600 kilsaa ja kuvio alkoi loppumaan, niin vähän tyyris tuolla kestolla. Etunen on pyörinyt jo varmaan 6 tonnia ja hyvin menee vielä kauan.

Nyt takana Motozin desert, jolla pitää ajaa lisää, että uskaltaa sanoa mitään. Vonkuu ainakin lujaa ja assulla liukas, mikä ei yllättäne ketään.

Lähetetty minun ELE-L29 laitteesta Tapatalkilla


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Suosituksia
ViestiLähetetty: Su Touko 24, 2020 10:54 am 

Liittynyt: Su Huhti 24, 2016 7:38 pm
Viestit: 31
Paikkakunta: Helsinki
Pyörä: Helkama 28” Kolmella vaihteella
Koheltaja kirjoitti:
etu kestää sen kymppitonnin ja takarengas 2000-4000km.


Toisilla voi kestää etunen 15tkm ja takanen 7500km.. Ax41 myös ajettu 7500km kun täällä ne on jo 400km jälkeen loppu :mrgreen: Jos wildistä oot tykänny ja sillä vuoden aina ajat niin laita jatkossakin vaikka samanlainen alle. Hyvä rengas.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Suosituksia
ViestiLähetetty: Su Touko 24, 2020 11:08 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7591
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Toissa kesänä kun Wildejä alla pyöriteltiin niin suurimmat kilsat tuli rauhallisesta maatieajosta 80-100kmh rajoituksilla ja loput soralla vähän vauhdikkaammin. Sama kohtalo oli AX:llä.

Edelleen olen myös sitä mieltä että isomukinen yksipyttyinen kuluttaa takarengasta nopeammin kun kaksipyttyiset ja pienimukiset yksipyttyiset kierroskoneet. XTR:llä jäi aina pätkäviivaa soralle, ajoi miten pintakaasulla tahansa ja voi kuvitella mitä työtahdin sykli aiheuttaa takarenkaan kulumiselle.

Pintakaasulla ajaessa maisemia katsellen mun lukemat varmaan tuplaantuu mutta maisemia voi katsella myös junan tai bussin kyydistä... :D

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Suosituksia
ViestiLähetetty: Ma Touko 25, 2020 4:15 pm 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1893
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE & Montesa 315
690 söi katurenkaita aika samaa tahtia kuin 950:kin alle kolmikymppisen innostumisalttiin mieshenkilön ajossa. Tätä ihmetellessä tulin samaan päätelmään kuin Koheltaja edellä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Suosituksia
ViestiLähetetty: Ke Touko 27, 2020 11:37 am 

Liittynyt: Ma Huhti 13, 2020 4:38 pm
Viestit: 21
Pyörä: Yamaha XT660R
Vuosittaisista kilometreistäen osaa vielä sanoa kun perjantaina sain kortin, 700km kuitenkin jo tullut mittariin.
Kaveri suositteli Mitas E-07 dakaria ja olen myös harkinnut tuota Heidensu K60 rengasta, 50-50 alustoilla varmaan tulee ajettua.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Suosituksia
ViestiLähetetty: Ke Touko 27, 2020 12:10 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Viestit: 738
Paikkakunta: Mikkeli
Pyörä: CRF1000L
Wildi eteen ja E-07+ taakse.
Pikku-Teneressä oli aikoinaan K60 Scoutit. En tykännyt, hirmu kiemurtelija, eturengas tuntui hakevan joka ainoan pitkittäisuran asvaltilla.

_________________
Solifer SM-82 >>> 28 vuotta taukoa >>> Yamaha XT660Z Ténéré >>> Honda CRF1000L Africa Twin DCT


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Suosituksia
ViestiLähetetty: Ke Touko 27, 2020 3:14 pm 

Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Viestit: 351
Pyörä: Bemari
Rengasmielipiteitä on yhtä monia kuin renkaanomistajiakin. Jos yrittää foorumilta hakea konsensusta, niin päätyy ainoastaan ostamaan kaikki renkaat. Jokaisella renkaalla on oma kannattajansa ja henkilökohtainen preferenssi määrittää renkaiden paremmuutta usein enemmän mikään yksittäinen ominaisuus renkaassa.

Nyt kun olet urasi alkuvaiheessa, kannattaa mielestäni käydä kasa renkaita läpi. Etenkin aloittelijalla vauhti ei monesti päätä huimaa ja renkaitakaan harvoin viedään edes lähelle sitä pistettä, jossa niistä alkaisivat ominaisuudet loppua. Lisäksi monet renkaat käyttäytyvät hyvin eri tavoin eri pyörissä ja eri kokoisina. Esimerkiksi K60:sen kiemurtelun allekirjoitan vain osittain 21" 90/90 17" 130/80 kokoisena F650GS Dakarissa, mutta kaverin isossa gessussa tuo oli jopa, ehkä tosiaan hieman häiritsevää. Tosin olen paljon vähemmän allerginen käytökselle kuin moni muu.

Kun oma ajotyyli alkaa muodostumaan, niin sen jälkeen rengaskeskusteluista saa enemmän irti. Kuinka paljon arvoa annat assuominaisuuksille, häiritseekö karkean renkaan ulina... noita arviointikriteereitä on kovin monia ja ne muuttuvat ajotyylin ja omien arvotusten pohjalta. Maailmassa on myös ajajia, jotka vääntävät vuodesta toiseen alle Tourancet ja ovat vallan tyytyväisiä niiden sorapitoon, vaikka meikäläisen normiajoon tuo onkin aivan liian sileä rengas.

K60:nen on hyvä neutraali perusrengas. Se ei ole ihan poskettoman huono millään osa-alueella, mutta toisaalta ei kyllä myöskään kovin hyvä. Se on käytökseltään kohtuullisen ennalta-arvattava, eikä todennäköisesti aiheuta juurikaan ylimääräistä housupyykkiä käyttäjälleen. Rengas muistaa pääsääntöisesti varoitella jos sen ominaisuuksia yritetään ulosmitata. Niin assulla kuin hiekalla.

Kun noita sitten on yhden satsin ajellut, on helpompaa lähteä hakemaan itselleen mieluisaa rengasta. Kaipaako enemmän pitoa hiekalla vaiko kenties parempaa käytöstä asfalttimatka-ajossa. Huomaako hakeutuvansa säännölisesti metsäkoneenurille, vai onko ajaminen rauhallista hissuttelua tien pinnasta välittämättä. Kaikkiin noihin ei sama rengas sovellu.

Nyt itselläsi on alla kuitenkin katunappulakumeista sitä maastokelpoisempaa ääripäätä edustava rengas. Kuten tässä on mainittu, niin kyseinen rengas on erittäin hyvä etenkin huonommassa maastossa. Puhtaana katukuminakin se on yllättävän pätevä, mutta itselle ei tulisi mieleenkään lähteä tuon kanssa esimerkiksi alppien serpentiinejä koluamaan. Ei vaikka yrittäisin reissussa pistäytyä soratiellä, aina kun siihen on mahdollisuus. Assulla pitkät matkat tuo on kuitenkin aika rasittava ja nappulat kuluvat harvinaisen koville aalloille assu-ajossa. Meteli on myös sen päiväinen, että ulina kuuluu selvästi myös korvatulppien takaa.

Eli oma suositus on, että tässä kohtaa ei ole niin väliä, mihin rengassarjaan sitä päätyy. Tärkeämpää on fiilistellä sitä hankittua sarjaa, että tietää minkä tyyppisen satsin sitä ostaa kun tämä sarja on taas vaihtokunnossa. Renkaiden suhteen kun ei kurapyöräilijöiden joukossa ole yhtä ainutta oikeaa mielipidettä ( vaikka jokainen oman mielipiteensä oikeellisuudesta onkin vakuuttunut, myös minä :lol: )


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com