Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ma Loka 23, 2017 5:19 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 857 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 53, 54, 55, 56, 57, 58  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Mitas
ViestiLähetetty: La Heinä 08, 2017 9:11 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 6374
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: XT660R
E-07 kanssa on päästy ajamaan sateella eikä vielä ole tullut yhtään ylläriä vastaan liukkauden takia, eri asfalttityypeillä olen takajarrun kanssa ottanut tuntumaa pidosta eikä ole ollut samanlaista saippuafiilistä mitä oli pari vuotta sitten AT:n kanssa. Ihan on saanut normaalisti ajella ilman varomisia, myös niissä kohdissa missä AT:n kanssa mentiin enemmän tai vähemmän vinossa 30kmh vauhdissa. Onko kumiseosta muutettu tms?

Ei tarvii miettiä mitä seuraavaksi alle, muutama tonni vielä niin saa komisen tonnia ajetun takasen vaihtaa tuoreempaan. Jospa se takarenkaan kuluminen rauhoittui kun poika vaihtoi ajopuvun M05 maastopukuun... :D

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Mitas
ViestiLähetetty: Ma Heinä 10, 2017 12:54 pm 

Liittynyt: Su Kesä 12, 2011 8:30 pm
Viestit: 91
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: CRF1000L
Ensimmäiset kilometrit soraa E09 + uusi AT yhdistelmällä.
Pääasiassa kuivaa isohkoa soratietä, mutta jonkin verran myös pehmeämpää hiekkatietä.
Ei ainakaan vielä pahaa sanottavaa renkaista.

TeemuMoi


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Mitas
ViestiLähetetty: Ma Heinä 10, 2017 1:54 pm 

Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 9:01 pm
Viestit: 193
Paikkakunta: Rovaniemi
Pyörä: R1200GS Adv
E09 Dakar isogessussa takana eka reissu heitetty. Hyvältä ja vakaalta soralla tuntuu. Ja ikinä ei ole noin hiljaista nappulaa asfaltilla vielä alla ollut!


Sent from my iPhone using Tapatalk

_________________
Kurapyöräilijä, tuo oman elämänsä reittimestari!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Mitas
ViestiLähetetty: Ma Heinä 10, 2017 2:50 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Elo 07, 2011 11:35 pm
Viestit: 184
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: BMW F800GS
tkarjala kirjoitti:
Ja ikinä ei ole noin hiljaista nappulaa asfaltilla vielä alla ollut!

Se on vaan uutuuden viehätystä :D


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Mitas
ViestiLähetetty: Ma Heinä 10, 2017 8:46 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 9:59 am
Viestit: 485
Paikkakunta: Kouvola
Pyörä: KTM ADV. 1190 R
MarDu kirjoitti:
tkarjala kirjoitti:
Ja ikinä ei ole noin hiljaista nappulaa asfaltilla vielä alla ollut!

Se on vaan uutuuden viehätystä :D


Juu, kyllä se siitä kuluessaan alkaa ääntämään :lol:

_________________
XT 125 > CBR 1000 F > RF 900 R > XT 600 tenere > TT 600 R > TTR 600 E > Adventure 640 > 690 enduro > Adventure 950 S > Adventure 1190 R.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Mitas
ViestiLähetetty: Ma Heinä 10, 2017 9:19 pm 

Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 9:01 pm
Viestit: 193
Paikkakunta: Rovaniemi
Pyörä: R1200GS Adv
MarDu kirjoitti:
tkarjala kirjoitti:
Ja ikinä ei ole noin hiljaista nappulaa asfaltilla vielä alla ollut!

Se on vaan uutuuden viehätystä :D


No höh!! Nautitaan sitten siitä äänettömyydestä niin kauan kuin sitä kestää! [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND SMILING EYES]


Sent from my iPhone using Tapatalk

_________________
Kurapyöräilijä, tuo oman elämänsä reittimestari!


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Mitas
ViestiLähetetty: Su Elo 06, 2017 9:48 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 31, 2012 2:34 pm
Viestit: 398
Paikkakunta: Kirkkonummi
Pyörä: 1190R, 690r
Mitas E10.

Enpä uskonut kun vanhemmat harrastajat kertoivat , että ko rengas kiemurtelee urissa, varsinkin tiekarhu urissa. Aivan sairaasti kiemurtaa, ainakin 1190 : n takasena.

_________________
Taas lähti mopo käsistä


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Mitas
ViestiLähetetty: Pe Elo 11, 2017 8:34 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 6374
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: XT660R
E-07 pyörinyt alla 6000km ja etunen ei ole mennyt juuri miksikään, takanen oli kulunut keskeltä sileäksi ja pito soralla on mitä on, erittäin vaihtelevaa. Yläjyrsimeen 4mm terä kiinni ja keskikannasten poisto, taas rengas rokkaa soralla jonkun aika. Samalla rälläkkään karkea timanttilaikka ja kantikkaaksi kuluneen profiilin pyöristys.

Lopputulos oli positiivinen vaikka ei tuo enään uutta rengasta vastaa, kantilleen kun menee niin jänniä tilanteita riittää ja muutama jännäkakka/säkkijärvenpolkka saatiin aikaan irtosoralla. Rengas kun menee kantilleen niin se karkaa alta, oli kyse jarrutuksesta tai sladista, kaikkea ei voi saada samaan pakettiin mutta edelleen ihan hyvä sekarengas joka toimii hyvin pikitiellä ja riittävän hyvin soralla ellei vie rengasta rajoile asti.

Synkän näköinen jyrsimen jäljiltä, rengasleikkuri olisi kova sana ja sellainen menee hankintaan jos saa sopivaan hintaan.

Kuva

Pyörä tunkattu ylös, kakkonen päällä ja koneeseen kierroksia. Rälläkkä käyntiin ja kantin pyöristys. Suurin ero on asfaltilla ajossa kantatessa, toimii "pyöreämmin" mutkissa. Samalla tavalla on monet nappularenkaat pyöristetty ja saatu ajamisen kulmikkuutta vähennettyä.

Kuva

Kun nyt oli rälläkkä käytössä niin sitä piti tarjota myös E-07 eturenkaalle. Tein pitkittäiset urat nappiloiden sivuille ja reunimaisiin nappuloiihin keskelle poikittaiet urat. Vaikutus soralla oli positiivinen eikä etunen lipsu ihan niin herkästi kantatessa, olisi saanut olla syvemmät urat mutt pelkäsin että alkaa afaltilla kantatessa sortamaan, turha pelko, toimii edelleen pikiteillä.

Kuva

AT:ssä smat renkaat toimi älyttömän hyvin, XTR:ssä toimii ihan ok mutta soralla tulee ylläreitä tämän tästä. Etunen lipsuu alta jos on vähänkään laakerisoraa tai pehemeää, tätä en huomannut AT:n alla, ehkä sillä tuli kanttailtua vähemmän. Takapää on uudesta asti ollut kantatessa liukas ja arvaamaton, yleispito on hyvä mutta kun rengas menee kantille jarrutuksessa tai kaasusladissa niin pito katoaa totaalisesti, pidon ja karkaamisen raja on erittäin terävä ja pitää olla aika tarkkana vauhdikkaassa ajossa. Aika samat ajatukset etusen kanssa, ei vaan voi kääntää mutkaan sisälle vaan on "herkisteltävä" onko pitoa vai ei. Täyttä luottoa renkaisiin en ole saanut XTR:ssä, en samalla tavalla mitä oli AT:n kanssa.

Siitä huolimatta, hyvä sekarengas normi/rauhalliseen ajoon erilaisille tiepinnoille vaikka on rajoilla hieman yllätyksellinen käytökseltään. Soralle ja vauhtiajoon jotain muuta missä on tasaisempi pito eri tilanteissa. Samanlainen seuraavaksi taakse, ehkä 140 leveänä. Keväällä katsotaan mennäkö samalla setupilla vai jotain muuta alle.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Mitas
ViestiLähetetty: Pe Elo 11, 2017 9:09 pm 

Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Viestit: 1006
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: 690R -14 250 EXC-F -17 Gilera RC125 -90
Olen huomannut, että keli vaikuttaa myös todella paljon tuohon pidon karkaamiseen äkkiarvaamatta soralla. Kaikkein pahin on, kun on ollut muutaman päivän kuivaa ja sorateiden pinta kovettuu ja tule pölyiseksi. Silloin myös irtosorasta tulee kuulalaakeria. Tällöin varsinkin takarenkaan pito irtoaa paljon äkkinäisemmin kuin kostealla, ja sladittaminen täytyy aloittaa varovaisesti kaasua lisäten, ettei tule heti kärkeen topparisladia. Tuon alla olevan Unicrossin kanssa tämä on tullut myös hyvin esiin, sillä ennen niin hyvä käytös muuttui tällä viikolla paljon kulmikkaammaksi. Tosin alkaa se olla jo ehtoopuolellakin, joten osasyy on myös nappulan madaltuminen. Olen aikaiseminkin kirjoitellut eri renkaista, että jotkut säilyttävät ennakoitavuutensa paremmin ollessaa lopuillaan ja toiset huonommin, mutta en ehkä ole tullut tarpeeksi huomioineeksi sorapinnan kosteuden vaikutusta. Nykyään tulee tämän takia valkattua pyörää kelin mukaan. Kuivalla tulee mieluiten lähdettyä ajamaan enduroa, kun se mutaisessa kivikossa ja juurakossa ajaminen on vaan aika hanurista, ja sateella on hyvä lähteä ajamaan 690:lla soralle, kun tiet ovat parhaimmillaan.

_________________
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Mitas
ViestiLähetetty: Pe Elo 11, 2017 10:45 pm 

Liittynyt: Pe Maalis 20, 2009 6:07 am
Viestit: 143
Paikkakunta: Turku
Pyörä: Honda Africa twin 2016
E-07 satsi alla uudessa Africa twinissä ja tyytyväinen olen ollut foorumin suositukseen. Nyt ajettu noin 6000km ja muuten tuntunut todella hyvältä, paitsi Imatralta tullessa aloin ihmetellä outoa värinää ja ulinaa mutkissa.
Rengas oli vain sen verran kulunut että alkoi pitää meteliä kantatessa. Uudet samanlaiset laitoin juuri tilaukseen. Voin suositella sekalaiseen ajoon.

_________________
Elämässä ei jaeta uusintoja.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Mitas
ViestiLähetetty: La Elo 12, 2017 7:08 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 6374
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: XT660R
Jani, tuo on kyllä totta. Tasaisin pito on kostealla/märällä soralla tai juuri lanatulla tiellä. Kuiva torpparin asfaltti soraviivoilla on aika pirullinen ajettava kun pito vaihtuu koko ajan. Pirelli MT16 on yksi niitä renkaita missä pito oli melko tasainen eikä juurikaan yllättänyt, tämän huomasi viikolla kun ajoin pari päivää 690:llä alustatestiä. Ehkä totuin Pirelliin sen verran että nyt tuntuu E07 lipsuvan koko ajan :D

Kyllä mä varmaan jatkan E07 kanssa kun kotona ajan paljon pikitietä ja siinä se on loistava rengas, lomille voi vaihtaa karkeaa kumia alle kun silloin ollaan enemmän soralla.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Mitas
ViestiLähetetty: Pe Elo 25, 2017 7:15 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Elo 01, 2017 10:12 am
Viestit: 10
Pyörä: Dr650
E-09 Mitas takarengas kokoa 130/80-17 Suzuki dr650 alla kulunut 5mm/1000km ajolla hiekka/öljysora 70/30. Sivuttaispito huonohko verrattuna E-07:aan. Kiihdytys ja jarrutuspito ok.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Mitas
ViestiLähetetty: Ke Syys 06, 2017 2:27 pm 

Liittynyt: Ma Huhti 02, 2012 6:25 pm
Viestit: 67
Paikkakunta: Imatra
Pyörä: Transalp 600
Pitäis tuossa lähiaikoina väännella 130/80 17" kokoinen E07 alpin takavanteelle. Mahtaakohan olla muihin renkaisiin suhteutettuna kuinka tiukka vanteelle laitettava? Kovahan tuo tuntui käsikopelolla olevan kun on TL-versio.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Mitas
ViestiLähetetty: Ke Syys 06, 2017 5:08 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 6374
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: XT660R
Rengaskoneella laitoin ja aika napakka oli laittaa vanteelle. Jos raudoilla vääntää paikalleen niin pistä rengas ensin saunaan tai jonnekkin lämpeemään että on pehmeämpi vääntää paikalleen. Yksi hurja lämmitti kerran renkaan ajosta tulleen auton konepellin alla kun ei ollut saunaa missä pehmittää kumia 8)

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Mitas
ViestiLähetetty: Su Syys 10, 2017 1:14 pm 

Liittynyt: Su Heinä 19, 2009 6:57 pm
Viestit: 58
Pyörä: bmw f800gs
Mitas E07; 150/70 - 70

17 000 km.


Liitteet:
20170908_182751.jpg
20170908_182751.jpg [ 327.61 KiB | Katsottu 399 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 857 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 53, 54, 55, 56, 57, 58  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com