Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ke Maalis 29, 2017 8:00 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Renkaanvaihtovinkki !
ViestiLähetetty: To Maalis 16, 2017 9:35 pm 

Liittynyt: Su Syys 07, 2008 2:56 pm
Viestit: 194
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: KTM 690 enduro -16
Tuolla on tuo "renkaanvaihto käsin" ketju, mutta ajattelin laittaa tämän vinkin omaansa.
Ehkä monelle tuttu mutta voi olla monelle myös hyödyllinen.

Omakohtainen kokemus/oppi.

Sisäkumillisen renkaanvaihdon tuska helpotti, ennen meni aikaa ja hikeä sekä tuli kolhuja vanteeseen ja vaihtajaan.
Enää ei !
Tämä on omakohtainen kantapää-oppi kun vahingossa väänsin vanteen ulkorenkaan sisään.

Säilytän renkaan aina levityksessä, siis jotain renkaan sisällä että se on levällään, helpottaa kummasti näitä renkaanvaihto hommia.

Työkaluina: Kolme hyvää rengasrautaa, 16” auton peltivanne jonka reunaan laitettu halkaistu ohuehko letku suojamaan pinnoja.

Asennus:
Rengas pystyssä.
Pujota vanteeseen rengaslukko, mutteria sen verran että ei putoo.
Täytä vähän ilmaa sisäkumiin ja pujota se ulkorenkaan sisään.
Työnnä vanne kokonaan renkaan sisään. Siis näin, venttiili alhaalla paina vannetta kantapäällä alas jolloin venttiili tulee reijästä läpi (tähän juurimutteri väliaikaisesti). Vanteen vääntö kokonaan ulkorenkaan sisään, tässä vaiheessa saattaa tarvita vähän rengasrautaa.
Kun vanne lepää renkaan sisällä niin rengasraudoilla molemmilta puolilta vaan nostelee renkaan vanteelle.

Irroitus:
Ilmat pois, venttiilin sielu irti. Jos käytät venttiilin juurimutteria ota se pois.
Vannelukon mutteri irti, paina vannelukkoa sisäänpäin jospa on vaikka jumissa ulkorenkaan kanssa.

Painellaan rengas irti vanteen reunoilta että se menisi helposti keskiuraan, kun rengasraudalla alkaa vääntämään niin toisella kädellä autetaan painamalla kumi keskiuraan.
Molemmilta puolilta nostellaan rengasraudoilla rengas vanteen päälle, siis siten että vanne on taas renkaan sisällä. Tuntuu typerältä mutta tässä on pointti, rengas lähtee vanteelta helposti ilman työkaluja vääntämällä .
Siis näin, rengas pystyyn ja venttiili alhaalla paina vannetta kantapäällä alas jolloin maisema jo näkyy ylhäällä vanteen ja renkaan välistä. Tästä kohtaa ylhäältä tuikka ote renkaasta ja vanteesta, vääntö ja hups koko vanne on irti renkaasta. (voi lähteä äkäisestikin joten varo ettet revi venttiiliä.)

-Lauri


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Renkaanvaihtovinkki !
ViestiLähetetty: Pe Maalis 17, 2017 2:03 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Elo 07, 2011 11:35 pm
Viestit: 168
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: BMW F800GS
Missä vaiheessa tuota auton peltivannetta käytetään? Se ei tullut ilmi ohjeesta. Tuossa irroituksen alkuvaiheessa?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Renkaanvaihtovinkki !
ViestiLähetetty: Pe Maalis 17, 2017 7:59 pm 

Liittynyt: Pe Huhti 07, 2006 6:28 pm
Viestit: 347
Pyörä: xt660z
MarDu kirjoitti:
Missä vaiheessa tuota auton peltivannetta käytetään? Se ei tullut ilmi ohjeesta. Tuossa irroituksen alkuvaiheessa?

No sehän on vain työpöytänä mopon renkaalle, ja kyllä aluvannekkin käy...

STN


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Renkaanvaihtovinkki !
ViestiLähetetty: Ma Maalis 20, 2017 3:01 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Elo 07, 2011 11:35 pm
Viestit: 168
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: BMW F800GS
STN kirjoitti:
No sehän on vain työpöytänä mopon renkaalle, ja kyllä aluvannekkin käy...

No tokihan minä sitä ounastelinkin, mutta luonne kun on sellainen, että haluaa tehdä/tarkistuslukea ohjeita siten että kaltaiseni yksinkertaiset tai kokemattomat yksilöt osaisivat toimia :D. Varsinkin kun ohjeessa itse hommaa suoritettiin "rengas pystyasennossa". Niin se pisti mietityttämään, jotta missä vaiheessa se vanne olisi työpöytänä ja oletettavasti vaakatasossa ;)

Anteeksi vänkääminen... Lienee oululainen luonteenpiirre. :roll:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Renkaanvaihtovinkki !
ViestiLähetetty: Ti Maalis 21, 2017 9:52 pm 

Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
Viestit: 6
Pyörä: TM RACING EN 250 FI
STN kirjoitti:
MarDu kirjoitti:
Missä vaiheessa tuota auton peltivannetta käytetään? Se ei tullut ilmi ohjeesta. Tuossa irroituksen alkuvaiheessa?

No sehän on vain työpöytänä mopon renkaalle, ja kyllä aluvannekkin käy...

STN


Nurinpäin käännetty kertakäyttölavakin ajaa muuten saman asian.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com