Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ke Heinä 18, 2018 5:38 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 182 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: LC4 "tikittää"
ViestiLähetetty: La Heinä 21, 2007 8:16 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 1:43 pm
Viestit: 572
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: KTM 640LC4 E, vm. 2003
Moposta on alkanut kuulumaan "tikitystä". Väkisin tuli mieleen, että venttiilithän ne on. Välykset on nyt tarkistettu ensimmäistä kertaa (20kkm edellisen omistajan jälkeen) ja mitoissaan ovat aika tasan tarkkaan, eli siitä se ei voi johtua.

"Tikityksen" nopeus muuttuu kierrosten mukaan ja lisäksi kun mopo on yön seisonut pihassa ja aamulla käynnistää niin ensin ääntä ei kuulu, mutta 20-30 sekuntia kun on kone käynyt niin alkaa kuulumaan.

Ääni on sangen sivistynyt eikä kuulosta sille, että mikään olisi rikki. Mopo toimii ihan niinkuin ennenkin; ei mitään vikaa. Mutta kun tuota ääntä ei aikaisemmin kuulunut niin vähän se häiritsee ja kiinnostaisi tietää mistä se johtuu ja pääseekö siitä mahdollisesti eroon.

Tietoa/arvauksia?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Heinä 21, 2007 8:24 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 8:45 am
Viestit: 1610
Paikkakunta: Jyväskylä
Pyörä: none
Terve

Samanlailla tikittää minunkin pommi. Takuunalainen vehje kun on niin ei hirveesti kiinnosta :( . Itse kuuntelin että pakovena voisi tuota ääntä pitää, mutta meneppä se huoltofirmalle sanomaan , niin syyttävät heti vittuilusta. Eli minun mielestä sieltä ei kuulu yhtään mitään seuraavaan kuuteen kuukauteen, ennekuin takuu raukeaa.

HEI!

Entäs ne muut äänet. Betonimylly, viiuuviiuu, trrrTrrr.
Ei kannata huolestua.

Riku


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Heinä 21, 2007 9:50 pm 

Liittynyt: Ma Loka 04, 2004 1:14 am
Viestit: 465
Munkin LC4 tikittää. Ääni on 'sivistynyt', eli ei kovin karhea (kuvaile nyt sitten ääniä). Ääni ilmestyy juuri noin kun kuvasit (tai sitten päinvastoin, en nyt juuri muista, täytyy kuunnella aamulla).

Kun mulla oli toisen pakoventtiilin välys suositusta suurempi, niin ääni oli aivan erilainen. Terävä naputus, joka voimistui kierrosten kasvaessa.

_________________
Huono tie, parempi mieli.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Heinä 21, 2007 10:06 pm 
Avatar

Liittynyt: La Syys 24, 2005 9:51 pm
Viestit: 534
Paikkakunta: Espoo
Onko SLS poistettu? Minulla alkoi tikitys kun laitoin pakosarjaan sen tulpan.

_________________
-Eero K


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Heinä 22, 2007 12:41 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 1:43 pm
Viestit: 572
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: KTM 640LC4 E, vm. 2003
IceFire kirjoitti:
Onko SLS poistettu? Minulla alkoi tikitys kun laitoin pakosarjaan sen tulpan.


Ei siinä ollut sellaista ostaessakaan. Piti äsken oikein käydä pihalla pällistelemässä eikä se minusta näyttänyt sille, että siinä sellaista olisi edes tehtaalta lähtiessä ollut; sitä reikää/tulppaa ei käyrien välissä näkynyt, tai ainakaan en sitä tuolla pimeässä otsalampun valossa kurkkiessa nähnyt vaikka kuinka yritin.

Tämmöistäkin juttua löytyi:

http://www.visordown.com/forums/showthread.php?t=121990


.. mitään betonimyllyn tms. ääniä ei ainakaan nyt ajamieni +20kkm:n aikana ole vielä kuulunut :roll:[url][/url]


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Heinä 23, 2007 10:52 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Touko 29, 2005 2:40 pm
Viestit: 465
Paikkakunta: Kello & Kerava
Pyörä: KTM ADV640
Nytpä loppui "tikitys". Valittaen jouduin päällä istuen toteamaan, että
pikkukotarista ehtyivät voimat kesken matkan. Ajokilometrejä on kertynyt
lähes 22.000. Ajoittainen tikitys tai tai nakutus on ihmetyttänyt viimepäivinä,
mutta tänään yhtäkkiä kesken pitkän moottoritiesiirtymän tehot hukassa ja
körötellen kotiin. Sikseenkin hyvin käynnistyi ja kävi joutokäyntiä sekä otti
kierroksia, mutta ei voimaa. Ääni "mekaanisempi" kuin ennen.

Imuventtiilien tarkastusluukusta syykin selvisi, oikeanpuoleisen välys-
säätimen tappi poikki ja molempien venttiilien jousilautaset hajalla.

Kannattaa siis sittenkin huolestua ja tarkastaa huolellisesti
venttiilikoneisto ajoissa, heti kun on aihetta epäillä!

Onkohan tätä liikkeellä, tarttuneeko vai tyyppivikako?

_________________
- matti
----------------------------
"Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki"
Aaro Hellaakoski (1893-1952, alunperin oululainen runoilija, maantieteilijä)


Viimeksi muokannut matti päivämäärä Ti Elo 07, 2007 7:49 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Heinä 24, 2007 3:42 pm 

Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 12:33 am
Viestit: 613
Paikkakunta: HELSINKI
Pyörä: BMW F650 GS Dakar -01
Mielestäni ei voi puhua tyyppiviasta noilla kilometreillä, koska kyseessä on sentään viritetty kone, jolla ajetaan pölyisissä olosuhteissa. Ne venat pitää vaan vaihtaa 200 tunnin välein niin sitten saa käskeä miten tykkää. Eri asia on sitten joku Briggs&Stratton 50 hepan litratehoilla. niihin ei tarvitse vaihtaa öljyjä saati tehdä mitään muutakaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Heinä 25, 2007 2:32 am 

Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
Viestit: 1788
Paikkakunta: Kouvola / Espoo
Pyörä: pyörät myyty
Ei taida olla tyyppivika kun on ensimmäinen tapaus mitä mä ainakaan kuulen.

Ei niitä venttiilejä ainakaan liian suuret litratehot ole rikkoneet eikä niitä ole tarkoitettu vaihdettavaksi jokatoisen öljynvaihdon yhteydessä kuten Niffe vihjailee.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Heinä 25, 2007 1:37 pm 

Liittynyt: To Loka 14, 2004 6:00 pm
Viestit: 786
Paikkakunta: Valkeala
Pyörä: 690ER
vkoivu kirjoitti:
Ei niitä venttiilejä ainakaan liian suuret litratehot ole rikkoneet eikä niitä ole tarkoitettu vaihdettavaksi jokatoisen öljynvaihdon yhteydessä kuten Niffe vihjailee.


Minustakin kuulosti vähän oudolta väitteeltä varsinkin, kun ottaa huomioon, että LC4-moottorista puhuttiin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Elo 06, 2007 3:27 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 1:43 pm
Viestit: 572
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: KTM 640LC4 E, vm. 2003
jyrki kirjoitti:
Munkin LC4 tikittää. Ääni on 'sivistynyt', eli ei kovin karhea (kuvaile nyt sitten ääniä). Ääni ilmestyy juuri noin kun kuvasit (tai sitten päinvastoin, en nyt juuri muista, täytyy kuunnella aamulla).


Oletko jyrki ehtinyt kuunnella omaasi?

Olin pari viikkoa ajamatta ja nyt kun tuon äänen taas kuulee niin kyllä se häiritsee, eli jotain sille on tehtävä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Elo 07, 2007 7:40 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Touko 29, 2005 2:40 pm
Viestit: 465
Paikkakunta: Kello & Kerava
Pyörä: KTM ADV640
Korjaamollamollahan selvisi syy LC4:n voimanpuutteeseen,
vaikuttaa olevan aika yleinen ongelma 20 - 50 tkm ajolla:

Nokka-akselin imuventtiiliseuraajan laakeri oli jumittunut,
jonka seurauksena nokka-akseli kului voimakkaasti ja
venttiilinvälys kasvoi niin, että säätönokka katkesi (kuvalinkki).
Kuva

Taitaa olla niin, että LC4 ei kestä pitkään kovilla kierroksilla ajoa, siis
tyypillistä moottoritiesiirtymää 140 lasissa, johon se ei tietysti ole
tarkoitettukaan. Oikeissa kurapyörähommissa täyttä (tai lähes täyttä)
tehoa tarvitaan vain hetkittäin.

Suosittelen kaikille käyntiäänen muuttumisesta huolestuneille ainakin
venttiilikoneiston huolellista tarkastamista ennen suurempia vaurioita.
Suorastaan ihme, että kone silti edelleen kävi niinkin hyvin, ei se kyllä
herkästi välille jätä!

Samalla kun kone kerran jouduttiin avaamaan öljyn mukana kulkeutuneen
metalliromun vuoksi, niin huomattiin, että männänrenkaat ja mäntäkin
ovat selvästi kuluneet ja kiertokangen yläpään laakerissa on reilu välys,
joten järkevintä vaihtaa kaikki kulunut samalla kertaa.
Tyyristä hommaa...

_________________
- matti
----------------------------
"Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki"
Aaro Hellaakoski (1893-1952, alunperin oululainen runoilija, maantieteilijä)


Viimeksi muokannut matti päivämäärä Ti Heinä 14, 2009 9:23 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Elo 10, 2007 12:37 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 1:43 pm
Viestit: 572
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: KTM 640LC4 E, vm. 2003
Noniin, eipä tikitä enää. Otin eilisen ja tämänpäivän töistä lomaa ja lähdettiin kaverin kanssa parin päivän retkelle Hangon suuntaan. Eilen takaisin päin ajellessa alkoi koneesta kuulumaan välillä omituinen naksahdus, epäsäännöllisesti muutaman sekunnin välein. Samalla myös tikitys muuttui kilinäksi ja retki loppui sitten siihen. Kärryllä pyörä kaverin luokse ja äsken sitten avattiin yläkerta ja vika on tasan sama kuin Matilla; imupuolen keinuvivun rulla entinen ja nokka-akseli samoin. Että näin.

Racingbike kertoi nokka-akselin hinnaksi 153 euroa ja rullan hinnaksi 18 euroa. Nokka-akselin vaan saisi aikaisintaan 5.9 :evil: Nyt sitten kysellään Saksalaisilta josko saisi sieltä nopeammin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Elo 10, 2007 12:58 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Viestit: 2597
Paikkakunta: Piikkiö
Pyörä: KTM 640 Adv R
Mitenkäs on, saako sen imupuolen keinuvivun akselin päässä olevan o-renkaan vaihdettua ilman koneen avaamista?

Eli paljonko akselia uskaltaa vetää ulos ennen kuin shimmiprikat tipahtaa pois akselilta.

Vuoto on sen verra kosmeettinen haitta toistaiseksi ettei ole järkeä avata muuten tiivistä venttiilikoppaa sen takia...

_________________
"The concept of a versatile motorcycle equally at home on dirt and pavement is as old as motorcycling itself"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Elo 10, 2007 11:10 pm 

Liittynyt: Pe Elo 10, 2007 11:03 pm
Viestit: 2
[quote="Jarno"]Mitenkäs on, saako sen imupuolen keinuvivun akselin päässä olevan o-renkaan vaihdettua ilman koneen avaamista?

Eli paljonko akselia uskaltaa vetää ulos ennen kuin shimmiprikat tipahtaa pois akselilta.[/quote]

Mennen tullen.

Kun nyt nuo herra JSL:n palikat on tuossa tallin pöydällä niin kävinpä mittaamassa. 20 mm saa vetää ulos, eli vaikka O-renkaan jälkeinen ruuvinreikä olisi jo kokonaan ulkona niin vielä on millitolkulla pelivaraa.

- Mise


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Elo 11, 2007 3:17 am 
Avatar

Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 8:45 am
Viestit: 1610
Paikkakunta: Jyväskylä
Pyörä: none
JSL kirjoitti:
Eilen takaisin päin ajellessa alkoi koneesta kuulumaan välillä omituinen naksahdus, epäsäännöllisesti muutaman sekunnin välein.


Terve

Ei kai se naksahtelu tullut ensin puolipuristimesta? Katoppa ettei sillä puolella ole "kökköjä".

Riku


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 182 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com