Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on To Kesä 04, 2020 5:05 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Virtalukko jumii välillä
ViestiLähetetty: Su Huhti 19, 2020 11:35 am 

Liittynyt: Ma Huhti 13, 2020 4:38 pm
Viestit: 21
Pyörä: Yamaha XT660R
Mitä olette tehneet jotta saa virtalukkoa elvytettyä, varmaan paras olisi irroittaa ja purkaa ja puhdistaa.
Mutta näin ensiapuna pitäisi jotain keksiä, jos suhuutan jotain ainetta virtalukkoon niin tuleeko ne muualta ulos kuin avaimen reiästä. WD40 vai mitä kannattaa kokeilla.
Kyseessä yamaha xt.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 19, 2020 11:43 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Viestit: 1337
Pyörä: T7, DR8, DR-Z4
Teflon voiteluaine on osoittautunut parhaaksi, mitä olen kokeillut. Jos kyseessä on tuo XT, niin avainta pitää samalla vääntää eteenpäin (joissain taaksepäin) kun käännät virrat päälle. Ominaisuus näissä kun tarpeeksi on kilsoja.

_________________
RikuRoiske


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 19, 2020 11:49 am 

Liittynyt: Ma Huhti 13, 2020 4:38 pm
Viestit: 21
Pyörä: Yamaha XT660R
Roiske kirjoitti:
Teflon voiteluaine on osoittautunut parhaaksi, mitä olen kokeillut. Jos kyseessä on tuo XT, niin avainta pitää samalla vääntää eteenpäin (joissain taaksepäin) samalla kun käännät virrat päälle. Ominaisuus näissä kun tarpeeksi on kilsoja.

Mites jos putsaa bräkleenillä, tuleeko sotku pohjasta pihalle ja rasvaa perään.
Jos tekee kyseisen toimenpiteen, niin onko vaarana ajoneston tjm toimimattomuus.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Virtalukko jumii välillä
ViestiLähetetty: Su Huhti 19, 2020 12:59 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 2:51 pm
Viestit: 70
Paikkakunta: Kajaani
Pyörä: xt350, XTZ 750, XV535
Mitä olen noita virtalukkoja purkanut, niin rakenne on kyllä aika umpinainen, joten purkamatta sieltä ei lukkosylinterissä olevaa likaa ja jäminyttä rasvaa tahdo saada poistettua. Ylhäältä päin huuhtelemalla kökkö siirtyy vain eri kohtaan ja pahimmassa tapauksessa moskaa päätyy lukkosylinterin ja pesän väliin jumittaen koko lukon. Lisäksi virtalukon sähköosat sijaitsevat alaosassa lukkoa ja huuhtelemalla irtoava kökkö voi päätyä kontaktien väliin aiheuttaen siellä ongelmia. Ensiapuna suosittelen hyvin hillittyä määrää ohutta voiteluainetta ja samalla haittojen herkistelyä liikuttelemalla avainta reiässään edestakaisin, mutta purkaminen, putsaaminen ja kasaaminen kevyesti öljyttynä antanee parhaan lopputuloksen. Jos lukko on oikein kulunut, niin sitä ei tahdo saada toimivaa vanhoilla osilla. Uudella avaimella lukko voi toimia paremmin tai huonommin, tämä riippuu siitä miten lukko on sisuskaluiltaan kulunut. Tästä ja mahdollisesta avaimen vääntämisen vaikutuksesta lukon toimintaan saa parhaimman käsityksen, kun lukkosylinteri on haittoineen kourassa irtaallaan ja näkee avaimen kanssa miten haitat käyttäytyvät. Lukkoa purkaessa kannattaa sitten olla varovainen, kun vetää lukkosylinteriä irti pesästä, koska haitat ja niiden pienet jouset lentävät helposti paikoiltaan ja ovat herkkiä häviämään...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 19, 2020 1:43 pm 

Liittynyt: Ma Huhti 13, 2020 4:38 pm
Viestit: 21
Pyörä: Yamaha XT660R
Pturu kirjoitti:
Mitä olen noita virtalukkoja purkanut, niin rakenne on kyllä aika umpinainen, joten purkamatta sieltä ei lukkosylinterissä olevaa likaa ja jäminyttä rasvaa tahdo saada poistettua. Ylhäältä päin huuhtelemalla kökkö siirtyy vain eri kohtaan ja pahimmassa tapauksessa moskaa päätyy lukkosylinterin ja pesän väliin jumittaen koko lukon. Lisäksi virtalukon sähköosat sijaitsevat alaosassa lukkoa ja huuhtelemalla irtoava kökkö voi päätyä kontaktien väliin aiheuttaen siellä ongelmia. Ensiapuna suosittelen hyvin hillittyä määrää ohutta voiteluainetta ja samalla haittojen herkistelyä liikuttelemalla avainta reiässään edestakaisin, mutta purkaminen, putsaaminen ja kasaaminen kevyesti öljyttynä antanee parhaan lopputuloksen. Jos lukko on oikein kulunut, niin sitä ei tahdo saada toimivaa vanhoilla osilla. Uudella avaimella lukko voi toimia paremmin tai huonommin, tämä riippuu siitä miten lukko on sisuskaluiltaan kulunut. Tästä ja mahdollisesta avaimen vääntämisen vaikutuksesta lukon toimintaan saa parhaimman käsityksen, kun lukkosylinteri on haittoineen kourassa irtaallaan ja näkee avaimen kanssa miten haitat käyttäytyvät. Lukkoa purkaessa kannattaa sitten olla varovainen, kun vetää lukkosylinteriä irti pesästä, koska haitat ja niiden pienet jouset lentävät helposti paikoiltaan ja ovat herkkiä häviämään...

Kiitos tästä, taidan ensiapuna vetää vähän rasvaa sisään ja avaimella notkistella.
Mitenkäs tuo lukkosylinteri edes irroitetaan, jos jossain vaiheessa uskaltaa ottaa asiaksi kunnon puhdistuksen.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 19, 2020 3:54 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7592
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
XTR:än virtalukko sekä virtalukon pohja ovat erillisiä osia ja virtalukon pohja on suojattu sen verran hyvin että uskaltaa käyttää mömmöjä, itse virtalukossa on reiät alhaalla mistä vesi/puhdistusaineet pääsee ulos. Oman virtalukon puhdistin pariin otteeseen jarrukliineri/paineilma ja sen jälkeen PRF Teflon/paineilma, muutkin märkäteflonit käy. Tolla käsittelyllä taas toimi jonkin aikaa. Lopulta laitoin virtalukon muttereiksi ja tein kunnollisen puhdistuksen, toimi aikansa kunnes likaantuminen alkoi taas jumittamaan lukkoa.

Virtalukko on tarkka avaimen kunnosta ja kannattaa ottaa kakkosavain käyttöön jos se on paremmassa kunnossa tai uusi. Kokonaan uuden siruttoman avaimen voi myös teettää ja laittaa avainrenkaaseen vanhan avaimen hoitamaan sirun tehtävän, tai sitten tekee vanhasta avaimesta avainperän katkaisemalla avainlehden kokonaan pois.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Virtalukko jumii välillä
ViestiLähetetty: Su Huhti 19, 2020 4:15 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 2:51 pm
Viestit: 70
Paikkakunta: Kajaani
Pyörä: xt350, XTZ 750, XV535
Koheltaja kirjoitti:
XTR:än virtalukko sekä virtalukon pohja ovat erillisiä osia ja virtalukon pohja on suojattu sen verran hyvin että uskaltaa käyttää mömmöjä, itse virtalukossa on reiät alhaalla mistä vesi/puhdistusaineet pääsee ulos. Oman virtalukon puhdistin pariin otteeseen jarrukliineri/paineilma ja sen jälkeen PRF Teflon/paineilma, muutkin märkäteflonit käy. Tolla käsittelyllä taas toimi jonkin aikaa. Lopulta laitoin virtalukon muttereiksi ja tein kunnollisen puhdistuksen, toimi aikansa kunnes likaantuminen alkoi taas jumittamaan lukkoa.

Virtalukko on tarkka avaimen kunnosta ja kannattaa ottaa kakkosavain käyttöön jos se on paremmassa kunnossa tai uusi. Kokonaan uuden siruttoman avaimen voi myös teettää ja laittaa avainrenkaaseen vanhan avaimen hoitamaan sirun tehtävän, tai sitten tekee vanhasta avaimesta avainperän katkaisemalla avainlehden kokonaan pois.

Hienoa, että löytyi tietoa juuri kyseisestä pyörämallista. Itsellä kokemukset rajoittuvat vanhempiin malleihin joissa nuo kaikki toiminnot on samojen kuorien sisällä ja lian poistuminen sokkeloisesta rakenteesta alakautta aika huonoa. Eikä niissä tosiaan myöskään ole ollut tuota ajonestoa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 19, 2020 4:38 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7592
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Mä olin kanssa siinä käsityksessä että kaikki on samaa jöötiä ja lukkoa suihkutellessa kaikki valuu virtalukon pohjaan. Viime talvena päätin purkaa paketin kun ole pelko että virtalukon pohja on täynnä mömmöä. Mutta nehän on kaikki erillään, myös sirutunnistin on oma hermeettinen yksikkö eikä siihen pääse valumaan mitään.

Vaikka puhdistusaineita ja öljyjä tuli käytettyä niin virtalukon pohja oli avatessa kuin uusi, sinne ollut mennyt mitään joten aika huoletta saa huuhdella kliinerin ja teflonin kanssa virtalukkoa puhtaaksi.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 19, 2020 6:04 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Elo 16, 2006 9:48 am
Viestit: 976
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Pyörä: Dominatör
Aseöljy.

_________________
"Suomen maanteistä oli sorateitä vuoden 2013 alussa 27 130 km eli noin 35 % koko maantieverkon pituudesta."
Liikenneviraston ohjeita 1/2014, Sorateiden kunnossapito


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 19, 2020 10:19 pm 

Liittynyt: Ma Huhti 13, 2020 4:38 pm
Viestit: 21
Pyörä: Yamaha XT660R
Koheltaja kirjoitti:
XTR:än virtalukko sekä virtalukon pohja ovat erillisiä osia ja virtalukon pohja on suojattu sen verran hyvin että uskaltaa käyttää mömmöjä, itse virtalukossa on reiät alhaalla mistä vesi/puhdistusaineet pääsee ulos. Oman virtalukon puhdistin pariin otteeseen jarrukliineri/paineilma ja sen jälkeen PRF Teflon/paineilma, muutkin märkäteflonit käy. Tolla käsittelyllä taas toimi jonkin aikaa. Lopulta laitoin virtalukon muttereiksi ja tein kunnollisen puhdistuksen, toimi aikansa kunnes likaantuminen alkoi taas jumittamaan lukkoa.

Virtalukko on tarkka avaimen kunnosta ja kannattaa ottaa kakkosavain käyttöön jos se on paremmassa kunnossa tai uusi. Kokonaan uuden siruttoman avaimen voi myös teettää ja laittaa avainrenkaaseen vanhan avaimen hoitamaan sirun tehtävän, tai sitten tekee vanhasta avaimesta avainperän katkaisemalla avainlehden kokonaan pois.

Kiitos tästä infosta, täytyy käydä ostamassa kliineriä ja rasvaa perään. Itsellä vain yksi avain, joten uusia olisi viisasta teettää, mistäs aihiot löytyy.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 20, 2020 4:56 am 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7592
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Siruttomia aihioita löytyy lähes mistä tahansa missä tehdään avaimia, tai sitten tilaa eBaysta. Siellä ei kokonainen virtalukkokaan paljoa maksa jos nykyistä ei saa elvyttettyä.

Joku lukkofirma, en muista mikä, pystyi tekemään siruavaimen. Silloin ei tarvii pitää vanhaa avainta mukana.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 20, 2020 1:10 pm 

Liittynyt: Ma Huhti 13, 2020 4:38 pm
Viestit: 21
Pyörä: Yamaha XT660R
Koheltaja kirjoitti:
Siruttomia aihioita löytyy lähes mistä tahansa missä tehdään avaimia, tai sitten tilaa eBaysta. Siellä ei kokonainen virtalukkokaan paljoa maksa jos nykyistä ei saa elvyttettyä.

Joku lukkofirma, en muista mikä, pystyi tekemään siruavaimen. Silloin ei tarvii pitää vanhaa avainta mukana.


Nuita avaimia näkyi löytyvän aikas edullisesti, onko kukaan kokeillut tuolla ohjeella itse koodata uutta avainta.
Itsellä ei muuten ole tuota punaista master avainta vain yksi musta


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 20, 2020 11:45 pm 

Liittynyt: Pe Loka 20, 2006 10:51 pm
Viestit: 780
Paikkakunta: Pirkanmaa
Pyörä: XChallenge, Solifer 4-speed vm. 1970
Kuten täällä mainittiin, niin aseöljy on parasta mm. autojen jäätyneisiin lukkoihin.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com