Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ma Kesä 01, 2020 11:58 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: XR70 ei käynnisty
ViestiLähetetty: Ma Huhti 27, 2020 2:52 pm 

Liittynyt: To Huhti 03, 2014 2:37 pm
Viestit: 22
Pyörä: ex-Aprilia Pegaso -98
Pelastin lapsille kiinanmopon seuraajaksi sukulaisten nurkista pitkään seisseen puoliautomaatti XR70 mopedin. Jäänyt tietojen mukaan seisomaan etujarruvaijerin katkettua...

Jarrut oli helppo rasti, käyntiinsaaminen ei...
-Uusi tulppa, kipinä tulee poljettaessa
-Kaasari purettu ja putsattu, koitin säätää nettiohjeiden mukaan. Pieni epäilys onko ihan kaasari itsessään ihan validi, oli aika moisessa mähmässä sisältä.
-Bensat vaihdettu
-Bensaa tulee kaasuttimelle asti
-Ilmansuodatin uusittu

Tällä kokoonpanolla saa polkea hamaan tappiin eikä edes lupaa... Alkaa usko "kyllä isi korjaa" olla koetuksella 8)

Jos tulpanreijästä antaa pienet bensat tai starttisprayt suoraan sylinteriin, parin-kolmen polkaisun jälkeen pamauttaa komeasti mutta siihen se jää. Tekisi mieli kokeilla noita muutaman kympin korvauskaasuttimia, mutta jotenkin semmoinen fiilis että tuolla bensa suoraan sylinteriin -ratkaisulla pitäisi edes muutaman kerran jaksaa hörähtää?

Ps. Tää on talouden eka kicksillä oleva laite mutta eihän tässä pitäisi mitään sen kummempaa olla?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: XR70 ei käynnisty
ViestiLähetetty: Ma Huhti 27, 2020 3:03 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Viestit: 1337
Pyörä: T7, DR8, DR-Z4
Puristuksia pitää myös olla riittävästi että syttyy, joten puristusmittaus seuraavana.

_________________
RikuRoiske


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: XR70 ei käynnisty
ViestiLähetetty: Ma Huhti 27, 2020 8:03 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Marras 20, 2007 6:28 pm
Viestit: 1152
Pyörä: sattuman kaupalla
Jos männärenkaat onkin jumissa,eli ei oikeen puristele,niin vois ensiapuna laittaa tulpanreiästä crc-tyyppistä kamaa,tahi dieselkin olis varmaan hyvä liottamaan pikkuhiljaa ne irti.
Öljynvaihto tuon jälkeen vois olla paikallaan kun kamaa pääsee luultavasti öljyn sekaan.

_________________
Foorumin "sekakäyttäjä"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: XR70 ei käynnisty
ViestiLähetetty: Ti Huhti 28, 2020 9:16 am 

Liittynyt: To Huhti 03, 2014 2:37 pm
Viestit: 22
Pyörä: ex-Aprilia Pegaso -98
Noniin tuossa tulikin hyvät jatko-ohjeet. Puristuspainemittaria ei vielä löydykkään tästä taloudesta joten täytyy ensin kokeilla tuota liotuskikkaa ja samalla kerätä rohkeutta mennä motonettiin hakemaan tuollainen parinkympin mittari (varmaan tarkkuus riittää tässä mittakaavassa).

Eli ei muuta kuin keulaa pystyyn ja diisseliä sisään :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: XR70 ei käynnisty
ViestiLähetetty: Ke Huhti 29, 2020 7:43 am 

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 4:14 pm
Viestit: 152
Paikkakunta: Hämeenlinna
Pyörä: X-ADV, LC4-400MIL M-M Kanguro
Pikatesti puristuksille on laittaa öljyä tippakannulla tulpanreijästä ennen starttausta. Tiivistää sen verran etta lähtee. Jos sylinteri on vinossa tai vaakasuorassa, niin öljyn tasainen leviäminen kai tarvii varmistaa nostamalla mopo keulimisasentoon ? Autojopparien myyntikikka oli eilen mitatut puristukset sillä postimerkin kokoisella piirturilapulla.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: XR70 ei käynnisty
ViestiLähetetty: Ke Huhti 29, 2020 12:09 pm 

Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Viestit: 351
Pyörä: Bemari
Saakos tää nyt varmasti bentsiiniä. Mä en kyllä ihan ensimmäisenä lähtis puristuksien puutetta metsästämään. Noi kiinakoneet on kuitenkin aika simppeliä tekkiä, joten aika pahasti saa puristukset olla hukassa että ei edes lupaa millään muotoa. Ja jos tää on kuitenkin jäänyt seisomaan muusta syystä kuin käynnistymisongelmista...

Mopoajoista muistelen, että tulpan kastelu on aika helppo homma ainakin kaksitahtisissa. Poljettavia nelareita kun itsellä ei koskaan ole ollut, niin en osaa sanoa onko yhtä iisi homma ( joku osannee kertoa, ja kertoa optimin tavan tähän touhuun :D ). Mutta itselle tulee mieleen, että jos tulppaa ei polkemalla saa kasteltua, niin kakkua ei sitten kaasarista tule sylinteriin asti. Hörähtääkö muuten silloin jos startteria tuuttaa kaasarin kautta menemään? Jos ei niin bensansyötöstä lähtisin vikaa etsimään. Pitkässä seisonnassa saattaa kumikurkku ottaa kovastikin osumaa, jolloin ilma-bensaseos saattaa olla liian laihaa räjähtääkseen ollenkaan. Tai siis näin isot pojat ovat kertoneet. Minä mitään näistä oikeasti tiedä...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: XR70 ei käynnisty
ViestiLähetetty: Ke Huhti 29, 2020 1:47 pm 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Viestit: 552
Pyörä: Beta 390 RR
Siellä voi hyvin olla tosiaan vaikka tk-piiri edelleen tukossa. Muutenkin kannattaa katsoa nuo ilmavuodot. Voi venttiilikin jumitella jos on pitkään seissyt. Pakoputkeenko se pamauttaa? Saattaa pakoventtiili vuotaa eikä sen takia purista.

Onko kipinä kunnollinen? Kannattaa myös kokeilla kipinää siten, että ottaa tulpahatulta johdon pätkän ja kokeilee jaksaako kipinä hypätä pari kolme milliä tulpalle kun tulppa on kiinni sylinterissä. Saattaa jotain olla hapertunut ja paineen kasvaessa kipinä lyökin läpi jostain muualta kun tulpalta. Jos on kovin huikkaa annettu niin se uusi tulppakin voi olla pimeä. Ei olisi ensimmäinen tulppa mikä välillä sytyttää elektrodien välissä ja välillä eristeen läpi runkoon.

Konetta voi pyörittää vaikka porakoneella, niin ei tarvitse polkea niin kovin ja voi samalla diagnosoida. Älä pyöritä pulttikoneella..

Seisoneissa on se ikävä puoli, että saattaa olla monta vikaa päällä. Samoin sen seisomaan jäämisen syy saattaa aikojen saatossa kultaantua.

Viimeinen temppu on tietty heittää uusi kone siihen :mrgreen:

_________________
Ei kai kukaan nähnyt..?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: XR70 ei käynnisty
ViestiLähetetty: Ke Huhti 29, 2020 1:51 pm 

Liittynyt: To Huhti 03, 2014 2:37 pm
Viestit: 22
Pyörä: ex-Aprilia Pegaso -98
Kokeiltu on siis laittaa suoraan sylinteriin bensaa ja starttisprayta, tällä saa aikaan vain kumakan jysäyksen muutaman polkaisun jälkeen pakoputkessa. Katselin eilen youtuben tarjontaa aiheesta ja erään videon perusteella heräsi pieni epäilys kuinka suuri vaste tuossa polkustartissa pitäisi oikeasti olla. Nyt tuota pystyy IT-maailman käsivoimilla "polkemaan" joten taitaa olla aika vähissä puristukset... Teen pienen tuen vapuksi jotta saa keulan ylös (moposta) sinne liutusta sitten sylinteriin. Samalla voi tsekata venttiilinvälykset.

Jos osia lähtee vaihtamaan niin helposti mennään jo kiinanvaihtomoottorien hintatasolle, noita näköjään saa n250e + hilut päälle.


Tarina jatkuu :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: XR70 ei käynnisty
ViestiLähetetty: Ke Huhti 29, 2020 3:10 pm 

Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Viestit: 351
Pyörä: Bemari
Ennen kuin nyt mitään kauheita kevätjuhlaliikkeitä alat harrastaa, niin kokeiles nyt ensin suihkaista suoraan sitä starttispraytä sinne kaasariin. Samalla tavoin sen pitäisi siitä moottoriin päätyä, kuin suoraan sylinteriin truutattuna. Jos ei päädy, niin sitten tiedetään ainakin että siellä suunnalla on jotain häikkää.

Tuollainen 70cc kone nyt ei mitenkään kauhean raskas ole pyörittää. Aina voi ottaa tulpan pois ja kokeilla, että mimmonen se on paineettomana. Jos vastusta tulee merkittävästi lisää niin on siellä sitten jotain paineita ainakin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: XR70 ei käynnisty
ViestiLähetetty: Ke Huhti 29, 2020 3:17 pm 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Viestit: 552
Pyörä: Beta 390 RR
Voihan sitä tosiaan vaikka poralla pyörittää ja antaa huikkia kaasariin. Tuo kertoo kyllä jos siellä on tyhjäkäynnit ja ryypyt edelleen tukossa. Ei olisi mikään ihme.

Olisiko kuitenkin pukkeja helpompi napata se kone vaan irti ja pöydälle? Ei siinä montaa pulttia ole. Tuolloin on helpompi tsekata myös vaikka nuo venat jos ei muuta niin huoltomielessä. Jos on välystä ihan ok, niin sitten vaan katsoo että venttiili on kiinni ja vaikka bensaa loraus imu- tai pakokanavaan. Bensan pitäisi kokolailla pysyä kanavassa. Jos se samantien häviää, niin venttiili vuotaa reilusti. Ohivuotoa voi testata myös vaikka askertelemalla paineilma-adapteri tulpan reikään ja paineistamalla sylinterin. Sinne minne suhisee niin vuotaa.

Itse taannoin rassasin yhtä Pitprota joka ei lähtenyt käyntiin kun reilusti esilämmittämällä. Siitä oli pytty halki. Puristuksista ei olisi uskonut. Noita saa aikamieskin polkaista ihan oikeasti. Tosin tuossa 150 cc koneessa on jo ruutiakin ja samoin pytyn seinämä on melko ohut. Ainoa oire käyntiinlähdön lisäksi oli jonkinlainen savutus ja öljyn kulutus.

Joskus tilasin muutaman tuollaisen koneen täältä: https://pitbikeparts.co.uk
Tosin nyt tuolla ei näytä olevan kun noita isompia koneita. Voisi kuitenkin kannattaa kysellä jos tuohon tulee. Adam on vallan avulias kaveri. Suomessa on ongelma, että myydään halvimpia "no name" -koneita ties millä brändillä. Adamilta jos saisi vaikka aidon Lifanin, niin se ei paljoa orkkis-Hondalle häviä. Ihan jo käyntiäänestä voi suoraan sanoa onko kone tuollainen joku parempi, vai sarjassa ynnä muut. Tosin kyllä meillä lasten mönkijässä on tuollainen 90 cc ties mikä kone pörissyt jo vuosia. Alkuun piti venoja säätää aika tiuhaan, mutta tuokin sittemmin tasoittui. Kahdet takarenkaat on ajettu sileiksi, niin on siihen jokunen tuntikin tullut. Kerran on vähän avattu kun staattorin yksi pultti pyöri auki ja alkoi kihnuttaa magneettoon. Vakionahan noissa on kaasarin säädöt ties mitä. Noissa omissa ollut tk-puoli todella laiha ja ylempänä taas reilusti paksulla.

_________________
Ei kai kukaan nähnyt..?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: XR70 ei käynnisty
ViestiLähetetty: Ma Touko 04, 2020 11:48 am 

Liittynyt: To Huhti 03, 2014 2:37 pm
Viestit: 22
Pyörä: ex-Aprilia Pegaso -98
Tilannepäivitystä...

Juniorin kanssa päädyttiin irroittamaan koko moottori, helppo nakki ja mukavampi pyöritellä pyödällä. Kaikenkaikkiaan hieman surullisen oloinen moottori ruosteisine vauhtipyörineen ja paikatulla (ja vuotavalla) moottorin oikealla puolikkaalla. Että ne syyt miksi on jäänyt "suoraan ajosta"...

-Säädetty venttiillit
-Annettu muhia diisselit sylinterissä

Lopputulos = Kyllä tuossa taisi hieman vastus kasvaa kun käsin veivasi. Bensa-ventttiili -kikka jäi vielä kokeilematta. Ja starttaus. Nyt tulee viikonmittainen tuumaustauko, ajattelin laittaa siksi aikaa vielä toisen satsin diisseliä tuonne hautumaan. Jos ei näillä lähde niin sitten aletaan harkitsemaan uutta konetta. Moposport näyttäisi myyvän tuota em. Lifania. Tämä lienee aika bolt-on, tosin tuossa ei ole mainintaa onko puoliautomaatti vai ei, mutta samallahan sitä oppii kytkintä käyttämään :) Vaan mahtavatko vakiosähköt toimia suoraan/pelkästään liittimiä vaihtamalla?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: XR70 ei käynnisty
ViestiLähetetty: Ti Touko 05, 2020 3:16 pm 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Viestit: 552
Pyörä: Beta 390 RR
^ Kytkinvipuhan tuossa mopo-sportin koneen kyljessä näkyy. Noihin muuten saa myös hydekytkimiä muutamalla kympillä. Jos tuohon päätyy, niin keventää kivasti pienille käsille. Näemmä tuonne pitbikepartsillekin on tullut konetäydennystä. Siellä on huomiona, että jouduttu hankkimaan Euroopasta ja siten hinnat yli normaalin. Näemmä Kiinan pieni pyssäys näkyy tuollakin. Yleensä tuolla on tosiaan ollut hyvä valikoima koneita.

Noista vielä vinkkinä, että jos on kannessa venttiilintarkastusluukku kahdella pikkuruuvilla, niin on isoventtiilinen. Jos on sellainen kierretulppa, niin on pieniventtiilinen. Suorituskyvyssä noilla on eroa. Joku 110 cc pienellä kaasarilla voisi olla ihan jees tuollaiseen pikkumopoon. Kuitenkin mukava ajaa kun nousee mäki kun mäki.

Sähköistä en kyllä uskalla sanoa mitään. Saattaahan ne saada toimimaan ristiin kun tutkii vaan mikä mihinkin menee. Tai sitten ei. Jos haluaa helpolla päästä niin ottaa sähkösarjan ja uuden kaasarin mukaan. Noin ei tarvitse arpoa onko vanhoissa vikaa vai ei. Samalla sitten laittaa käynnistysnapinkin.

_________________
Ei kai kukaan nähnyt..?


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com