Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Su Elo 09, 2020 1:50 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 3 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Starttimoottorin ropaamista
ViestiLähetetty: Pe Tammi 10, 2020 4:32 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Viestit: 918
Paikkakunta: Kokkola
Pyörä: Xchallenge,1200Bandit,S4RMonsteri
Houdi!

Bemari päätti hyytyä metsäpolulle välipäivinä. Eipähän tuossa, maasturilla apuvirtaa ja kotia. Ja sen jälkeen ei enää lähtenyktään tulille "ikinä". Startti pyöritti konetta mutta jotenkin määrittelemättömän laiskasti. No totta kai ajauduin paniikin valtaan ja vääriin diagnooseihin.

Koska mopo lähti käyntiin apuvirralla, syntipukiksi sopi 7.5 vuotta vanha Vartan AGM-akku. Akkuliikkeen myyjä mittasi akun ja totesi sen olevan uutta vastaavassa kunnossa. Päätin kumminkin ostaa uuden akun. No ongelma ei sinänsä poistunut mihinkään, kone pyöri laiskasti eikä käynnistynyt. Monestihan laiskasti pyöriväkin moottori saattaa lähteä käyntiin mutta tässä Rotaxissa ECU ei anna kipinää alle 700rpm.

No sitte... Päätin tsekata startin ja näky ei silmiä hivellyt. Ilmeisesti akselin stefa oli kulunut ja startin sisus oli ihan täynnä öljyn ja hiilen muodostamaa sitkeää pikeä. Tämä piki oli sitte ilmeisesti jumittanut hiilet ja ne oliki selkeesti kulunut vaihtorajalle. Samaten kommutaattori oli kulunut hiilien kohdalta kuopalle. Aluksi ajatterlin jättää startin varaosiksi ja tilata uuden, enpä tilannutkaan. Bemarin tiskihinta tuolle Denson startille oli vähä vajaa 500 euroa.... Eli motivaatio ehjäys-yritykseen oli varsin korkealla.

Ankara googletus kertoi, että samainen startti löytyy BRP:n kelkoista. Alajärvellä kisakoneesta löytyi yksi hiilisetti eli ei muuta kuin tilaukseen. Pyhäpäivistä huolimatta paketti tuli melkein heti. Harmi vaan, että siellä oli vain yksi hiili. Puhelinsoiton jälkeen selvisi miksi. Startin hiilet ovat erilaisia ja myydään eri varaosakoodilla. Tilasin toisen hiilen paikalliseen rengas/kelkkaliikkeeseen. Uusi stefa löytyi laakeriliikkeestä. Itse laakerit oli sen verran hyvässä kunnossa, että jätin ne paikalleen.

Löysin työpaikalta myös yhdet "vintage" takometrin hiilet, jotka olisi sopinee paikalleen pikku hiomisella. Näissä hiilissä oli kumminki sen verran ohuet johdot, että en ottanut riskiä niitten kanssa.

No sitte kommutaattorin ihmettelyä. Jotkuhan sanovat tuota mekaanista virrankääntäjää kollektoriksi. Mikä nyt sitte on oikein ja mikä väärin, en tiiä. Laitoin roottorin sorviin ja otin kommutaattorista niin vähän lastua kuin mahdollista. Sorvauksen jälkeen "pistin" urat terävällä piikillä. Tämä siksi, että sorvatessa niihin uriin "kääntyy" kuparia. Pistämisen jälkeen vielä viistin urat puukolla, etteivät hiilet kulu lamellien terävissä reunoissa. Kaikkiin osiin helkutin hyvä pesu, ettei uusi hiilipöly tartu öljymöhnään. Moottori kasaan ja kiinni Bemariin, ja kone heräs kuin palmun alta.

Kulungit olivat seuraavat. Stefa 2 euroa, hiilet 50 euroa. Työ nolla euroa. Tuon sorvausosuuden tein töissä "firaabelina". Vaikka tuon koneistuspalvelun olisi ostanut "ulkopuolelta" niin homma olisi mun mielestä siltikin kannattanut.

Katotaan nyt, kauanko tuo kestää....


Liitteet:
Tiedoston kommentti: Sorvattu kommutaattori
20200101_115850_1024x768.jpg
20200101_115850_1024x768.jpg [ 109.94 KiB | Katsottu 1245 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Kokoelma hiiliä ja stefat
20200101_110613_1024x768.jpg
20200101_110613_1024x768.jpg [ 86.78 KiB | Katsottu 1245 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Tammi 10, 2020 5:16 pm 

Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
Viestit: 290
Paikkakunta: Savonlinna
Pyörä: 690 Enduro R -15
Hyvä kertomus. Sellaista se tee se itse-miehen elämä on. Moni muu olisi vienyt liikkeeseen (etenkin bemarin) ja maksanut startista vaihdettuna 600-700€. Joku kaipaa sitä välirahaa ja toinen ei. Ainakin itselle onnistunut rahansäästö antaa iloisen mielen.

_________________
KTM 690 Enduro R -15
Ducati Streetfighter 1098 -10


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Tammi 10, 2020 6:17 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 28, 2008 12:08 pm
Viestit: 480
Paikkakunta: Sydän-Häme
Pyörä: BMW, Ducati, Cube e-MTB
Peukku! Mä korjasin Italian ihmeen startin (sekin Denso..) joskus samalla tavalla. Piti vielä eristää startin rungosta se + piuha, kun purkaessa eristeet korkkasi. Akseli oli startin päädyssä messinki puslalla, se oli kulunut ihan soikeaksi, sen sain hovisorvarilla uusittua. Sittemmin startti (ja startin vapaakytkin) on uusittu.

_________________
"..kai tässä ny ryyppää ku koneet hajoo ja lunta sataa.."


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 3 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com