Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ke Huhti 08, 2020 9:37 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 24 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Pe Tammi 10, 2020 4:52 pm 

Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 9:56 pm
Viestit: 83
Paikkakunta: Sastamala
Pyörä: 690R, Yamaha BW200, Yamaha BW Honda 350X
Osta uusia edullisia tulppia muutama kappale testitulpiksi. Pari tapausta on tullut vastaan, jossa vanhalla tulpalla ei millään käyntiin, mutta uudella pärähti heti.

Tässä vielä sytkän testausohjeet vanhemmalle kalustolle, käyttö omalla vastuulla. ...eihän sinulla ole sydämentahdistinta?

Vanhan kansan puolanmittaus:. Tulpanhattu irti, johto parin millin päähän sylinterin kannesta, toinen polkimista pyörittämään. Kun kipinää tulee johdon pään ja kannen väliin, aletaan kasvattaa kyseistä ilmaväliä. Jos kipinä on alle 4 milliä, ei toiveita käyntiin lähdöstä, jos lähellä 10 milliä, on puola tosi hyvä. Ja ei yhtään ylimääräistä pyöritystä kun kipinä katoaa, eli heti taas johdon pää lähemmäs kantta. Kun kipinä kokeillaan tulpasta, punainen ja leimahtaa näkyvästi on jossain jotain häikkää, tulpassa tai puolassa tai johdossa, sininen ja naksahtaa kovaa on hyvä puola. Jos käyvän koneen katkojan kärjissä loimottaa isoa kipinää, kondensaattori vaihtoon. Noista kondensaattorien faradiarvoista oli ennen vähän sellainen käsitys, ettei ole kovin tarkkaa mikä siellä on, kun on ehjä... maasta kaivettu tuore raaka perunakin hätätilassa legendan mukaan toimii?

Ja puolatesterin ei kannata pitää toisella kädellä moposta kiinni...

_________________
Potilaalla vakava offi kuume sekä porkkanatauti. Hoidoksi määrätään A-45 lääkitys ulkoisesti nautittuna, sekä 990S vitamiinia puutostilaan. Oireiden pitkittyessä EXC:tä tarpeen mukaan.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Tammi 12, 2020 2:47 pm 

Liittynyt: Su Huhti 07, 2019 7:41 pm
Viestit: 35
Paikkakunta: Hämeenlinna
Pyörä: KTM LC4 640 2006, Honda CR500AF 1998
Mä laitoin nyt Denso W24ESR-U tulpan ja sain taas alle sekunniksi muutaman kerran käyntiin.

Se kiinalainen pick-up coil on edelleen kolvattuna toisinpäin kiinni. Mun mielestä ei oo tullu takapotkuja enää kuten ensimmäisellä kerralla oli, kun pick-up coil oli toisinpäin kolvattu.

Uudet läpät vieläkin postissa tulossa.

Tuntuu että noi sekunnin käynnistymiset tapahtuu aina kun tulppa on ollut pitkän aikaa pois. Bensaa haihtunut pois? Jollain oli kuulemma ollut tämän kanssa sellaista ongelmaa, että kone "tulvii" eikä siksi käynnisty. Mitä se käytännössä meinaa ja mistä johtuu? Meinaako se sitä että jostain syystä menee liikaa bensaa koneeseen ja tulppa kastuu? Tulppa vaikutti tällä kertaa kuivalta.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Tammi 12, 2020 4:39 pm 

Liittynyt: Su Huhti 07, 2019 7:41 pm
Viestit: 35
Paikkakunta: Hämeenlinna
Pyörä: KTM LC4 640 2006, Honda CR500AF 1998
on-off road kirjoitti:
Vanhan kansan puolanmittaus:. Tulpanhattu irti, johto parin millin päähän sylinterin kannesta, toinen polkimista pyörittämään. Kun kipinää tulee johdon pään ja kannen väliin, aletaan kasvattaa kyseistä ilmaväliä. Jos kipinä on alle 4 milliä, ei toiveita käyntiin lähdöstä, jos lähellä 10 milliä, on puola tosi hyvä. Ja ei yhtään ylimääräistä pyöritystä kun kipinä katoaa, eli heti taas johdon pää lähemmäs kantta. Kun kipinä kokeillaan tulpasta, punainen ja leimahtaa näkyvästi on jossain jotain häikkää, tulpassa tai puolassa tai johdossa, sininen ja naksahtaa kovaa on hyvä puola. Jos käyvän koneen katkojan kärjissä loimottaa isoa kipinää, kondensaattori vaihtoon. Noista kondensaattorien faradiarvoista oli ennen vähän sellainen käsitys, ettei ole kovin tarkkaa mikä siellä on, kun on ehjä... maasta kaivettu tuore raaka perunakin hätätilassa legendan mukaan toimii?


Kokeilin tuota.

Tulpanjohdosta runkoon:
- 15 mm etäisyyteen asti ainakin tuli kipinää. Pienellä etäisyydellä punertava ja pidemmällä sininen.

Tulpankärjestä kanteen:
- 15 mm etäisyyten asti lenti kipinä tulpasta kanteen. Valkoinen kipinä, jonka alku ja loppupäässä violetti piste. Naksahtaa, ei mikään kova naksahdus, mutta ei ole mihin vertailla. Kokeiltu NGK ja Denso tulpilla.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Tammi 12, 2020 4:59 pm 
Avatar

Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Viestit: 140
Pyörä: kameli
jussi666 kirjoitti:
Mä laitoin nyt Denso W24ESR-U tulpan ja sain taas alle sekunniksi muutaman kerran käyntiin.

Se kiinalainen pick-up coil on edelleen kolvattuna toisinpäin kiinni. Mun mielestä ei oo tullu takapotkuja enää kuten ensimmäisellä kerralla oli, kun pick-up coil oli toisinpäin kolvattu.

Uudet läpät vieläkin postissa tulossa.

Tuntuu että noi sekunnin käynnistymiset tapahtuu aina kun tulppa on ollut pitkän aikaa pois. Bensaa haihtunut pois? Jollain oli kuulemma ollut tämän kanssa sellaista ongelmaa, että kone "tulvii" eikä siksi käynnisty. Mitä se käytännössä meinaa ja mistä johtuu? Meinaako se sitä että jostain syystä menee liikaa bensaa koneeseen ja tulppa kastuu? Tulppa vaikutti tällä kertaa kuivalta.


Onko ilmanputsari ok ? Jos siinä on liikaa öljyä tai muuten tukossa niin käy liian rikkaalla. Jos sulla on pesty öljytön putsari niin kokeile sillä...

tyhjäkäynti suutin liian iso ?

varsinainen tulviminen tapahtuu jos koho ei sulje kohokammion venttiiliä. bensaa tulee ovista ja ikkunoista. ja jos koho pitää bensan pintaa ylhäällä, nin sekin rikastaa seosta.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Tammi 13, 2020 9:55 pm 

Liittynyt: Su Huhti 07, 2019 7:41 pm
Viestit: 35
Paikkakunta: Hämeenlinna
Pyörä: KTM LC4 640 2006, Honda CR500AF 1998
Ilmanputsari juuri pesty ja öljytty.

Otin taas yöksi tulpan pois, säädin Keihinin tyhjäkäyntiruuvin nollaan ja ilmaruuvin vakioasetukselle. Sen lisäksi löysäsin ilmanputsaria, että pääsee sen ohi hiukan ilmaa. Polkasin ilman kaasua ja hörähti, sen jälkeen taas ei mitään eloa kaasulla tai ilman. Tulpassa oli bensaa eli tais kastua samoin tein.

Kokeilin vielä testiksi laittaa pick-up coilin toisinpäin ja nyt on nilkka kipeenä :mrgreen:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Tammi 13, 2020 11:44 pm 

Liittynyt: Ke Heinä 19, 2017 10:06 am
Viestit: 42
Paikkakunta: Kalajoki
Pyörä: 800 xc
Oisko jo tulvinut putkenkin täyteen bensaa?
Käytä putki pois ja tulppa pois, sammutin päällä pyörittää koneen tyhjäksi, uus tulppa reikään,kaasari tyhjäks, bensahana kii, ilmanputsari veks ja bräkleeniä perään ja käyntiin.

Jos loppuu tulpat kesken ja on kauhee hinku päästä koittaan, niin soodapuhaltamalla saa sököt tulpat pelaan.
Jossain kamppeessa oli tulpanjohdon päällä muovinen suojakuori, niin siellä välissä oli kosteutta ja pääs lyömään läpi.
Puolan maadotus kunnossa?

Bansheeta remontin jälkeen poljettiin joskus käyntiin ihan simona, auttoi kun otti kaikki paperitollot alkukäyristä pois :mrgreen:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Tammi 14, 2020 12:00 am 

Liittynyt: Su Huhti 07, 2019 7:41 pm
Viestit: 35
Paikkakunta: Hämeenlinna
Pyörä: KTM LC4 640 2006, Honda CR500AF 1998
Perkele nyt se käynnisty. Oli hiukan vielä polkutekniikassa hiomista ja liian rikkaalla.

Viat oli siis nämä, kiitos avusta!
- pickup coil pitää kolvata toisinpäin kuin alkuperäinen (aliexpressistä ostettu)
- liian rikkalla putsarin öljyämisen jälkeen ja lämpimässä tilassa
- ryypyn käyttö turhaan sisällä
- polkutekniikka ei vielä ihan täydellinen

Kiertää kivasti tuolla ennakolla :mrgreen:

PS: kannattaa käynnistää sisällä putkella mistä on juuri poltettu karstoja. Kiva sotku :mrgreen:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Tammi 14, 2020 9:11 am 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Viestit: 537
Pyörä: Beta 390 RR
Hyvä, että heräsi! Sen voi tosiaan tehdä jos joutuu konetta paljon polkemaan, että äkkiä on kampikammiossa bensaa suht paljon. Voi juuri seisottuaan hetken höröhtää kunnes tukehtuu bensamäärään. Välttämättä ei polkemalla tahdo saada konetta tyhjäksi millään.

Itsellä kun meni kotkasta mäntä siten, että kuitenkin jonkin verran puristi, muttei niin paljoa että olisi käynnistynyt niin konetta avatessa oli kyllä kampikammiossa varmaan puoli desiä ainetta. Tuli sitä jonkin aikaa potkittua ennenkuin nostin pytyn pois.

_________________
Ei kai kukaan nähnyt..?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Tammi 14, 2020 1:27 pm 
Avatar

Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Viestit: 140
Pyörä: kameli
Onnea ja menestystä 500:n kanssa.

Se onpi uljaan kuulosta kun tommonen poistuu luisti ylhäällä. Ja sitä ääntä ei nykyään usein kuule.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 24 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com