Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Pe Huhti 10, 2020 12:43 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Yamaha Xt 600 2kf
ViestiLähetetty: Pe Elo 09, 2019 7:29 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Helmi 26, 2010 11:53 pm
Viestit: 20
Paikkakunta: Loppi
Pyörä: Honda Xrv 750 -99
Yritin haulla etsiä yleistä XT viestiketjua mutta en sellasta löytänyt. Jos jollain sellainen tiedossa niin pistä linkkiä niin siirrän kysymykseni oikeaan osoitteeseen..

Koneremonttia teen tuollaiseen 2kf malliin ja kampiakselia tutkiessa huomasin että vasemman puolen runkolaakerin sisäkooli pyörii kampuran kaulalla.
Tilasin purkaamolta "ehjän" käytetyn ja siinä sama juttu.

Ulkomaalaisilta sivustoilta en löytänyt asiaan liittyvää keskustelua joten kokeillaan täältä:

Onko sisäkoolin pyöriminen asiaan kuuluvaa? Hullulta kuulostaa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Yamaha Xt 600 2kf
ViestiLähetetty: Pe Elo 09, 2019 8:34 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 2:43 am
Viestit: 408
Paikkakunta: Viitasaari
Pyörä: XTZ660
Sisäkoolin ei pidä pyöriä akselilla vaan laakerin tulee olla tiukasti kiinni akselilla. Laakerin sisäisellä välyksellä hallitaan lämpölaajentuminen (C3, C4 jne).
Oletko mitannut kampiakselin halkasiaa laakerin kohdalta ja verrannut sitä toisen puolen halkasiaan?

Laakerilukitetta voisi käyttää sisäkoolin lukitsemiseksi (loctite 641 tai 648, molemmat kestää lämpöä ja 648 kestää tärinää).

_________________
Kyllä se siitä...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Yamaha Xt 600 2kf
ViestiLähetetty: Pe Elo 09, 2019 11:28 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Helmi 26, 2010 11:53 pm
Viestit: 20
Paikkakunta: Loppi
Pyörä: Honda Xrv 750 -99
Kaikki mittailut on vielä tekemättä sillä kampura on edelleen purkamatta. Ja tätä kyseessä olevaa laakeria en saa irti sillä akselilla on nokkaketjun hammaspyörä.

Muutenkin olisi tarkoitus jättää kampuran kunnostus koneistamon huoleksi. Ennenkuin sinne vien mitään on kuitenki oltava varma millainen sen pitäisi kunnossa ollessaan olla. Ettei tarvitse siellä vääntää sitte :D

Kelluva laakeri ajatus, niin hullulta kuin se kuulostaakin, tuli siitä mieleen kun purkaamokorjaamolta osaa tilatessani kerroin selkeästi mikä omassa kampurassa on vikana ja kysyin kahdesti että onko tämä heillä kaupan oleva mötikkä ehjä. Vastaus kyllä on ja sitten sieltä tulee samanlaisessa kunnossa oleva osa.

Sitten jossain ulkomaisella xt keskustelupalstalla oli puhetta että vasemman puolen laakerin paikalla akseliin nähden ei ole niin väliä loska se kelluu mutta nokkaketjun hammaspyörän on oltava just eikä melkein kohdallaan..


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Yamaha Xt 600 2kf
ViestiLähetetty: Pe Elo 09, 2019 11:51 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 2:43 am
Viestit: 408
Paikkakunta: Viitasaari
Pyörä: XTZ660
Se hammaspyörä lähtee nätisti irti kun vedät sen laakerin kanssa irti ja annat samalla lämpöä rattaalle.
Ei kannata kokeilla millään halvalla (jalka) ulosvetäjällä vaan ottaa käyttöön laippavetäjä jolla saa vedon suoraan.

Talvella tein täyden konerempan 3yf moottoriin ja siinä oli molemmat laakerit tiukasti kiinni kampiakselilla.

Paikalleen laitto olikin hieman haastavampi operaatio, kun nokkaketjun ratas pitää saada osumaan 0° +-0,5°.
Tähän käytin ihan ristilinjalaseria. Laakeri ensin paikoilleen (lämpö 120°C ja kun se oli jäähtynyt niin sitten ratas +200°C ja meni paikoilleen kuin vanhaan ihmiseen. Pari kertaa piti kuitenkin harjoitella, mutta ei mikään mahdoton tehtävä.

KuvaKuva

_________________
Kyllä se siitä...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Yamaha Xt 600 2kf
ViestiLähetetty: Pe Elo 09, 2019 11:56 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 2:43 am
Viestit: 408
Paikkakunta: Viitasaari
Pyörä: XTZ660
Tuossa katsoin remppakuvia niin vasemman puolen laakeri lähti näköjään mullakin lohkon puolikkaan mukana irti, et se taitaapi olla ihan suunniteltu löyhemmälle välykselle. Kuva

_________________
Kyllä se siitä...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Yamaha Xt 600 2kf
ViestiLähetetty: La Elo 10, 2019 9:16 am 
Avatar

Liittynyt: Pe Helmi 26, 2010 11:53 pm
Viestit: 20
Paikkakunta: Loppi
Pyörä: Honda Xrv 750 -99
Kiitokset jelpistä! Täytyy hommata ulosvedin ja irrottaa se laakeri rattaineen niin pääsen tarkastamaan tilanteen vakavuuden.

Olis tarkoitus vaihtaa lohkot toisiin, siinä samalla vaihtaa kaikki vähänkin kuluva.
Onkohan lohkojen vaihdossa jotain sellaista mitä pitäisi ottaa huomioon..? Lohkon puolikkaat on samasta koneesta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Yamaha Xt 600 2kf
ViestiLähetetty: La Elo 10, 2019 9:53 am 
Avatar

Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 2:43 am
Viestit: 408
Paikkakunta: Viitasaari
Pyörä: XTZ660
Lohkon liitospintojen kunto kannattaa tarkistaa, että ovat suorat ja ei ole isoja naarmuja/pykäliä.
Samalla kantsii käydä pohjakierretapilla kaikki kierteet läpi, niin on sitten mukavampi kastata eikä tarvitse sitten kasatessa kirota.
Lohkoista on myös hyvä tarkastaa öljykanavat, että ne on auki ja puhtaat, sekä laakerien asennuspinnat.
Nuo niin kuin yleisesti.

Lohkothan tulee liimalla kiinni toisiinsa, moottorisilikoni on minusta hieman liian järeätä tuohon, joten kasasin omani loctite 574.lla.

_________________
Kyllä se siitä...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Yamaha Xt 600 2kf
ViestiLähetetty: La Elo 10, 2019 11:02 am 
Avatar

Liittynyt: Pe Helmi 26, 2010 11:53 pm
Viestit: 20
Paikkakunta: Loppi
Pyörä: Honda Xrv 750 -99
Jees kiitokset! Täytyy täältä kysellä jos jotain tulee. Tallista löytyy kaksi 2kf mallia josta molemmista kone sökönä. Toinen olisi tarkotus "entisöidä" ja toisesta tehdä käyttöpapatin.

Joten luultavasti jotain mieltä askarruttavaa vielä tulee :D


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Yamaha Xt 600 2kf
ViestiLähetetty: La Syys 07, 2019 6:28 pm 

Liittynyt: To Loka 25, 2007 10:20 am
Viestit: 76
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: Pegaso + Yamaha-projektit
Dassaultin vinkit ovat paikallaan ja kannattaa ottaa huomioon.

Kuten jo huomasitkin, toinen lohkon puolikas lähtee ulkokoolista mukavasti irti ja se vasen puoli on tiukempi.
Kampiakselin sisäkoolit pitäisi istua suht napakasti akselilla.
Jos siellä on välystä, niin jossakin vaiheessa on jotain mennyt pieleen.

Olen purkanut ja kasannut kolme tuollaista XT/TT-sarjan konetta, yksi niistä 2KF.
Neljäs odottaa puolivalmiina tallissa inspiraatiota että laittaisin nokka-akselin ja loput hilut kiinni ja koneen SRX:n runkoon.

Kedolta saksasta saa monenlaiset vetimet ja muut sopivat osat melko mukavasti.

Öljypumppu ja vaihteiston rattaat kannattaa tarkistaa kun kone on auki.
Jos aiemmat kuskit ovat vedättäneet liian pienillä kieroksilla (mihin xt osaamatonta houkuttelee) niin vaihteisto ei tykkää.

T:Antti

_________________
- TT600 ja vapaasti hengittävä tasapainoakseli


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Yamaha Xt 600 2kf
ViestiLähetetty: La Syys 07, 2019 8:35 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 2:43 am
Viestit: 408
Paikkakunta: Viitasaari
Pyörä: XTZ660
anagonda kirjoitti:
Öljypumppu ja vaihteiston rattaat kannattaa tarkistaa kun kone on auki.
Jos aiemmat kuskit ovat vedättäneet liian pienillä kieroksilla (mihin xt osaamatonta houkuttelee) niin vaihteisto ei tykkää.

T:Antti


Tuohon löytyy konkreettista todistetta tuolta projektit-osiosta, miun nimimerkin puuhasteluista. Mulla ny oli antanut päätylaakeri periksi, niin oli "vähän" hakkaantunut 3 ja 4 rattaat.

_________________
Kyllä se siitä...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Yamaha Xt 600 2kf
ViestiLähetetty: Su Syys 15, 2019 9:20 pm 

Liittynyt: To Loka 25, 2007 10:20 am
Viestit: 76
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: Pegaso + Yamaha-projektit
XT-juttuja on tänne kirjoitettu sinne -tänne, mutta kokoan tähän tämän hajoamisteeman:

XT600-sarjan kone on periaatteessa varsin luotettava.
Se oli yksityiskuskien suosikki Pariisi-Dakarissa 80-luvun alkupuolella.
Tarmo Jormakka taisi olla eka Suomalainen joka ajoi mp-sarjassa Dakarin läpi - olisko ollut '86 - XTZ600 Tenerellä.

Sillä on kolme tapaa hajota:

1) kampiakselin ja tasapainoakselin rattaat/kiilat/sokat antavat periksi ja tahdistus karkaa >> kampi lyö tasapainoakselin lohkosta ulos.
Mun TT on tästä esimerkki ja tuo signaturekin lähti siitä.
Eli käytäthän aina oikeaa momenttia ja uusia varmistusprikkoja akseleiden päissä!

2) 80-luvun Yamahoissa yleensäkin oli jotenkin heikko suojalakkaus magneeton käämeissä.
Tämä ei ole vain XT:n vaan muidenkin ongelma. Tuttavapiiristä muistan RD350:n, ZX550, joku 600cc nelikko...
Mun entisestä XT 2kf:stä katosi kipinä yön aikana tallissa.
Potkin valehtelematta 2 tuntia pihalla ja ihmettelin kun ei käy, vaikka illalla olin ajanut sen talliin.
Vanhoissa on sytkälle ja laturille omat käämit.
Uudemmissa (3TB etc.) kaikki virta tulee yhdeltä käämiltä ja sytkä on erilainen. Näiden sähkö-ja sytkäsysteemin on aivan pomminvarma.
Huono puoli on, että tarvitaan akku, vaikka ei olisi starttimoottoria.
Staattorien kiinnitys on tietty erilainen, jotta päikseen vaihto ei ole liian helppoa.

3) Lämpöhalvaus uhkaa ymmärtämättömän virittäjän moottoria.
Jos laittaa isommat kaasuttimet, korkeapuristeisen männän ja avarat putket, niin on syytä parantaa jäähdytystä, ainakin öljynjäähdyttimen verran.
Tenereissä on öljynjäähdytin, mutta XT, TT ja SRX -malleissa ei.
Mun SRX on esimerkki tästä. Siihen oli laitettu kaikki em. ja vielä jyrkkä nokka päälle.
Niinpä se oli leikannut ihan kunnolla ja syönyt kiertokangen alapään laakerin.

Bonuksena tuo 3 ja 5 -vaihteen pitting. Se ei yleensä tapa konetta yhtäkkiä, paitsi jos sopiva hampaan pala päätyy oikeisiin paikkoihin...
Sen sijaan ujellus laatikossa kasvaa kunnes jossakin kohtaa ratas menee rikki.
Tuo jäähdytys ja kunnollinen öljy auttavat tässä hieman.
Uudemmissa moottoreissa (3AJ eteenpäin) onkin isompi öljypumppu ja ylimääräinen suutin roiskii öljyä vaihdelaatikkoon.

Vinkki: TTR:ssä on saman koneen uusin versio, niitä remontteja on tänne dokumentoitu, kokeile hakua...

T:Antti

_________________
- TT600 ja vapaasti hengittävä tasapainoakseli


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com