Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ke Touko 27, 2020 7:29 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Vanhan Gessun sähkövika?
ViestiLähetetty: Ma Huhti 01, 2019 9:24 am 

Liittynyt: Su Kesä 27, 2010 10:06 pm
Viestit: 28
Paikkakunta: Inkoo
Pyörä: BMW R100GS PD-88
R100GS PD (se Marlboro-malli) vuodelta -88. Tässä mallissa on vielä "vanhanaikainen" vasemmalla peukalolla käytettävä vilkku.
Oireet: Tangossa vasemmalla 3-asentoinen valokytkin (made in Japan) - sen pitää olla yhdessä ja vain yhdessä tietyssä asennossa, muuten eivät toimi vilkut, kiekkamittari ei saa sähköä, eikä edes äänimerkki toimi (senkin kytkin siis samassa paketissa kuin valokytkin ja vilkut).
Voiko tuollainen vika olla valokatkaisijassa vai onko mahdollisesti muualla pettänyt esim maadoitus??? :?
Saksasta saa näköjään uusia katkaisinpaketteja, mutta olis kiva varmistaa ensin.
Löytyiskö sopivaa ystävällistä osaamista?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 01, 2019 11:22 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Syys 17, 2006 10:59 am
Viestit: 840
Paikkakunta: Tikkakoski
Pyörä: R100GS
Tuossa olisi kytkentäkaavio josta asia varmastikkin selviää. Kaikille manitsemillesi kohteilla näyttää tulevan samasta pisteestä sähkö.

Kuva

_________________
Lisää urkua monitoriin...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Huhti 02, 2019 11:01 am 

Liittynyt: Su Kesä 27, 2010 10:06 pm
Viestit: 28
Paikkakunta: Inkoo
Pyörä: BMW R100GS PD-88
Kiitos vastauksesta Kalle!
Juu, itselläkin on tuo Haynes'in kirja ja olen yrittänyt tutkia kaaviota.
Takana on jonkinlainen tutkinto heikkovirtatekniikasta, mutta en ymmärrä! Ei tällaisten perusasioiden voi olettaa muuttuneen vaikka opiskeluajoistani on jo muutama vuosikymmen aikaa! :roll:
Mysteeeri on esimerkiksi äänimerkki, joka tässäkin tapauksessa on mahdollisimman yksinkertainenn kytkentä eli 12V tulee suoraan sulakkeelta kytkimen eli napin kautta rääkälle ja sieltä miinukseen.
Siis se mysteeri on: Miksi valokaitkaisija (joka on mekaanisestikin täysin erillään) vaikuttaa siihen, että joko 12V tai maa häviää vilkuilta, äänimerkiltä? Vielä raflaamampi on kysymys kiekkamittarista: Miten ihmeessä sen pitää saada joko 12V tai maakontakti valokatkaisijan kautta?

Tässä tulee mieleeni oma Bemu-kokemus n. 20 vuoden takaa, silloin K-sarjan vehje pysähtyi totaalisesti sen vuoksi, että tankin sisäpuolella pa-mittarin anturin maajohto oli poikki. Toki tällainen kytkentä voi liittyä olennaisesti turvallisuuteen, mutta niin vaan Espoossa BMW-huoltokin etsi vikaa 2 viikkoa ja eka arvaus olis maksanut mulle €-tonnin, jos olisin suostunut ehdotukseensa. :cry:

Kiitos,
Pauli


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Huhti 02, 2019 12:33 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Syys 17, 2006 10:59 am
Viestit: 840
Paikkakunta: Tikkakoski
Pyörä: R100GS
Pitääpä perehtyä tarkemmin. Oma pyörä on uudempaa mallia niin ei pääse siitäkään tarkastamaan kytkentöjä.

_________________
Lisää urkua monitoriin...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Huhti 04, 2019 6:11 pm 

Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Viestit: 1000
Pyörä: 1050 S3, GS1200
tuo ylin sulake kuvassa josta menee tuohon vihreiden johtojen risteykseen. siitä mittaisin mitä tapahtuu kun kytkintä kääntelee, se varmaan heilauttaa jännitettä ja töötti yms menettää plussansa. kannattaa se sulakekanta puhdistaa ja mitata että notkahtaako jännite.

myös tuo maadoituspiste 31 kannattaa katsoa.

jompi kumpi, eipä tuohon paljoa muuta mahdu.

joissain pyörissä on pirullisia ne, että johtosarjan sisälle voi olla teipattuna noita haarautumispisteitä ja kun sellainen hapettuu niin vian etsiminen on vaikeaa ja ongelmat hämäriä, koska se vähän johtaa ja sitten taas ei.

_________________
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Huhti 17, 2019 12:34 pm 

Liittynyt: Su Kesä 27, 2010 10:06 pm
Viestit: 28
Paikkakunta: Inkoo
Pyörä: BMW R100GS PD-88
Tämä on HIUKAN hämmentävää - Shit!
:?
Mikään ei tunnut auttavan! En kuitenkaan väitä, että olisin ihan kaikkea yrittänyt! En esimerkiksi purkanut johtosarjojen teipityksiä saadankseni kaikki mahdolliset liitokset esille. Mittaaminen vaan sekin on monin paikoin pahuksen (lievähkö ilmaisu) hankalaa, kun liitoksia on niin hankaloissa paikoissa ja jonkin yksittäisen piuhan seuraaminen on teippausten ja liitoksia on varmaan myös jemmattu tyylittömästi teipin sisään.
Jotakin sentään löysin:
Sulakkeita EI oikeastaan ole! Ei tosiaankaan, muuta kuin toisarvoisia, jälkeenpäin varmasti lisättyja:
Ensimmäinen oli vähän hämmentävä - akulta sulakkkeen kautta vedetty piuha vain ja ainoastaan kellolle. Kyllä vaan!
Toinen, 12V ulosotolle
ja kolmas ihan itse laittamani navigaattorille!
Muita EI todella löydy! Tuskin niitä on piilotettu teippausten sisäänkään!
Eli sulakkeiden liitokset eivät voi olla hapettuneita, kun niitä ei ole!

Kirjoittelussani oli taukoa (sori siitä) lähinnä sen vuoksi, että menin ja ostin uuden (uustuotantoa) katkaisijapaketin Saksasta ja kesti hetken ennen kuin se tuli kotiin.
Jännitystä oli ilmassa kun liitin sen järjestelmään ja pettymys melkein samaa luokkaa kuin naisten jääkiekon loppuottelun videotuomarin toimintaan :evil:
Uusi valokatkaisija toimii kuitenkin täsmällisesti; olen jo aiemmin ihmetellyt, miksi valokatkaiisijassa on 3 asentoa. No joo, uusi katkaisija sen heti kertoi - se kolmas on pitkien vilautus (flash), jolloin katkaisija palautuu jousen avulla takaisin lyhyet-asentoon. Vanhassa kytkimessä jousipalautus ei toimi!
Tämä flash-asento on juuri se, missä vilkut äänimerkki ja kiekkamittari toimivat normaalisti! :?

Lisää ajatuksia teiltä ystävät ja kylän miehet, pyydän minä!
:wink:
Muuten alkaa hiipiä mieleeni vaihtoehto, että lukitaan sitten valokatkaisija flash-asentoon tms. ja pian vaan tien päälle, helppo juttu jopa minulle!
:lol:
Iloista Pääsiäsitä,
Pauli


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Huhti 17, 2019 10:30 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2016 1:18 am
Viestit: 104
Pyörä: r1200gs
Tuleeko torvelle jatkuvasti virta niinkuin pitäisi? (Silloin kun virtalukosta virta on päällä, torvelle tulevaa maatahan vaan katkotaan torven kytkimellä.)
Jos ei tule torvelle jatkuvaa virtaa, niin luulen että virtalukko hajalla, ja torvi (ja muutama muukin paikka, kuvassa vihreä johdotus) saa virtaa vain valokytkimen kautta silloin kun sitä painetaan.

Edit: Johdotuskuvan mukaan siellä on kyllä kolme sulakettakin. Täälläkin niitä on metsästelty: https://forums.bmwmoa.org/showthread.ph ... S-Fuse-Box


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Huhti 17, 2019 10:58 pm 

Liittynyt: Su Kesä 27, 2010 10:06 pm
Viestit: 28
Paikkakunta: Inkoo
Pyörä: BMW R100GS PD-88
Jouni,
Kiitos, tuo saattaa olla totuus.
Ensin kuitenkin vastaus kysymykseen:
Ei, torvelle EI tule jatkuvaa virtaa ja tämä onkin ollut ihmetyksen aihe, koska virtapiiri sille on todella yksinkertainen.

Pari tuntia sitten tein pienen havainnon äijäluolassani juurikin virtalukon suhteen - tai siihen tulevien piuhojen.
Otin hiukan teippauksia irti ja ihmetykseni :shock: oli suuri, kun virtalukolle tulevat harmaa ja keltainen olivat yhdistetyt kömpelöllä juotoksella!
Irroitin ne toisistaan, mutta edelleen esim torven toiminta oli ennallaan. En kuitenkaan katsonut saako esim takavalo sähköä - pitää huomenna katsoa se!
Palaillaan... :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Huhti 18, 2019 11:10 am 

Liittynyt: Su Kesä 27, 2010 10:06 pm
Viestit: 28
Paikkakunta: Inkoo
Pyörä: BMW R100GS PD-88
Jees, täällä taas! :oops:
Juu, "fuse box" löytyi ja samalla lisää hämmennystä:
Ihmetystä aiheuttamassa on
a) kolmannelle sulakkeelle tuleva punainen piuha akulta (+) ...Mutta mutta, siihen se päättyy, eli sulakkeen kautta jännite ei mene mihinkään - itse asiassa siellä ei ole edes toista liitintä mahdolliselle kytkennälle. Mikä siis lienee sen tarkoitus???
b) jälleen löytyi yksi kömpelö juotos, vihreän kylkeen "paritettu" oranssi piuha, joka päätyy satula alla olevalle liittimelle (johon tulee useita muitakin piuhan pätkiä) jolle EI ole edes vastaliitintä???
No, sulakkeet ovat ehjät eivätkä nuo ylimääräiset kuviot vaikuta mihinkään, nähdäkseni!

Virtakytkin:
Löysin tällaisen https://www.youtube.com/watch?v=qgos5MwBiQk
YT-videon - kaveri testaa R100RS (1977) virtakytkintä.
Joka kytkennältään on hiukan erilainen kuin tuossa yllä olevassa kaaviossa esitetty, jollainen siis minulla pitäisi olla.
Vaan kun omani testasin samalla tavalla niin osoittautui, että I-asennossa liitin 56 ei kytkeydy mihinkään. Oliskohan mun kamppeessa jo kertaalleen uusittu virtakytkin ja laitettu 'jostain löytynyt, sopiva', mutta vanhempi malli? Tämä selittäisi jollain tapaa sen juotoksen, joka omaani oli tehty (harmaa + keltainen), jotta saadaan virta parkkivalolle?

Ei, kun tutkimaan lisää vaan!
:roll:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Huhti 23, 2019 10:55 pm 

Liittynyt: Su Kesä 27, 2010 10:06 pm
Viestit: 28
Paikkakunta: Inkoo
Pyörä: BMW R100GS PD-88
No Niin - (vrt Ismo Leikolan versio sanonnasta)!
Vika löytyi - petkeles, vihdoinkin! Kiitos tietyiltä ja suurin osin teille, vaikka minä toki sen työn tein - ja olen siitä iloinenen ja ylpeä.
Mutta, haaste teille, ystävät:
Olettekos koskaan (kuten minä nyt) löytäneet suleketta, joka NÄYTTÄÄ ehjältä, lanka EI ole poikki - ja kuitenkin on "viallinen"???
:o
Jep, niin vain kävi ja kiitos kommenteista ja neuvoista teille 'kuraneuvokset'!
Lopulta vika löytyi osin sattumalta, kun yht'äkkiä kaikki toimi kuten suunniteltu, odottamatta - joten aloin järjestelmälllisesti (höpöhöpöö) testata liittimiä - VOT sieltä se 'rosvo' löytyi - sulakeboksista ja oikeesti niin, että sulake edelleen näyttää ehjälätä, lanka EI ole palanut!

Kiitos - moikataan...
Pauli


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Huhti 24, 2019 7:12 am 
Avatar

Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Viestit: 1708
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: BMWR1250GSA,KTM690EnduroR
Näitä löytynyt useasti, tallissa aina yleismittarin kanssa sulakkeiden tarkistus. Ei mitään uutta.

_________________
https://www.juvander.fi/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Huhti 27, 2019 5:10 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2016 1:18 am
Viestit: 104
Pyörä: r1200gs
Joskus ollu mielessä vaihtaa kaikista vehkeistä kaikki sulakkeet semmosiin missä palaa LED-valo kun ne on palanu. Ei ollu vaan edukkaita sillon kun kattelin eikä ole enää tullut vastaan. Just siksi kun aina niistä sulakkeista ei näy onko ne palanu, ja mittarilla joutuu mittailemaan.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com