Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ke Touko 27, 2020 6:58 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Pe Maalis 01, 2019 9:30 pm 

Liittynyt: Pe Maalis 01, 2019 8:37 pm
Viestit: 4
Pyörä: Husqvarna Te 450
Noniin, ostin tuossa vähän aikaa sitten otsikon mukaisen hussen. Polkemalla lähtee nätisti käyntiin ilman ongelmia, mutta sähköstartti ei jaksa pyörittää konetta ilman puolipuristimen painamista. Eli startti pyörii jos painaa hieman puolipuristinta mutta ei jaksa pyörittää ilman puristimen käyttöä. Ilmeisesti pitäisi pyöriä ilmankin puristinta? Kokeiltu useammalla akulla ja suoralla virrallakin mutta ei. Entinen omistaja vaihtoi startin n. vuosi sitten yrittääkseen korjata vian mutta ei auttanut. Lukuisista yrityksistä olen kaksi kertaa saanut pyörän käyntiin s-startilla ja entinen omistaja ei ollut saanut ikinä sillä käyntiin. Vinkit olisivat tervettulleita! Kiitos.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Maalis 02, 2019 7:30 am 

Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 7:18 pm
Viestit: 50
Pyörä: TM EN 250 fi
Muillakin on ollut samaa ongelmaa:

https://thumpertalk.com/forums/topic/417252-do-05s-have-auto-decompression/

Automaattinen puolipuristin ei toimi tai starttimoottorin teho ei riitä pyörittämään konetta ilman manuaalista puolipuristinta.

Starttaa vaan manuaalisen puolipuristimen kanssa, jos se sillä lähtee hyvin käyntiin?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Maalis 02, 2019 9:48 am 

Liittynyt: Pe Maalis 01, 2019 8:37 pm
Viestit: 4
Pyörä: Husqvarna Te 450
Siis ei tahdo startata manuaalisen puristimen kanssakkaan, silloin kyllä startti pyörii kun hieman puristinta painaa mutta käyntiin ei tahdo lähteä. Ja niin tämä pyörä siis 04vm.
Mitenkäs tuon autom. puolipuristimen pitäisi toimia?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Maalis 02, 2019 10:39 am 

Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 7:18 pm
Viestit: 50
Pyörä: TM EN 250 fi
Automaattinen puolipuristin aukaisee pakoventtiiliä pienillä kierroksilla. Uudemmassa kotarissa on nokka-akselin sisällä keskipakovoimalla toimiva mekanismi, tavallaan ylimääräinen pykälä nokan profiilissa, mikä avaa pakoventtiiliä oikeassa kohdassa. Kun kierrokset nousevat, niin pykälä kääntyy pois ja venttiili toimii normaalisti.

Jos löydät moottorin räjäytyskuvat, niin sen perusteella pystyy päättelemään miten hussessa toimii. Tai sitten joku just tuon moottorin kanssa ropannut osaa kertoa enemmän. Ainakin tuon laittamani linkin perusteella automaattinen puolipuristin pitäisi olla 04-malleista eteenpäin mukana.

Oot varmaan putsannut sähköliitokset ketjussa akku-startti-maa-akku? Siinä ketjussa lienee starttirelekin, sen toimintaa voi diagnosoida ohittamalla, eli kytkemällä sähköt releen ohi suoraan startille (eiku niin olit jo tehnytkin)

Pyörämalleilla on omat käynnistyskikkansa. Kaasarikotarissa auttoi kun väänsi kaasukahvaa muutaman kerran ripeästi auki ennen kylmäkäynnistystä, niin kiihdytyspumppu ruikkasi ekstrabensaa kaasariin.

Toivottavasti löydät vian. Toimiva sähköstartti helpottaa hommaa kovasti, kun ei joka stumppauksen jälkeen tarvi alkaa polkemaan.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Maalis 02, 2019 3:34 pm 

Liittynyt: Su Syys 09, 2007 12:55 am
Viestit: 221
Paikkakunta: Oulu
Mittaappa paljonko vie virtaa. Pihtivirtamittarilla.

Kaverin fjr1300 imaisi aina startatessa akun tyhjäksi ja syyksi osottautui paskanen startti.
~220A mulla vie -08 500 renegade mönkkäri.

Edit typo


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Maalis 02, 2019 4:04 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Viestit: 558
Paikkakunta: Raasepori
Pyörä: Suzuki DL1000 Hva TXC310 TE310 TE250
Jep, arvaisin että automaattinen puolipuristin renaa.
Voi olla niinkin simppeli että jousi joka painaa mekanismin "päälle" kun nokka ei pyöri, on kuoleentunut tai poikki. Tai sitten mekanismi on sen verran jo kulunut ettei mene enää automaattisesti "päälle". Venttiilikoppa auki, nokka käteen ja ihmettelemään.

Alla linkki räjäytyskuvaan.

https://shop.italhusky.com/en/products/ ... -timing-66

Osia vois vielä saada Suomestakin Husqvarna dealereiltä, tosin ainoa joka noitten päällä ymmärtää on MP-Racing.

https://www.mp-racing.fi/

https://www.mp-racing.fi/index.php?fc=m ... e_Timing/y

Eli osia saattaisi jopa saadakin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Maalis 02, 2019 4:45 pm 

Liittynyt: Pe Maalis 01, 2019 8:37 pm
Viestit: 4
Pyörä: Husqvarna Te 450
Startin rattaasta ns. Toinen ratas sileä, kulunut siis hampaat poikki. Taemman rattaan hampaat ehjät, mutta sen edessä pitäisi myös olla hampaat jotka mennyt sileäksi.
Vaikuttanee johonkin mutta mihin? Kuitenkin parikertaa startilla käyntiin saatu. Itse startin hampaat hyväkuntoiset.
Kuvaan en näköjään osaa liittää.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Maalis 02, 2019 7:03 pm 

Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 7:18 pm
Viestit: 50
Pyörä: TM EN 250 fi
Varmaan kannattaa aloittaa siitä, että vaihtaa rikkinäiset osat ja koittaa miten sen jälkeen toimii. Se pyöristynyt ratas väkisinkin hyppii yli eikä sen takia pyöritä konetta kunnolla.

Toinen asia on se, että minkä vuoksi rattaasta on tullut sileä. Ja missä ne puuttuvat rattaan palaset on. Luulis että magneeteissa ja sihdeissä olis metallia jos hampaat on kokonaan hävinnyt.

Voisko tuo kuitenkin viitata siihen automaattiseen puolipuristimeen? Jos rattaat on antautuneet kun startti joutuu paljon kovemmalle kuormalle.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Maalis 02, 2019 9:09 pm 

Liittynyt: Pe Maalis 01, 2019 8:37 pm
Viestit: 4
Pyörä: Husqvarna Te 450
Tilasin uudet rattaat koneseen mitkä kuuluu tuohon s-startti hässäkkään. Toivottavasti niiden vaihdolla asettuu.
Voisko olla jos autom. puolipuristin ei toimi niin startti rikkonut hampaat koittaessaan pyörittää konetta. Todennäköisesti kauan aikaa sitten jo rikkontuneet kun vanhalla omistajalla ollut pari vuotta ja ei sinä aikana s-startti toiminut.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Maalis 04, 2019 7:02 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Helmi 09, 2007 2:11 pm
Viestit: 1870
Paikkakunta: Kanta-Häme
Pyörä: EXC450
Saman ikäluokan KTM rfs moottori on kanssa huono lähtemään käyntiin pelkällä sähköstartilla. Kylmänä ei toivoakaan. Lämpimänä hurahtaa iloisesti, kunhan pakoventtiilit on säädetty oikein. Tuon Hussen rakennetta en tunne paremmin, mutta KTM:n pakoventtiilien ohjekirjan mukainen välys taisi olla 0.10 mm - 0.15 mm. Jos laittaa 0.15, niin välys on liian iso, eikä puolipuristin avaa pakoventtiiliä ja kone ei jaksa pyörähtää yläkuolokohdan yli. Kun säätää 0.10 mm, niin pakoventtiili aukeaa puolipuristimella ja kone pyörähtää. Tässä kysymyksessä siis automaattinen puolipuristin, manuaalista ei ainakaan tuossa minun '06 mallisessa EXC450:ssä ole. Tai siis on vipu kannessa, mutta ei mitään kahvaa.

Parhaiten lähtee käyntiin, kun polkaisee ja painaa sähköstarttia samalla. Kylmänä ne kaasukahvan käännöt ovat tuiki tarpeelliset, jotta kiihdytyspumppu ruokkii kaasaria ennen ekaa starttia.

Näillä tuo mun pyörä lähtee käyntiin viimeistään kolmannella (yleensä kyllä ekalla), mutta joka pyörässä tuntuu olevan omat niksinsä :roll:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Maalis 04, 2019 7:23 pm 

Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Viestit: 1919
Paikkakunta: jokela
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Tota mallia on jotkut saaneet pelaaman niinkin yksinkertasesti kun kallistamalla reippaasti oikealle startatessa... :lol: Vikanahan sillon on jousen kuoleentuminen.
(samanlainen systeemi on 630)
RM heino on tähän saakka saanu kaikki tarvittavat osat tilattua kunhan on kertonu niille osanumeron. Ilman sitä vastaus on ollu se helpoin,ei oo ei saa.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com